Hjälp med 18650 batteri

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Hjälp med 18650 batteri

Inlägg av tor »

Jag har i min båt en solcellsventilator från watski som laddas upp under dagen för att ventilera även under natten. Batteriet i den är tyvärr slut och jag vägrar köpa en ny bara för det.
Tog isär den idag och det visade sig vara 18650 batteri som satt i den. Jag har ju ett par tusen i bilen men det hjälper ju inte :D

Frågan lyder: idag sitter det ett moli icr-18650k https://www.google.com/url?sa=t&source= ... TzM7MTVYOw men jag kan inte hitta någonstans att köpa det.

Kan jag ta ett batteri typ https://www.conrad.se/p/specialbatteri- ... 1&vat=true istället?
Dom är ju ganska lika i specifikationerna.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare

Re: Hjälp med 18650 batteri

Inlägg av hanst »

Jag köper alltid de 18650 jag behöver från
https://eu.nkon.nl/
Kolla om du hittar något där.
MS LR -23
MS 100D -18
backe

Inlägg av backe »

Här har jag handlat och det har fungerat bra, skickades från Sverige.

Länken är ett icr men det finns många andra 18650, själv köpte jag Panasonic.

https://www.batterionline.se/samsung-ic ... on-batteri
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

backe skrev:
Här har jag handlat och det har fungerat bra, skickades från Sverige.

Länken är ett icr men det finns många andra 18650, själv köpte jag Panasonic.

https://www.batterionline.se/samsung-ic ... on-batteri
Vad betyder "ICR"? Samt vad betyder det där suffixet k eller z? Är batterierna standardiserade så det liksom inte spelar någon roll vad man tar bara det är ett ICR18650?

Kan inte så mycket om detta som ni märker
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

tor skrev:
Vad betyder "ICR"? Samt vad betyder det där suffixet k eller z? Är batterierna standardiserade så det liksom inte spelar någon roll vad man tar bara det är ett ICR18650?

ICR betyder bara "runt litium-jonbatteri med kobolt", du kan nog välja vilket 18650 som helst.

En av mina många (!) hobbys är att rädda 18650-celler från soptippen genom att plocka ut celler från kasserade laptops etc som kommer i min väg, om det bara är ett batteri som behövs så får du gärna ett "återanvänt" av mig, bra för miljön och plånboken ;)

Hör av dig om det är av intresse så lägger jag det på lådan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

fth skrev:
tor skrev:

ICR betyder bara "runt litium-jonbatteri med kobolt", du kan nog välja vilket 18650 som helst.

En av mina många (!) hobbys är att rädda 18650-celler från soptippen genom att plocka ut celler från kasserade laptops etc som kommer i min väg, om det bara är ett batteri som behövs så får du gärna ett "återanvänt" av mig, bra för miljön och plånboken ;)

Hör av dig om det är av intresse så lägger jag det på lådan.

/fth
Snällt! Jag kontaktar dig via PM.

Hur gör du för att rädda cellerna? Eller är det helt enkelt så att du tar ut de celler som fortfarande är ok och kasserar resten?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

tor skrev:

Hur gör du för att rädda cellerna? Eller är det helt enkelt så att du tar ut de celler som fortfarande är ok och kasserar resten?
Det är inte så komplicerat, man får bara vara lite försiktig eftersom li-ion-batterier som bekant kan vara rätt "reaktiva" :D :D

Jag plockar ut cellerna och testar dom med en bra batteriladdare, man får hålla koll på temperaturen ett tag, dåliga celler kan bli hyfsat varma, då får dom gå till återvinningen.

Ibland får man "tjuvstarta" enstaka celler som är helt urladdade, det gör man enkelt genom att parallell-koppla dom till en fungerande cell i några sekunder.

Vanligtvis går det faktiskt att använda alla celler i t.ex. laptop-batterier, jag antar att det då är BMS-en som har slutat funka snarare än batterierna.

Hyfsat ofta har cellerna rätt dålig kapacitet, men dom går förstås att använda ändå i mindre krävande tillämpningar.

Jag lägger en bra cell på lådan imorgon, skänk en slant av valfri valör till valfritt välgörande ändamål som motprestation ;)

/fth
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

fth skrev:
tor skrev:

Det är inte så komplicerat, man får bara vara lite försiktig eftersom li-ion-batterier som bekant kan vara rätt "reaktiva" :D :D

Jag plockar ut cellerna och testar dom med en bra batteriladdare, man får hålla koll på temperaturen ett tag, dåliga celler kan bli hyfsat varma, då får dom gå till återvinningen.

Ibland får man "tjuvstarta" enstaka celler som är helt urladdade, det gör man enkelt genom att parallell-koppla dom till en fungerande cell i några sekunder.

Vanligtvis går det faktiskt att använda alla celler i t.ex. laptop-batterier, jag antar att det då är BMS-en som har slutat funka snarare än batterierna.

Hyfsat ofta har cellerna rätt dålig kapacitet, men dom går förstås att använda ändå i mindre krävande tillämpningar.

Jag lägger en bra cell på lådan imorgon, skänk en slant av valfri valör till valfritt välgörande ändamål som motprestation ;)

/fth
Grymt, tackar! Men ingen brådska med att skicka den. Det är ett tag kvar till sjösättning :)

(Det blev naturskyddsföreningens gåva till klimatet)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

tor skrev:
Grymt, tackar! Men ingen brådska med att skicka den. Det är ett tag kvar till sjösättning :)

En hyfsad LG-cell med c:a 2400 mAh kapacitet ligger på lådan (om jag inte gör det på en gång så glömmer jag garanterat bort det ;) )

/fth
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

fth skrev:
tor skrev:

En hyfsad LG-cell med c:a 2400 mAh kapacitet ligger på lådan (om jag inte gör det på en gång så glömmer jag garanterat bort det ;) )

/fth
Vad använder du alla 18650 till?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

fth skrev:
tor skrev:

/fth
Tackar!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Vad använder du alla 18650 till?
Lite av varje, olika elektronikprojekt, men mest hamnar dom i lådan med ”framtida projekt”, liksom så mycket annat :D

Jag har lite svårt att se användbara saker hamna på tippen, så jag samlar på mig både det ena och det andra. :roll:

/fth
Skriv svar