Dragkrok Tesla model s

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tesl4
Teslaägare

Dragkrok Tesla model s

Inlägg av Tesl4 »

Hej! Mitt första inlägg här. Jag är på jakt efter en dragkrok till min Tesla Model S. Jag var inne på hemsidan https://dragkrok365.se/ där jag hittade en passande modell, däremot står det i beskrivningarna att de endast avser cykelställ. Nu till min fråga. Förekommer det endast dragkrok för cykelställ till Model S? Min årsmodell är 2014-11. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Dragkrok Tesla model s

Inlägg av bylund »

Välkommen till forument!
Model S är inte godkänd för att dra släp, men det finns de som har monterat riktiga dragkrokar ändå.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Om du vill ha en seriös och testade krok för s så rekommenderar jag denna: https://www.misterdotcom.de/anhaengerku ... r=MDC10748
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tesl4
Teslaägare

Inlägg av Tesl4 »

Tack för snabba svar!
Frågan är i så fall om dom märker det på besiktningen?
Eller dom har kanske ingen större koll mer än att det fungerar som dom ska.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik34698

Inlägg av Henkens »

På besiktningen så är det ett cykelställ. Ingen dragkrok.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vid olycka med släp eller poliskontroll med kopplat släp så är det dock inte ett cykelställ.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

Svenssons skrev:
Vid olycka med släp eller poliskontroll med kopplat släp så är det dock inte ett cykelställ.
Nej, det är det inte. Och när jag kollade med Tesla så är det inte heller det om något skulle hända med drivlina eller batteri, dvs deras 8-års-garanti förverkad med dragkrok. Det var det som fick mig att avstå...

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Om jag fattar det rätt så är detta helt lagligt i Tyskland och Schweiz, dvs det är faktiskt tillåtet att dra släp med denna krok. Den är myndighetsgodkänd och allt. De anger ju till och med en dragvikt på 1850kg. Jag kommer ihåg en tidigare diskussion angående Renault Zoe där det har gjorts samma sak av ett tyskt företag, dvs det är numera fullt lagligt i Tyskland att montera ett drag på en Zoe, även om Renault säger "Non, ce n'est pas possible".
Jag tror att Jerker här på forumet har för ett antal år sedan brottats med svenska byråkrater eftersom han ville montera denna krok på sin svenskreggade Zoe, men han fick ett nej. På nåt vis tillämpas här en icke-EU-konform regel som ger tyskarna möjlighet att godkänna kroken "doch, das geht", men svenska transportstyrelsen kan ändå säga "nej, det går inte".
Nån som orkar ta fajten igen? Kanske har nejsägaren under tiden hunnit sluta eller gått i pension.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Om jag fattar det rätt så är detta helt lagligt i Tyskland och Schweiz, dvs det är faktiskt tillåtet att dra släp med denna krok. Den är myndighetsgodkänd och allt. De anger ju till och med en dragvikt på 1850kg. Jag kommer ihåg en tidigare diskussion angående Renault Zoe där det har gjorts samma sak av ett tyskt företag, dvs det är numera fullt lagligt i Tyskland att montera ett drag på en Zoe, även om Renault säger "Non, ce n'est pas possible".
Jag tror att Jerker här på forumet har för ett antal år sedan brottats med svenska byråkrater eftersom han ville montera denna krok på sin svenskreggade Zoe, men han fick ett nej. På nåt vis tillämpas här en icke-EU-konform regel som ger tyskarna möjlighet att godkänna kroken "doch, das geht", men svenska transportstyrelsen kan ändå säga "nej, det går inte".
Nån som orkar ta fajten igen? Kanske har nejsägaren under tiden hunnit sluta eller gått i pension.
Vi kan nog samla ihop en grupp och fajtas med detta. Finns flera som bråkat med transportstylsen. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Det finns nationella typgodkännanden, och det är väl vad kroken har fått, och alltså inte ett EG-typgodkännande.
Transportstyrelsen skrev:
Det nationella typgodkännandet för system, komponent eller separat teknisk enhet används när det inte finns jämförbara krav inom EU och Sverige ändå vill ställa vissa krav på komponenterna. För närvarande godkänns bara ett fåtal komponenter med stöd av nationella bestämmelser. Det är konverteringssatser för reducerade avgasavgasutsläpp i miljözon, etanolkonvertering av lätta bilar, larmanordning med lykta/blåljus och larmanordning med ljud/siren.
Jag antar att ett sådant fordon inte kan registreras i ett annat EU-land rakt av, men rimligen får det köras i internationell trafik.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
wheels

Inlägg av wheels »

Med tanke på antalet kontroller på svenska vägar nuförtiden, är väl chansen att bli stoppad och få draget kontrollerat minimalt
Verkar vara mest intresserade av att sitta bakom ett skrivbord och avskriva brottsanmälningar
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Vid olycka kan det ju bli så att du får noll kronor för din Tesla S eftersom du dragit släp utan typgodkännande.

En risk som är högst relevant.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

wheels skrev:
Med tanke på antalet kontroller på svenska vägar nuförtiden, är väl chansen att bli stoppad och få draget kontrollerat minimalt
Verkar vara mest intresserade av att sitta bakom ett skrivbord och avskriva brottsanmälningar
Trafikverket driver ju redan kontrollplatser och det ska byggas ytterligare ett 20-tal eller så de närmaste åren. Eftersom vi levererar fordonsvågar till dessa platser vet jag att de används mycket flitigt av Polisen. Och även om de såklart främst är ute efter lastbilar med överlast så ser jag att de regelbundet och gärna även skickar personbilar med släp över vågen. En Model S som drar ett släp skulle i en sådan kontroll omedelbart bli stoppad.
Visst ser man sällan polis. Men de gör faktiskt kontroller utmed stora vägar. Jag skulle nog våga att dra ett släp till tippen med ett olagligt drag. Men inte längre än så.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Men varför är de avstängda när Polisen inte är där? Jag skulle gärna vilja väga min husbil, men var? I Norge kan man åka in när man vill på vågen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kenjon skrev:
Men varför är de avstängda när Polisen inte är där? Jag skulle gärna vilja väga min husbil, men var? I Norge kan man åka in när man vill på vågen.
Jag har också funderat på det. De är nog rädda för sabotage, det är ju ganska dyra grejer. I vårt fall är vågen till och med inomhus och då är det begripligt att de låser porten när ingen är där. Allting är avstängd, jag kommer inte åt prylarna heller utan vi måste alltid be polisen att sätta på strömmen när vi vill göra en OTA-uppdatering (ja, jag har faktiskt byggt in detta i en fordonsvåg, gissa var idén kom ifrån :mrgreen: ).
Men just exemplet med Norge visar ju att det går och vi kommer nog ta upp detta med polisen vid rätt tillfälle.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik34698

Inlägg av Henkens »

kenjon skrev:
I Brunflo utanför Östersund så finns det en fordonsvåg som alltid är påslagen.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Henkens skrev:
kenjon skrev:
Även den längs E4 strax norr om Uppsala var i alla fall aktiv för några år sedan.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

bylund skrev:
Henkens skrev:
kenjon skrev:
Även den längs E4 strax norr om Uppsala var i alla fall aktiv för några år sedan.
Finns visst en i Grums, rätt nära SuC, i södergående. Om den är åtkomlig och aktiv nu vet jag dock inte.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

wheels skrev:
Det är inga problem. Det jobbiga är om du råkar ut för en olycka med släpet på. Även om du inte är vållande så kommer det inte bli särskilt roligt.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Skandiahamnen Gbg och Helsingborg E6 har jag använt för ett par år sedan.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag brukade väga husvagnen vid en returcentral för papper som vi har i stan. Den vågen var alltid på. Men sen bytte dom.
Saknar ett ställe att väga på. Skulle kunna betala för det. Nu blir det ett jävla räknande och hoppas på att det blivit rätt.
Skriv svar