Dåligt bemötande vid support.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Magnus_L

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Magnus_L »

backe skrev:
Står på sidan 86 i manualen. En 75 åring skulle klara det utan problem om denna är någorlunda tekniskt lagd. Är man helt tekniskt okunnig och inte intresserad av teknik skulle jag inte rekommendera denna att köpa en Tesla om man inte har någon närstående som är tekniskt kunnig och kan hjälpa till. En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil.

Från manualen:
Bilkameran behöver en korrekt formaterad USB-enhet för att lagra och hämta filmer. När du har satt in den korrekt formaterade USB-enheten i någon av fordonets USBportar visas en bilkameraikon längst upp på pekskärmen.

Flashenheten måste ha en bibehållen skrivhastighet på minst 4 MB/s. En bibehållen skrivhastighet skiljer sig från den högsta skrivhastigheten. Kontrollera flashenhetens produktbeskrivning för mer information.
- Flashenheten måste vara kompatibel med USB 2.0. Om du använder en USB 3.0-flashenhet måste den ha stöd för USB 2.0.
- Använd en flashenhet som har så mycket tillgängligt förvaringsutrymme som möjligt. Videofilmer kan ta upp mycket utrymme. Tesla rekommenderar att man använder en flashenhet med minst 32 GB utrymme. Vissa datorers operativsystem kan eventuellt inte formatera flashenheter som är större än 32 GB som FAT 32. Överväg att använda en applikation från tredje part för att formatera flashenheter som är större än 32 B.
- Flashenheten måste vara korrekt formaterad (beskrivs nedan).
- Använd en särskild flashenhet för att enbart spara film från vaktläget.

När du har formaterat USB-enheten och skapat mappen TeslaCam sätter du in enheten i en USB-port i Model 3. Använd inte de bakre USB-portarna – de är endast avsedda för laddning. Det kan ta upp till 15 sekunder innan Model 3 hittar enheten. När enheten hittats visas ikoner för bilkamera och vaktläge längst upp på pekskärmen. (Observera att du kan behöva aktivera vaktläge genom att trycka på Reglage > Säkerhet > Vaktläge.) Model 3 kan nu spela in video.
Bra funnet. Men dels har jag använt USB minnet som levererades från Tesla som har fungerat tidigare, så är detta verkligen lösningen? Dels kunde väl supporten beskriva detta för mig istället för att slänga luren i örat efter han lyckat till med att läsa i manualen? Det känner jag varit fair...men alla tycker olika.

Har varit väldigt nöjd med i princip allt annat, speciellt säljaren som tyvärr slutat nu. Upphämtningen var väl inte så speciell i sig, men det visste jag och har inga problem med.

Hade jag köpt en ID3 skulle jag nog få sitta med supporten 24/7 för mjukvaruproblem :D
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Sen kan man ju _verkligen_ undra varför inte bilen erbjuder sig formatera enheten i korrekt format. Typexempel på sunkig Engineering utan refelektion på slutanvändarens upplevelse. ”Du har anslutit ett skrivbart lagringsmedia, vill du använda det till att lagra filmklipp från sentry mode? Allt befintligt data på enheten kommer i så fall raderas och den kommer att formateras om.” Två knappar, avbryt samt använd för lagring.

Så slipper man den där sidan i manualen. Hur svårt var det?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
JayLar

Inlägg av JayLar »

Har själv arbetat med support. Självklart ska man hjälpa kunden i detta läge. Att hänvisa till manualen är ett skämt. Är svaret så lätt att det står i manualen så borde supporten kunna säga det direkt (för de ska kunna manualen). Tror snarare det var ett sätt att bli av med en fråga som man helt enkelt inte behärskade.
Skriv svar