Hahaha.elmotor_mattias skrev:Hmmm, vad är det egentligen som diskuteras MartinMartinen skrev:Det är sällan jag får upp den ändå, får jag brukar ha handen på ratten. Även om jag inte styr så känns det bäst.![]()

Måste man läsa igenom va man skriver.
Moderator: Redaktion
Hahaha.elmotor_mattias skrev:Hmmm, vad är det egentligen som diskuteras MartinMartinen skrev:Det är sällan jag får upp den ändå, får jag brukar ha handen på ratten. Även om jag inte styr så känns det bäst.![]()
Det här med att vanlig farthållare också blir otillgänglig, är inte det lite konstigt?! Var det en engångsföreteelse eller vad kommer hända vid vinterväglag och/eller när något är i vägen för kameran/radarn. Vanlig farthållare måste man ju ändå kunna använda och hur visas då det på lilla skärmen, att den inte är adaptiv?!danni skrev:Jag har fått hold 3-4 gånger i kökörning. Autosteer aborting har jag fått en gång i mörker och pissregn med riktigt dålig sikt. Då var autosteer, TACC och till och med vanlig farthållare otillgängligt resten av den korta vägen hem.Martinen skrev:Jag har inte fått nån hold på min sedan jag fick V7.
Det hände däremot häromdagen att den började tjuta och säga autosteer is aborting. Detta hände när jag var stillastående bakom en annan bil.
Fungerar inte adaptiv farthållare p g a problem med kamera eller radar så fungerar inte ickeadaptiv farthållare heller.thompap skrev:Det här med att vanlig farthållare också blir otillgänglig, är inte det lite konstigt?! Var det en engångsföreteelse eller vad kommer hända vid vinterväglag och/eller när något är i vägen för kameran/radarn. Vanlig farthållare måste man ju ändå kunna använda och hur visas då det på lilla skärmen, att den inte är adaptiv?!danni skrev:Jag har fått hold 3-4 gånger i kökörning. Autosteer aborting har jag fått en gång i mörker och pissregn med riktigt dålig sikt. Då var autosteer, TACC och till och med vanlig farthållare otillgängligt resten av den korta vägen hem.Martinen skrev:Jag har inte fått nån hold på min sedan jag fick V7.
Det hände däremot häromdagen att den började tjuta och säga autosteer is aborting. Detta hände när jag var stillastående bakom en annan bil.
hmmm, det låter inget vidare. Jag använder farthållare (ej adaptiv) idag på min nuvarande bil så fort jag kan. Som med allt annat så borde det vara föraren som är ansvarig för framfarten och säkerheten och bara för att adaptiva delen inte fungerar så borde bilen kunna sätta igång en vanlig farthållare och informera föraren om det på ett vettigt sätt.kontakten2 skrev:Vid blött väder o mörkt på morgonen fick jag inte igång tacc pga kameran kunde inte se. Så den är med i spelet på något vis. Autobroms eller nåt?
om du inte har betalt för AP, så tror jag väl att man har vanlig farthållare. Förresten, går det inte att avaktivera TACC? det går ju att avaktivera autosteer under settings. då borde man ha en "vanlig" farthållare.thompap skrev:hmmm, det låter inget vidare. Jag använder farthållare (ej adaptiv) idag på min nuvarande bil så fort jag kan. Som med allt annat så borde det vara föraren som är ansvarig för framfarten och säkerheten och bara för att adaptiva delen inte fungerar så borde bilen kunna sätta igång en vanlig farthållare och informera föraren om det på ett vettigt sätt.kontakten2 skrev:Vid blött väder o mörkt på morgonen fick jag inte igång tacc pga kameran kunde inte se. Så den är med i spelet på något vis. Autobroms eller nåt?
Jag har använt adaptiv farthållare (på en XC90) en gång och den hade "fokus" på en bil framför som körde 60km/h på en ganska så kurvig 70 km/h väg. När bilen framför försvann i en kurva (och jag var på väg in i kurvan) så gasade min bil upp till 70 km/h eftersom hindret framför hade försvunnit. Problemet var att i just kurvan var väl kanske 55-60km/h mer önskvärt än en acceleration från 60 till 70 km/h. Hade jag använt vanlig farthållare så hade jag nog slagit av den innan svängen. Om inte så hade jag iaf. legat kvar i 60 km/h och inte fått den oönskade accelerationen.
Hur fungerar Tesla i ovanstående situation? Tar den hänsyn till GPS eller kamerabild för att se att vägen svänger, accelerar den, eller har man inte på farthållare här?
Önskvärt skulle jag tycka var att även om man betalt för adaptiv farthållare så borde man kunna aktivera den icke-adaptiva farthållaren som alternativ, men så är alltså inte fallet.
Japp, det är jag medveten om men jag vill ju kunna ha BÅDA. Speciellt om det är så att TACC falerar pga lite snö eller regnigt och mörka förutsättningar. Jättesnällt om du kunde avaktivera autosteer och se om då TACC blir vanlig farthållare.HelectriC skrev:om du inte har betalt för AP, så tror jag väl att man har vanlig farthållare. Förresten, går det inte att avaktivera TACC? det går ju att avaktivera autosteer under settings. då borde man ha en "vanlig" farthållare.
avaktiverar man autosteer så är fortfarande TACC aktiverad. Men jag ska kolla om man även kan avaktivera TACC, det har jag inte tänkt på förr. I Volvon kunde man det inte iaf.thompap skrev:Japp, det är jag medveten om men jag vill ju kunna ha BÅDA. Speciellt om det är så att TACC falerar pga lite snö eller regnigt och mörka förutsättningar. Jättesnällt om du kunde avaktivera autosteer och se om då TACC blir vanlig farthållare.HelectriC skrev:om du inte har betalt för AP, så tror jag väl att man har vanlig farthållare. Förresten, går det inte att avaktivera TACC? det går ju att avaktivera autosteer under settings. då borde man ha en "vanlig" farthållare.
Är du säker ?danni skrev:Teslas adaptiva farthållare tar hänsyn till kurvor och saktar ner. Det kan bli intressant när man kör på vägar som är dåligt uppdaterade i GPS:en.
Jag är säker på att den använder GPS-data. Det har exempelvis noterats av folk som kört på helt ny motorväg och plötsligt upplevt hur bilen (som tror man just tar en sväng på landsväg absurt fort) saktar ner rejält.e5m1r skrev:Är du säker ?danni skrev:Teslas adaptiva farthållare tar hänsyn till kurvor och saktar ner. Det kan bli intressant när man kör på vägar som är dåligt uppdaterade i GPS:en.
tror snarare att den "lär sig" och saktar ner där vi fått ta över eller korrigera för att den körde för fort
Man kan inte avaktivera TACC, bara autosteerHelectriC skrev:avaktiverar man autosteer så är fortfarande TACC aktiverad. Men jag ska kolla om man även kan avaktivera TACC, det har jag inte tänkt på förr. I Volvon kunde man det inte iaf.thompap skrev:Japp, det är jag medveten om men jag vill ju kunna ha BÅDA. Speciellt om det är så att TACC falerar pga lite snö eller regnigt och mörka förutsättningar. Jättesnällt om du kunde avaktivera autosteer och se om då TACC blir vanlig farthållare.HelectriC skrev:om du inte har betalt för AP, så tror jag väl att man har vanlig farthållare. Förresten, går det inte att avaktivera TACC? det går ju att avaktivera autosteer under settings. då borde man ha en "vanlig" farthållare.
OK, tack! Så är det dåliga förhållanden, kanske bara mörkt och blött, så har man inte ens farthållare. Som Bylund redan skrivit men jag inte riktigt trodde påHelectriC skrev:Man kan inte avaktivera TACC, bara autosteerHelectriC skrev:avaktiverar man autosteer så är fortfarande TACC aktiverad. Men jag ska kolla om man även kan avaktivera TACC, det har jag inte tänkt på förr. I Volvon kunde man det inte iaf.
Exakt. Aktivt val av föraren är såklart att föredradanni skrev:Jag kan faktiskt förstå att de inte bara utan vidare vill ändra TACC till vanlig farthållare, för risken är ju att någon kör in i bilen framför. Men det kunde visas en knapp eller nåt för att manuellt ta det steget.
Hoppas att de håller kartor uppdaterade, kör ofta i skogen med mina nuvarande kartor (BMW 2014)danni skrev:Jag är säker på att den använder GPS-data. Det har exempelvis noterats av folk som kört på helt ny motorväg och plötsligt upplevt hur bilen (som tror man just tar en sväng på landsväg absurt fort) saktar ner rejält.e5m1r skrev:Är du säker ?danni skrev:Teslas adaptiva farthållare tar hänsyn till kurvor och saktar ner. Det kan bli intressant när man kör på vägar som är dåligt uppdaterade i GPS:en.
tror snarare att den "lär sig" och saktar ner där vi fått ta över eller korrigera för att den körde för fort
Finns det nån bil med adaptiv farthållare där man kan välja mellan vanlig och adaptiv i samma bil? I min förra Volvo kunde man det inte, i eGolfen kan man inte heller välja bort det.thompap skrev:OK, tack! Så är det dåliga förhållanden, kanske bara mörkt och blött, så har man inte ens farthållare. Som Bylund redan skrivit men jag inte riktigt trodde påHelectriC skrev:Man kan inte avaktivera TACC, bara autosteerHelectriC skrev:avaktiverar man autosteer så är fortfarande TACC aktiverad. Men jag ska kolla om man även kan avaktivera TACC, det har jag inte tänkt på förr. I Volvon kunde man det inte iaf.
Min åsikt om det är att det är kass.
I min S6a (V10an som kom 2007) kunde jag välja mellan vanlig och adaptiv om jag inte minns fel.HelectriC skrev:
Finns det nån bil med adaptiv farthållare där man kan välja mellan vanlig och adaptiv i samma bil? I min förra Volvo kunde man det inte, i eGolfen kan man inte heller välja bort det.
Hittade en tråd på ett annat forum där saken diskuterades och många (åtminstone några) tyckte som jag. Där var det andra bilmärken som nämndes att det fungerade att slå till vanlig farthållare med ett aktivt val i en meny. Det viktiga är bara att upplysa föraren om vad det är som är igång och kanske där det är svårt.danni skrev:Jag har aldrig varit med om att det hänt, men jag har hört att andra tillverkare ska ha gjort likadant. Volvos adaptiva farthållare t.ex. Men jag har aldrig hört talas om att de slutar fungera bara pga dålig sikt, utan då är det oftast för att det t.ex. ligger snö över radarn.
EDIT: Å andra sidan lyckas jag googla fram officiella Volvo-instruktioner för hur man i det läget kan stänga av det adaptiva och aktivera vanlig farthållare. Så de verkar ha tänkt på det här.