Jag funderar på att köpa lite aktier i ett svenskt företag som har en produkt för batterilagring.
https://www.azelio.com/
Någon som följt bolaget och vad tror ni om framtiden för produkten?
Kommer priset på batterier gå ner så mkt att produkten får svårt att konkurrera på sikt?
Ganska låg verkningsgrad (29% om jag förstått det rätt) om man inte räknar in spillvärmen (blir då ca 90%)
Men ska idag vara betydligt billigare än batterier och har en livslängd på 30 år utan degradering.
AZELIO
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: AZELIO
Det finns i historien tyvärr en lång rad företag som satsat på Stirling-motorer och gått i konkurs, jag skulle själv vara mycket skeptisk till att detta företag skulle vara det som faktiskt lyckas.
Låg verkningsgrad, massor av rörliga delar, stora underhållskostnader etc, är alla faktorer som talar mot att detta skulle kunna vara en realistisk konkurrent till batterilagring.
Som du skriver är det mycket möjligt att den här tekniken (under förutsättning att den fanns tillgänglig, i produktion och i större volymer) med dagens priser skulle kunna konkurrera med batterier, men innan detta har realiserats i någon större utsträckning så har batterier halverats i pris både en och flera gånger.
Det finns nog en niche-marknad för stirling-teknik där man har gigantiska överskott på värme (jag tror det finns något annat svenskt bolag som faktiskt är hyfsat framgångsrika här, minns inte namnet just nu), men till energilagring för vind- och solkraft tror iaf jag inte på detta öht.
/fth
Låg verkningsgrad, massor av rörliga delar, stora underhållskostnader etc, är alla faktorer som talar mot att detta skulle kunna vara en realistisk konkurrent till batterilagring.
Som du skriver är det mycket möjligt att den här tekniken (under förutsättning att den fanns tillgänglig, i produktion och i större volymer) med dagens priser skulle kunna konkurrera med batterier, men innan detta har realiserats i någon större utsträckning så har batterier halverats i pris både en och flera gånger.
Det finns nog en niche-marknad för stirling-teknik där man har gigantiska överskott på värme (jag tror det finns något annat svenskt bolag som faktiskt är hyfsat framgångsrika här, minns inte namnet just nu), men till energilagring för vind- och solkraft tror iaf jag inte på detta öht.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tycker Azelio är intressant och har investerat lite, dock bara 0,1% av portföljen hittils. De har precis driftsatt ett verifieringsprojekt i Marocko och ska påbörja serieproduktion under våren. Det borde finnas en stor marknad.
Jag har förstått det som att man har en produktionskapacitet om 23.000 enheter/år i befintlig fabrik (möjlig att dubblera).leiflodde skrev:Har följt lite men inte fått kläm på prisbilden på produkten, någon som har?
Leif H
Detta skulle motsvara en omsättning på 13 Mdr sek.
Det borde isf innebära ett pris på 500-600 tkr/enhet.
Det verkar som att man ska komma igång med produktionen i slutet på detta året.
Enligt uppgift ska besparingen mot batterier vara runt 30% med dagens batteripriser. Frågan är hur det står sig om något år...
Men kanske det finns en tillräckligt stor marknad där denna lösning lämpar sig bättre än batterier även på sikt?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp