Hur tvättar ni Teslan?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RickS
Teslaägare

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av RickS »

Är det Ok att spola av undersidan på en M3 med högtryck? Har ett förlängt vinklat munstycke för detta.
/RS
2021 Modell Y LR AWD
2019 Modell 3 LR AWD (Bytt mot MY)
2017 Volvo XC70 AWD (Såld)
2007 Jaguar XJR X300 -95 (Såld)
2009 Volvo 940 -95(?) (Bortskänkt)
1999 Volvo 740 -90(?) (Skrotad)
1988 Volvo 240 -80(?) (Såld)
1977 VW 1302 -71 (Skrotad)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Själv låter jag bara Teslan bli handtvättad med natursvamp varje eftermiddag. Jungfruliga tvätterskor, 37,4*C varmt avhärdat källvatten och speciallöddrande milda väldoftande tvålar från främre Orienten. Allt avslutat med förnyat lackskydd av flytande glas med diamanter i och inredningen behandlad med mysk och balsam...

Eller så kör jag i biltvätten - borstar, vax och underspolning. Som tur är slipper jag oftast saltet häruppe. Min 19 år gamla Landcruiser ser fortfarande ut som ny.
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Inlägg av Verdi »

Ibland i automat och ibland tvättar jag själv. Tycker bilen ser ok ut. Lämnar in den på rekond med polering osv på Mr Cap varje vår.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inlägg av John Galt »

Man får inte tvätta bilen. Jag köper ny istället.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Köpt en Foam Lance som är kanon. Spruta på, spola av och gnistrande rent på 5 minuter utan kladd gnugg.
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare

Inlägg av 4Head »

Använder Preems självtvätt, den enda ordentliga självtvättshallen som finns där jag bor. Tyvärr så stödjer inte deras högtryckstvätt foam lance, så kör med denna istället: https://www.autodude.se/produkt/skumpis ... _super_v2/

Definitivt inte lika effektiv som en foam lance, men den funkar och blir okej skum. Använder förtvättsmedlet King Carthur snow foam nu under vintern, låter det ligga och verka i ungefär 5 minuter sen spola av noggrant. Nån gång per månad räcker gott och väl om det inte är vinterväglag med saltade vägar. Annars blir det lite oftare. Allt synligt smuts försvinner väldigt enkelt, men det ligger kvar en liten hinna på vissa ställen har jag märkt som går enkelt bort om man bara drar med fingret på lacken, kan dock vara för att jag inte gjort en ordentlig tvätt på ett tag nu.

När vi går mot varmare tider så blir det mer ordentliga tvättar men inte lika ofta. Kör på samma med förtvättsmedel, spola av för att få bort lös smuts, sen tvätthandske med ett bra bilschampo.

Till slut när bilen är ren och fin sprayar jag på snabbförsegling (https://www.autodude.se/produkt/snabbfo ... _wet_coat/) på alla paneler och fönster. Funkar väldigt bra. Testade även att applicera glasförsegling innan sommaren förra året (Soft99 Ultra Glaco) på både framrutan, taket och bakrutan. Otroligt effektivt, speciellt när det öser ner regn. Behöver knappt använda vindrutetorkarna på motorväg och sikten bakåt blir mycket bättre då vattnet klumpar ihop sig och blir inte till en enda stor hinna över bakrutan.

Är dock lite orolig för underredet, speciellt nu när det är mycket salt och skit på vägarna. Mekonomen vet jag har en "självtvätt" där man inte får använda sina egna produkter, men de har dock underredsspolning som man kan använda utan att köra någon annan tvätt.

Kan det på något sätt vara en dålig idé att använda den till en elbil? Inte riktigt hittat något bra svar på detta när jag letat runt.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jag sticker ut hakan och säger att det är helt onödigt att underspola en model 3.
Screenshot_20180112-194534.jpg
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Kör den i automat under vintern, lämnar in på polering och lackkonservering under våren. Tvättar själv under sommaren. Repeat.
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

Tänker väcka denna tråd lite med en konstig fråga. Ska jag låsa min S så att handtagen inte syns när jag tvättar (för hand). Eller ska de vara aktiverade så att säga?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Walken skrev: 28 feb 2025 13:48
Tänker väcka denna tråd lite med en konstig fråga. Ska jag låsa min S så att handtagen inte syns när jag tvättar (för hand). Eller ska de vara aktiverade så att säga?
Spelar nog mindre roll. Vill du gnugga handtaget rent på den flata ytan innanför knogarna måste handtaget vara ute.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar