Roligt är att skriver FAKTA och då bara tar med statistiken för hur många bilar som har batterier.
Inget om fakta hur farligt det är med batterier.
Jag tror vi får påpeka att det är vanligare att fossilbilar brinner, så därför får inte fossilbilar vara uppställda på campingen.
Eller att Gasol är explosiv så den får inte användas eller förvaras på campingen.
Angående just gasol så kräver endast fåtalet campingar idag intyg på en godkänd gasolanläggning. Bara det är ju egentligen snurrigt med tanke på explosionsrisken.
Jag kom att tänka på det nya ordet lesserwisser. Man borde ju maila campingen och fråga vad de tar för att ha elbilen inkopplat på laddning nattetid. Om de inte har förberedd laddplats, vilken annan camping kan de då hänvisa till. Men man kan ju vara snäll och informera dem om bidrag för laddboxar också. Det vinner vi alla på. Viktigt dock att förtydliga för dem att man väljer en annan camping. Money talks.
Färre och färre skaffar avgasbilar.... Underbar kommentar mans71 !!
Kanske byta ut skylten med bensinpump?
Ja kanske skulle haft en annan skylt, hafsade ihop det väldigt snabbt...
Snälla, skicka din bild till galningarna så de kan ta med den i nästa publikation, skriv gärna till att man inte får starta motorerna på campingens område då explosionsrisk föreligger.
Färre och färre skaffar avgasbilar.... Underbar kommentar mans71 !!
Kanske byta ut skylten med bensinpump?
Ja kanske skulle haft en annan skylt, hafsade ihop det väldigt snabbt...
Snälla, skicka din bild till galningarna så de kan ta med den i nästa publikation, skriv gärna till att man inte får starta motorerna på campingens område då explosionsrisk föreligger.
Ja, jag skulle vilja byta ut sista punkten ”när man inte kan accelerera tillräckligt” mot ”avgaserna är dödliga undvik tomgång” eller något sånt.
Tro alla dessa regler / rekommendationer bygger på okunskap och inte vill ta några risker.
Ett exempel som kan kännas kanske lite konstigt idag är att när GSM mobilerna kom så var det en hel del bil tillverkare som avrådde från att använda mobilen inne i bilen ifall den inte var kopplad till extern antenn.
Motiveringen var då att de inte visste hur dessa digitala signaler skulle påverka styreletroniken och de var rädda för att t.ex krockkuddar skulle kunna utlösas av telefonen.
och ingen ville riskera att hållas ansvarig ifall något skulle hända...
Inte så konstigt med tanke på att vi fortfarande gör så ombord på flygplan...
Okunskapen verkar väldigt stor. Har bott på två campingar där man inte fick ladda vid stugan. På ena campingen så sa de att elsystemet inte skulle klara av belastningen och att de pratat med sin elektriker. Förklarade att jag kunde schemalägga laddningen till natten och ställa från 5A men icke det gick inte för sig. Det ironiska var att hela stugan var eluppvärmd med elradiatorer som naturligtvis var avstängda på sommaren vars sammanlagda effekt vida överskred vad jag ville ladda med.
Min teori är att elektrikern de pratat med vädrade affär på att installera laddboxar och därmed ville få det att låta farligt med ladda på annat sätt.
En annna camping hade laddbox med info på hemsidan "ta med adapter", men varken via mail eller telefon kunde de svara på vilken adapter som behövdes. Visade sig vara en äldre box utan fastkabel och ett typ 1 uttag.
Okunskapen verkar väldigt stor. Har bott på två campingar där man inte fick ladda vid stugan. På ena campingen så sa de att elsystemet inte skulle klara av belastningen och att de pratat med sin elektriker. Förklarade att jag kunde schemalägga laddningen till natten och ställa från 5A men icke det gick inte för sig. Det ironiska var att hela stugan var eluppvärmd med elradiatorer som naturligtvis var avstängda på sommaren vars sammanlagda effekt vida överskred vad jag ville ladda med.
Min teori är att elektrikern de pratat med vädrade affär på att installera laddboxar och därmed ville få det att låta farligt med ladda på annat sätt.
En annna camping hade laddbox med info på hemsidan "ta med adapter", men varken via mail eller telefon kunde de svara på vilken adapter som behövdes. Visade sig vara en äldre box utan fastkabel och ett typ 1 uttag.
Ja det är väldigt tydligt att något behöver göras angående kunskap och alternativ i erbjudandet från SCR, och lokala campingar.
Med den förhoppningen att pandemin tar slut (med effektiv vaccinering) till sommarens camping-månader.
Antal laddbara bilar och framför allt elbilar kommer att öka och då många campingar ligger avskilt borde det vara intressant öka sitt utbud.
Risken är annars att de flesta hellre hamnar ute i naturen där de plötsligt kanske saknar både vatten och i värsta fall (en glass)
Det finns ju faktiskt extra pengar att tjäna för campingarna här. Jag har ju aldrig bott på camping innan jag hade elbil. Men när jag kunde få garanterad laddning under natten blev helt plötsligt ett tält på en camping ett alternativ. Elen var då ”gratis” men jag hade så klart betalat lite för den om det krävts. Campingarna skulle kunna hyra ut laddboxar/sladdar som man skulle kunnaansluta till CEE husvagnskontakten. Då behöver de inte göra jätteinvesteringar i laddboxar till varje plats, även om det så klart kommer bli så till slut. Varför skulle inte alla uttag som idag är CEE kunna vara Typ2 istället, förutsatt att kostnaden för Typ2 med relä går ner till liknade nivå som en kostnaden för säkring och CEE uttag?
Det finns ju faktiskt extra pengar att tjäna för campingarna här. Jag har ju aldrig bott på camping innan jag hade elbil. Men när jag kunde få garanterad laddning under natten blev helt plötsligt ett tält på en camping ett alternativ. Elen var då ”gratis” men jag hade så klart betalat lite för den om det krävts. Campingarna skulle kunna hyra ut laddboxar/sladdar som man skulle kunnaansluta till CEE husvagnskontakten. Då behöver de inte göra jätteinvesteringar i laddboxar till varje plats, även om det så klart kommer bli så till slut. Varför skulle inte alla uttag som idag är CEE kunna vara Typ2 istället, förutsatt att kostnaden för Typ2 med relä går ner till liknade nivå som en kostnaden för säkring och CEE uttag?
Säkerheten skulle öka ifall det krävs ett Typ2-uttag för att koppla el till husvagn eller husbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det finns ju faktiskt extra pengar att tjäna för campingarna här. Jag har ju aldrig bott på camping innan jag hade elbil. Men när jag kunde få garanterad laddning under natten blev helt plötsligt ett tält på en camping ett alternativ. Elen var då ”gratis” men jag hade så klart betalat lite för den om det krävts. Campingarna skulle kunna hyra ut laddboxar/sladdar som man skulle kunnaansluta till CEE husvagnskontakten. Då behöver de inte göra jätteinvesteringar i laddboxar till varje plats, även om det så klart kommer bli så till slut. Varför skulle inte alla uttag som idag är CEE kunna vara Typ2 istället, förutsatt att kostnaden för Typ2 med relä går ner till liknade nivå som en kostnaden för säkring och CEE uttag?
Det brukar ju kosta typ 200 spänn per dag om man vill ha en ställplats med elanslutning. Och då är ju denna anslutning dimensionerad för en husvagn eller husbil som kan dra 16A. Jag har hittills inte sett några som helst problem med att använda uttaget för att ladda bilen istället. Med 10A då. Och det är ingen som har sagt nåt heller.
Skulle jag behöva värme i husvagnen så kan jag köra på gasol (det finns biogasol idag), som dessutom ger betydligt snabbare värme än elradiatorn. Kyl/frys går ju också på gasol. Allt som kräver el som belysning och vattenpump kör jag på 12V-batteriet. Golvvärme gillar inte hundarna, den får förbli avstängd oavsett.
Jag tror faktiskt att min bil drar i slutändan mindre ström än vad min husvagn hade gjort om jag hade kört med el istället för gas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det finns ju faktiskt extra pengar att tjäna för campingarna här. Jag har ju aldrig bott på camping innan jag hade elbil. Men när jag kunde få garanterad laddning under natten blev helt plötsligt ett tält på en camping ett alternativ. Elen var då ”gratis” men jag hade så klart betalat lite för den om det krävts. Campingarna skulle kunna hyra ut laddboxar/sladdar som man skulle kunnaansluta till CEE husvagnskontakten. Då behöver de inte göra jätteinvesteringar i laddboxar till varje plats, även om det så klart kommer bli så till slut. Varför skulle inte alla uttag som idag är CEE kunna vara Typ2 istället, förutsatt att kostnaden för Typ2 med relä går ner till liknade nivå som en kostnaden för säkring och CEE uttag?
Det brukar ju kosta typ 200 spänn per dag om man vill ha en ställplats med elanslutning. Och då är ju denna anslutning dimensionerad för en husvagn eller husbil som kan dra 16A. Jag har hittills inte sett några som helst problem med att använda uttaget för att ladda bilen istället. Med 10A då. Och det är ingen som har sagt nåt heller.
Skulle jag behöva värme i husvagnen så kan jag köra på gasol (det finns biogasol idag), som dessutom ger betydligt snabbare värme än elradiatorn. Kyl/frys går ju också på gasol. Allt som kräver el som belysning och vattenpump kör jag på 12V-batteriet. Golvvärme gillar inte hundarna, den får förbli avstängd oavsett.
Jag tror faktiskt att min bil drar i slutändan mindre ström än vad min husvagn hade gjort om jag hade kört med el istället för gas.
Intressant och bra kommentarer från flera. Ställplatser finns ju förstås. Frågan är varför Camping-platser då inte ser potentialen med elbils-gäster och närapå ignorerar dem?
Som du säger kan man man ju ladda vi ställplatsens anslutning, (ställa till lämplig A) - men de tycker elfordon är osäkrare då det gått för mycket rykten om deras farlighet?
Blir spännande att se om inställningen ändras framöver till elbilar på Campingar. Med fler solceller och större batteri i husvagnen klarar man sig ju utan elanslutning, då är ju elstolpen ledig för tex laddning?!
/Pierre
Hur mycket krockade elbilar på campingar slutar med bränder?
Märklig inlaga!
Vilken camping var detta (campar inte, men man undrar ju vilka ljushuvuden det är som tänkt till)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det finns ju faktiskt extra pengar att tjäna för campingarna här. Jag har ju aldrig bott på camping innan jag hade elbil. Men när jag kunde få garanterad laddning under natten blev helt plötsligt ett tält på en camping ett alternativ. Elen var då ”gratis” men jag hade så klart betalat lite för den om det krävts. Campingarna skulle kunna hyra ut laddboxar/sladdar som man skulle kunnaansluta till CEE husvagnskontakten. Då behöver de inte göra jätteinvesteringar i laddboxar till varje plats, även om det så klart kommer bli så till slut. Varför skulle inte alla uttag som idag är CEE kunna vara Typ2 istället, förutsatt att kostnaden för Typ2 med relä går ner till liknade nivå som en kostnaden för säkring och CEE uttag?
Det brukar ju kosta typ 200 spänn per dag om man vill ha en ställplats med elanslutning. Och då är ju denna anslutning dimensionerad för en husvagn eller husbil som kan dra 16A. Jag har hittills inte sett några som helst problem med att använda uttaget för att ladda bilen istället. Med 10A då. Och det är ingen som har sagt nåt heller.
Skulle jag behöva värme i husvagnen så kan jag köra på gasol (det finns biogasol idag), som dessutom ger betydligt snabbare värme än elradiatorn. Kyl/frys går ju också på gasol. Allt som kräver el som belysning och vattenpump kör jag på 12V-batteriet. Golvvärme gillar inte hundarna, den får förbli avstängd oavsett.
Jag tror faktiskt att min bil drar i slutändan mindre ström än vad min husvagn hade gjort om jag hade kört med el istället för gas.
Intressant och bra kommentarer från flera. Ställplatser finns ju förstås. Frågan är varför Camping-platser då inte ser potentialen med elbils-gäster och närapå ignorerar dem?
Som du säger kan man man ju ladda vi ställplatsens anslutning, (ställa till lämplig A) - men de tycker elfordon är osäkrare då det gått för mycket rykten om deras farlighet?
Man kan undra vad är det för problem. En husvagn drar väl mer än 10A på vintern.
Det enda man kan tänka sig är att det handlar om okunskap.
Tro alla dessa regler / rekommendationer bygger på okunskap och inte vill ta några risker.
Ett exempel som kan kännas kanske lite konstigt idag är att när GSM mobilerna kom så var det en hel del bil tillverkare som avrådde från att använda mobilen inne i bilen ifall den inte var kopplad till extern antenn.
Motiveringen var då att de inte visste hur dessa digitala signaler skulle påverka styreletroniken och de var rädda för att t.ex krockkuddar skulle kunna utlösas av telefonen.
och ingen ville riskera att hållas ansvarig ifall något skulle hända...
Eller som min närmaste mack som hade förbudsskyltar mot mobilanvändning samtidigt som man marknadsförde tankning med app.
Eller de flygbolag som för förbjöd iPad i kabinen "för att det kan störa elektroniken i planen". Samtidigt som de av smidighet och kostnadsskäl ersatte alla flygmanualerna i stora pärmar med en massa papper med iPad för piloterna i cockpit.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skicka in den till den där sunkiga campingblaskan och föreningen utan någon koll!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det finns ju faktiskt extra pengar att tjäna för campingarna här. Jag har ju aldrig bott på camping innan jag hade elbil. Men när jag kunde få garanterad laddning under natten blev helt plötsligt ett tält på en camping ett alternativ. Elen var då ”gratis” men jag hade så klart betalat lite för den om det krävts. Campingarna skulle kunna hyra ut laddboxar/sladdar som man skulle kunnaansluta till CEE husvagnskontakten. Då behöver de inte göra jätteinvesteringar i laddboxar till varje plats, även om det så klart kommer bli så till slut. Varför skulle inte alla uttag som idag är CEE kunna vara Typ2 istället, förutsatt att kostnaden för Typ2 med relä går ner till liknade nivå som en kostnaden för säkring och CEE uttag?
Det brukar ju kosta typ 200 spänn per dag om man vill ha en ställplats med elanslutning. Och då är ju denna anslutning dimensionerad för en husvagn eller husbil som kan dra 16A. Jag har hittills inte sett några som helst problem med att använda uttaget för att ladda bilen istället. Med 10A då. Och det är ingen som har sagt nåt heller.
Skulle jag behöva värme i husvagnen så kan jag köra på gasol (det finns biogasol idag), som dessutom ger betydligt snabbare värme än elradiatorn. Kyl/frys går ju också på gasol. Allt som kräver el som belysning och vattenpump kör jag på 12V-batteriet. Golvvärme gillar inte hundarna, den får förbli avstängd oavsett.
Jag tror faktiskt att min bil drar i slutändan mindre ström än vad min husvagn hade gjort om jag hade kört med el istället för gas.
Intressant och bra kommentarer från flera. Ställplatser finns ju förstås. Frågan är varför Camping-platser då inte ser potentialen med elbils-gäster och närapå ignorerar dem?
Som du säger kan man man ju ladda vi ställplatsens anslutning, (ställa till lämplig A) - men de tycker elfordon är osäkrare då det gått för mycket rykten om deras farlighet?
Man kan undra vad är det för problem. En husvagn drar väl mer än 10A på vintern.
Det enda man kan tänka sig är att det handlar om okunskap.
Tror inte det handlar om okunskap här utan något helt annat, samma som vi sett i flera år nu, och det är inte okunskap
iaf... Det här är något fullt medvetet och aktivt valt motstånd mot elbilar (bla) och inget annat.
För 10 år sedan skulle jag kanske ha gissat på okunskap, men knappt då heller...
Tror inte det handlar om okunskap här utan något helt annat, samma som vi sett i flera år nu, och det är inte okunskap
iaf... Det här är något fullt medvetet och aktivt valt motstånd mot elbilar (bla) och inget annat.
För 10 år sedan skulle jag kanske ha gissat på okunskap, men knappt då heller...
Vi som har varit med ett tag i elbilssvängen känner ju ingen det här från fossilhuvuden som försök bromsa omställning. Om jag förstått husvagnsfolket rätt så är det ganska stor andel som är av karaktären fossilhuvuden så det är inte konstigt att det kommer från det här hållet.
Orsakerna är ju som vanligt, ett hot mot deras livsstil, en känsla av att vi med elbil kommer undan billigare och att vi har vräkigare bil (en sån där miljon bil). Inget av det där är ju sant och där i ligger kanske lite okunskap.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns ju faktiskt extra pengar att tjäna för campingarna här. Jag har ju aldrig bott på camping innan jag hade elbil. Men när jag kunde få garanterad laddning under natten blev helt plötsligt ett tält på en camping ett alternativ. Elen var då ”gratis” men jag hade så klart betalat lite för den om det krävts. Campingarna skulle kunna hyra ut laddboxar/sladdar som man skulle kunnaansluta till CEE husvagnskontakten. Då behöver de inte göra jätteinvesteringar i laddboxar till varje plats, även om det så klart kommer bli så till slut. Varför skulle inte alla uttag som idag är CEE kunna vara Typ2 istället, förutsatt att kostnaden för Typ2 med relä går ner till liknade nivå som en kostnaden för säkring och CEE uttag?
Det brukar ju kosta typ 200 spänn per dag om man vill ha en ställplats med elanslutning. Och då är ju denna anslutning dimensionerad för en husvagn eller husbil som kan dra 16A. Jag har hittills inte sett några som helst problem med att använda uttaget för att ladda bilen istället. Med 10A då. Och det är ingen som har sagt nåt heller.
Skulle jag behöva värme i husvagnen så kan jag köra på gasol (det finns biogasol idag), som dessutom ger betydligt snabbare värme än elradiatorn. Kyl/frys går ju också på gasol. Allt som kräver el som belysning och vattenpump kör jag på 12V-batteriet. Golvvärme gillar inte hundarna, den får förbli avstängd oavsett.
Jag tror faktiskt att min bil drar i slutändan mindre ström än vad min husvagn hade gjort om jag hade kört med el istället för gas.
Intressant och bra kommentarer från flera. Ställplatser finns ju förstås. Frågan är varför Camping-platser då inte ser potentialen med elbils-gäster och närapå ignorerar dem?
Som du säger kan man man ju ladda vi ställplatsens anslutning, (ställa till lämplig A) - men de tycker elfordon är osäkrare då det gått för mycket rykten om deras farlighet?
Man kan undra vad är det för problem. En husvagn drar väl mer än 10A på vintern.
Det enda man kan tänka sig är att det handlar om okunskap.
Tror inte det handlar om okunskap här utan något helt annat, samma som vi sett i flera år nu, och det är inte okunskap
iaf... Det här är något fullt medvetet och aktivt valt motstånd mot elbilar (bla) och inget annat.
För 10 år sedan skulle jag kanske ha gissat på okunskap, men knappt då heller...
Tror inte det handlar om okunskap här utan något helt annat, samma som vi sett i flera år nu, och det är inte okunskap
iaf... Det här är något fullt medvetet och aktivt valt motstånd mot elbilar (bla) och inget annat.
För 10 år sedan skulle jag kanske ha gissat på okunskap, men knappt då heller...
Vi som har varit med ett tag i elbilssvängen känner ju ingen det här från fossilhuvuden som försök bromsa omställning. Om jag förstått husvagns folket rätt så är det ganska stor andel som är av karaktären fossilhuvuden så det är inte konstigt att det kommer från det här hållet.
Orsakerna är ju som vanligt, ett hot mot deras livsstil, en känsla av att vi med elbil kommer undan billigare och att vi har vräkigare bil (en sån där miljon bil). Inget av det där är ju sant och där i ligger kanske lite okunskap.
Ni kommer inte undan billigare, för då hade vi alla andra redan kört elbilar.
Okunskap är också om man inte kan lära sig något eller ta emot nya kunskaper eller informationer.
Tror inte det handlar om okunskap här utan något helt annat, samma som vi sett i flera år nu, och det är inte okunskap
iaf... Det här är något fullt medvetet och aktivt valt motstånd mot elbilar (bla) och inget annat.
För 10 år sedan skulle jag kanske ha gissat på okunskap, men knappt då heller...
Vi som har varit med ett tag i elbilssvängen känner ju ingen det här från fossilhuvuden som försök bromsa omställning. Om jag förstått husvagns folket rätt så är det ganska stor andel som är av karaktären fossilhuvuden så det är inte konstigt att det kommer från det här hållet.
Orsakerna är ju som vanligt, ett hot mot deras livsstil, en känsla av att vi med elbil kommer undan billigare och att vi har vräkigare bil (en sån där miljon bil). Inget av det där är ju sant och där i ligger kanske lite okunskap.
Ni kommer inte undan billigare, för då hade vi alla andra redan kört elbilar.
Okunskap är också om man inte kan lära sig något eller ta emot nya kunskaper eller informationer.
Tror inte det handlar om okunskap här utan något helt annat, samma som vi sett i flera år nu, och det är inte okunskap
iaf... Det här är något fullt medvetet och aktivt valt motstånd mot elbilar (bla) och inget annat.
För 10 år sedan skulle jag kanske ha gissat på okunskap, men knappt då heller...
Vi som har varit med ett tag i elbilssvängen känner ju ingen det här från fossilhuvuden som försök bromsa omställning. Om jag förstått husvagns folket rätt så är det ganska stor andel som är av karaktären fossilhuvuden så det är inte konstigt att det kommer från det här hållet.
Orsakerna är ju som vanligt, ett hot mot deras livsstil, en känsla av att vi med elbil kommer undan billigare och att vi har vräkigare bil (en sån där miljon bil). Inget av det där är ju sant och där i ligger kanske lite okunskap.
Ni kommer inte undan billigare, för då hade vi alla andra redan kört elbilar.
Okunskap är också om man inte kan lära sig något eller ta emot nya kunskaper eller informationer.
Du kanske ska läsa vad det står!?!
Jag läste det och ville bara visa att det finns folk som inte kör elbil men tycker som du
Finns det verkligen någon som tror att elbilister kommer "billigt undan"? På vilket sätt då? Min erfarenhet är snarare att folk generellt anser att elbilar är alldeles för dyra. Jag tror att det är avundsjuka som ligger bakom sådana här utfästelser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns det verkligen någon som tror att elbilister kommer "billigt undan"? På vilket sätt då? Min erfarenhet är snarare att folk generellt anser att elbilar är alldeles för dyra. Jag tror att det är avundsjuka som ligger bakom sådana här utfästelser.
Jo det finns massor med folk som tror att ni åker runt i fina dyra bilar utan att ni behöver betala för det.