Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

backe

Re: Model S/X part 2

Inlägg av backe »

OfarligTesla skrev:
backe skrev:
Du kan kanske inte veta innan den är officiell eller färdigpaketerad, men jag är helt säker att i mars eller liknande så kan du gå in till din handlare och få veta vad det är för nyheter och exakt vad din bil kommer innehålla vid leverans i juli eller vad det nu blir. Du behöver inte beställa och hoppas att du får nyheter eller inte.
Det behöver du inte nu heller, du kan vänta till Tesla går ut med det officiellt också. Säljarna brukar få information om vad som hänt innan bilarna anländer i EU så du kan lägga din beställning då och ändå få leverans i samma kvartal om du kan matchas mot en bil.

Det folk här på forumet försöker sig på är att beställa på rykten och inte bekräftade saker och då kan man missa saker med någon vecka. Vissa får helt enkelt nya versionen utan att det är officiellt ännu.
Det folk här på forumet försöker sig på är att beställa på rykten och inte bekräftade saker
Det är just detta man slipper när du får en spec med modellår på din beställning och en produktionsvecka på just din bil. Sen vad som är bättre eller sämre får var och en ha sin egen åsikt om, jag personligen gillar bättre att få veta exakt vad det är jag har beställt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:

Det är just detta man slipper när du får en spec med modellår på din beställning och en produktionsvecka på just din bil. Sen vad som är bättre eller sämre får var och en ha sin egen åsikt om, jag personligen gillar bättre att få veta exakt vad det är jag har beställt.
Då är det ju bara att beställa en lagerbil. Sedan lär du inte på en Mercedes eller Volkswagen veta exakt vilken version av olika komponenter som finns i bilen. Det är i princip ingen som specialgranskar varje komponent i avgasbilar för det är inte särskilt ofta det kommer några större nyheter utanför varje årsmodell. Tesla genomför inte större förändringar per år utan snarare per kvartal.

Du kan ju inte beställa en bil och sedan kräva att den skall ha saker som ännu inte har offentliggjorts.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
backe skrev:
Du kan kanske inte veta innan den är officiell eller färdigpaketerad, men jag är helt säker att i mars eller liknande så kan du gå in till din handlare och få veta vad det är för nyheter och exakt vad din bil kommer innehålla vid leverans i juli eller vad det nu blir. Du behöver inte beställa och hoppas att du får nyheter eller inte.
Det behöver du inte nu heller, du kan vänta till Tesla går ut med det officiellt också. Säljarna brukar få information om vad som hänt innan bilarna anländer i EU så du kan lägga din beställning då och ändå få leverans i samma kvartal om du kan matchas mot en bil.
Jag blev lovad en bil med "alla uppdateringar", men några nya strålkastare fick jag inte. Vilka batterier jag fick är fortfarande oklart.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
backe skrev:

Då är det ju bara att beställa en lagerbil. Sedan lär du inte på en Mercedes eller Volkswagen veta exakt vilken version av olika komponenter som finns i bilen. Det är i princip ingen som specialgranskar varje komponent i avgasbilar för det är inte särskilt ofta det kommer några större nyheter utanför varje årsmodell. Tesla genomför inte större förändringar per år utan snarare per kvartal.

Du kan ju inte beställa en bil och sedan kräva att den skall ha saker som ännu inte har offentliggjorts.

Det du försöker säga är att du tycker att det andra alternativet är bättre alltså, att du inte vet säkert vad du beställer.

För det är helt klart så att du kanske får en bil som du inte beställt utifrån webbsidan, sen är den kanske bättre om man gillar en ev. refresh, man har även möjlighet att inte ta emot bilen om den inte är som jag förväntade mig, men då står jag där utan bil i det fallet vilket jag personligen inte tycker är någon bra lösning för slutkunden.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Tesla har ju en annorlunda taktik. Ta strålkastarna som ett exempel. Jag tycker mycket talar för att dom nya har möjlighet till dynamiskt helljus. Men man marknadsför inte den funktionen innan alla bilar man säljer har fått dom nya. Då skickar man en mjukvaru-uppdatering som aktiverar funktionen.
Man får du ungefär tre kategorier av kunder.

1. Kunder som såg till att den nya bilen hade dom nya strålkastarna även om det inte presenterats varför den har nya. Dom blir inte så överraskade men nöjda. Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
2. Kunder som inte hade en aning och som blir mycket glatt överraskade av att bilen nu har en ny funktion som man inte visste om när man köpte. Den gruppen blir ju jättenöjda. Lite som att överraskande få en julklapp.
3. Kunder som inte hade en aning och som plötsligt lite förvirrat läser att just deras modell/version fortfarande har dom gamla strålkastarna. Den gruppen blir ju lite mindre nöjd och skulle kunna känna sig lurade av att man inte fått införmation som 1. skaffat mer tydligt.

Naturligtvis hoppas ju Tesla på att grupp 2 ska vara störst.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
backe skrev:
Jag blev livad en bil med "alla uppdateringar", men några nya strålkastare fick jag inte. Vilka batterier jag fick är fortfarande oklart.
Du blev väl inte lovad "nya strålkastare"? Vad "alla uppdateringar" är uppdateras mycket snabbare hos Tesla än de flesta andra biltillverkare. Vad för typ av batterier du har kan du se från ditt chassinummer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

backe skrev:

Ja och då får man en äldre bil i genomsnitt eftersom tillverkaren håller på ny teknik. Om man är okej med det bör man vara okej med att köpa en lagerbil, då vet man vad man får.
mikebike skrev:
Jag blev livad en bil med "alla uppdateringar", men några nya strålkastare fick jag inte. Vilka batterier jag fick är fortfarande oklart.
Såvitt jag vet var väl nya strålkastare aldrig bekräftade för alla bilar i q4, så då fick du ju alla officiella uppdateringar.
Fredrik j skrev:
Tesla har ju en annorlunda taktik. Ta strålkastarna som ett exempel. Jag tycker mycket talar för att dom nya har möjlighet till dynamiskt helljus. Men man marknadsför inte den funktionen innan alla bilar man säljer har fått dom nya. Då skickar man en mjukvaru-uppdatering som aktiverar funktionen.

1. Kunder som såg till att den nya bilen hade dom nya strålkastarna även om det inte presenterats varför den har nya. Dom blir inte så överraskade men nöjda. Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
2. Kunder som inte hade en aning och som blir mycket glatt överraskade av att bilen nu har en ny funktion som man inte visste om när man köpte. Den gruppen blir ju jättenöjda. Lite som att överraskande få en julklapp.
3. Kunder som inte hade en aning och som plötsligt lite förvirrat läser att just deras modell/version fortfarande har dom gamla strålkastarna. Den gruppen blir ju lite mindre nöjd och skulle kunna känna sig lurade av att man inte fått införmation som 1. skaffat mer tydligt.

Sådär har de flesta tillverkare gjort i många år, skillnaden är att de inte aktiverar det förens nytt modellår kommer och endast på nya bilar. Köpte en BMW som hade all hårdvara för musikstreaming via Bluetooth när det kom och skulle vara standard för modellen, men det aktiverade först när de bytte årsmodell månader efter den tillverkades. De vägrade låsa upp det ens mot betalning, gick ju lätt att låsa upp det själv dock.

Så med Teslas approach är det en drös med folk som har en bil som har hårdvaran som får en glad överraskning medan hos de andra får ingen den. Jag föredrar helt klart att man får tillgång till det man har. Ser inte hur man kan tycka det är sämre att några får lite extra än att ingen får det...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Kan Tesla göra något fel i era ögon? Vore intressant att höra vad det skulle vara.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:

Ja, det är nog en rätt passande beskrivning. Grupp 3 kan ju visserligen även finnas för andra tillverkare. Skillnaden är väl dock att det är mer förutsägbart när på året ändringar genomförs och att det endast är en gång per år. Med Tesla kan man ha missat förändringen på en-två månader medan andra tillverkare så är det 6-8 månader.

Månaden efter att jag fick min bil levererad så kom uppdateringen med nya AP för Model S/X. Jag var dock fullt medveten om att Tesla funkade ungefär som datorer på 90-talet där det ständigt kom nya och bättre funktioner plus billigare pris och snabbare prestanda.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Kan Tesla göra något fel i era ögon? Vore intressant att höra vad det skulle vara.
Massvis, jag är extremt kritisk mot Tesla som helhet och tycker de tappar bollen på många punkter. Men att jag jag kan förvänta mig att få mer av det senaste när jag köper en bil från dem kontra någon annan är svårt att få det till något negativt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Sådär har de flesta tillverkare gjort i många år, skillnaden är att de inte aktiverar det förens nytt modellår kommer och endast på nya bilar. Köpte en BMW som hade all hårdvara för musikstreaming via Bluetooth när det kom och skulle vara standard för modellen, men det aktiverade först när de bytte årsmodell månader efter den tillverkades. De vägrade låsa upp det ens mot betalning, gick ju lätt att låsa upp det själv dock.
Vad tyckte du om BMWs taktik?
OfarligTesla skrev:
Så med Teslas approach är det en drös med folk som har en bil som har hårdvaran som får en glad överraskning medan hos de andra får ingen den. Jag föredrar helt klart att man får tillgång till det man har. Ser inte hur man kan tycka det är sämre att några får lite extra än att ingen får det...
Om dynamiska strålkastare hade varit ny och banbrytande teknik kanske. Men nu har ju många Teslaspekulanter haft det på sin tidigare bil redan och försöker kanske förstå om dom kommer att få det även om dom byter till Tesla. Kanske kan man få en säljare att berätta att strålkastarna är av en ny typ men några garantier att dom blir dynamiska senare har man ju inte. Många hoppas ju vara kategori 1 men är rädda att dom blir kategori 3.

Strålkastarna är ett exempel och jag önskar alltså inte diskutera huruvida dom är avgörande för ett köp eller inte.

Det här kommer ju bara bygga på över tid till den punkt att man får vara mycket hängiven entusiast för att undvika att hamna som kategori 3.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Tycker det är trist att ha hårdvara i sin bil som man inte kan få officiellt stöd för när det väl lanseras, även om man betalar för det.
Fredrik j skrev:
Om dynamiska strålkastare hade varit ny och banbrytande teknik kanske. Men nu har ju många Teslaspekulanter haft det på sin tidigare bil redan och försöker kanske förstå om dom kommer att få det även om dom byter till Tesla. Kanske kan man få en säljare att berätta att strålkastarna är av en ny typ men några garantier att dom blir dynamiska senare har man ju inte. Många hoppas ju vara kategori 1 men är rädda att dom blir kategori 3.

Strålkastarna är ett exempel och jag önskar alltså inte diskutera huruvida dom är avgörande för ett köp eller inte.

Det här kommer ju bara bygga på över tid till den punkt att man får vara mycket hängiven entusiast för att undvika att hamna som kategori 3.
Spelar ingen roll om det är banbrytande teknik, att några med bilar som byggdes innan officiella övergången också får funktionen skadar ingen men är bra för de som fick den, det är alltså svårt att hävda att det tillvägagångssättet är dåligt.
backe

Inlägg av backe »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Tycker det är trist att ha hårdvara i sin bil som man inte kan få officiellt stöd för när det väl lanseras, även om man betalar för det.
Fredrik j skrev:

Spelar ingen roll om det är banbrytande teknik, att några med bilar som byggdes innan officiella övergången också får funktionen skadar ingen men är bra för de som fick den, det är alltså svårt att hävda att det tillvägagångssättet är dåligt.
Men jag som tycker att det är dåligt att jag inte vet säkert vad jag kommer få, har jag fel då?
Eller är jag endast hänvisad till att handla lagerbilar? Om det är så tycker jag att det är dåligt(även om jag har fel med min åsikt).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

backe skrev:
Men jag som tycker att det är dåligt att jag inte vet säkert vad jag kommer få, har jag fel då?
Eller är jag endast hänvisad till att handla lagerbilar? Om det är så tycker jag att det är dåligt(även om jag har fel med min åsikt).
Du får tycka och göra vad du vill men ett sådant system kommer i genomsnitt göra att en köpare får färre nya saker. Så vill man inte riskera att få nyare saker så är Teslas system dåligt och vill man ha den möjligheten är det bra. Står ju alla fritt att välja vilket de föredrar såklart.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Tillbaka till ämnet, kommer det någon refresh eller inte? Och i så fall när?
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

MWall skrev:
Tillbaka till ämnet, kommer det någon refresh eller inte? Och i så fall när?
Ja, den kommer. De som tillverkas efter stoppet kommer garanterat vara ”refreshed”. Det är så mycket rök från så många ställen nu att ingen rök utan eld verkligen gör skäl för sitt namn 8-)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Ny info är att det uppmärksammats att Model S och X saknas i showrooms både i USA och i Tyskland (läst på teslarati samt TFF). Även den klassiska "skateboarden" som funnits i evigheter i showroomet är borta. Electrek hävdar att säljare uppmanats all sälja alla S och X inventory innan januari är slut. https://electrek.co/2021/01/15/tesla-li ... esh-nears/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

AGCF skrev:
Ny info är att det uppmärksammats att Model S och X saknas i showrooms både i USA och i Tyskland (läst på teslarati samt TFF). Även den klassiska "skateboarden" som funnits i evigheter i showroomet är borta. Electrek hävdar att säljare uppmanats all sälja alla S och X inventory innan januari är slut. https://electrek.co/2021/01/15/tesla-li ... esh-nears/
4680 structural battery incoming! 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Det vore ju det absolut bästa även om jag inte vågar räkna med att det kommer nu. Det låter konstigt att tillverka 2 varianter där ena kör strukturellt pack och andra inte så alla bara för ena är Plaid men frågan är om det finns nog med celler till alla just nu.

Men om det kommer är jag extra glad för min befintliga beställning för det lär bli kö då :).
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

taliz skrev:
AGCF skrev:
Man kan hoppas.

Har dock en fundering på de stora pressade fram/bakbitarna (model y) om de används här - vad händer vid ev. Krockskada - kommer de ens gå att byta, eller kommer tesla börja skrivas av helt även vid mindre krockar? Kan bli spännande försäkringspremier framöver isf.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

thebishop skrev:
Man kan hoppas.

Har dock en fundering på de stora pressade fram/bakbitarna (model y) om de används här - vad händer vid ev. Krockskada - kommer de ens gå att byta, eller kommer tesla börja skrivas av helt även vid mindre krockar? Kan bli spännande försäkringspremier framöver isf.
Jag har inte kompetensen att bedöma hur bra detta kommer att fungera, men det är iaf uppenbart att Tesla/Elon har funderat på detta:
repair.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Det vore ju det absolut bästa även om jag inte vågar räkna med att det kommer nu. Det låter konstigt att tillverka 2 varianter där ena kör strukturellt pack och andra inte så alla bara för ena är Plaid men frågan är om det finns nog med celler till alla just nu.

Men om det kommer är jag extra glad för min befintliga beställning för det lär bli kö då :).
Tesla byggde 54 805 Model S + X förra året. Det motsvarar alltså ungefär 5½ GWh. Bara Teslas pilotlina förväntades nå en kapacitet om 10 GWh/år framåt hösten och man förväntar sig en egen produktionskapacitet på 100 GWh/år 2022. Eftersom man redan haft igång den egna batteriproduktionen ett tag lär man väl ha en del celler att ta av också ;). Jag tycker att mycket talar för att S+X kommer få sina nya batterier ganska snart :). Det faktum att jag väntar på det hela innan jag beställer en ny Model S gör mig ju extra övertygad :D .
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Franz skrev:
Tesla byggde 54 805 Model S + X förra året. Det motsvarar alltså ungefär 5½ GWh. Bara Teslas pilotlina förväntades nå en kapacitet om 10 GWh/år framåt hösten och man förväntar sig en egen produktionskapacitet på 100 GWh/år 2022. Eftersom man redan haft igång den egna batteriproduktionen ett tag lär man väl ha en del celler att ta av också ;). Jag tycker att mycket talar för att S+X kommer få sina nya batterier ganska snart :). Det faktum att jag väntar på det hela innan jag beställer en ny Model S gör mig ju extra övertygad :D .
Ja man kan ju hoppas iaf! Jag har min beställning liggandes som jag tänkte ta leverans på till sommaren så vore ju inte helt fel om 4680 cellerna kommer innan dess.

Känns skönt att ha bestämt sig för att skippa 3an och gå tillbaka till en S oavsett, jag är väl en ung gubbe helt enkelt :lol:.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

OfarligTesla skrev:
Franz skrev:
Ja man kan ju hoppas iaf! Jag har min beställning liggandes som jag tänkte ta leverans på till sommaren så vore ju inte helt fel om 4680 cellerna kommer innan dess.

Känns skönt att ha bestämt sig för att skippa 3an och gå tillbaka till en S oavsett, jag är väl en ung gubbe helt enkelt :lol:.
Jag är som ett barn på julafton, älskar Model S, men den har fått för lite kärlek senaste åren. Hoppas det kommer nu, ligger redan med beställning för leverans mot sommaren. Så hoppas det blir bra!
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Franz skrev:

Kommer den med just 4680-celler & CCS, horisontell skärm samt mer modern exteriör kommer jag nog också vara sugen på att klicka på köp. Trots att den är för stor & dyr egentligen. :lol:
(Y från Berlin får ju egentligen det jag önskar...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar