Jo meningen är ju att försäljningen av fossiler ska stört dyka och egentligen är ju då en chock det bästa. Nu har ju Volvo lobbyister som absolut inte vill det och därför gör vi det väldigt mycket mjukare i Sverige men vi är påväg åt samma håll. Att inte lägga malus direkt på inköpet är lika fel som att inte lägga bonus direkt på inköpet. I regel tänker människor väldigt kortsiktigt när de köper något och då är det bra om det är tydligt på prislappen vad det kommer kosta.
Politikerna tänker nog lite på att de vill ha några väljare kvar..
Dessutom är utbudet av bilar för begränsat och de blir troligen problem med volymerna även om vi säger att de finns modeller nog.
Sen håller jag i grunden med om att övergången ska ske men de sker inte över natten hur mycket man än önskar. De är bara en lite klick människor här som tycker de är så enkelt men verkligheten är att elbilen är för dyr idag och samhället för beroende av bilar för att bara öka priset..
Men visst en lokal skatt på alla bilar i Stockholm och Göteborg om du jobbar i stan vore ju rätt kanske men inte så genomförbart.
Jo meningen är ju att försäljningen av fossiler ska stört dyka och egentligen är ju då en chock det bästa. Nu har ju Volvo lobbyister som absolut inte vill det och därför gör vi det väldigt mycket mjukare i Sverige men vi är påväg åt samma håll. Att inte lägga malus direkt på inköpet är lika fel som att inte lägga bonus direkt på inköpet. I regel tänker människor väldigt kortsiktigt när de köper något och då är det bra om det är tydligt på prislappen vad det kommer kosta.
Troligtvis begriper regeringen, även utan Volvos lobbyister, vad det skulle innebära att snabbt rycka mattan för svenska arbetstillfällen. Det behöver göras stegvis.
Volvo bad politikerna om tydliga regler för typ 10 år sedan... när de nu får det så duger inte den tydligheten.
Vad menar du? Volvos satsning på laddhybrider är väl ett resultat av svenska tjänstebilsregler?
Har Volvo protesterat mot ett förbud mot försäljning av ICE-bilar om 10år? https://www.expressen.se/gt/volvo-cars- ... nsinbilar/
Hade man förbjudit ICE-bilar 1 juli i år hade Volvo naturligtvis protesterat. Regeringen behöver dock inte hjälp från lobbyister för att förstå hur korkat det är.
Personligen tror jag att ICE-bilar kommer förbjudas efter efterfrågan försvunnit.
Om det inte bara är idioter på Volvo, vilket det rimligtvis inte kan vara, så borde de insett vart det var påväg redan för 5-7 årsedan. Vissa på det här forumet verkar inte ha greppat än så ja det är väl olika.
Utan Volvo och deras inflytande hade politiken kring elbilar sett helt annorlunda ut. Förmodligen hade den mer påmint om Norges eller Danmarks med höga straffavgifter för bilar.
Om det inte bara är idioter på Volvo, vilket det rimligtvis inte kan vara, så borde de insett vart det var påväg redan för 5-7 årsedan. Vissa på det här forumet verkar inte ha greppat än så ja det är väl olika.
Utan Volvo och deras inflytande hade politiken kring elbilar sett helt annorlunda ut. Förmodligen hade den mer påmint om Norges eller Danmarks med höga straffavgifter för bilar.
Men Volvo är ju enormt beroende av vad politiker värden över och i Sverige beslutar och hur de skattar eller inte skattar olika typer av bilar.. Säg att vi inte skulle ha skatt på varken elbilar eller dess bränslen.. Ja då har elbilen idag inte en chans ekonomiskt. Så ja oavsett om smarta eller osmarta de är på Volvo så är de beroende av smarta politiker.
Men Volvo är ju enormt beroende av vad politiker värden över och i Sverige beslutar och hur de skattar eller inte skattar olika typer av bilar.. Säg att vi inte skulle ha skatt på varken elbilar eller dess bränslen.. Ja då har elbilen idag inte en chans ekonomiskt. Så ja oavsett om smarta eller osmarta de är på Volvo så är de beroende av smarta politiker.
Volvo har varit naiva!
På vilket sätt hjälper skatten på elbilar och el elbilarnas framtid? Ja, allt bör ju beskattas lite så att vi kan hålla igång samhället på den nivå vill ha det. Därför tror jag också att Norge snart kommer införa moms på elbilar också.