Bagageluckan fryser fast
Moderator: Redaktion
Bagageluckan fryser fast
När det är kallt (med Stockholmsmått) så fryser min bagagelucka fast. Jag får öppna den med våld då bakrutans värmeslingor smälter snö/is som rinner ner mot öppningen och efter metallen är ett par mm högre än rutan blir det som en fördämning där vattnet fryser. Till slut har jag rätt mycket is och får bända upp luckan med resultatet att all is ramlar in i bagaget. Känns uselt och jag tänkte reklamera som fabrikationsfel, men har ni andra samma problem? Kräver typ -10 eller kallare för att hända så vatten hinner frysa innan det leds bort....
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Bagageluckan fryser fast
Det här blir andra vintern för min Model 3. Jag har inte tänkt på det förut, men reagerade idag för första gången att bakluckan var svår att få upp. Jag fick ta i lite med våld, då den hade frusit fast. Ca 11 minusgrader vid tillfället. Står i carport.Remuz skrev:När det är kallt (med Stockholmsmått) så fryser min bagagelucka fast. Jag får öppna den med våld då bakrutans värmeslingor smälter snö/is som rinner ner mot öppningen och efter metallen är ett par mm högre än rutan blir det som en fördämning där vattnet fryser. Till slut har jag rätt mycket is och får bända upp luckan med resultatet att all is ramlar in i bagaget. Känns uselt och jag tänkte reklamera som fabrikationsfel, men har ni andra samma problem? Kräver typ -10 eller kallare för att hända så vatten hinner frysa innan det leds bort....
Märkte inte att is kom ner i bagageutrymmet.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Känns som det borde vara ett reellt problem i Norrland, men om det inte är det måste något avvika på min bil. Ska komma en annan trea i helgen för att se om den ser likadan ut där
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- ChristerSjo
- Teslaägare
Ja, som vädret är nu och det ligger frusen is mellan baklucka och bakfönster och du inte petar bort allt kommer det obenhörligen trilla in en del i bagage utrymmet. Det är fysikens lagar som råder och det råder inte denna konstruktion över. 

M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fattar fysiken, problemet är att det är en fördämning som gör att så mycket is samlas att man får använda ganska mycket våld för att öppna, det kan inte vara så det är tänkt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
En Volvo 240 designades så att man skulle kunna hantera alla reglage utan att ta av sig lovikkavantarna, gissar att Elons designers inte haft samma referensramar därborta i sunny California.Remuz skrev:Fattar fysiken, problemet är att det är en fördämning som gör att så mycket is samlas att man får använda ganska mycket våld för att öppna, det kan inte vara så det är tänkt
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Sant, men jag läste ingen enorm text på hemsidan när jag beställde, OBS funkar bara i 0-30 grader. Kanske inte så himla genomtänkt med elvärmd ruta då heller. Man ser ju ändå inget genom den så varför frosta avholden skrev:En Volvo 240 designades så att man skulle kunna hantera alla reglage utan att ta av sig lovikkavantarna, gissar att Elons designers inte haft samma referensramar därborta i sunny California.Remuz skrev:Fattar fysiken, problemet är att det är en fördämning som gör att så mycket is samlas att man får använda ganska mycket våld för att öppna, det kan inte vara så det är tänkt

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Bakrutetorkare och spolning på framljusen hade inte heller vart så dumt i vårt klimat..undrar om dom testkört i Kiruna som andra biltillverkare gör. Vidare smälter en ICE snön på huven, elvärmare där kunde vara en grej att fundera på så man slipper skrapa lacken. Åkte runt med tio kilo stenhård snö som inte gick att borsta bort på bilen idag, bortsett från att det lär öka luftmotståndet en hel del ser det för taskigt ut.Remuz skrev:Sant, men jag läste ingen enorm text på hemsidan när jag beställde, OBS funkar bara i 0-30 grader. Kanske inte så himla genomtänkt med elvärmd ruta då heller. Man ser ju ändå inget genom den så varför frosta avholden skrev:En Volvo 240 designades så att man skulle kunna hantera alla reglage utan att ta av sig lovikkavantarna, gissar att Elons designers inte haft samma referensramar därborta i sunny California.Remuz skrev:Fattar fysiken, problemet är att det är en fördämning som gör att så mycket is samlas att man får använda ganska mycket våld för att öppna, det kan inte vara så det är tänkt
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart