Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Första riktigt snygga renderingen av en uppgraderad Model S jag sett... Kommer den se ut så här så blir det svårt att låta bli.
IMG_20210115_200955.jpg
Det som slår mig av de där bilderna är att nuvarande S är jävligt snygg.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

MWall skrev:
Kilowatt skrev:
Legato skrev:
Kände mig "tvungen" att beställa en ny XPL :D Kommer alla kul uppdateringar så vill jag byta direkt samt undvika eventuell prishöjning.
Börjar klura på att göra samma sak, ärligt talat. En ”rätt” uppgraderad X skulle vara toppen för mig, men just nu känns det långsökt att alla mina önskemål kommer tillmötesgås. Det känns mest som det blir en lätt refresh snarare än en radikal förändring...
Ja jag vet inte. Har en CT och en Plaid bokade. Orkar nog inte boka en vanlig S också. Valet är att behålla min gamla med fri SuC eller gå bananas med Plaid. Tror inte risken för stora prisökningar är så stor ändå.
Har också en Plaid S och en CT bokade. Känns som det räcker rätt så långt.
Om nu inte frun behöver en ny X....Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare

Inlägg av Njz »

Lite ny i dessa sammanhang, men vi har diskuterat redan tidigare att se över ett byte från en M3 till en MX.

Om man inte vill råka ut för en oerhört lång väntetid på den potentiell nya/refreshade modellen, ska man då redan nu lägga en beställning eller ska man avvakta och vara snabb på bollen när den eventuellt nya/refreshade har presenterats?

Är också sugen på 6-sits men frågan är om det är värt det så pass saftiga tillägget? Man kan ju välja bort det och i princip få FSD ”på köpet” istället.

Hur hade ni resonerat? :roll:
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
Legato skrev:
Första riktigt snygga renderingen av en uppgraderad Model S jag sett... Kommer den se ut så här så blir det svårt att låta bli.
IMG_20210115_200955.jpg
Håller med. Renderingen ser lite märklig ut vid fronten när lyktorna går över mot hjulet. Sen är det intressant, att det inte är några dörrhandtag - då kan de ju inte gå sönder :mrgreen:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Nä, den där renderingen var inte mkt att hänga i julgranen IMO.
Alla dessa amatörgjorda renderingar man ser överallt gör en glad att det faktiskt är proffs som designar produktionsbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

OK! Nej då har de ju verkligen lyckats hålla nere lagernivåerna och eventuell rea lär bli marginell.
Ja, det är väl ytterligare ett tecken på att det verkligen kommer en refresh. Tror inte det råder någon tvekan om detta längre. För mig rådde det ingen tvekan innan heller. Tesla har alltid kombinerat stängning av fabriken med omställning av fabriken för nya modeller, till och med Corona-nedstängning. Att då planerat stänga ner en del av fabriken och inte göra något alls är ju då rätt orimligt.

Så här ser fördelningen av Tesla Swedens bilar ut:
TMSweden-Model-Year.png
De siffrorna innehåller även bilar som är leasade så de säger tyvärr inte så mycket.

Om man tittar på förregistreringsdatum för Teslor (S+X) ej tagna i trafik är de yngsta enligt följande:
Model S
2020-12-17 1 st
2020-03-20 2 st
före dess 75 st

Model X:
2020-12-10 1 st
2020-11-30 1 st
2020-09-25 1 st
före dess 26 st

Jag tvivlar på att någon av dessa bilar finns kvar för försäljning utan har högst sannolikt redan funnit ägare utomlands.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Credde skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
IMG_20210115_200955.jpg
Håller med. Renderingen ser lite märklig ut vid fronten när lyktorna går över mot hjulet. Sen är det intressant, att det inte är några dörrhandtag - då kan de ju inte gå sönder :mrgreen:
Jag gillar luftintagen som designern lagt där. Tycker också det vore snyggt med helt dolda handtag. Rent praktiskt är det såklart inga som helst problem. Men men, smaken är som baken.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Njz skrev:
Lite ny i dessa sammanhang, men vi har diskuterat redan tidigare att se över ett byte från en M3 till en MX.

Om man inte vill råka ut för en oerhört lång väntetid på den potentiell nya/refreshade modellen, ska man då redan nu lägga en beställning eller ska man avvakta och vara snabb på bollen när den eventuellt nya/refreshade har presenterats?

Är också sugen på 6-sits men frågan är om det är värt det så pass saftiga tillägget? Man kan ju välja bort det och i princip få FSD ”på köpet” istället.

Lagt beställning. Eventuellt via Tesla-säljare och säg att du vill ha leverans en viss månad. Skulle du ångra dig så förlorar du bara 1000:- men ligger antagligen tidigt i kön.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210116-011753_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vad kommer dom kalla bilen kan man undra? Kommer man fortsätta låtsas att tesla bara gör löpande uppdateringar och inga stora förändringar liknande dom andras modellår?
Mk2? 2.0?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Vad kommer dom kalla bilen kan man undra? Kommer man fortsätta låtsas att tesla bara gör löpande uppdateringar och inga stora förändringar liknande dom andras modellår?
Mk2? 2.0?
Ser ingen anledning att något skulle ändras signifikant där. Kanske LR+ eller liknande om batteriet växer dock.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Mk2? 2.0?
Ser ingen anledning att något skulle ändras signifikant där. Kanske LR+ eller liknande om batteriet växer dock.
Nej det är ju helt klart något av ett stigma för tesla. Men kunderna kommer ju säkert ändå döpa förändringen till något. Om inte förr så när bilen ska säljas och annonseras ut.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Njz skrev:

Har en 6-sits MX och har lagt en order nu för att om möjligt få en uppdaterad snabbt. Är ju bara 1000kr i bokningsavgift som man ofta får tillbaks vid avbokning. Så väl värt tycker jag, sen vill man väl helst ha den efter 1 april med högre klimatbonus (och ev efter 1 juli med nya ev lägre förmånsvärdet). 6 -sits är ju smidigt och luftigt men beror ju på hur ofta man behöver mer än 5-platser.

(Så om nån är intresserad av min Unicorn, en MX P90DL uppgraderad av Tesla till P100DL 2018, med AP1, gratis laddning for life och tex rörlig vinge, kan den ev bli till salu senare i vår)
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Mk2? 2.0?
Nej det är ju helt klart något av ett stigma för tesla. Men kunderna kommer ju säkert ändå döpa förändringen till något. Om inte förr så när bilen ska säljas och annonseras ut.
Hänger faktiskt inte med på hur du menar. Är ju inget ovanligt bland legacies heller... Hur länge har BMW 3-serie funnits? Audi A4? C-klass? Camry? Accord?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Mk2? 2.0?
Hänger faktiskt inte med på hur du menar. Är ju inget ovanligt bland legacies heller... Hur länge har BMW 3-serie funnits? Audi A4? C-klass? Camry? Accord?
Dom andra använder ”årsmodell” eller modellår för att beskriva en stor förändring. Det finns även andra officiella sätt. Porsche använder t.ex. .2 efter modellbeteckningen för att beskriva att det är en uppdaterad bil. 997.1 och 997.2 t.ex.
Att tesla absolut inte vill göra som andra blir ett stigma.
Allt som andra tillverkare gör är ju inte dåligt.

Man brukar ju säga att en bilmodell håller i 8-10år utan större uppdatering. Tydligen verkar det gälla tesla också men vi får väl se hur omfattande den blir. Det skulle inte förvåna mig om man trots allt väljer att särskilja bilarna efter mars 2021 med någon form av beteckning.

Kanske är det ingen slump att man gör det vid årskiftet så man bara kan hänvisa till tillverkningsår. 2021- istället för - 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Mk2? 2.0?
Dom andra använder ”årsmodell” eller modellår för att beskriva en stor förändring. Det finns även andra officiella sätt. Porsche använder t.ex. .2 efter modellbeteckningen för att beskriva att det är en uppdaterad bil. 997.1 och 997.2 t.ex.
Allt som andra tillverkare gör är ju inte dåligt.

Man brukar ju säga att en bilmodell håller i 8-10år utan större uppdatering. Tydligen verkar det gälla tesla också men vi får väl se hur omfattande den blir. Det skulle inte förvåna mig om man trots allt väljer att särskilja bilarna efter mars 2021 med någon form av beteckning.

Kanske är det ingen slump att man gör det vid årskiftet så man bara kan hänvisa till tillverkningsår. 2021- istället för - 2020
I Teslas fall blir det tillverkningsmånaden istället för modellåret. Förstår fortfarande inte den stora skillnaden.

Nej allt Tesla gör är absolut inte bra, men att man förbättrar bilar löpande istället för en gång om året tycker jag är en självklar fördel.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Jag är sjukt nyfiken på vart myten om att andra tillverkare i samma klass bara uppdaterar bilen en gång per år kommer ifrån.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Var har du fått det ifrån?
Sist jag såg en Tesla så hade den fyra hjul och ratt, precis som alla andra.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Man har gjort en feature av att inte sälja bilar som andra. Fasta priser, bara nätförsäljning, inga modellår, ingen marknadsföring, begränsat med tillval.
Mycket av det här har ju blivit en del av varumärket och skulle man av någon anledning behöva göra ett avsteg, rabattera utgående varianter eller tydligt beskriva ett nytt utförande, är den identiteten ett stigma.

Jag tror tesla mer och mer kommer likna en traditionell tillverkare när det kommer till återförsäljarnätet. Fler små servicecenters.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Man har gjort en feature av att inte sälja bilar som andra. Fasta priser, bara nätförsäljning, inga modellår, ingen marknadsföring, begränsat med tillval.
Mycket av det här har ju blivit en del av varumärket och skulle man av någon anledning behöva göra ett avsteg, rabattera utgående varianter eller tydligt beskriva ett nytt utförande, är den identiteten ett stigma.

Jag tror tesla mer och mer kommer likna en traditionell tillverkare när det kommer till återförsäljarnätet. Fler små servicecenters.
De gör vad som krävs, när det krävs. Det är det som skiljer dem från andra, de är inte låsta till långsamma byråkratiska strukturer.
För två år sedan sa Elon att man skulle stänga alla butiker, istället växte man. Blev det något "stigma" av det?
För bara något halvår sedan sa Elon att Y SR inte skulle komma då den hade för dålig range. Nu går den att köpa. Blev det något "stigma" av det?
De håller alltså inte fast vid några gamla föreställningar utan justerar sig extremt snabbt till nya förutsättningar.

De kommer naturligtvis bygga ut SC där det beräknas öka försäljningen. Det har de sagt publikt i flera år.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
För två år sedan sa Elon att man skulle stänga alla butiker, istället växte man.
Ja. Att stänga alla butiker skulle ju varit att ta ett steg längre från andra och ännu mer ”core-tesla”.
Att istället öka antalet butiker tror jag satt långt inne och det var ett obekvämt beslut för Elon.
Men nödvändigt, vilket är min poäng. Jag tror tesla kommer dra sig närmare andra tillverkare samtidigt som dom andra rör sig åt andra hållet (nätförsäljning t.ex.). Man kommer mötas på mitten.
Nu får vi ju snart se hur tesla hanterar en större uppdatering.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
För två år sedan sa Elon att man skulle stänga alla butiker, istället växte man.
Ja. Att stänga alla butiker skulle ju varit att ta ett steg längre från andra och ännu mer ”core-tesla”.
Att istället öka antalet butiker tror jag satt långt inne och det var ett obekvämt beslut för Elon.
Men nödvändigt, vilket är min poäng. Jag tror tesla kommer dra sig närmare andra tillverkare samtidigt som dom andra rör sig åt andra hållet (nätförsäljning t.ex.). Man kommer mötas på mitten.
Du formulerar dig ofta som att det vore ett problem för Tesla att ändra sig. De har gång på gång på gång visat att så inte är fallet.
Problemet är istället att det är svårt för avgasbilstillverkarna att ändra sig, det har de också visat gång på gång på gång.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Du formulerar dig ofta som att det vore ett problem för Tesla att ändra sig. De har gång på gång på gång visat att så inte är fallet.
Problemet är istället att det är svårt för avgasbilstillverkarna att ändra sig, det har de också visat gång på gång på gång.
Så är det. Tesla vill motvilligt röra sig mot traditionella tillverkare eftersom att göra saker annorlunda är en del av varumärket. Att då ändå behöva göra det tror jag tesla ser som ett problem. Avgastillverkarna vill motvilligt röra sig mot tesla eftersom man har gamla strukturer som är tröga att ändra. Jag tror alla har sina problem och ofta är ju lösningen individuell för varje varumärke.
Just nu tror jag att man på tesla har funderat på om man ska lägga till något i modellnamnen på S och X eller om man inte ska göra det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Så är det. Tesla vill motvilligt röra sig mot traditionella tillverkare eftersom att göra saker annorlunda är en del av varumärket. Att då ändå behöva göra det tror jag tesla ser som ett problem. Avgastillverkarna vill motvilligt röra sig mot tesla eftersom man har gamla strukturer som är tröga att ändra. Jag tror alla har sina problem och ofta är ju lösningen individuell för varje varumärke.
Just nu tror jag att man på tesla har funderat på om man ska lägga till något i modellnamnen på S och X eller om man inte ska göra det.
Nej, det är bara din uppfattning som är "motvillig".
Återigen, Tesla gör alltid det man beräknar ger bäst avkastning. Och man kan ändra sig från en dag till en annan. Man håller inte fast vid något gammalt för sakens skull.
Avgasbilstillverkarna gör dock just det, de håller fast vid gamla rutiner och traditioner för de kan inget annat. Deras organisationer är inte anpassade för snabba förändringar.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Nej, det är bara din uppfattning som är "motvillig".
Återigen, Tesla gör alltid det man beräknar ger bäst avkastning. Och man kan ändra sig från en dag till en annan. Man håller inte fast vid något gammalt för sakens skull.
Avgasbilstillverkarna gör dock just det, de håller fast vid gamla rutiner och traditioner för de kan inget annat. Deras organisationer är inte anpassade för snabba förändringar.
Klart det är min uppfattning jag beskriver. Jag pratar bara om min uppfattning. Representerar du fler än dig själv.

”Avgasbilstillverkarna” är försiktiga med för snabba förändringar eftersom man tror att kunderna också håller fast vid gamla rutiner och traditioner. I många fall har dom ju rätt. Tesla har ju ett förhållandevis litet antal befintliga kunder att förhålla sig till. I vissa lägen en styrka. I andra lägen en svaghet.
Skriv svar