I mellandagarna (2020-12-30) tog vi leverans av min frus nya Tesla model 3 short range plus (MIC) som vår nya "pendlarbil". Vi köpte ytterligare en Tesla då vi varit mycket nöjda med vår första Tesla, en model 3 LRP som vi haft i snart ett år utan några problem.
Dock laddar denna nya teslan inte mer än till ca 290km?! Laddningen avbryts...
Det känns som vi fått ett "måndagsex" eller eventuellt något fel på själva batteriet på denna Teslan – jag är allvarligt oroad och söker därför hjälp i forumet om detta. Tycker det är för jäkligt att inte bilen funkar till 100% när vi hämtar ut den nya bilen. Dessutom verkar de ej någonsin ha provat ladda denna fullt, för då hade problemet säkert upptäcks.
Jag kontaktade direkt vår säljare (efter diverse tester, se nedan) och sa att jag ej var nöjd med detta "måndagsexet" och begärde en annan bil. Det gick ju inte tyvärr utan blev hänvisad till Tesla service. Känns ju sådär att hämta ut en ny bil på onsdagen och dagen efter direkt bli hänvisad till service...
Bakgrund
Vi har två Tesla laddstolpar hemma med lastbalansering och de har fungerat utmärkt på min Tesla m3 i ett år och har även provat ladda flera Teslor samtidigt utan problem.
Har provat detta med hennes Tesla;
- Byta laddbox.
- Ladda bara en bil (av två möjliga samtidigt).
- Laddat med olika kablar på SuperChargers, laddstolpar på Arlanda m.fl. ställen.
- "Bootat om" bilen (tryckt in båda rullknapparna på ratten).
- Kontaktat Tesla support (hänvisade till service).
Tesla service
Till slut blev det inlämning till Tesla service, men där utlovades först en tid i slutet av januari! Men lyckades senare få in den i tisdags morse (5/1). Förklarade allt igen och de skulle kolla. Efter 3 dagar ringer de och tror att det är problem med våra laddplatser hemma?! Förbannad förklarar jag återigen vad vi redan testat etc. "hmm just de, känner igen det... - vi skall fortsätta kolla och prata med Hollands tekniker. Återkommer..."
Idag (fredag 8/1) ringde de igen och hävdade att de kan ej hitta några fel på bilen och att det är bilens batteri som behöver kalibreras. De sa att batteriet behövde dras ur helt och sedan fyllas på igen, så kommer den kalibrera sig sig över tid framåt. Ni kan hämta bilen idag. Inte så lite irriterad förklarar jag att vi ej godkänner dels denna leverans igen och dels att de får prova att dra ur batteriet på verkstaden under kontrollerade former samt att sedan ladda upp det fullt igen.
Dessutom bad jag dem göra detta några gånger och bekräfta att full laddning ger ökad effekt varje gång. Det är ju orimligt att vi som kund skall behöva åtgärda bilen så den blir i "nyskick" och 100% funktionell enligt Teslas specifikationer. Vi kom överens om att det faktiskt var rimligt och de skulle göra detta och att de skulle ringa mig på måndag och uppdatera mig i ärendet.
Senare idag (fredag 14:22) fick jag en meddelande notis på mobilen att hennes bil är klar för avhämtning (inget samtal). Jag går då in i appen och ser att frugans Tesla är tillgänglig och inte längre på service. I appen ser jag att batteriet nu är på 319Km, alltså bara något mer än de 290km som vi brukade komma till innan laddningen avbröts. Klockan 17:59 går jag in i appen igen och ser då att laddningen är fortf på 319km. De tyckte väl att deras tes nu var bevisad, genom att dra ur batteriet en gång och sedan ladda på en gång och att det onödigt att prova att ladda den helt fullt eller att dra ur / ladda upp den flera gånger?! WTF!

Vad gör jag nu?
Jag är rädd för att det kan vara något allvarligt fel på batteriet. Har ni varit med om liknande? Hur skulle du göra i detta fallet? Kan de ha rätt om batteriet och isf, visst är det väl dom som skall se till att batteriet laddar fullt på denna helt nya Tesla?!
Tack för tips och förslag kära Tesla vänner!
P.s. Det tragikomiska i detta är att vi faktiskt först köpte en annan "pendlar elbil", en ny Peugoet E-208. Men när vi skulle hämta den så tog den ej emot laddning alls. Efter några veckors fruktlöst felsökande så hävde vi det köpet. Istället lade vi till en bra slant och köpte "säkra trygga" Teslan istället, vi vet ju hur bra min Tesla varit senaste året och så händer detta...