Dash Screen model 3 & Y
Moderator: Redaktion
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Dash Screen model 3 & Y
Har förbeställt en sådan.
Verkar ganska enkel att installera.
Har Apple CarPlay samt t.ex, ABRP och Waze förinstallerat.
Ganska dyr men man kan får 25% rabatt via bl.a. i1Tesla
vid förbeställning.
Senast redigerad av R2_m3, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Dash Screen model 3 & Y
Hur sjutton går det där till, "Reboot car" skymtade t.ex. förbi i en meny, det är väl ändå inte tillgänligt via något API, OBD, Canbus etc?
Hur kopplar dom in sig till bilen, måste man roota den för att detta skall funka?`
/fth
Hur kopplar dom in sig till bilen, måste man roota den för att detta skall funka?`
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- R2_m3
- Teslaägare
man kopplar in sig på can-bussen antar jag, på samma sätt som med ScanMyTesla, fast nu kör man i kontakten i datorn under handskfacket.
(sorry , såg att det blev i Model S indexet , kan man flytta mellan forumindex ?)
(sorry , såg att det blev i Model S indexet , kan man flytta mellan forumindex ?)
Model Y LR AWD -22
Ahhh, analoga mätare i en Tesla! Äntligen! 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
Men kan man verkligen komma åt alla bilens inställningar, starta om etc via det gränssnittet?R2_m3 skrev:man kopplar in sig på can-bussen antar jag, på samma sätt som med ScanMyTesla, fast nu kör man i kontakten i datorn under handskfacket.
Det känns ju lite läskigt

Men man måste förstås ha fysisk tillgång till bilen, och jag antar att den måste vara upplåst för att detta skall funka, så jag kanske bara är paranoid (vilket inte behöver betyda att dom inte är ute efter mig

/fth
Antar att reboot/reset i den där menyn är för själva displayen, inte för bilen.fth skrev:Men kan man verkligen komma åt alla bilens inställningar, starta om etc via det gränssnittet?R2_m3 skrev:man kopplar in sig på can-bussen antar jag, på samma sätt som med ScanMyTesla, fast nu kör man i kontakten i datorn under handskfacket.
Det känns ju lite läskigt![]()
Men man måste förstås ha fysisk tillgång till bilen, och jag antar att den måste vara upplåst för att detta skall funka, så jag kanske bara är paranoid (vilket inte behöver betyda att dom inte är ute efter mig).
/fth
Men mkt kan man nog göra med canbus, det är ju liksom lite av poängen med den porten.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
Förutom säkerhetsaspekten (som då kanske inte är något att oroa sig för), så ser det ju rätt intressant ut!
Hade jag en 3/Y så skulle jag nog kunna tänka mig detta, för S/X funkar det förstås inte så bra, men CarPlay, ABRP etc vore ju trevligt att ha mer integrerat.
/fth
Hade jag en 3/Y så skulle jag nog kunna tänka mig detta, för S/X funkar det förstås inte så bra, men CarPlay, ABRP etc vore ju trevligt att ha mer integrerat.
/fth
Ett enklare och billigare alternativ är väl att helt enkelt montera en iPad-hållare framför ratten... om man nu bestämt vill ha en skärm där med Apple-stuff.fth skrev:Förutom säkerhetsaspekten (som då kanske inte är något att oroa sig för), så ser det ju rätt intressant ut!
/fth
Då funkar ju faktiskt pinch to zoom också, vilket det ju inte gör i Carplay(katastrof IMO).

- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Det ser ju ut som om de drar kabel för +/- 12 V, och det sitter en dongel på högra sidan av skärmen. Så det de kopplar in i datorn är nog någon typ av radio, t ex BlueTooth....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- R2_m3
- Teslaägare
Nej det kan nog inte funka, då skulle man verkligen kunna göra saker utifrån. Måste vara så att de kablar man ser (blå och röd) innehåller flera stift i sig med signaler förutom spänning.kenjon skrev:Det ser ju ut som om de drar kabel för +/- 12 V, och det sitter en dongel på högra sidan av skärmen. Så det de kopplar in i datorn är nog någon typ av radio, t ex BlueTooth....
Model Y LR AWD -22
- R2_m3
- Teslaägare
kollade videon igen och det står inte "reboot car" utan bara "reboot". Tror sidan man ser är själva inställningar för konsolen, dvs det man botar om är (android-) plattan och inte bilen.fth skrev:Hur sjutton går det där till, "Reboot car" skymtade t.ex. förbi i en meny, det är väl ändå inte tillgänligt via något API, OBD, Canbus etc?
/fth
Antar man bara kan lyssna på /läsa av via can-bussen, inte styra något.
Model Y LR AWD -22
- R2_m3
- Teslaägare
lite ny info om den:
Model Y LR AWD -22
2000kr får dom om jag får det som HUD.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
För det eller snarare 1400 får du en simpel HUDRemuz skrev:2000kr får dom om jag får det som HUD.
En något mer avancerad för 4500 och skörmen ligger på 7000kr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag vill ha typ det som visas i demon fast som HUD. Men jag är ganska van vid att ha instrument i mitten från Toyota Verso så jag ger Max 2000kr för det 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Fast rent teoretiskt så är det ej omöjligtRemuz skrev:Jag vill ha typ det som visas i demon fast som HUD. Men jag är ganska van vid att ha instrument i mitten från Toyota Verso så jag ger Max 2000kr för det
Det är med största sannolikhet android enhet så skärmen går att spegla
Rätt placering + folie skulle ge dig HUD dock inga 2k
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se