Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

AAKEE skrev:

Parken här bredvid (Markbygden) skulle bli 1101 vindkraftsnurror, det är nog mäkta mer än på något annat ställe trots att jag tror man dragit ned numerären en aning.

Tycker dessutom man läser ofta om fler stora parker i norra sverige.
Ja, det är rätt skev fördelning av produktion och konsumtion av el i Sverige. Projekten här i Kalmar rör sig om färre än 70 vindkraftverk. Skulle de där 1101 verken vara liknade som de här nere och med ungefär samma vindförhållanden så skulle det röra sig om ca 7 500 MW och 20 TWh/år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

AAKEE skrev:
Det är absolut bra.

Problemet är väl att huvuddelen monteras här när strömmen behövs där nere och kablaget är för klent.

Parken här bredvid (Markbygden) skulle bli 1101 vindkraftsnurror, det är nog mäkta mer än på något annat ställe trots att jag tror man dragit ned numerären en aning.

Tycker dessutom man läser ofta om fler stora parker i norra sverige.
Tanken är väl att vindkraften och vattenkraften ska kunna sammarbeta och ge stabil och billig el i norra Sverige. Elen är nog tänkt att förbrukas lokalt i stålverk, datorhallar och batteritillverkning mm.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

”Mikronät behövs för framtidens elnät”

2021-01-07 10:006 

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Aktivera Talande Webb

DEBATT. Mikronät och energigemenskaper erbjuder en potentiell väg mot ett robust, förnybart och inkluderande elsystem. Tyvärr är vi idag på väg i motsatt håll, skriver Petter Johansson och Martin Warneryd.

När järnvägen utvecklades i England i början på 1800-talet ansåg flera kanalbolag att rälsen borde dras längs deras befintliga kanaler. Tanken var att lokomotiven kunde ersätta hästarna för att dra kanalbåtarna.

Men som vi vet byggdes i stället ett nytt system upp kring järnvägen som så småningom ersatte behovet av kanalerna helt och hållet. I dag håller historien på att upprepa sig gällande utvecklingen av distribuerade energiresurser såsom solceller och elbilar.

Likt de gamla kanalbolagen vill svenska myndigheter få dessa nya tekniker att passa in i deras befintliga system – trots att det finns en större potential i att utveckla nya system utifrån den nya tekniken.

2019 publicerade EU ett nytt elmarknadsdirektiv som introducerade energigemenskaper som en ny typ av aktör i EU:s medlemsstater. I en energigemenskap ska flera hushåll kunna gå samman och göra gemensamma investeringar i nya energitekniker och dela på förnybar energi mellan hushållen. Det innebär att de bästa sol-lägena i grannskapet kan utnyttjas och att självhushållningen av egenproducerad el ökar.

Direktivet är välkommet i Sverige, där marknaden för distribuerade energiresurser såsom solceller och elbilar vuxit kraftigt de senaste åren. Denna tillväxt har understötts av generösa marknadsstöd. Med införandet av ”gröna avdrag” förväntas marknaden för dessa klimatvänliga teknikområden att fortsätta växa.

Men, det finns ett problem.

Vårt nuvarande elsystem är inte anpassat för de distribuerade energiresurser som installeras nära kunderna. Historiskt har vårt elsystem byggts upp kring centraliserad kraftproduktion där elen distribuerats ut via stamnät, regionnät, och lokalt elnät till slutkund. De nya teknikerna håller på att vända på denna ordning. Exempelvis ansluts en majoritet av alla solceller i Sverige idag till lokalnätet, ofta direkt hemma hos slutkunden.

En hög koncentration av solcellssystem i ett elnät kan skapa omvända flöden och lokala belastningar. En ökad lokal balansering – till exempel genom att mata överskottsel till en behövande granne i stället för ut på nätet – skulle minska belastningen på elnätet.

Det är därför EU-direktivet om energigemenskaper är så välkommet. Enligt direktivet ska hushåll som har bildat en energigemenskapsförening kunna öka sin förmåga till egenanvändning och lokal balansering, till exempel genom möjligheten att dela energi mellan närliggande byggnader i ett mikronät.

Med dagens svenska regelverk finns det dock ett moment 22 när det gäller mikronät som innehåller flera byggnader. För att bedriva elnätsverksamhet krävs en koncession för det specifika nätområdet. Men en beviljad koncession innebär att endast överföring av el är tillåten och inte produktion eller lagring av el. Det kallas för verksamhetsåtskillnad och betyder att bolag med koncession inte får bygga och äga ett mikronät.

Om en bostadsrättförening skulle vilja bygga och äga ett lokalt elnät måste de själva ha en koncession, men då får de inte äga batterier, och så vidare. Just detta problem tar EU upp i sitt nya elmarknadsdirektiv, för att ge ökade möjligheter för energigemenskaper i ett allt mer decentraliserat elnät.

Tyvärr håller svenska myndigheter kvar vid sin gamla modell istället för att tänka nytt. Till exempel har Energimarknadsinspektionen (Ei) i sin tolkning av EU:s direktiv valt att föreslå att inte tillåta fysisk delning av energi mellan angränsande husägare i en energigemenskap. Detta förslag skulle kraftigt begränsa fördelarna med energigemenskaper.

Vi presenterar följande förslag för att stötta en resurseffektiv utveckling gällande solceller och elbilar i Sverige:

Tillåt fysisk delning av energi mellan fastigheter inom ett mikronät.Slopa krav på verksamhetsåtskillnad inom mikronät.Utveckla gränssnittet mellan mikronät och lokala nätägare med syfte att skapa ekonomiska incitament för mikronät att stötta det lokala elnätet.

Det finns flera fördelar med att stötta utvecklingen av mikronät i Sverige:

1. Mikronät kan minska belastningen på befintliga elnät och skjuta dyra nätförstärkningar på framtiden. I dag kan höga koncentrationer av solceller och elbilar tvinga fram dyra nätförstärkningar. Det innebär i sin tur dyrare nätavgifter för alla nätkunder, oavsett om de själva varit med och bidragit till de ökade kostnaderna eller ej. Mikronät erbjuder ett ekonomiskt alternativ för ökad lokal balansering genom att binda samman energiresurser i flera olika fastigheter – såsom elbilar, värmepumpar, etc. – till ett lokalt system där överskott från solceller kan tillvaratas på olika sätt. Genom att utrusta ett mikronät med smart styrning kan det också förse med tjänster till den lokala nätägaren. Det blir på så sätt ekonomisk vinn-vinn situation för både mikronätägare och lokalnätägare.

2.  Mikronät ger ett mer robust och motståndskraftigt elnät. Mikronät som kan drivas i ö-drift kan fortsätta förse med ström även när det är strömavbrott i lokalnätet. Vid storskaligt strömavbrott kan mikronät utgöra små öar där strömförsörjningen är intakt. Detta minskar de samhällstörande effekterna från en förväntad ökning av naturkatastrofer till följd av klimatförändringarna. En hög andel mikronät i elsystemet minskar också hotbilden mot elnätet från främmande statsmakter och terrorism genom att minska den potentiella skada som åsamkas samhället genom att slå ut central strömförsörjning.

3. Mikronät erbjuder en arena för innovation som inte finns i dagens regeltyngda svenska elsystem. Dagens verksamhetsåtskillnad innebär kraftigt begränsade innovationsmöjligheter för systemövergripande lösningar. Vi har idag flera svenska företag som ligger i teknisk framkant vad gäller mikronät och komponenter till mikronät. Exempelvis är ABB en av världens största mikronätsleverantörer. Men hemmamarknaden för dessa svenska företag begränsas av regelmässiga hinder. Ett slopat krav på verksamhetåtskillnad skulle höja innovationspotentialen i mikronät samt stötta svensk industriell utveckling.

4. Mikronät möjliggör långsiktigt resurseffektiva sätt att investera i solceller och elbilar. Kalifornien, Australien och Tyskland är platser där man tidigt satsade på utbyggnad av solcellssystem. Idag vet vi att man fått göra stora och dyra insatser i efterhand för att avstyra de mest störande effekterna från denna utbyggnad. I exempelvis Kalifornien har man nu istället valt att fokusera på mikronät istället för solceller. En lärdom från Kalifornien är att utvecklingen av mikronät stannade av när energibolagen fick styra den. Energibolag har mycket kompetens att tillföra utvecklingen av mikronät, men för en sund utveckling måste det vara användarna själva som styr utvecklingen av mikronäten, något som möjliggörs genom energigemenskaper.

För att lugna intressenter i dagens elnätsystem kan det påpekas att den industriella aktiviteten på de engelska kanalerna fortsatte i över 150 år efter det att järnvägen började utvecklas i England. Vi kommer i flera generationer behöva ett robust och pålitligt elnät och på inget sätt bör vi försumma nödvändiga investeringar i detta. Vi bör inte heller hindra utvecklingen av nya lösningar. Svenska staten måste ha två tankar i huvudet samtidigt om framtidens elförsörjning.

Petter Johansson, forskare vid IMIT inom projektet ’Hur en förändrad nätägarroll kan bidra till en resurseffektiv och systemvänlig utbyggnad av solel’ som finansieras av Energimyndigheten

Martin Warneryd, industridoktorand i hållbar omställning vid Mälardalens Högskola
https://www.nyteknik.se/opinion/mikrona ... tu87R4iSpQ
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6005
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
Tanken är väl att vindkraften och vattenkraften ska kunna sammarbeta och ge stabil och billig el i norra Sverige. Elen är nog tänkt att förbrukas lokalt i stålverk, datorhallar och batteritillverkning mm.
Vi har ju överskott på el här uppe. Det pratas om att vi kanske kommer nyttja mer av överskottet här uppe och exportera mindre söderut.
Northvolt kommer dra en del ström.

Längre fram, om man lyckas med eldrivna stålverk kommer det nog gå någon kwh extra här uppe, men det är en bra bit bort.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
”Mikronät behövs för framtidens elnät”

2021-01-07 10:006 

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Aktivera Talande Webb

DEBATT. Mikronät och energigemenskaper erbjuder en potentiell väg mot ett robust, förnybart och inkluderande elsystem. Tyvärr är vi idag på väg i motsatt håll, skriver Petter Johansson och Martin Warneryd.

När järnvägen utvecklades i England i början på 1800-talet ansåg flera kanalbolag att rälsen borde dras längs deras befintliga kanaler. Tanken var att lokomotiven kunde ersätta hästarna för att dra kanalbåtarna.

Men som vi vet byggdes i stället ett nytt system upp kring järnvägen som så småningom ersatte behovet av kanalerna helt och hållet. I dag håller historien på att upprepa sig gällande utvecklingen av distribuerade energiresurser såsom solceller och elbilar.

Likt de gamla kanalbolagen vill svenska myndigheter få dessa nya tekniker att passa in i deras befintliga system – trots att det finns en större potential i att utveckla nya system utifrån den nya tekniken.

2019 publicerade EU ett nytt elmarknadsdirektiv som introducerade energigemenskaper som en ny typ av aktör i EU:s medlemsstater. I en energigemenskap ska flera hushåll kunna gå samman och göra gemensamma investeringar i nya energitekniker och dela på förnybar energi mellan hushållen. Det innebär att de bästa sol-lägena i grannskapet kan utnyttjas och att självhushållningen av egenproducerad el ökar.

Direktivet är välkommet i Sverige, där marknaden för distribuerade energiresurser såsom solceller och elbilar vuxit kraftigt de senaste åren. Denna tillväxt har understötts av generösa marknadsstöd. Med införandet av ”gröna avdrag” förväntas marknaden för dessa klimatvänliga teknikområden att fortsätta växa.

Men, det finns ett problem.

Vårt nuvarande elsystem är inte anpassat för de distribuerade energiresurser som installeras nära kunderna. Historiskt har vårt elsystem byggts upp kring centraliserad kraftproduktion där elen distribuerats ut via stamnät, regionnät, och lokalt elnät till slutkund. De nya teknikerna håller på att vända på denna ordning. Exempelvis ansluts en majoritet av alla solceller i Sverige idag till lokalnätet, ofta direkt hemma hos slutkunden.

En hög koncentration av solcellssystem i ett elnät kan skapa omvända flöden och lokala belastningar. En ökad lokal balansering – till exempel genom att mata överskottsel till en behövande granne i stället för ut på nätet – skulle minska belastningen på elnätet.

Det är därför EU-direktivet om energigemenskaper är så välkommet. Enligt direktivet ska hushåll som har bildat en energigemenskapsförening kunna öka sin förmåga till egenanvändning och lokal balansering, till exempel genom möjligheten att dela energi mellan närliggande byggnader i ett mikronät.

Med dagens svenska regelverk finns det dock ett moment 22 när det gäller mikronät som innehåller flera byggnader. För att bedriva elnätsverksamhet krävs en koncession för det specifika nätområdet. Men en beviljad koncession innebär att endast överföring av el är tillåten och inte produktion eller lagring av el. Det kallas för verksamhetsåtskillnad och betyder att bolag med koncession inte får bygga och äga ett mikronät.

Om en bostadsrättförening skulle vilja bygga och äga ett lokalt elnät måste de själva ha en koncession, men då får de inte äga batterier, och så vidare. Just detta problem tar EU upp i sitt nya elmarknadsdirektiv, för att ge ökade möjligheter för energigemenskaper i ett allt mer decentraliserat elnät.

Tyvärr håller svenska myndigheter kvar vid sin gamla modell istället för att tänka nytt. Till exempel har Energimarknadsinspektionen (Ei) i sin tolkning av EU:s direktiv valt att föreslå att inte tillåta fysisk delning av energi mellan angränsande husägare i en energigemenskap. Detta förslag skulle kraftigt begränsa fördelarna med energigemenskaper.

Vi presenterar följande förslag för att stötta en resurseffektiv utveckling gällande solceller och elbilar i Sverige:

Tillåt fysisk delning av energi mellan fastigheter inom ett mikronät.Slopa krav på verksamhetsåtskillnad inom mikronät.Utveckla gränssnittet mellan mikronät och lokala nätägare med syfte att skapa ekonomiska incitament för mikronät att stötta det lokala elnätet.

Det finns flera fördelar med att stötta utvecklingen av mikronät i Sverige:

1. Mikronät kan minska belastningen på befintliga elnät och skjuta dyra nätförstärkningar på framtiden. I dag kan höga koncentrationer av solceller och elbilar tvinga fram dyra nätförstärkningar. Det innebär i sin tur dyrare nätavgifter för alla nätkunder, oavsett om de själva varit med och bidragit till de ökade kostnaderna eller ej. Mikronät erbjuder ett ekonomiskt alternativ för ökad lokal balansering genom att binda samman energiresurser i flera olika fastigheter – såsom elbilar, värmepumpar, etc. – till ett lokalt system där överskott från solceller kan tillvaratas på olika sätt. Genom att utrusta ett mikronät med smart styrning kan det också förse med tjänster till den lokala nätägaren. Det blir på så sätt ekonomisk vinn-vinn situation för både mikronätägare och lokalnätägare.

2.  Mikronät ger ett mer robust och motståndskraftigt elnät. Mikronät som kan drivas i ö-drift kan fortsätta förse med ström även när det är strömavbrott i lokalnätet. Vid storskaligt strömavbrott kan mikronät utgöra små öar där strömförsörjningen är intakt. Detta minskar de samhällstörande effekterna från en förväntad ökning av naturkatastrofer till följd av klimatförändringarna. En hög andel mikronät i elsystemet minskar också hotbilden mot elnätet från främmande statsmakter och terrorism genom att minska den potentiella skada som åsamkas samhället genom att slå ut central strömförsörjning.

3. Mikronät erbjuder en arena för innovation som inte finns i dagens regeltyngda svenska elsystem. Dagens verksamhetsåtskillnad innebär kraftigt begränsade innovationsmöjligheter för systemövergripande lösningar. Vi har idag flera svenska företag som ligger i teknisk framkant vad gäller mikronät och komponenter till mikronät. Exempelvis är ABB en av världens största mikronätsleverantörer. Men hemmamarknaden för dessa svenska företag begränsas av regelmässiga hinder. Ett slopat krav på verksamhetåtskillnad skulle höja innovationspotentialen i mikronät samt stötta svensk industriell utveckling.

4. Mikronät möjliggör långsiktigt resurseffektiva sätt att investera i solceller och elbilar. Kalifornien, Australien och Tyskland är platser där man tidigt satsade på utbyggnad av solcellssystem. Idag vet vi att man fått göra stora och dyra insatser i efterhand för att avstyra de mest störande effekterna från denna utbyggnad. I exempelvis Kalifornien har man nu istället valt att fokusera på mikronät istället för solceller. En lärdom från Kalifornien är att utvecklingen av mikronät stannade av när energibolagen fick styra den. Energibolag har mycket kompetens att tillföra utvecklingen av mikronät, men för en sund utveckling måste det vara användarna själva som styr utvecklingen av mikronäten, något som möjliggörs genom energigemenskaper.

För att lugna intressenter i dagens elnätsystem kan det påpekas att den industriella aktiviteten på de engelska kanalerna fortsatte i över 150 år efter det att järnvägen började utvecklas i England. Vi kommer i flera generationer behöva ett robust och pålitligt elnät och på inget sätt bör vi försumma nödvändiga investeringar i detta. Vi bör inte heller hindra utvecklingen av nya lösningar. Svenska staten måste ha två tankar i huvudet samtidigt om framtidens elförsörjning.

Petter Johansson, forskare vid IMIT inom projektet ’Hur en förändrad nätägarroll kan bidra till en resurseffektiv och systemvänlig utbyggnad av solel’ som finansieras av Energimyndigheten

Martin Warneryd, industridoktorand i hållbar omställning vid Mälardalens Högskola
https://www.nyteknik.se/opinion/mikrona ... tu87R4iSpQ
Jag kan verkligen inte hänga med i dina tankar Zalman3, du verkar argumentera om flera olika saker och prata emot dig själv eller så tänker du en kombination som i alla fall jag inte hänger med i. Några av dina argument

1. Kärnkraften är för dyr och måste snarast ersättas med billigare förnyelsebar energi.
2. Vi har för billig el och använder därför för mycket, vi måste få folk att tänka på energieffektivisering och ända sättet att få fler att göra det är att öka energiskatten(om nu elpriset ska ner).
3. Med Tesla VPP så ska man kunna använda sin egna producerad el från solceller på Superchargers utan att behöva betala elskatt.
4. Nu ska man även kunna sälja sin el till sina grannar utan att energiskatten och elnätsavgifter ska behöva betalas.

Någon som kan förklara för mig hur detta kommer leda till att vi minskar och inte ökar våran energianvändning om det nu kommer bli så himla billigt med el?
Någon som kan gissa på hur mycket elnätsavgifterna kommer stiga? 80% av året kommer du och dina grannar att hjälpas åt och vara självförsörjande men så kommer en vinter som denna där det inte blåser mycket och stora delar av Sverige har knappt någon sol, då förväntar sig helt plötsligt alla att elbolagen som ingen velat betala för de senaste 9 månaderna ska vara beredda att generera mängder av energi.

SvK räknar med att vi har tillgång till följande effekter en kall vinterdag

Vattenkraft: 13 GW
Kärnkraft: 6,2 GW
Vindkraft 1 GW
Värmekraftverk: 8 GW

Kollar vi på de senaste dagarna så är vi uppe på en användning av 22-23 GW och värmekraftverken ligger runt 2 GW, alltså skulle vi behöva elda på alla värmekraftverk för fullt, hoppas vattenkraften kan leverera fullt och att vindkraften flera veckor i sträck presterar bättre än förväntat för att vi skulle klara oss utan kärnkraft. Kommer som sagt inte hända i närtid precis. Och låt oss titta på förra veckans siffror.

Vattenkraft: 1764 GWh
Vindkraft: 320 GWh
Kärnkraft: 1181 GWh
Värmekraft: 272 GWh

Användning: 2912 GWh

Det ska bli intressant och se hur vintern fortsätter, kommer det börja blåsa mer igen eller är det som ett lock över Norden med lite vind samtidigt som vår energianvändning går upp på höga nivåer igen?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

1. Kärnkraften är för dyr och måste snarast ersättas med billigare förnyelsebar energi.
Svar:
Har kanske varit otydlig. Vill inte bygga ny kärnkraft. Det är inte samma sak som att lägga ner all befintlig kärnkraft imorgon.

2. Vi har för billig el och använder därför för mycket, vi måste få folk att tänka på energieffektivisering och ända sättet att få fler att göra det är att öka energiskatten(om nu elpriset ska ner).
Svar:
Blir lite irriterad på alla kompisar som slösar med elen.
De skaffar utomhus spabad som drar kanske 2.000 kWh i månaden, för att hålla vattnet varmt hela tiden. På frågan om det inte blir dyrt, får jag svaret. Dom bryr sig inte, elen är ju ändå så billig.

3. Med Tesla VPP så ska man kunna använda sin egna producerad el från solceller på Superchargers utan att behöva betala elskatt.
Svar:
Dagens system med elskatt är föråldrad och måste förnyas.

4. Nu ska man även kunna sälja sin el till sina grannar utan att energiskatten och elnätsavgifter ska behöva betalas.
Svar:
Om jag har en lada på landet och sätter upp solceller på den ladan så min granne kan ladda sin elbil där.
Varför ska jag då betala elnätsavgift när jag inte har en koppling till elnätet?

Kan tänka mig att flertalet enklare sommar stugor kommer att gå off grid nu när billigare och enklare lösningar kommer.

Edit:
Får signaler om att Ygeman kommer med ett mikronätsförslag i vår. Låter som den får ett brett politiskt stöd.
Om regelverket inte förnyas, då anpassar sig marknaden och börjar leverera elen med lastbil, istället för att använda befintliga ledningar.
Det utvecklingen vore olycklig.

Exempel:
Jag köper en lastbil med 1000kWh batteri.
Är delägare i Kvarkenvinden. Åker till vindkraftverket och laddar 1000kWh för 30 öre per kWh. Totalt 300kr.
Alternativet är att 3km från vindkraftverket, på åkeriet, betala 1kr per kWh av Umeå Energi. Totalt 1000kr.

Om jag då på åkeriet har en 32A anslutning.
Är det då rimligt att jag kan ladda med 22kW i 45 timmar nonstop över helgen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
1. Kärnkraften är för dyr och måste snarast ersättas med billigare förnyelsebar energi.
Svar:
Har kanske varit otydlig. Vill inte bygga ny kärnkraft. Det är inte samma sak som att lägga ner all befintlig kärnkraft imorgon.
Då har du varit väldigt otydlig, här är några av dina inlägg från i somras.

6/7
Sverige exporterar nu 5118MW, kärnkraften producerar 4995MW.

Så mer än 100% av all kärnkraft går på export.
Bild
4/7
Klart att kärnkraften läggs ner när elpriset allt oftare är mycket lågt.
Under 2 öre per kWh i hela Norden nu.
Bild
1/7
Just nu producerar kärnkraften 5560MW.
På export går 4983MW vilket gör att ca 90% av kärnkraften
exporteras.

Bild
30/6
Sverige exporterar nu 3891MW.

För bara några dagar sedan stod kärnkraften för drygt 3000MW.

Bild
28/6
Intressant är att just nu, har Sverige ett överskott på el med ca 33%.
Kärnkraften står för 34,5% av Sveriges elproduktion.
Alltså exporterar Sverige nästan all kärnkraft, bara en mindre del förbrukas i Sverige.

Bild
Hur menar du att vi ska tolka detta på något annat sätt än att du tycker att den kärnkraften vi har ska läggas ner?
Nu är det såklart enkelt att vara efterklok och säga att det var inte det du menade men diskussionen här i tråden i somras lät helt annorlunda från din sida då. Angående vintern så skulle det väll ändå inte vara några problem, för då blåser det mycket, precis det vi ser nu...

Det är ju också lite kul att du har med klockslagen i bilderna, du har inte bara valt att ta bilderna under sommaren då elanvändningen är låg, du har också valt att endast kolla tidigt på morgon eller sent på kvällen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Kärnkraftens dyra el får allt svårare att konkurrera.
Dessutom har kärnkraften betydligt svårare att reglera sin produktion utifrån kunders behov av el än exempelvis vattenkraft.

Därför beslutar ägare att lägga ner olönsam kärnkraft.
Beslut om avveckling.

I slutet av april 2015 fattade Ringhals huvudägare Vattenfall av affärsmässiga skäl ett inriktningsbeslut om en förtida stängning av Ringhals 1 och 2. Ett formellt beslut om stängning togs senare av Ringhals styrelse.
https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... ls-1-och-2

Anders Ygeman är inte orolig.

– Nej, för jag tror vi kommer kunna öka transmissionen och vi kommer kunna öka den lokala kraftproduktionen. Elnätsägarna i södra Sverige säger också att de har den kapacitet som krävs för att ansluta nya förbrukare och öka effektuttaget i södra Sverige.

Vattenfall lägger ner olönsam kärnkraft och Ygeman säger att Elnätsägarna intygar att det inte är något problem.

Förstår dock att man i södra Sverige är sur över att behöva betala mer för elen än i norra Sverige.
Hotande elbrist och skenande prisområdesskillnader gör att allt fler industriföretag ser risken att behöva flytta investeringar till andra länder. Och flera stora industribolag sågar regeringens energipolitik och kräver kraftfulla åtgärder. 
I Norrland har vi elöverskott och Europas lägsta elpriser.
Jag synar dock gnället om höga elpriser. Att flytta från Sverige till exempelvis Tyskland och betala 3 till 3,50 kr per kWh är ekonomiskt självmord.
Vore det sant att man bryr sig om elpriset vore det självklart att etablera sig verksamhet i Norrland.

Eller är Norrland mentalt "utomlands" för en företagare i södra Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1371
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Anders Ygeman är inte orolig.

– Nej, för jag tror vi kommer kunna öka transmissionen och vi kommer kunna öka den lokala kraftproduktionen. Elnätsägarna i södra Sverige säger också att de har den kapacitet som krävs för att ansluta nya förbrukare och öka effektuttaget i södra Sverige.
I Norrland har vi elöverskott och Europas lägsta elpriser.
Jag synar dock gnället om höga elpriser. Att flytta från Sverige till exempelvis Tyskland och betala 3 till 3,50 kr per kWh är ekonomiskt självmord.
Vore det sant att man bryr sig om elpriset vore det självklart att etablera sig verksamhet i Norrland.

Eller är Norrland mentalt "utomlands" för en företagare i södra Sverige?
Möjligt att Ygerman inte är orolig men Skånska näringslivet är förbannade:
https://www.di.se/nyheter/naringslivet- ... forbannad/

Sen tror jag Norrland är mentalt ”utomlands” för många. Först och främst beror det väl på vad den enkelt företagare producerar och till vem. Sen tror jag också att många kanske inte heller gillar vintern och mörkret etc. Finns många skäl, är inte direkt svart vit.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Kärnkraftens dyra el får allt svårare att konkurrera.
Dessutom har kärnkraften betydligt svårare att reglera sin produktion utifrån kunders behov av el än exempelvis vattenkraft.
Men när var Sveriges elanvändning senast nere på säg 5 GW?
Även om elanvändningen varierar så har vi konstant en elanvändning på flera GW, om vi sen dessutom har en stor reglerbar produktion så som vattenkraft så funkar det utmärk att ha kärnkraften som baskraft och sen reglera vattenkraften efter behovet.
Jag håller definitivt med om att ett elsystem med endast kärnkraft varit riktigt dåligt men det är knappast det jag argumenterar för.

Sveriges effektkonsumption har verkligen ändrats jättemycket de senaste dagarna.
1A3B9E7E-36A6-4F2E-A20F-BFD8F9B917D0.png
Året har verkligen börjat jättebra för vindkraft...
Därför beslutar ägare att lägga ner olönsam kärnkraft.
Om du straffbeskattar ett kraftslag under flera år samtidigt som du subventionerar andra så blir det inte så konstigt om du kommer till det resultatet till slut.
Zalman3 skrev:
Beslut om avveckling.

I slutet av april 2015 fattade Ringhals huvudägare Vattenfall av affärsmässiga skäl ett inriktningsbeslut om en förtida stängning av Ringhals 1 och 2. Ett formellt beslut om stängning togs senare av Ringhals styrelse.
https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... ls-1-och-2

Anders Ygeman är inte orolig.

– Nej, för jag tror vi kommer kunna öka transmissionen och vi kommer kunna öka den lokala kraftproduktionen. Elnätsägarna i södra Sverige säger också att de har den kapacitet som krävs för att ansluta nya förbrukare och öka effektuttaget i södra Sverige.

Vattenfall lägger ner olönsam kärnkraft och Ygeman säger att Elnätsägarna intygar att det inte är något problem.

Förstår dock att man i södra Sverige är sur över att behöva betala mer för elen än i norra Sverige.
Hotande elbrist och skenande prisområdesskillnader gör att allt fler industriföretag ser risken att behöva flytta investeringar till andra länder. Och flera stora industribolag sågar regeringens energipolitik och kräver kraftfulla åtgärder. 
I Norrland har vi elöverskott och Europas lägsta elpriser.
Jag synar dock gnället om höga elpriser. Att flytta från Sverige till exempelvis Tyskland och betala 3 till 3,50 kr per kWh är ekonomiskt självmord.
Vore det sant att man bryr sig om elpriset vore det självklart att etablera sig verksamhet i Norrland.

Eller är Norrland mentalt "utomlands" för en företagare i södra Sverige?
Så du tror att elpriset är det ända som man ska ta hänsyn till när man sätter upp fabrik?

Northvolt är stora nog så de har kanske inte så svårt att få folk att flytta på sig men säg ett nytt pruktionsbolag som ska starta upp, var tror du det är lättast att hitta kompetent personal, i närheten av Stockholm och Göteborg eller i Norrland? Visst, jag vet att både Umeå, Luleå mm finns men de är små i förhållande till storstäderna i södra Sverige.
Om man känner att man vill ligga nära stora städer och nära resten av Europa så kanske södra Sverige blir en kompromiss då de hade låga elpriser. Men om elpriset där blir högt så kan man lika gärna flytta närmre sina stora kunder och flyttar ner till Europa istället. Eller flytta till ett land där lönerna är lägre, det kanske kompenserar för de högre elpriserna som finns i östra Europa.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av GreenMachine »

Zalman3 skrev:
Kärnkraftens dyra el får allt svårare att konkurrera.
Dessutom har kärnkraften betydligt svårare att reglera sin produktion utifrån kunders behov av el än exempelvis vattenkraft.

Därför beslutar ägare att lägga ner olönsam kärnkraft.
Beslut om avveckling.

I slutet av april 2015 fattade Ringhals huvudägare Vattenfall av affärsmässiga skäl ett inriktningsbeslut om en förtida stängning av Ringhals 1 och 2. Ett formellt beslut om stängning togs senare av Ringhals styrelse.
https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... ls-1-och-2

Anders Ygeman är inte orolig.

– Nej, för jag tror vi kommer kunna öka transmissionen och vi kommer kunna öka den lokala kraftproduktionen. Elnätsägarna i södra Sverige säger också att de har den kapacitet som krävs för att ansluta nya förbrukare och öka effektuttaget i södra Sverige.

Vattenfall lägger ner olönsam kärnkraft och Ygeman säger att Elnätsägarna intygar att det inte är något problem.

Förstår dock att man i södra Sverige är sur över att behöva betala mer för elen än i norra Sverige.
Hotande elbrist och skenande prisområdesskillnader gör att allt fler industriföretag ser risken att behöva flytta investeringar till andra länder. Och flera stora industribolag sågar regeringens energipolitik och kräver kraftfulla åtgärder. 
I Norrland har vi elöverskott och Europas lägsta elpriser.
Jag synar dock gnället om höga elpriser. Att flytta från Sverige till exempelvis Tyskland och betala 3 till 3,50 kr per kWh är ekonomiskt självmord.
Vore det sant att man bryr sig om elpriset vore det självklart att etablera sig verksamhet i Norrland.

Eller är Norrland mentalt "utomlands" för en företagare i södra Sverige?
Om man år 2021 menar att man ska lägga ner koldioxidfri elproduktion pg av lönsamhetsskäl så har man ju helt missat vilka problem och utmaningar vi står inför globalt.
Att dessutom basera argumentationen sk. lönsamhetsproblem och samtidigt bortse från att lönsamheten är direkt kopplad till den förda politiken är dessutom inte seriöst.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1371
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Credde »

GreenMachine skrev:
Zalman3 skrev:
Kärnkraftens dyra el får allt svårare att konkurrera.
Dessutom har kärnkraften betydligt svårare att reglera sin produktion utifrån kunders behov av el än exempelvis vattenkraft.

Därför beslutar ägare att lägga ner olönsam kärnkraft.
Beslut om avveckling.

I slutet av april 2015 fattade Ringhals huvudägare Vattenfall av affärsmässiga skäl ett inriktningsbeslut om en förtida stängning av Ringhals 1 och 2. Ett formellt beslut om stängning togs senare av Ringhals styrelse.
https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... ls-1-och-2

Anders Ygeman är inte orolig.

– Nej, för jag tror vi kommer kunna öka transmissionen och vi kommer kunna öka den lokala kraftproduktionen. Elnätsägarna i södra Sverige säger också att de har den kapacitet som krävs för att ansluta nya förbrukare och öka effektuttaget i södra Sverige.

Vattenfall lägger ner olönsam kärnkraft och Ygeman säger att Elnätsägarna intygar att det inte är något problem.

Förstår dock att man i södra Sverige är sur över att behöva betala mer för elen än i norra Sverige.
Hotande elbrist och skenande prisområdesskillnader gör att allt fler industriföretag ser risken att behöva flytta investeringar till andra länder. Och flera stora industribolag sågar regeringens energipolitik och kräver kraftfulla åtgärder. 
I Norrland har vi elöverskott och Europas lägsta elpriser.
Jag synar dock gnället om höga elpriser. Att flytta från Sverige till exempelvis Tyskland och betala 3 till 3,50 kr per kWh är ekonomiskt självmord.
Vore det sant att man bryr sig om elpriset vore det självklart att etablera sig verksamhet i Norrland.

Eller är Norrland mentalt "utomlands" för en företagare i södra Sverige?
Om man år 2021 menar att man ska lägga ner koldioxidfri elproduktion pg av lönsamhetsskäl så har man ju helt missat vilka problem och utmaningar vi står inför globalt.
Att dessutom basera argumentationen sk. lönsamhetsproblem och samtidigt bortse från att lönsamheten är direkt kopplad till den förda politiken är dessutom inte seriöst.
Exakt, inte att glömma, att Vattenfall är helägd av svenska staten.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5565
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

De kanske är mest lönsamt att bara leverera el när man känner för de.. Dvs vi får kanske snart leva med att vi inte har el dygnet runt :evil: :shock:

Nej som ni säger de krävs ju politik som gör att vi har el året runt dygnet runt utan att man ska behöva upphandla dyr effekt reserv i mängder..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av thnis »

Igår morse så importerade vi tydligen el via kolkraft från Polen. Men bra att Ygeman inte är orolig :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av 12man »

thnis skrev:
Igår morse så importerade vi tydligen el via kolkraft från Polen. Men bra att Ygeman inte är orolig :)
Nej, men igår kväll och I förrgår,
chart (2).jpeg


men på dessa 3 dagar har vi enligt samma logik även reducerat kolkraftsdriften i Polen med betydligt mer...
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
1. Kärnkraften är för dyr och måste snarast ersättas med billigare förnyelsebar energi.
Svar:
Har kanske varit otydlig. Vill inte bygga ny kärnkraft. Det är inte samma sak som att lägga ner all befintlig kärnkraft imorgon.

2. Vi har för billig el och använder därför för mycket, vi måste få folk att tänka på energieffektivisering och ända sättet att få fler att göra det är att öka energiskatten(om nu elpriset ska ner).
Svar:
Blir lite irriterad på alla kompisar som slösar med elen.
De skaffar utomhus spabad som drar kanske 2.000 kWh i månaden, för att hålla vattnet varmt hela tiden. På frågan om det inte blir dyrt, får jag svaret. Dom bryr sig inte, elen är ju ändå så billig.

3. Med Tesla VPP så ska man kunna använda sin egna producerad el från solceller på Superchargers utan att behöva betala elskatt.
Svar:
Dagens system med elskatt är föråldrad och måste förnyas.

4. Nu ska man även kunna sälja sin el till sina grannar utan att energiskatten och elnätsavgifter ska behöva betalas.
Svar:
Om jag har en lada på landet och sätter upp solceller på den ladan så min granne kan ladda sin elbil där.
Varför ska jag då betala elnätsavgift när jag inte har en koppling till elnätet?

Kan tänka mig att flertalet enklare sommar stugor kommer att gå off grid nu när billigare och enklare lösningar kommer.

Edit:
Får signaler om att Ygeman kommer med ett mikronätsförslag i vår. Låter som den får ett brett politiskt stöd.
Om regelverket inte förnyas, då anpassar sig marknaden och börjar leverera elen med lastbil, istället för att använda befintliga ledningar.
Det utvecklingen vore olycklig.

Exempel:
Jag köper en lastbil med 1000kWh batteri.
Är delägare i Kvarkenvinden. Åker till vindkraftverket och laddar 1000kWh för 30 öre per kWh. Totalt 300kr.
Alternativet är att 3km från vindkraftverket, på åkeriet, betala 1kr per kWh av Umeå Energi. Totalt 1000kr.

Om jag då på åkeriet har en 32A anslutning.
Är det då rimligt att jag kan ladda med 22kW i 45 timmar nonstop över helgen?
Men låt oss säga att din kompis sätter upp solceller och batterier samtidigt som han går tillsammans med några grannar med energigemenskap, då kommer han enligt dig få ännu billigare el och slippa både elskatt och elnätsavgifter. På vilket sätt kommer det leda till att han blir mer sparsam med energin? Eller är det så att om du skaffar egen produktion så är det strunt samma hur mycket el du använder, den kommer ju ändå vara väldigt billig, speciellt om staten finansierar delar av solcellerna och batterierna. Men de som av någon anledning inte kan skaffa solceller, de ska betala ordentligt för all den elen de använder så att de gör vad de kan för att få ner sin förbrukning.

Du har flera gånger sagt att du har andelar i vindkraft, anser du att de ska kunna ingå i denna energigemenskap så att du ska kunna använda elen i din lägenhet utan att behöva betala energiskatt?

I så fall så är detta väldigt rolig lösning, vi måste höja energiskatten så att vi minskar energislösandet men vi ska också göra så att du slipper betala denna elskatt och därmed får en lägre energikostnad än idag.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

thnis skrev:
Igår morse så importerade vi tydligen el via kolkraft från Polen. Men bra att Ygeman inte är orolig :)
Jag såg bild på det på twitter så jag gissar att det är samma, den visade dock att vi exporterade betydligt mer el till Danmark än vad vi importerade från Tyskland och Polen. Så även om man endast kollar på elområde fyra så skulle jag snarare säga att vi blev en genomfart av el från Polen till Danmark. Vi själva hade mer el till elområde 4 än vad vi använde.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
1. Kärnkraften är för dyr och måste snarast ersättas med billigare förnyelsebar energi.
Svar:
Har kanske varit otydlig. Vill inte bygga ny kärnkraft. Det är inte samma sak som att lägga ner all befintlig kärnkraft imorgon.

2. Vi har för billig el och använder därför för mycket, vi måste få folk att tänka på energieffektivisering och ända sättet att få fler att göra det är att öka energiskatten(om nu elpriset ska ner).
Svar:
Blir lite irriterad på alla kompisar som slösar med elen.
De skaffar utomhus spabad som drar kanske 2.000 kWh i månaden, för att hålla vattnet varmt hela tiden. På frågan om det inte blir dyrt, får jag svaret. Dom bryr sig inte, elen är ju ändå så billig.

3. Med Tesla VPP så ska man kunna använda sin egna producerad el från solceller på Superchargers utan att behöva betala elskatt.
Svar:
Dagens system med elskatt är föråldrad och måste förnyas.

4. Nu ska man även kunna sälja sin el till sina grannar utan att energiskatten och elnätsavgifter ska behöva betalas.
Svar:
Om jag har en lada på landet och sätter upp solceller på den ladan så min granne kan ladda sin elbil där.
Varför ska jag då betala elnätsavgift när jag inte har en koppling till elnätet?

Kan tänka mig att flertalet enklare sommar stugor kommer att gå off grid nu när billigare och enklare lösningar kommer.

Edit:
Får signaler om att Ygeman kommer med ett mikronätsförslag i vår. Låter som den får ett brett politiskt stöd.
Om regelverket inte förnyas, då anpassar sig marknaden och börjar leverera elen med lastbil, istället för att använda befintliga ledningar.
Det utvecklingen vore olycklig.

Exempel:
Jag köper en lastbil med 1000kWh batteri.
Är delägare i Kvarkenvinden. Åker till vindkraftverket och laddar 1000kWh för 30 öre per kWh. Totalt 300kr.
Alternativet är att 3km från vindkraftverket, på åkeriet, betala 1kr per kWh av Umeå Energi. Totalt 1000kr.

Om jag då på åkeriet har en 32A anslutning.
Är det då rimligt att jag kan ladda med 22kW i 45 timmar nonstop över helgen?
Men låt oss säga att din kompis sätter upp solceller och batterier samtidigt som han går tillsammans med några grannar med energigemenskap, då kommer han enligt dig få ännu billigare el och slippa både elskatt och elnätsavgifter. På vilket sätt kommer det leda till att han blir mer sparsam med energin? Eller är det så att om du skaffar egen produktion så är det strunt samma hur mycket el du använder, den kommer ju ändå vara väldigt billig, speciellt om staten finansierar delar av solcellerna och batterierna. Men de som av någon anledning inte kan skaffa solceller, de ska betala ordentligt för all den elen de använder så att de gör vad de kan för att få ner sin förbrukning.

Du har flera gånger sagt att du har andelar i vindkraft, anser du att de ska kunna ingå i denna energigemenskap så att du ska kunna använda elen i din lägenhet utan att behöva betala energiskatt?

I så fall så är detta väldigt rolig lösning, vi måste höja energiskatten så att vi minskar energislösandet men vi ska också göra så att du slipper betala denna elskatt och därmed får en lägre energikostnad än idag.
Hur ska man göra då?
Fall 1.
Bor i en bostadsrättsförening, köper el av Umeå Energi för ca 1kr per kWh inklusive skatt, moms och överföringsavgiften.

Fall 2.
Delägare i ett vindkraftverk som inte har en koppling till nätet.
Kör med lastbil elen till bostadsrättsföreningen.
Inga skatter eller moms.
Pris ca 60 öre per kWh.(30 öre för elen och 30 öre för transport per kWh)

Fall 3.
Har solceller på bostadsrättsföreningens tak som kan leverera 50% av elen under ett år till ett pris av 30 öre per kWh.
Övriga 50% levereras med lastbil från vindkraftverket till ett pris av 60 öre per kWh.
Snittpriset blir 45 öre per kWh.

Vi kommer med stor sannolikhet installera solceller och IMD.
Så jag debiteras den nettoel jag förbrukar av bostadsrättsföreningen.
Låt säga att jag bor 5 dagar i veckan i min lägenhet och 2 dagar i veckan hos min syster som har solceller.
Är det då rimligt att jag laddar min elbil på helgen hos min syster och kör över den mängd el till bostadsrättsföreningen som jag förbrukar under en vecka.
Så jag i lägenheten inte har någon nettoförbrukning alls?
Ska jag då behöva betala elskatt och moms för den elen jag skickar från min elbil till BRFen.
Vad är det som då hindrar att en kabel dras från min elbil direkt till min lägenhet?
Så att den el jag tillför inte går att mäta och därmed heller inte beskatta?

Betalar exempelvis ICA någon skatt för den el som folk kan ladda gratis på deras parkering?

Om jag har en gammal lada med ett stort tak vid en sjö.
Sätter solceller på ladan.
Bygger 2 enkla sommarstugor vid sjön.
De har ingen elanslutning till nätet.
Vad är det som hindrar att jag hyr ut dessa stugor och säger att elen är gratis bara dom laddar sin elbil av den solcellsel som produceras vid ladan.
När de har laddat elbilen kan de driva sommarstugan med el.

Om jag hyr ut elbilar, och laddar dessa elbilar med mina egna solceller.
Ska jag då betala skatt och moms på de kWh som jag laddar dessa elbilar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
1. Kärnkraften är för dyr och måste snarast ersättas med billigare förnyelsebar energi.
Svar:
Har kanske varit otydlig. Vill inte bygga ny kärnkraft. Det är inte samma sak som att lägga ner all befintlig kärnkraft imorgon.

2. Vi har för billig el och använder därför för mycket, vi måste få folk att tänka på energieffektivisering och ända sättet att få fler att göra det är att öka energiskatten(om nu elpriset ska ner).
Svar:
Blir lite irriterad på alla kompisar som slösar med elen.
De skaffar utomhus spabad som drar kanske 2.000 kWh i månaden, för att hålla vattnet varmt hela tiden. På frågan om det inte blir dyrt, får jag svaret. Dom bryr sig inte, elen är ju ändå så billig.

3. Med Tesla VPP så ska man kunna använda sin egna producerad el från solceller på Superchargers utan att behöva betala elskatt.
Svar:
Dagens system med elskatt är föråldrad och måste förnyas.

4. Nu ska man även kunna sälja sin el till sina grannar utan att energiskatten och elnätsavgifter ska behöva betalas.
Svar:
Om jag har en lada på landet och sätter upp solceller på den ladan så min granne kan ladda sin elbil där.
Varför ska jag då betala elnätsavgift när jag inte har en koppling till elnätet?

Kan tänka mig att flertalet enklare sommar stugor kommer att gå off grid nu när billigare och enklare lösningar kommer.

Edit:
Får signaler om att Ygeman kommer med ett mikronätsförslag i vår. Låter som den får ett brett politiskt stöd.
Om regelverket inte förnyas, då anpassar sig marknaden och börjar leverera elen med lastbil, istället för att använda befintliga ledningar.
Det utvecklingen vore olycklig.

Exempel:
Jag köper en lastbil med 1000kWh batteri.
Är delägare i Kvarkenvinden. Åker till vindkraftverket och laddar 1000kWh för 30 öre per kWh. Totalt 300kr.
Alternativet är att 3km från vindkraftverket, på åkeriet, betala 1kr per kWh av Umeå Energi. Totalt 1000kr.

Om jag då på åkeriet har en 32A anslutning.
Är det då rimligt att jag kan ladda med 22kW i 45 timmar nonstop över helgen?
Men låt oss säga att din kompis sätter upp solceller och batterier samtidigt som han går tillsammans med några grannar med energigemenskap, då kommer han enligt dig få ännu billigare el och slippa både elskatt och elnätsavgifter. På vilket sätt kommer det leda till att han blir mer sparsam med energin? Eller är det så att om du skaffar egen produktion så är det strunt samma hur mycket el du använder, den kommer ju ändå vara väldigt billig, speciellt om staten finansierar delar av solcellerna och batterierna. Men de som av någon anledning inte kan skaffa solceller, de ska betala ordentligt för all den elen de använder så att de gör vad de kan för att få ner sin förbrukning.

Du har flera gånger sagt att du har andelar i vindkraft, anser du att de ska kunna ingå i denna energigemenskap så att du ska kunna använda elen i din lägenhet utan att behöva betala energiskatt?

I så fall så är detta väldigt rolig lösning, vi måste höja energiskatten så att vi minskar energislösandet men vi ska också göra så att du slipper betala denna elskatt och därmed får en lägre energikostnad än idag.
Hur ska man göra då?
Fall 1.
Bor i en bostadsrättsförening, köper el av Umeå Energi för ca 1kr per kWh inklusive skatt, moms och överföringsavgiften.

Fall 2.
Delägare i ett vindkraftverk som inte har en koppling till nätet.
Kör med lastbil elen till bostadsrättsföreningen.
Inga skatter eller moms.
Pris ca 60 öre per kWh.(30 öre för elen och 30 öre för transport per kWh)

Fall 3.
Har solceller på bostadsrättsföreningens tak som kan leverera 50% av elen under ett år till ett pris av 30 öre per kWh.
Övriga 50% levereras med lastbil från vindkraftverket till ett pris av 60 öre per kWh.
Snittpriset blir 45 öre per kWh.

Vi kommer med stor sannolikhet installera solceller och IMD.
Så jag debiteras den nettoel jag förbrukar av bostadsrättsföreningen.
Låt säga att jag bor 5 dagar i veckan i min lägenhet och 2 dagar i veckan hos min syster som har solceller.
Är det då rimligt att jag laddar min elbil på helgen hos min syster och kör över den mängd el till bostadsrättsföreningen som jag förbrukar under en vecka.
Så jag i lägenheten inte har någon nettoförbrukning alls?
Ska jag då behöva betala elskatt och moms för den elen jag skickar från min elbil till BRFen.
Vad är det som då hindrar att en kabel dras från min elbil direkt till min lägenhet?
Så att den el jag tillför inte går att mäta och därmed heller inte beskatta?

Betalar exempelvis ICA någon skatt för den el som folk kan ladda gratis på deras parkering?

Om jag har en gammal lada med ett stort tak vid en sjö.
Sätter solceller på ladan.
Bygger 2 enkla sommarstugor vid sjön.
De har ingen elanslutning till nätet.
Vad är det som hindrar att jag hyr ut dessa stugor och säger att elen är gratis bara dom laddar sin elbil av den solcellsel som produceras vid ladan.
När de har laddat elbilen kan de driva sommarstugan med el.

Om jag hyr ut elbilar, och laddar dessa elbilar med mina egna solceller.
Ska jag då betala skatt och moms på de kWh som jag laddar dessa elbilar?
Jag bor också i bostadsrättsförening, har inga problem med att själv välja elleverantör. Vet dock ej hur ni har det.

Men om du skulle göra det, vad är det då som stoppar dig från att använda mycket el eftersom den blir så billig? Du säger ju själv att det är för billigt med elen här i Sverige. Att elen bör kosta runt 2,5 kr/kWh så varför då klaga över 1 kr/kWh?

Okej, låt oss säga att du kan skicka solceller mellan dina vänners och släktingar hus samt mellan vindkraftverket du har andelar i samt ditt boende utan att betala någon energiskatt. Då kommer delägarskap i elproduktion helt plötsligt anses betydligt billigare än att köpa elen från vanliga elbolag. Kanske kommer möjligheten upp att köpa sig in i vattenkraft men stora delar kommer nog hamna på vindkraft och solenergi. Varför skulle vi då bry oss om att hushålla med energin om vi kan köpa in el för 30-50 öre/kWh utan extra avgifter?

Eftersom de flesta företag betalar energiskatt precis som privatpersoner förutom några specifika industrier så ser i alla fall inte jag något som tyder på att ICA inte skulle behöva betala energiskatt på den elen som de ger till sina kunder vid elbilsladdning.

Sveriges system är helt klart inte gjort för att klara av V2G, de finns som sagt flera scenarier som väcker frågor men om våran el idag är för billig och sol och vind är väldigt billig så har jag svårt att se att man skulle kunna slippa energiskatten bara för att man har solceller någon annan stans, då skulle ju elen bli för billig enligt dig.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2512
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

Klart att systemet klarar V2G. Problemet är snarare att det är för få elbilar idag som har den möjligheten.

Med V2G och gridbatterier kommer man kunna klara peakbehovet bättre (vardagar morgon och eftermiddag).
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

NiklasTesla skrev:
Klart att systemet klarar V2G. Problemet är snarare att det är för få elbilar idag som har den möjligheten.

Med V2G och gridbatterier kommer man kunna klara peakbehovet bättre (vardagar morgon och eftermiddag).
Jag kanske uttryckte mig fel, rent fysiskt klarar de Säker V2G precis som de klarar solceller och batterier, ingen större skillnad. Däremot så har Zalman rätt att regler och skatter inte riktigt är utformade för V2G. Men samtidigt, du kan komma på så många varianter på vad du kommer kunna göra med V2G så det blir nog inte helt enkelt att säga när du ska betala energiskatt och när du inte ska göra det.
Användarvisningsbild
Kerjes
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 feb 2020 10:44

Re: Kärnkraft är inte framtide

Inlägg av Kerjes »

Dagens kärnkraft är inte framtiden, men morgondagens typ Traveling wave reactor, TWR,
https://en.wikipedia.org/wiki/Traveling_wave_reactor

Med denna teknik så används uttjänt kärnavfall som bränsle och själva rektor-kärnan fungerar som långsamt brinnande ciggar, som tänds med en liten del anrikat U-235, och brinner sedan i 50 år. Rest-avfallet som blir kvar har en halveringstid på 600 år istället för dagens kärnavfall med en halveringstid på 100 000 år.

Man slår två flugor i en smäll: en ersättare för kolkraftverk (1000 av dom i Kina) och hantering av dagens kärnavfall som räcker som bränsle till TWR i 100 tals år.

Bill Gates ligger bakom företaget Terrapower som har en prototyp installerad i Kina, dock har detta stoppats p g a Trump-sanktioner.
Tesla Model S LR 2019
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Högsta elpriset sen 2016
Efter ett rekordbilligt 2020 – nu är elrean över. Kallare väder och dåligt med vind får elpriset på elbörsen Nordpool att raka i höjden.

På fredagen ligger priset på 77 öre per kilowattimme, före skatter. Det innebär det högsta dygnspriset sedan 2016, enligt elhandelsbolaget Bixia. Som jämförelse kostade en kilowattimme i snitt elva öre under fjolåret.

En annan orsak till det högre priset är bättre exportmöjligheter i och med att en kabel mellan Tyskland och Norge har fått större kapacitet, enligt Bixia. Det innebär att den nordiska elen kopplas närmare till länderna med de normalt sett högre priserna.
https://www.energinyheter.se/20210108/2 ... -pa-fem-ar
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
Fall 2.
Delägare i ett vindkraftverk som inte har en koppling till nätet.
Kör med lastbil elen till bostadsrättsföreningen.
Inga skatter eller moms.
Pris ca 60 öre per kWh.(30 öre för elen och 30 öre för transport per kWh)
Det är nog för lågt räknat. Om man skattar batteripris till 2000 kr per kWh kapacitet och att batteriet har en livstid på 4000 cykler, då blir priset per laddad/urladdad kWh 50 öre enbart för batterislitaget. Till det däck och övrigt slitage på lastbilen. Och möjligen förarens timlön.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Fall 2.
Delägare i ett vindkraftverk som inte har en koppling till nätet.
Kör med lastbil elen till bostadsrättsföreningen.
Inga skatter eller moms.
Pris ca 60 öre per kWh.(30 öre för elen och 30 öre för transport per kWh)
Det är nog för lågt räknat. Om man skattar batteripris till 2000 kr per kWh kapacitet och att batteriet har en livstid på 4000 cykler, då blir priset per laddad/urladdad kWh 50 öre enbart för batterislitaget. Till det däck och övrigt slitage på lastbilen. Och möjligen förarens timlön.
Det beror på.
Alltifrån vilka batterier man har till hur laddcykeln ser ut.
I bästa fall kan tydligen de batterier jag har i min bil klara 300.000 cykler om man bara ligger mellan 30-70%.

Och batteri tillverkarna börjar ge 20 års garanti.
Oregon, USA-headquartered Powin Energy has launched a set of three battery storage system products using CATL’s large form factor lithium-ion cells, including a system solution capable of 4+ hour duration and backed by a 20-year warranty.
https://www.energy-storage.news/news/ca ... on-systems

Elbussarna i Umeå snabbladdar ca 22 ggr per dygn i upp till 10C vid varje ändhållplats. Tar ca 3-4 minuter att ladda.
Och batterierna håller bra.
Tesla battery researcher showed updated test results pointing to batteries lasting over 15,000 cycles or the equivalent of over 2 million miles (3.5 million km) in an electric car.
https://electrek.co/2020/10/18/tesla-ba ... ion-miles/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar