Leasingen kan man räkna hem om man har en rimligt bra deal på räntan. Jag betalar definitivt inte 115kSEK (halva momsen) i ränta/avgifter på tre år.OfarligTesla skrev:Räntan är lägre än avkastningen på pengarna bör vara till att börja med, rätt brutalt mycket lägre även vid investering indexfonder. Kostnaden av att binda kapitalet i bilen är stor, så skattesänkningen på grund av avskrivningen måste bli större än halva momsen och differensen mellan avkastningen och räntan, det lär den inte vara.markuswesterberg skrev:
Förklara gärna det för mig i detalj isf. Att dra halva momsen äter inte upp avgifterna och räntan. Så var är vinningen? Dessutom är nya elbilar dyra vilket gör att du kan skriva av en stor del varje år som kostnad och därmed minska vinstskatten i bolaget.
Företag: leasa eller köpa?
Moderator: Redaktion
Re: Företag: leasa eller köpa?
Re: Företag: leasa eller köpa?
Tja
Det finns en annan aspekt, X har ju förvisso lågt förmånsvärde jämfört med motsvarande (eller vad en ska kalla det?) bilar, men det är ändå ganska högt... kruxet är ju att MX verkar tappa jättelite i värde, begagnatpriserna är ju superhöga jämfört med nypris.... så det riskerar att bli en dålig affär att leasa jämfört med att köpa den privat och casha in SMBP efter ett halvår...
/F
Det finns en annan aspekt, X har ju förvisso lågt förmånsvärde jämfört med motsvarande (eller vad en ska kalla det?) bilar, men det är ändå ganska högt... kruxet är ju att MX verkar tappa jättelite i värde, begagnatpriserna är ju superhöga jämfört med nypris.... så det riskerar att bli en dålig affär att leasa jämfört med att köpa den privat och casha in SMBP efter ett halvår...
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Re: Företag: leasa eller köpa?
Nu hänger jag inte med. Hur menar du då? Leasing med lösen är ju ett köp, fast man betalar över flera år istället för att casha allt.fimpen skrev:Tja
Det finns en annan aspekt, X har ju förvisso lågt förmånsvärde jämfört med motsvarande (eller vad en ska kalla det?) bilar, men det är ändå ganska högt... kruxet är ju att MX verkar tappa jättelite i värde, begagnatpriserna är ju superhöga jämfört med nypris.... så det riskerar att bli en dålig affär att leasa jämfört med att köpa den privat och casha in SMBP efter ett halvår...
/F
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Företag: leasa eller köpa?
Ni får gärna vara lite mer specifika än såhär. Tala om vad nypriset var. Vad ni fått i ränta och avgifter samt vilket restvärde/utköp. 115K på tre år säger du exempelvis. Vad var bilens cashpris? Säg 750K. Då har du avskrivning på 150K/år vilket motsvarar minskad skatt med 32K/år => 96K på 3 år. Då har du 19K kvar till ränta och avgifter på 3 år. 19/36 => 530 kr/månaden om du ska räkna hem affären? Någon här som lyckats med bedriften att leasa en M3 LR (vilket mitt exempel utgick ifrån typ) för 530 kr/månaden? Nja. Knappast. Om restvärdet är satt till 1,2 MSEK kanske...hehe. Nej men visa gärna hur ni räknar, skämt åsido. Detta är väldigt intressanta frågor och diskussioner. Säger inte att jag har rätt. Gillar att bli överbevisad och hade gärna sett att någon visade på att leasing faktiskt är billigare för jävlar vad mycket smidigare det är! Men jag har hittills inte lyckats hitta en deal där det faktiskt är så. Tyvärr.spacecoin skrev:Leasingen kan man räkna hem om man har en rimligt bra deal på räntan. Jag betalar definitivt inte 115kSEK (halva momsen) i ränta/avgifter på tre år.OfarligTesla skrev:Räntan är lägre än avkastningen på pengarna bör vara till att börja med, rätt brutalt mycket lägre även vid investering indexfonder. Kostnaden av att binda kapitalet i bilen är stor, så skattesänkningen på grund av avskrivningen måste bli större än halva momsen och differensen mellan avkastningen och räntan, det lär den inte vara.markuswesterberg skrev:
Förklara gärna det för mig i detalj isf. Att dra halva momsen äter inte upp avgifterna och räntan. Så var är vinningen? Dessutom är nya elbilar dyra vilket gör att du kan skriva av en stor del varje år som kostnad och därmed minska vinstskatten i bolaget.
Re: Företag: leasa eller köpa?
Min ekonom hävdar att köp är en bättre ekonomisk affär.
Vi kan väl arbeta utifrån samma underlag. Här är en offert jag har fått där jag får det till att det blir billigare att köpa med lån än att leasa. Om jag inte är helt off ska räntan vara 2,95%.
Månadskostnad inkl tjänster 9.573 kr
Månadskostnad exkl tjänster 9.573 kr
Baspris 549.920 kr
Restvärde 239.976 kr
Kredittid 36 månader
Uppläggningsavgift 695 kr
Aviavgift 60 kr
Totalpris 799.920 kr (ex moms)
Extra leasingavgift 250.000 kr
Kredittid 36 månader
Vi kan väl arbeta utifrån samma underlag. Här är en offert jag har fått där jag får det till att det blir billigare att köpa med lån än att leasa. Om jag inte är helt off ska räntan vara 2,95%.
Månadskostnad inkl tjänster 9.573 kr
Månadskostnad exkl tjänster 9.573 kr
Baspris 549.920 kr
Restvärde 239.976 kr
Kredittid 36 månader
Uppläggningsavgift 695 kr
Aviavgift 60 kr
Totalpris 799.920 kr (ex moms)
Extra leasingavgift 250.000 kr
Kredittid 36 månader
Model X 90D -17
Re: Företag: leasa eller köpa?
markuswesterberg skrev:Ni får gärna vara lite mer specifika än såhär. Tala om vad nypriset var. Vad ni fått i ränta och avgifter samt vilket restvärde/utköp. 115K på tre år säger du exempelvis. Vad var bilens cashpris? Säg 750K. Då har du avskrivning på 150K/år vilket motsvarar minskad skatt med 32K/år => 96K på 3 år. Då har du 19K kvar till ränta och avgifter på 3 år. 19/36 => 530 kr/månaden om du ska räkna hem affären? Någon här som lyckats med bedriften att leasa en M3 LR (vilket mitt exempel utgick ifrån typ) för 530 kr/månaden? Nja. Knappast. Om restvärdet är satt till 1,2 MSEK kanske...hehe. Nej men visa gärna hur ni räknar, skämt åsido. Detta är väldigt intressanta frågor och diskussioner. Säger inte att jag har rätt. Gillar att bli överbevisad och hade gärna sett att någon visade på att leasing faktiskt är billigare för jävlar vad mycket smidigare det är! Men jag har hittills inte lyckats hitta en deal där det faktiskt är så. Tyvärr.spacecoin skrev:Leasingen kan man räkna hem om man har en rimligt bra deal på räntan. Jag betalar definitivt inte 115kSEK (halva momsen) i ränta/avgifter på tre år.OfarligTesla skrev:Räntan är lägre än avkastningen på pengarna bör vara till att börja med, rätt brutalt mycket lägre även vid investering indexfonder. Kostnaden av att binda kapitalet i bilen är stor, så skattesänkningen på grund av avskrivningen måste bli större än halva momsen och differensen mellan avkastningen och räntan, det lär den inte vara.markuswesterberg skrev:
Förklara gärna det för mig i detalj isf. Att dra halva momsen äter inte upp avgifterna och räntan. Så var är vinningen? Dessutom är nya elbilar dyra vilket gör att du kan skriva av en stor del varje år som kostnad och därmed minska vinstskatten i bolaget.
Finansiell leasing är som ett lån och tappar bilen mindre än man betalar av så får man ett övervärde i den dag man säljer.
Re: Företag: leasa eller köpa?
Men om du då skrivit av den efter 3år till då i ditt fall 300.000:- - och säljer bilen för 550.000 så uppstår en vinst igen på 250.000 som du skall skatta för.markuswesterberg skrev:Ni får gärna vara lite mer specifika än såhär. Tala om vad nypriset var. Vad ni fått i ränta och avgifter samt vilket restvärde/utköp. 115K på tre år säger du exempelvis. Vad var bilens cashpris? Säg 750K. Då har du avskrivning på 150K/år vilket motsvarar minskad skatt med 32K/år => 96K på 3 år. Då har du 19K kvar till ränta och avgifter på 3 år. 19/36 => 530 kr/månaden om du ska räkna hem affären? Någon här som lyckats med bedriften att leasa en M3 LR (vilket mitt exempel utgick ifrån typ) för 530 kr/månaden? Nja. Knappast. Om restvärdet är satt till 1,2 MSEK kanske...hehe. Nej men visa gärna hur ni räknar, skämt åsido. Detta är väldigt intressanta frågor och diskussioner. Säger inte att jag har rätt. Gillar att bli överbevisad och hade gärna sett att någon visade på att leasing faktiskt är billigare för jävlar vad mycket smidigare det är! Men jag har hittills inte lyckats hitta en deal där det faktiskt är så. Tyvärr.spacecoin skrev:Leasingen kan man räkna hem om man har en rimligt bra deal på räntan. Jag betalar definitivt inte 115kSEK (halva momsen) i ränta/avgifter på tre år.OfarligTesla skrev:Räntan är lägre än avkastningen på pengarna bör vara till att börja med, rätt brutalt mycket lägre även vid investering indexfonder. Kostnaden av att binda kapitalet i bilen är stor, så skattesänkningen på grund av avskrivningen måste bli större än halva momsen och differensen mellan avkastningen och räntan, det lär den inte vara.markuswesterberg skrev:
Förklara gärna det för mig i detalj isf. Att dra halva momsen äter inte upp avgifterna och räntan. Så var är vinningen? Dessutom är nya elbilar dyra vilket gör att du kan skriva av en stor del varje år som kostnad och därmed minska vinstskatten i bolaget.
Så jag skulle säga att det är svårt att förstå att casha i bolaget skulle vara bra. Bara om man har en riktigt riktigt fet värdeminskning och bränner mkt pengar på service, däck mm, men det gör man ju inte med en bil som har garanti.
Så skall man casha en bil med låg värdeminskning så måste det ALLTID vara bra att casha den privat.
Det är knappast gratis med förmånsvärde.... Möjligen på en model3 tex.
Re: Företag: leasa eller köpa?
Du vet inte värdeminskningen på förhand.pejvic skrev:Men om du då skrivit av den efter 3år till då i ditt fall 300.000:- - och säljer bilen för 550.000 så uppstår en vinst igen på 250.000 som du skall skatta för.markuswesterberg skrev:Ni får gärna vara lite mer specifika än såhär. Tala om vad nypriset var. Vad ni fått i ränta och avgifter samt vilket restvärde/utköp. 115K på tre år säger du exempelvis. Vad var bilens cashpris? Säg 750K. Då har du avskrivning på 150K/år vilket motsvarar minskad skatt med 32K/år => 96K på 3 år. Då har du 19K kvar till ränta och avgifter på 3 år. 19/36 => 530 kr/månaden om du ska räkna hem affären? Någon här som lyckats med bedriften att leasa en M3 LR (vilket mitt exempel utgick ifrån typ) för 530 kr/månaden? Nja. Knappast. Om restvärdet är satt till 1,2 MSEK kanske...hehe. Nej men visa gärna hur ni räknar, skämt åsido. Detta är väldigt intressanta frågor och diskussioner. Säger inte att jag har rätt. Gillar att bli överbevisad och hade gärna sett att någon visade på att leasing faktiskt är billigare för jävlar vad mycket smidigare det är! Men jag har hittills inte lyckats hitta en deal där det faktiskt är så. Tyvärr.spacecoin skrev:Leasingen kan man räkna hem om man har en rimligt bra deal på räntan. Jag betalar definitivt inte 115kSEK (halva momsen) i ränta/avgifter på tre år.OfarligTesla skrev:Räntan är lägre än avkastningen på pengarna bör vara till att börja med, rätt brutalt mycket lägre även vid investering indexfonder. Kostnaden av att binda kapitalet i bilen är stor, så skattesänkningen på grund av avskrivningen måste bli större än halva momsen och differensen mellan avkastningen och räntan, det lär den inte vara.markuswesterberg skrev:
Förklara gärna det för mig i detalj isf. Att dra halva momsen äter inte upp avgifterna och räntan. Så var är vinningen? Dessutom är nya elbilar dyra vilket gör att du kan skriva av en stor del varje år som kostnad och därmed minska vinstskatten i bolaget.
Så jag skulle säga att det är svårt att förstå att casha i bolaget skulle vara bra. Bara om man har en riktigt riktigt fet värdeminskning och bränner mkt pengar på service, däck mm, men det gör man ju inte med en bil som har garanti.
Så skall man casha en bil med låg värdeminskning så måste det ALLTID vara bra att casha den privat.
Det är knappast gratis med förmånsvärde.... Möjligen på en model3 tex.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Företag: leasa eller köpa?
Absolut, det uppstår förhoppningsvis ett övervärde och vinst på bilen som man normalt sett säljer som du säger efter 3 år. Men eftersom du varit smart och duktig under dessa 3 år och dessutom köpte den förra bilen och sparade några tusenlappar på det så har du nu råd att köpa en ännu dyrare bil (!), kanske en MS, och då uppstår samtidigt en ny värdeminskning som förhoppningsvis nästa eliminerar vinsten på den förra bilen. Men visst, låt säga att summa sumarum uppstår ett övervärde på 100K. Det ger 21K i skatt. 21/36 är 585 kr/mån. Kan du leasa en bil för en dryg tusenlapp i månaden? Nej.pejvic skrev:Men om du då skrivit av den efter 3år till då i ditt fall 300.000:- - och säljer bilen för 550.000 så uppstår en vinst igen på 250.000 som du skall skatta för.markuswesterberg skrev:Ni får gärna vara lite mer specifika än såhär. Tala om vad nypriset var. Vad ni fått i ränta och avgifter samt vilket restvärde/utköp. 115K på tre år säger du exempelvis. Vad var bilens cashpris? Säg 750K. Då har du avskrivning på 150K/år vilket motsvarar minskad skatt med 32K/år => 96K på 3 år. Då har du 19K kvar till ränta och avgifter på 3 år. 19/36 => 530 kr/månaden om du ska räkna hem affären? Någon här som lyckats med bedriften att leasa en M3 LR (vilket mitt exempel utgick ifrån typ) för 530 kr/månaden? Nja. Knappast. Om restvärdet är satt till 1,2 MSEK kanske...hehe. Nej men visa gärna hur ni räknar, skämt åsido. Detta är väldigt intressanta frågor och diskussioner. Säger inte att jag har rätt. Gillar att bli överbevisad och hade gärna sett att någon visade på att leasing faktiskt är billigare för jävlar vad mycket smidigare det är! Men jag har hittills inte lyckats hitta en deal där det faktiskt är så. Tyvärr.spacecoin skrev:Leasingen kan man räkna hem om man har en rimligt bra deal på räntan. Jag betalar definitivt inte 115kSEK (halva momsen) i ränta/avgifter på tre år.OfarligTesla skrev:Räntan är lägre än avkastningen på pengarna bör vara till att börja med, rätt brutalt mycket lägre även vid investering indexfonder. Kostnaden av att binda kapitalet i bilen är stor, så skattesänkningen på grund av avskrivningen måste bli större än halva momsen och differensen mellan avkastningen och räntan, det lär den inte vara.markuswesterberg skrev:
Förklara gärna det för mig i detalj isf. Att dra halva momsen äter inte upp avgifterna och räntan. Så var är vinningen? Dessutom är nya elbilar dyra vilket gör att du kan skriva av en stor del varje år som kostnad och därmed minska vinstskatten i bolaget.
Så jag skulle säga att det är svårt att förstå att casha i bolaget skulle vara bra. Bara om man har en riktigt riktigt fet värdeminskning och bränner mkt pengar på service, däck mm, men det gör man ju inte med en bil som har garanti.
Så skall man casha en bil med låg värdeminskning så måste det ALLTID vara bra att casha den privat.
Det är knappast gratis med förmånsvärde.... Möjligen på en model3 tex.
Ställ gärna upp hela kalkylen. Tycker som sagt detta är väldigt intressant!
Re: Företag: leasa eller köpa?
Om vi pratar om finansiell företagsleasing som egen företagare:
0) MX LR 1.1MSEK, moms 230kSEK
1) Halva momsen tillbaka vid leasing, ej vid köp - 115k plus
2) Man tar en förhöjd första avgift på 20% (ca 200kSEK) av bilens värde och resten dvs 80% bli då att likställa med ett lån på företaget med bilen som säkerhet.
3) Jag hade 0.99% ränta från början och nu är det väl 1.3% tror jag. Den effektiva ränta över tre år är ca 1.7% inkl avgifter.
4) Räntan i mitt fall blir totalt ca 12kSEK. Avgifterna 3600 SEK (100 kr i mån). Här antar jag ett restvärde på 200kSEK (det du behöver betala för att lösa bilen efter 36 mån).
5) 12+3,6 = 15,6. Vilket alltså ger +100kSEK jämfört med att casha bilen med ftgpengar. Och så blir det ju bättre cashflow. Om räntan är under 12% så går jag alltså plus på grund av momsavdraget.
Man kan använda denna för att se lite hur det funkar med lån/ränta/avgifter (fast bara upp till 600k). https://www.konsumenternas.se/konsument ... anekalkyl/
har man en mille över privat tycker jag man ska stoppa in den på börsen istället för att binda pengar i en bil.
0) MX LR 1.1MSEK, moms 230kSEK
1) Halva momsen tillbaka vid leasing, ej vid köp - 115k plus
2) Man tar en förhöjd första avgift på 20% (ca 200kSEK) av bilens värde och resten dvs 80% bli då att likställa med ett lån på företaget med bilen som säkerhet.
3) Jag hade 0.99% ränta från början och nu är det väl 1.3% tror jag. Den effektiva ränta över tre år är ca 1.7% inkl avgifter.
4) Räntan i mitt fall blir totalt ca 12kSEK. Avgifterna 3600 SEK (100 kr i mån). Här antar jag ett restvärde på 200kSEK (det du behöver betala för att lösa bilen efter 36 mån).
5) 12+3,6 = 15,6. Vilket alltså ger +100kSEK jämfört med att casha bilen med ftgpengar. Och så blir det ju bättre cashflow. Om räntan är under 12% så går jag alltså plus på grund av momsavdraget.
Man kan använda denna för att se lite hur det funkar med lån/ränta/avgifter (fast bara upp till 600k). https://www.konsumenternas.se/konsument ... anekalkyl/
har man en mille över privat tycker jag man ska stoppa in den på börsen istället för att binda pengar i en bil.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Företag: leasa eller köpa?
Företagsleasing:
9.573 x 12 = 114 876:-
250 000 /3 = 83 333:-
114 876 + 83 333:- = 198 209:- i leasingavgift som belastar resultaten = 42 416:- i bolagsskatt
12,5% moms = 24 776:-
Besparing i skatt/moms = 42 416 - 24 776 = 17 640:-
Köp
Pris inkl moms = 1 000 000
Avskrivning 5 år = 200 000:- per år = 42 800:- besparing i bolagsskatt
Per år
Vad blir skillnaden när bilen ska avyttras efter 3 år?
9.573 x 12 = 114 876:-
250 000 /3 = 83 333:-
114 876 + 83 333:- = 198 209:- i leasingavgift som belastar resultaten = 42 416:- i bolagsskatt
12,5% moms = 24 776:-
Besparing i skatt/moms = 42 416 - 24 776 = 17 640:-
Köp
Pris inkl moms = 1 000 000
Avskrivning 5 år = 200 000:- per år = 42 800:- besparing i bolagsskatt
Per år
Vad blir skillnaden när bilen ska avyttras efter 3 år?
Senast redigerad av alma83, redigerad totalt 3 gång.
Model X 90D -17
Re: Företag: leasa eller köpa?
Men du får väl bara tillbaka halva momsen på priset minus restvärdet?spacecoin skrev:Om vi pratar om finansiell företagsleasing som egen företagare:
0) MX LR 1.1MSEK, moms 230kSEK
1) Halva momsen tillbaka vid leasing, ej vid köp - 115k plus
2) Man tar en förhöjd första avgift på 20% (ca 200kSEK) av bilens värde och resten dvs 80% bli då att likställa med ett lån på företaget med bilen som säkerhet.
3) Jag hade 0.99% ränta från början och nu är det väl 1.3% tror jag. Den effektiva ränta över tre år är ca 1.7% inkl avgifter.
4) Räntan i mitt fall blir totalt ca 12kSEK. Avgifterna 3600 SEK (100 kr i mån). Här antar jag ett restvärde på 200kSEK (det du behöver betala för att lösa bilen efter 36 mån).
5) 12+3,6 = 15,6. Vilket alltså ger +100kSEK jämfört med att casha bilen med ftgpengar. Och så blir det ju bättre cashflow. Om räntan är under 12% så går jag alltså plus på grund av momsavdraget.
Man kan använda denna för att se lite hur det funkar med lån/ränta/avgifter (fast bara upp till 600k). https://www.konsumenternas.se/konsument ... anekalkyl/
har man en mille över privat tycker jag man ska stoppa in den på börsen istället för att binda pengar i en bil.
Model X 90D -17
Re: Företag: leasa eller köpa?
Ja det tror jag stämmer. Därför ska man välja ett lågt restvärde om man tänkt att köpa loss bilen tänker jag.alma83 skrev:Men du får väl bara tillbaka halva momsen på priset minus restvärdet?
Min poäng är att det är förmånligt jfr att casha. Halv moms på 200k är 25k. Så 90k (moms) - 15 (räntor/avg) = 75k plus då.

- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Företag: leasa eller köpa?
När leasingen går ut, skulle det funka att själv fixa export till Norge om man hittar en köpare där?
Eller måste det gå genom någon bilfirma?
Är det någon som testat?
Min revisor hade räknat fram att 24 månader skulle vara optimalt att leasa och sedan lösa ur bilen.
Har inte den formeln tyvärr.
Eller måste det gå genom någon bilfirma?
Är det någon som testat?
Min revisor hade räknat fram att 24 månader skulle vara optimalt att leasa och sedan lösa ur bilen.
Har inte den formeln tyvärr.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Företag: leasa eller köpa?
Off Grid Byggaren skrev:När leasingen går ut, skulle det funka att själv fixa export till Norge om man hittar en köpare där?
Eller måste det gå genom någon bilfirma?
Är det någon som testat?
Min revisor hade räknat fram att 24 månader skulle vara optimalt att leasa och sedan lösa ur bilen.
Har inte den formeln tyvärr.
Klart du kan exportera bilen till Norge utan bilfirma.
Lösa ut, är det att köpa den privat eller att äga den på företaget? Om det gäller att köpa ut privat så går brytpunkten när bilen tappar mindre i värde varje månad än förmånsvärdet brutto minus det man tjänar på att betala försäkring, däck, service osv med oskattade pengar. I mitt fall räknar jag med förmånsvärdet minus tusen. (Räknar med omkostnader på ca 20 tusen per år) Har förmånsvärde nu på ca 6500:-/mån brutto. Det betyder att bilen bara får droppa 66 tusen per år i värde. Jag tror dock min snart 3 år gamla S inte tappar så jättemycket längre men nog är det mer än 66 tusen per år än. Den är nog värd ca 650 tkr just nu men måste nog ner till dryga 500 tkr innan det är idé att köpa ut den.
Men är förmånsvärdet högre och/eller värdeminskningen mindre så kan det löna sig tidigare helt klart.
Re: Företag: leasa eller köpa?
Du utgår ifrån att leasingavgiften inte belastar resultatet. Det stämmer väl inte? Det är väl skillnaden mellan leasingavgiftens belastning på resultatet och minskad skatt tillsammans med halva momsen som ska ställas mot köpbilens belastning i form av avskrivning (som alltså sker inkl moms). Att vara ställa avdragen moms mot köpbilens avskrivning blir väl inte rätt?markuswesterberg skrev:Ni får gärna vara lite mer specifika än såhär. Tala om vad nypriset var. Vad ni fått i ränta och avgifter samt vilket restvärde/utköp. 115K på tre år säger du exempelvis. Vad var bilens cashpris? Säg 750K. Då har du avskrivning på 150K/år vilket motsvarar minskad skatt med 32K/år => 96K på 3 år. Då har du 19K kvar till ränta och avgifter på 3 år. 19/36 => 530 kr/månaden om du ska räkna hem affären? Någon här som lyckats med bedriften att leasa en M3 LR (vilket mitt exempel utgick ifrån typ) för 530 kr/månaden? Nja. Knappast. Om restvärdet är satt till 1,2 MSEK kanske...hehe. Nej men visa gärna hur ni räknar, skämt åsido. Detta är väldigt intressanta frågor och diskussioner. Säger inte att jag har rätt. Gillar att bli överbevisad och hade gärna sett att någon visade på att leasing faktiskt är billigare för jävlar vad mycket smidigare det är! Men jag har hittills inte lyckats hitta en deal där det faktiskt är så. Tyvärr.spacecoin skrev:Leasingen kan man räkna hem om man har en rimligt bra deal på räntan. Jag betalar definitivt inte 115kSEK (halva momsen) i ränta/avgifter på tre år.OfarligTesla skrev:Räntan är lägre än avkastningen på pengarna bör vara till att börja med, rätt brutalt mycket lägre även vid investering indexfonder. Kostnaden av att binda kapitalet i bilen är stor, så skattesänkningen på grund av avskrivningen måste bli större än halva momsen och differensen mellan avkastningen och räntan, det lär den inte vara.markuswesterberg skrev:
Förklara gärna det för mig i detalj isf. Att dra halva momsen äter inte upp avgifterna och räntan. Så var är vinningen? Dessutom är nya elbilar dyra vilket gör att du kan skriva av en stor del varje år som kostnad och därmed minska vinstskatten i bolaget.
Model X 90D -17
Företag: leasa eller köpa?
Det är alltid leasinginnehavaren som köper loss bilen (dvs ftg).
Ska man sedan köpa den av sitt ftg så behöver försäljningen ske till marknadspris (och inte till restvärdet) om man inte ska bli förmånsbeskattad för diffen. Extern värdering av fackman med intyg gäller om man ska göra det ”by the book”.
Ska man sedan köpa den av sitt ftg så behöver försäljningen ske till marknadspris (och inte till restvärdet) om man inte ska bli förmånsbeskattad för diffen. Extern värdering av fackman med intyg gäller om man ska göra det ”by the book”.
Re: Företag: leasa eller köpa?
spacecoin skrev:Det är alltid leasinginnehavaren som köper loss bilen (dvs ftg).
Ska man sedan köpa den av sitt ftg så behöver försäljningen ske till marknadspris (och inte till restvärdet) om man inte ska bli förmånsbeskattad för diffen. Extern värdering av fackman med intyg gäller om man ska göra det ”by the book”.
Du kan lösa restskulden och få över bilen privat direkt från DNB utan att den mellanlandar på firman. Dock gäller såklart värderingsintyg oavsett. Men man slipper lite krångel (om man inte har likvida medel i firman att lösa skulden med).
Re: Företag: leasa eller köpa?
En annan fråga som lite tangerar ämnet.
Jag har en anställning och ligger över brytpunkten för statlig skatt. Har även ett eget bolag som drivs på fritiden. Om jag tar en förmånsbil på företaget, finns det någon vinst med att betala in nettolön till företaget för att på så sätt ” nolla” förmånen?
Jag har en anställning och ligger över brytpunkten för statlig skatt. Har även ett eget bolag som drivs på fritiden. Om jag tar en förmånsbil på företaget, finns det någon vinst med att betala in nettolön till företaget för att på så sätt ” nolla” förmånen?
Model X 90D -17
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Företag: leasa eller köpa?
Det var att låta företaget lösa ut bilen, och fortsätta ha den som förmånsbil.MWall skrev:Off Grid Byggaren skrev:När leasingen går ut, skulle det funka att själv fixa export till Norge om man hittar en köpare där?
Eller måste det gå genom någon bilfirma?
Är det någon som testat?
Min revisor hade räknat fram att 24 månader skulle vara optimalt att leasa och sedan lösa ur bilen.
Har inte den formeln tyvärr.
Klart du kan exportera bilen till Norge utan bilfirma.
Lösa ut, är det att köpa den privat eller att äga den på företaget? Om det gäller att köpa ut privat så går brytpunkten när bilen tappar mindre i värde varje månad än förmånsvärdet brutto minus det man tjänar på att betala försäkring, däck, service osv med oskattade pengar. I mitt fall räknar jag med förmånsvärdet minus tusen. (Räknar med omkostnader på ca 20 tusen per år) Har förmånsvärde nu på ca 6500:-/mån brutto. Det betyder att bilen bara får droppa 66 tusen per år i värde. Jag tror dock min snart 3 år gamla S inte tappar så jättemycket längre men nog är det mer än 66 tusen per år än. Den är nog värd ca 650 tkr just nu men måste nog ner till dryga 500 tkr innan det är idé att köpa ut den.
Men är förmånsvärdet högre och/eller värdeminskningen mindre så kan det löna sig tidigare helt klart.
Det är nog först efter 4-5 år det kan vara idé att äga privat med nuvarande regler.
Ska be om att få beräkningen inom kort.
Hur fixar man export och momsen om mitt företag inte är bilhandlare?
Får den Norska kunden lösa ut elbilen direkt från leasingbolaget för att kunna köpa momsfritt?
Annars blir ju elbilen momssmittad direkt första dagen företaget äger den.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Företag: leasa eller köpa?
alma83 skrev:En annan fråga som lite tangerar ämnet.
Jag har en anställning och ligger över brytpunkten för statlig skatt. Har även ett eget bolag som drivs på fritiden. Om jag tar en förmånsbil på företaget, finns det någon vinst med att betala in nettolön till företaget för att på så sätt ” nolla” förmånen?
Det går utmärkt att göra så. Jag har samma situation där jag har ett AB vid sidan om min anställning. Jag har leasat en bil på företaget, kör över 100 mil om året i företagets ärenden så att jag kan använda den privat. Förmånsvärdet betalar jag in privat till mitt eget bolag (ca 5000 kr/mån) och på det viset uppstår ingen förmån som ska beskattas i bolaget. Eftersom jag betalar in privata pengar 5000 kr/mån till mitt egna bolag blir den egentliga kostnaden bolagsskatt 20,6% (ca 2000 kr) samt utdelningsskatt 20% på 3000 kr (600 kr) dvs totalt 2600 kr. Hade jag haft förmånsvärdet kvar på 5000 kr/mån så hade Bolaget behövt betala 31% sociala avgifter ca 1500 kr och jag ska beskattas för 5000 kr (över brytpunkt) i förmån vilket blir skatt på va 2800 kr dvs total 4300 kr.
Tesla Model S LR 2020
Audi S5 2014
Audi S5 2014
Re: Företag: leasa eller köpa?
hakros skrev:alma83 skrev:En annan fråga som lite tangerar ämnet.
Jag har en anställning och ligger över brytpunkten för statlig skatt. Har även ett eget bolag som drivs på fritiden. Om jag tar en förmånsbil på företaget, finns det någon vinst med att betala in nettolön till företaget för att på så sätt ” nolla” förmånen?
Det går utmärkt att göra så. Jag har samma situation där jag har ett AB vid sidan om min anställning. Jag har leasat en bil på företaget, kör över 100 mil om året i företagets ärenden så att jag kan använda den privat. Förmånsvärdet betalar jag in privat till mitt eget bolag (ca 5000 kr/mån) och på det viset uppstår ingen förmån som ska beskattas i bolaget. Eftersom jag betalar in privata pengar 5000 kr/mån till mitt egna bolag blir den egentliga kostnaden bolagsskatt 20,6% (ca 2000 kr) samt utdelningsskatt 20% på 3000 kr (600 kr) dvs totalt 2600 kr. Hade jag haft förmånsvärdet kvar på 5000 kr/mån så hade Bolaget behövt betala 31% sociala avgifter ca 1500 kr och jag ska beskattas för 5000 kr (över brytpunkt) i förmån vilket blir skatt på va 2800 kr dvs total 4300 kr.
Det är ju lockande att räkna så men frågan om det inte är missvisande:
1. Betala förmån via företaget (brutto):
Kostnad för företaget: Förmånsvärde 5000:- + avgifter 1500 = 6500:-
Vinst för löntagare: 53% skatt = 2350:-
Om du istället hade kunnat dela ut kostnaden för företaget (lågskattat): 6500 x 0,794 x 0,8 = c:a 4130 :-
Kostnaden är då 4130 - 2350 = 1780:-
2. Betala in nettolön till företaget för att nolla förmånen:
5000 x 0,794 x 0,8 = 3176
Således är kostnaden 5000 - 3176 = 1824:-
Då är alltså kostnaden mindre om du låter företaget betala förmånen. Plus att du får pension (vilket kanske är försumbart och oförutsägbart). Nu handlar det inte om mycket. Men är det en bil med 10 000:- i förmån blir skillnaden cirka 300:- per månad.
Tänker jag fel?
Edit: Jag menar att du blandar ihop privatskatt och företaget kostnad och adderar dem, men det är ju pengar i olika beskatningsmiljö etc. T.ex. så belastar ju arbetsgivaravgifterna bolagets resultat etc.
Model X 90D -17
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Företag: leasa eller köpa?
Eftersom jag tycker att detta är en väldigt intressant fråga som de flesta företagare måste ta ställning till så tänkte jag att man kanske kunde sätta upp ett kalkylark för Finansiell Leasing (som ju är det vanligaste?) jämfört med kontant köp. Jag är varken expert eller särskilt duktig på kalkylark/excel men har i alla fall satt ihop ett sådant som jag tänkte att den som vill och har tid gärna får granska och ändra. Tanken är att det i slutändan ska kunna användas av alla som vill göra en jämförelse. Ska gå att "leka med siffrorna". Jag har med allra största sannolikhet tänkt/gjort fel någonstans men kontentan av det man ser i mitt exempel är väl att så länge man inte tror sig kunna avkasta mer än 15% på kapital så är leasing inte att föredra. Själv har jag en konservativ inställning till surt förvärvat kapital och förväntad avkastning varför jag satt 5% som förväntad avkastning i exemplet. Men hjälp mig gärna som sagt att hitta feltänk och missar i detta! Det är ju otroligt många som väljer att leasa och påstår att det är billigare men jag ser alltså inte detta. Hjälp mig 
Här är länken till kalkylarket (hoppas det fungerar, jag har inte delat offentligt tidigare):

Här är länken till kalkylarket (hoppas det fungerar, jag har inte delat offentligt tidigare):
Re: Företag: leasa eller köpa?
Du räknar alltså inte med någon räntekostnad vid köp?markuswesterberg skrev:Eftersom jag tycker att detta är en väldigt intressant fråga som de flesta företagare måste ta ställning till så tänkte jag att man kanske kunde sätta upp ett kalkylark för Finansiell Leasing (som ju är det vanligaste?) jämfört med kontant köp. Jag är varken expert eller särskilt duktig på kalkylark/excel men har i alla fall satt ihop ett sådant som jag tänkte att den som vill och har tid gärna får granska och ändra. Tanken är att det i slutändan ska kunna användas av alla som vill göra en jämförelse. Ska gå att "leka med siffrorna". Jag har med allra största sannolikhet tänkt/gjort fel någonstans men kontentan av det man ser i mitt exempel är väl att så länge man inte tror sig kunna avkasta mer än 15% på kapital så är leasing inte att föredra. Själv har jag en konservativ inställning till surt förvärvat kapital och förväntad avkastning varför jag satt 5% som förväntad avkastning i exemplet. Men hjälp mig gärna som sagt att hitta feltänk och missar i detta! Det är ju otroligt många som väljer att leasa och påstår att det är billigare men jag ser alltså inte detta. Hjälp mig
Här är länken till kalkylarket (hoppas det fungerar, jag har inte delat offentligt tidigare):
Model X 90D -17
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Företag: leasa eller köpa?
Nej, det kan jag väl inte göra om man på andra sidan (finansiell leasing) ska räkna med en potentiell avkastning på pengarna, eller? Räknar alltså i båda fallen med att pengarna finns att tillgå i firman. Men det går ju att räkna på det som lån, på båda sidor, men då tycker jag som sagt inte att potentiell avkastning ska vara med. Man ska ju inte låna pengar att investera på börsen tänker jag. Sen är ju själva jämförelsen mer sannolik såhär. Har man behov av lån så väljer man leasing och har man det inte så väljer man kontant betalning. Men kul med input! Skillnaden jag för fram är ju stor så någon lär säkert hitta direkta fel tänker jag för om skillnaden är såhär stor så borde fler just ta lån än välja leasing. Hit me!alma83 skrev:Du räknar alltså inte med någon räntekostnad vid köp?markuswesterberg skrev:Eftersom jag tycker att detta är en väldigt intressant fråga som de flesta företagare måste ta ställning till så tänkte jag att man kanske kunde sätta upp ett kalkylark för Finansiell Leasing (som ju är det vanligaste?) jämfört med kontant köp. Jag är varken expert eller särskilt duktig på kalkylark/excel men har i alla fall satt ihop ett sådant som jag tänkte att den som vill och har tid gärna får granska och ändra. Tanken är att det i slutändan ska kunna användas av alla som vill göra en jämförelse. Ska gå att "leka med siffrorna". Jag har med allra största sannolikhet tänkt/gjort fel någonstans men kontentan av det man ser i mitt exempel är väl att så länge man inte tror sig kunna avkasta mer än 15% på kapital så är leasing inte att föredra. Själv har jag en konservativ inställning till surt förvärvat kapital och förväntad avkastning varför jag satt 5% som förväntad avkastning i exemplet. Men hjälp mig gärna som sagt att hitta feltänk och missar i detta! Det är ju otroligt många som väljer att leasa och påstår att det är billigare men jag ser alltså inte detta. Hjälp mig
Här är länken till kalkylarket (hoppas det fungerar, jag har inte delat offentligt tidigare):