Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Bra återhämtning idag!
849,44 USD +38,25 dollar stängningskurs.
849,44 USD +38,25 dollar stängningskurs.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fortsätter upp lite.
NASDAQ: TSLA
857,50 USD +8,07 dollar.
Kommer rapporten för Q4 den 2 februari?
857,50 USD +8,07 dollar.
Det har varit den 29e januari två år i rad så slutet av januari känns troligt. 29e är en fredag dock. 27 eller 28?Zalman3 skrev:Fortsätter upp lite.
857,50 USD +8,07 dollar.
Enligt Nasdaq så är det 3e februari som gäller.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Aktien åker upp och ner hela tiden.
Hur många är det här som daytradar Tesla?
Hur många är det här som daytradar Tesla?
Ca 10 trades hittills idag, men bara med en mindre del av tsla-innehavet.
Resten ligger i långa portföljen och väntar på det stora raset.

Larofo skrev:Ca 10 trades hittills idag, men bara med en mindre del av tsla-innehavet.
Som nyheten i natt när en amerikansk myndighet beordrade Tesla att återkalla mängder av bilar? Aktien gick ner någon procent på det men nu är den tillbaka upp igenBodes_dad skrev:Minsta negativa nyhet, om tex återkallnimg, så kommer det!

Det var nog det som var hans poängJordad skrev:Som nyheten i natt när en amerikansk myndighet beordrade Tesla att återkalla mängder av bilar? Aktien gick ner någon procent på det men nu är den tillbaka upp igenBodes_dad skrev:Minsta negativa nyhet, om tex återkallnimg, så kommer det!

https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tror det blir större fall av en eventuell utebliven uppdatering av S och X, troligtvis med lika snabb återhämtning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Blir intressant!Sabbe skrev:
EDIT:
Kommer Elon med mera info om:
1. Kommer man kunna tillverka +900.000 bilar 2021?
2. Lanseras 2021.4 programvaran i januari? 3. Slår solceller och batteriförsäljningen rekord?
4. Har man börjat tillverka egna Tesla Invertrar? 5. Kommer första FSD tillämpningen bli i Las Vegas?
Kommer Elon prata om Facelift för MS och MX?
Kommer mer info om AP4?
Kommer mer info om AP4?
Han är galen och kommer få rätt till slut. Tips till alla som ej sett filmen som handlar om honom. The big short. Den är bra.Yxel skrev:
pejvic skrev:Han är galen och kommer få rätt till slut. Tips till alla som ej sett filmen som handlar om honom. The big short. Den är bra.Yxel skrev:
Tror du? I slutet på filmen (spoiler) så står det att han förespår att nästa stora grej kommer bli vatten. Det har det inte blivit än så vitt jag vet..

2023 Röd M3 AWD
Vatten ... nej inte ännu. Men med ökande klimatproblem, krympande glaciärer och därmed problem med färskvattenförsörjning? Man vet aldrig ...robegb skrev:pejvic skrev:Han är galen och kommer få rätt till slut. Tips till alla som ej sett filmen som handlar om honom. The big short. Den är bra.Yxel skrev:
Tror du? I slutet på filmen (spoiler) så står det att han förespår att nästa stora grej kommer bli vatten. Det har det inte blivit än så vitt jag vet..

Model S 75D 2016 Midnight silver
Filmen är grymt bra. Men hans analys av Tesla är alldeles för oinsatt. Man kan inte jämföra värdering av snabbt växande företag med företag som har negativ tillväxt. Aktier värderas efter framtida vinster inte historiska vinster. Financial Times artikeln som han refererar till stämmer inte och att Tesla använder LFP för att slippa kobolt och få högre marginaler är bara positivt.pejvic skrev:Han är galen och kommer få rätt till slut. Tips till alla som ej sett filmen som handlar om honom. The big short. Den är bra.Yxel skrev:
Skulle han göra en vettig analys hade han varit värd uppmärksamhet. Nu är det bara som gamla idioti som även den andra Big short-kändisen Steve Eisman har tjatat om i några år nu.
Jordad skrev:Filmen är grymt bra. Men hans analys av Tesla är alldeles för oinsatt. Man kan inte jämföra värdering av snabbt växande företag med företag som har negativ tillväxt. Aktier värderas efter framtida vinster inte historiska vinster. Financial Times artikeln som han refererar till stämmer inte och att Tesla använder LFP för att slippa kobolt och få högre marginaler är bara positivt.pejvic skrev:Han är galen och kommer få rätt till slut. Tips till alla som ej sett filmen som handlar om honom. The big short. Den är bra.Yxel skrev:
Skulle han göra en vettig analys hade han varit värd uppmärksamhet. Nu är det bara som gamla idioti som även den andra Big short-kändisen Steve Eisman har tjatat om i några år nu.
Var väl ungefär det man sa om honom när låne/bankbubblan sprack ocksåNu är det bara som gamla idioti som även den andra Big short-kändisen Steve Eisman har tjatat om i några år nu.

Jag vill dock inte att Tesla ska krascha hårt då det kommer påverka långt mycket mer än bara Tesla tyvärr, sen vill jag inte att det ska krascha oavsett.
Nja. Deras kritik av Tesla är samma kritik som har framförts av mängder av andra under 5-6 år i CNBC som är den största finanskanalen i USA. Innan finanskrisen gjorde de en självständig analys. Det är ändå skillnad.backe skrev:Var väl ungefär det man sa om honom när låne/bankbubblan sprack också
Jag vill dock inte att Tesla ska krascha hårt då det kommer påverka långt mycket mer än bara Tesla tyvärr, sen vill jag inte att det ska krascha oavsett.
Jordad skrev:Nja. Deras kritik av Tesla är samma kritik som har framförts av mängder av andra under 5-6 år i CNBC som är den största finanskanalen i USA. Innan finanskrisen gjorde de en självständig analys. Det är ändå skillnad.backe skrev:Var väl ungefär det man sa om honom när låne/bankbubblan sprack också
Sant, men då var aktien på kanske 150-200 $, nu motsvarande 4225 $, säger sig väl självt att det kommer lite mer vatten på kvarnen då.
Sen var det väldigt många som ansåg att det var fel att det var en bubbla innan finanskrisen också, lätt att vilja blunda för det faktumet så länge det gynnar en själv.
Sen vill jag klargöra att jag inte har någon aning om det är en bubbla men tycker personligen att värderingen känns orimligt hög och att väldigt mycket måste gå bra för att det ska falla ut väl, men jag är en lekman så dra inga växlar på det.
Ja värderingen är högre idag men kritiken är samma trötta argument. Det enda nya Burry har sagt är det där vimsiga om LFP. Annars är det samma som Jim Chanos och de andra blankarna har kommit med under mängder av år. Jag tycker det är förbluffande hur dåligt insatta de är i företagen de blankar. Risken vid blankning är oerhört mycket större än vid en vanlig investering och då borde man försöka vara så påläst som möjligt.backe skrev:Jordad skrev:Nja. Deras kritik av Tesla är samma kritik som har framförts av mängder av andra under 5-6 år i CNBC som är den största finanskanalen i USA. Innan finanskrisen gjorde de en självständig analys. Det är ändå skillnad.backe skrev:Var väl ungefär det man sa om honom när låne/bankbubblan sprack också
Sant, men då var aktien på kanske 150-200 $, nu motsvarande 4225 $, säger sig väl självt att det kommer lite mer vatten på kvarnen då.
Sen var det väldigt många som ansåg att det var fel att det var en bubbla innan finanskrisen också, lätt att vilja blunda för det faktumet så länge det gynnar en själv.
Sen vill jag klargöra att jag inte har någon aning om det är en bubbla men tycker personligen att värderingen känns orimligt hög och att väldigt mycket måste gå bra för att det ska falla ut väl, men jag är en lekman så dra inga växlar på det.
Personliga åsikter om värdering betyder inget. Värderingen är vad den är. Köp om du tycker det är köpvärt. Annars är det bättre att lägga energin på andra investeringar.
Teslaaktien kommer troligen fortsätta vara volatil och den kan förlora minst 50% av värdet flera gånger under det här decenniet. Frågan är bara vid vilka nivåer det kommer ske. Man kan ha tur och lyckas blanka vid rätt tillfälle men det är omöjligt att förutsäga. Blankarna kommer säkert fortsätta förlora sina egna och andras förmögenheter.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.