Varför V2G är så viktigt
Moderator: Redaktion
Varför V2G är så viktigt
Att kunna lita på att Elbolaget kan leverera ström utan avbrott, är fortfarande ett önsketänkande.
Därför är det många som vill kunna använda sin elbil som en backup, eftersom man är så beroende av ström.
På kort tid har exempelvis Skellefteå Kraft haft 37 driftsstörningar.
Tycket att alla elbilar ska ha minst ett eluttag på 10A och 230V.
Därför är det många som vill kunna använda sin elbil som en backup, eftersom man är så beroende av ström.
På kort tid har exempelvis Skellefteå Kraft haft 37 driftsstörningar.
Tycket att alla elbilar ska ha minst ett eluttag på 10A och 230V.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Varför V2G är så viktigt
Krävs mer än V2G då eftersom det inte är tillåtet att leverera el till nätet när strömmen går. Idag så får inte V2G användas vid strömavbrott. Finns så klart tekniska lösningar men de är inte billiga och man pratar oftast inte om dessa i kommersiella lösningar. Dessutom krävs regler om hur ersättning ska gå ut till de som investerar. Ett eluttag i bilen är inte V2G.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Varför V2G är så viktigt
Minimum vore ju att ha en CCS till Schuko-adapter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Varför V2G är så viktigt
Det är ju något annat än V2G. V2G lär sannolikt bli viktigt i framtiden men vi ska då inte förminska det till ett schuko-uttag på 10A.Zalman3 skrev:Minimum vore ju att ha en CCS till Schuko-adapter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Varför V2G är så viktigt
Att lita på elbolaget i Sverige gör jag till 100%. Dom är extremt driftssäkra och ordentliga. Sedan kan det hända extremväder, men det är sällsynt. Det har aldrig inträffat där jag bor att det blir något längre strömavbrott. En handfull timmar på tio år kanske?

Ser för övrigt inte så ergonomiskt ut för schuko-kabeln?
Det där är ju snarare V2A. Vehicle to Appliance!Zalman3 skrev:Minimum vore ju att ha en CCS till Schuko-adapter.

Ser för övrigt inte så ergonomiskt ut för schuko-kabeln?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Varför V2G är så viktigt
Honda-e har ju ett 1.500W 230V eluttag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Varför V2G är så viktigt
Inte heller det V2G men håller tradition uppe även ifall just hela denna tråd inte handlat ett dugg om trådtiteln.Zalman3 skrev:Honda-e har ju ett 1.500W 230V eluttag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Varför V2G är så viktigt
Audi testar V2G. Men varför dröjer tekniken?
https://livsstilsbilar.se/audi-v2h-nyck ... allningen/Ökad stabiliteten i elnätet, sänkta elkostnader och bidrag till klimatet är visionen för Audi och Hager Group.
I ett innovativt forskningsprojekt om bidirektionell laddning, s.k. Vehicle to Home (V2H), ansluts elbilen till elnätet i
hemmet och fungerar som tillfälligt energilager på fyra hjul. Det ger stora fördelar framförallt i kombination med ett solcellssystem.
Överskottsel från solcellsanläggningen kan då lagras temporärt och användas vid behov. Tekniken är en CCS-version av det Nissan kallar V2G för Chademo.
V2G står för Vehicle to Grid och finns redan i anläggningar i både Sverige och Danmark. Ett känt projekt för V2G är Amsterdam
Arena där man även använder begagnade elbilsbatterier som energilagring för elbackup om eltillförseln av någon anledning bryts får elnätet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Varför V2G är så viktigt
Många lantbrukare har ju sedan tidigare haft möjlighet att köra en generator på kraftuttaget på traktorn och många som bor så dom ofta får elavbrott har väl ett bränsledrivet aggregat så dom kan köra hydrofon, cirkulationspumpen i pannan och nån kokplatta.
Skillnaden kan ju möjligen vara att den lösningen passar dåligt i tätbebyggt område där man räknar med ström i uttaget på ett helt annat sätt. Men förmodligen planerar väl samma grupp med att kunna ladda sin elbil hemma....
Vi bor i en villa som trots att den är modern i tätort utrustades med vedspis i köket som ett komplement. Förre ägaren som byggde huset berättade att det var i sinnestillstånd av "prepping" som han satte in den. Han bodde i huset i 25år utan att det blev några strömavbrott av betydelse.
Naturligtvis måste det här kontrolleras centralt. Annars blir det ju livsfarligt att felsöka på en anläggning om den kan spänningssättas från alla håll.
Men man kan ju tänka sig en speciell krets hemma med nödkraft från ett batteri.
Skillnaden kan ju möjligen vara att den lösningen passar dåligt i tätbebyggt område där man räknar med ström i uttaget på ett helt annat sätt. Men förmodligen planerar väl samma grupp med att kunna ladda sin elbil hemma....
Vi bor i en villa som trots att den är modern i tätort utrustades med vedspis i köket som ett komplement. Förre ägaren som byggde huset berättade att det var i sinnestillstånd av "prepping" som han satte in den. Han bodde i huset i 25år utan att det blev några strömavbrott av betydelse.
Naturligtvis måste det här kontrolleras centralt. Annars blir det ju livsfarligt att felsöka på en anläggning om den kan spänningssättas från alla håll.
Men man kan ju tänka sig en speciell krets hemma med nödkraft från ett batteri.
Re: Varför V2G är så viktigt
Bönderna har ju länge kört med en generator på kraftuttaget på traktorn, och det är ju en lösning som fungerar.
Förstår inte skillnaden, om man får ström från ett dieseldrivet elverk eller sin elbil.
Ur elsäkerhetsynpunkt är det ingen skillnad alls.
Många klagar på alla dessa strömavbrott.
https://www.svt.se/nyheter/video/297415 ... r-vedpanna
Förstår inte skillnaden, om man får ström från ett dieseldrivet elverk eller sin elbil.
Ur elsäkerhetsynpunkt är det ingen skillnad alls.
Många klagar på alla dessa strömavbrott.
https://www.svt.se/nyheter/video/297415 ... r-vedpanna
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Varför V2G är så viktigt
Faktiskt ingen dum idé att antingen ha en Honda-E (eller liknande elbil med eluttag) eller några rejäla batterier som backup vid strömavbrott om man bor på landet!Zalman3 skrev:Honda-e har ju ett 1.500W 230V eluttag.
Vår nya luftvärmepump som värmer hela huset på ca 70kvm drar extremt lite (ca 500w vid ca 20c inne och ca 0c ute). Skulle klara flera dygn utan el med ett Honda-E batteri
Re: Varför V2G är så viktigt
NiklasTesla skrev:Faktiskt ingen dum idé att antingen ha en Honda-E (eller liknande elbil med eluttag) eller några rejäla batterier som backup vid strömavbrott om man bor på landet!Zalman3 skrev:Honda-e har ju ett 1.500W 230V eluttag.
Vår nya luftvärmepump som värmer hela huset på ca 70kvm drar extremt lite (ca 500w vid ca 20c inne och ca 0c ute). Skulle klara flera dygn utan el med ett Honda-E batteri
Syrran eldar ju med ved, men vedpannan har en elfläkt och att kunna köra cirkulationspumpen vore också bra, så lite backup-el vore önskvärt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Varför V2G är så viktigt
Praktiskt, men det är fortfarande V2A och inte V2G i det minsta.Zalman3 skrev:Honda-e har ju ett 1.500W 230V eluttag.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A