Läs på om disruption. De som är långsamma att förändra och anpassa är de som dör ut.Fredrik j skrev:Klart det är min uppfattning jag beskriver. Jag pratar bara om min uppfattning. Representerar du fler än dig själv.taliz skrev:Nej, det är bara din uppfattning som är "motvillig".Fredrik j skrev:Så är det. Tesla vill motvilligt röra sig mot traditionella tillverkare eftersom att göra saker annorlunda är en del av varumärket. Att då ändå behöva göra det tror jag tesla ser som ett problem. Avgastillverkarna vill motvilligt röra sig mot tesla eftersom man har gamla strukturer som är tröga att ändra. Jag tror alla har sina problem och ofta är ju lösningen individuell för varje varumärke.taliz skrev:Du formulerar dig ofta som att det vore ett problem för Tesla att ändra sig. De har gång på gång på gång visat att så inte är fallet.Fredrik j skrev:Ja. Att stänga alla butiker skulle ju varit att ta ett steg längre från andra och ännu mer ”core-tesla”.
Att istället öka antalet butiker tror jag satt långt inne och det var ett obekvämt beslut för Elon.
Men nödvändigt, vilket är min poäng. Jag tror tesla kommer dra sig närmare andra tillverkare samtidigt som dom andra rör sig åt andra hållet (nätförsäljning t.ex.). Man kommer mötas på mitten.
Nu får vi ju snart se hur tesla hanterar en större uppdatering.
Problemet är istället att det är svårt för avgasbilstillverkarna att ändra sig, det har de också visat gång på gång på gång.
Just nu tror jag att man på tesla har funderat på om man ska lägga till något i modellnamnen på S och X eller om man inte ska göra det.
Återigen, Tesla gör alltid det man beräknar ger bäst avkastning. Och man kan ändra sig från en dag till en annan. Man håller inte fast vid något gammalt för sakens skull.
Avgasbilstillverkarna gör dock just det, de håller fast vid gamla rutiner och traditioner för de kan inget annat. Deras organisationer är inte anpassade för snabba förändringar.
”Avgasbilstillverkarna” är försiktiga med för snabba förändringar eftersom man tror att kunderna också håller fast vid gamla rutiner och traditioner. I många fall har dom ju rätt. Tesla har ju ett förhållandevis litet antal befintliga kunder att förhålla sig till. I vissa lägen en styrka. I andra lägen en svaghet.
Model S/X part 2
Moderator: Redaktion
Re: Model S/X part 2
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S/X part 2
Jag är sjukt sugen på en S nu trots att jag verkligen inte behöver en. Även om det mest blir uppdatering av prestanda och inredning med bara smågrejer utvändigt så räcker det. S är grymt snygg som den är.
Bild från videon som länkats tidigare:
Bild från videon som länkats tidigare:
Re: Model S/X part 2
Definitivt. Om man tvekar och vägrar förändring kan man få problem. Hur ser du att tesla i framtiden t.ex. kommer hantera begagnatförsäljning? Kommer man helt överlåta den på externa aktörer eller kommer man försöka kontrollera den själv? För dom flesta återförsäljare är ju handeln med begagnade bilar betydligt större än handeln med nya. Tids nog kommer ju även tesla ha ett betydande antal bilar ”mellan ägare”. Det är ju inte lika enkelt att hålla ett fast pris på en begagnad bil. Särskilt inte om det är lite knepigt att i text beskriva bilens utförande. Det kommer behövas fysiska butiker eller åtminstone ställen där man som kund kan undersöka om just det exemplaret är vad jag förväntar mig. Om tesla lämnar det till externa företag uppstår ju andra frågor. Kommer dessa företag få använda teslas varumärke? Kommer kunderna tro att man köper en bil av tesla? Förbluffande många tror ju att dom gör affärer direkt med biltillverkare när dom besöker en återförsäljare.taliz skrev:Läs på om disruption. De som är långsamma att förändra och anpassa är de som dör ut.Fredrik j skrev:Klart det är min uppfattning jag beskriver. Jag pratar bara om min uppfattning. Representerar du fler än dig själv.taliz skrev:Nej, det är bara din uppfattning som är "motvillig".Fredrik j skrev:Så är det. Tesla vill motvilligt röra sig mot traditionella tillverkare eftersom att göra saker annorlunda är en del av varumärket. Att då ändå behöva göra det tror jag tesla ser som ett problem. Avgastillverkarna vill motvilligt röra sig mot tesla eftersom man har gamla strukturer som är tröga att ändra. Jag tror alla har sina problem och ofta är ju lösningen individuell för varje varumärke.taliz skrev:Du formulerar dig ofta som att det vore ett problem för Tesla att ändra sig. De har gång på gång på gång visat att så inte är fallet.
Problemet är istället att det är svårt för avgasbilstillverkarna att ändra sig, det har de också visat gång på gång på gång.
Just nu tror jag att man på tesla har funderat på om man ska lägga till något i modellnamnen på S och X eller om man inte ska göra det.
Återigen, Tesla gör alltid det man beräknar ger bäst avkastning. Och man kan ändra sig från en dag till en annan. Man håller inte fast vid något gammalt för sakens skull.
Avgasbilstillverkarna gör dock just det, de håller fast vid gamla rutiner och traditioner för de kan inget annat. Deras organisationer är inte anpassade för snabba förändringar.
”Avgasbilstillverkarna” är försiktiga med för snabba förändringar eftersom man tror att kunderna också håller fast vid gamla rutiner och traditioner. I många fall har dom ju rätt. Tesla har ju ett förhållandevis litet antal befintliga kunder att förhålla sig till. I vissa lägen en styrka. I andra lägen en svaghet.
Jag ser en framtid där en teslaanläggning inte skiljer sig nämnvärt från dom traditionella tillverkarnas. Man kommer ha fokus på begagnatförsäljning och även erbjuda service/reparationer och även erbjuda en soffa att sitta i när man beställer sin nya bil. Behöver man kan man få hjälp med det.
T.ex. signalerar ju Volvo, genom uppköp av återförsäljare, att man vill ha större kontroll själva och jag tror fler tillverkare kommer följa efter. Samtidigt kanske tesla lägger ut begagnatförsäljning på franchisebasis?
Angående disruption, alla har inte samma förutsättningar och förväntningar på sig. Många biltillverkare har ju som mål att behålla sin produktionsvolym. Andra måste öka den flera tusen procent.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model S/X part 2
Tesla vill nog inte ha begagnade bilar till försäljning egentligen. Teslas affärsplan är att de ska nå autonomi så snabbt som möjligt och sedan kommer alla tillgängliga bilar användas som robotaxis tills dess att de är obrukbara.Fredrik j skrev:Jag ser en framtid där en teslaanläggning inte skiljer sig nämnvärt från dom traditionella tillverkarnas. Man kommer ha fokus på begagnatförsäljning och även erbjuda service/reparationer och även erbjuda en soffa att sitta i när man beställer sin nya bil. Behöver man kan man få hjälp med det.
T.ex. signalerar ju, genom uppköp av återförsäljare, att man vill ha större kontroll själva och jag tror fler tillverkare kommer följa efter. Samtidigt kanske tesla lägger ut begagnatförsäljning på franchisebasis?
Andra biltillverkare verkar snarare röra sig mot Tesla än tvärtom. Både Volkswagen och Volvo försöker sälja så mycket som möjligt online. Återförsäljare och butiker är mest utlämningsställen där man hämtar sin bil eller får en provkörning.
Re: Model S/X part 2
Tesla har väl redan lagt ut begagnade bilar på tredje part såvitt jag förstår - vid ev. Inbyte så är det väl andra aktörer som biddar även om vi som slutkund ser att det är tesla som motpart såvitt jag förstår.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Model S/X part 2
Hanteringen av begagnat är ju fortfarande på en marginell nivå. Jämför med VW eller Volvo som har i storleksordningen lika många bilar i trafik i Sverige som tesla har i hela världen. Andra bilmärken med en bilpark av teslas storlek klarar ju sig också utan begagnatorganisation. Men teslas ambition är väl att bli större än dom befintliga tillverkarna väldigt fort.thebishop skrev:Tesla har väl redan lagt ut begagnade bilar på tredje part såvitt jag förstår - vid ev. Inbyte så är det väl andra aktörer som biddar även om vi som slutkund ser att det är tesla som motpart såvitt jag förstår.
Kanske hoppas man att autonoma bilar level5 ska komma så snart att man inte behöver sälja begagnat till kunder? I så fall blir det ju en stor disruption om det inte händer tillräckligt snabbt.
Syftet med mitt första inlägg i den här tråden var undra om ni tror att tesla kommer se den (troliga) uppdateringen som ett stort kliv eller som bara en i raden av ständiga förbättringar. Jag noterar att trådstartaren kallar bilarna ModelS/X part 2...
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Model S/X part 2
Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Model S/X part 2
Tror de ser det som ytterligare en iteration. Precis som när dual motor kom (som var en stor förändring ändå). De ser nog bilar såsom vi som bygger mjukvara kan se på världen - mycket är konceptuellt hur saker skall hänga ihop, den faktiska implementationen (skateboard jmf. Med strukturella batteripack ex) är av underordnad betydelse - och sånt som man kan göra stora förändringar på utan att det är stor dramatik. Det är därför gamla biltillverkare får det svårt, de är fast i en gammal konceptuell bild hur en bil är konstruerad (drivlina och bottenplatta och energilagring som separata saker), medans teslas mer holistiska syn och vilja att snabbt ändra saker (som deras gigapress och bärande strukturella batteripack - det är rätt genialt egentligen) gör dem mer snabbfotade. En del av de gamla börjar ju sakta fatta, men jag tror de siktar mot tesla 2012 och inte dit pucken är på väg riktigt. Vi får se.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Model S/X part 2
Jo. Begagnatmarknaden är väl kanske intressant i någon makrodiskussion, men inte on-topic riktigt.SR-71-BlackBird skrev:Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Model S/X part 2
Den är självklart intressant, men nu är vi så uppjagade över refreshen.thebishop skrev:Jo. Begagnatmarknaden är väl kanske intressant i någon makrodiskussion, men inte on-topic riktigt.SR-71-BlackBird skrev:Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Model S/X part 2
Syftet med mitt första inlägg var att undra om ni tror att tesla kommer på något sätt döpa om den nya uppdaterade versionen eller bara fortsätta med samma benämningar som tidigare.thebishop skrev:Jo. Begagnatmarknaden är väl kanske intressant i någon makrodiskussion, men inte on-topic riktigt.SR-71-BlackBird skrev:Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.
Hittills har taliz talat för er alla och beskyllt mig för att bara beskriva min egen uppfattning (vilket ju i sak är helt riktigt).
Re: Model S/X part 2
Den heter ju enl uppgift "Palladium" internt. Det är ju inget nytt.Fredrik j skrev:Syftet med mitt första inlägg var att undra om ni tror att tesla kommer på något sätt döpa om den nya uppdaterade versionen eller bara fortsätta med samma benämningar som tidigare.thebishop skrev:Jo. Begagnatmarknaden är väl kanske intressant i någon makrodiskussion, men inte on-topic riktigt.SR-71-BlackBird skrev:Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.
Hittills har taliz talat för er alla och beskyllt mig för att bara beskriva min egen uppfattning (vilket ju i sak är helt riktigt).
https://electrek.co/2020/07/21/tesla-se ... s-model-x/
Det blir väl som "Raven" tänker jag, att dom heter lika som förr externt.
Re: Model S/X part 2
Fair enough Fredrik! Jag _tror_ att de kommer att heta samma sak. Roadster heter exempelvis inte något annat än Roadster.Fredrik j skrev:Syftet med mitt första inlägg var att undra om ni tror att tesla kommer på något sätt döpa om den nya uppdaterade versionen eller bara fortsätta med samma benämningar som tidigare.thebishop skrev:Jo. Begagnatmarknaden är väl kanske intressant i någon makrodiskussion, men inte on-topic riktigt.SR-71-BlackBird skrev:Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.
Hittills har taliz talat för er alla och beskyllt mig för att bara beskriva min egen uppfattning (vilket ju i sak är helt riktigt).
Re: Model S/X part 2
Behövs kanske inte mer information om det men i Göteborg så står det sen ett tag tillbaka endast en Model 3, både Model S och Model X är borta.
Re: Model S/X part 2
Tycker inte han har pratat för någon annan utan argumenterat att Tesla inte alls har problem att ändra sig eller eventuellt göra som andra biltillverkare och som stöd för detta har han gett exempel på fall där Tesla har ändrat sig åt olika håll. Som jag ser det har du försökt argumentera att Tesla inte vill göra som andra biltillverkare bara för att och att de enligt dig bara motvilligt gör det ibland. Som stöd för din tes använder du att det är så du tycker att det är. Inte lika starkt argument enligt mig.Fredrik j skrev:Syftet med mitt första inlägg var att undra om ni tror att tesla kommer på något sätt döpa om den nya uppdaterade versionen eller bara fortsätta med samma benämningar som tidigare.thebishop skrev:Jo. Begagnatmarknaden är väl kanske intressant i någon makrodiskussion, men inte on-topic riktigt.SR-71-BlackBird skrev:Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.
Hittills har taliz talat för er alla och beskyllt mig för att bara beskriva min egen uppfattning (vilket ju i sak är helt riktigt).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S/X part 2
Det var kommentaren om att jag bara skrev min uppfattning (vilket ju stämmer) som fick mig att undra om han också uttryckte någon annans uppfattning. Exemplet att Elon gjorde ett desperat utspel om att stänga alla butiker tycker jag är lite svagt. Han gjorde det ju under perioden när vi nu vet att bolaget var illa ute. Naturligtvis backade han på det när han tänkt över det ett varv till.Svenssons skrev:Tycker inte han har pratat för någon annan utan argumenterat att Tesla inte alls har problem att ändra sig eller eventuellt göra som andra biltillverkare och som stöd för detta har han gett exempel på fall där Tesla har ändrat sig åt olika håll. Som jag ser det har du försökt argumentera att Tesla inte vill göra som andra biltillverkare bara för att och att de enligt dig bara motvilligt gör det ibland. Som stöd för din tes använder du att det är så du tycker att det är. Inte lika starkt argument enligt mig.Fredrik j skrev:Syftet med mitt första inlägg var att undra om ni tror att tesla kommer på något sätt döpa om den nya uppdaterade versionen eller bara fortsätta med samma benämningar som tidigare.thebishop skrev:Jo. Begagnatmarknaden är väl kanske intressant i någon makrodiskussion, men inte on-topic riktigt.SR-71-BlackBird skrev:Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.
Hittills har taliz talat för er alla och beskyllt mig för att bara beskriva min egen uppfattning (vilket ju i sak är helt riktigt).
Stöd för min tes är att jag ofta får intrycket här att teslaägare tycker att teslas approach utan den klassiska bilhandlaren är en usp för tesla och också något jag tror företaget är fullt medvetna om värdet i. Samma med det där med årsmodellsförändringar. Kunderna uppskattar att bilarna bara benämns efter modell och storlek på batteri.
Att ändra på det skulle ju sitta långt inne.
Re: Model S/X part 2
Tesla har ju redan gått ifrån att nämna storlek på batteri. Det gjordes för rätt länge sedan i Tesla tid.Fredrik j skrev:Kunderna uppskattar att bilarna bara benämns efter modell och storlek på batteri.
Att ändra på det skulle ju sitta långt inne.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S/X part 2
Tänkte på LR och SR. Men det finns ju performance så visst. Inte bara.Svenssons skrev:Tesla har ju redan gått ifrån att nämna storlek på batteri. Det gjordes för rätt länge sedan i Tesla tid.Fredrik j skrev:Kunderna uppskattar att bilarna bara benämns efter modell och storlek på batteri.
Att ändra på det skulle ju sitta långt inne.
Re: Model S/X part 2
Jag tror också de fortsätter med samma benämningar. Som Porsche 911 typ.Taz skrev:Fair enough Fredrik! Jag _tror_ att de kommer att heta samma sak. Roadster heter exempelvis inte något annat än Roadster.Fredrik j skrev:Syftet med mitt första inlägg var att undra om ni tror att tesla kommer på något sätt döpa om den nya uppdaterade versionen eller bara fortsätta med samma benämningar som tidigare.thebishop skrev:Jo. Begagnatmarknaden är väl kanske intressant i någon makrodiskussion, men inte on-topic riktigt.SR-71-BlackBird skrev:Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.
Hittills har taliz talat för er alla och beskyllt mig för att bara beskriva min egen uppfattning (vilket ju i sak är helt riktigt).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Model S/X part 2
Kul att du tar Porsche 911 som exempel. Porsche säljer ju 15 olika basversioner av 911 och då är man inte klar ännu. Det kommer ännu fler innan det är dags för nästa modellcykel. Jag tror dom kommer hamna på runt 20. Och då är ju 911 bara en av deras modeller.thebishop skrev:Jag tror också de fortsätter med samma benämningar. Som Porsche 911 typ.Taz skrev:Fair enough Fredrik! Jag _tror_ att de kommer att heta samma sak. Roadster heter exempelvis inte något annat än Roadster.Fredrik j skrev:Syftet med mitt första inlägg var att undra om ni tror att tesla kommer på något sätt döpa om den nya uppdaterade versionen eller bara fortsätta med samma benämningar som tidigare.thebishop skrev:Jo. Begagnatmarknaden är väl kanske intressant i någon makrodiskussion, men inte on-topic riktigt.SR-71-BlackBird skrev:Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.
Hittills har taliz talat för er alla och beskyllt mig för att bara beskriva min egen uppfattning (vilket ju i sak är helt riktigt).
Skulle nästan säga att Porsche är teslas raka motsats när det gäller försäljningsmetoder. Otroligt många tillval ovanpå ovanligt många basvarianter. Inga priser är fasta. På vissa bilar räcker det inte att ha pengarna och vilja köpa. Alla bilar specialbeställs. Det finns inga lagerbilar andra än dom återförsäljaren själv beställt. Porsche lägger också miljoner på marknadsföring.
Re: Model S/X part 2
Alla andra tillverkare som kör samma modellnamn/nummer kör ju även en generationskod. Tex 991/992, f30/g20, b8/b9 osv. Hade väl varit det minsta man hade kunnat förvänta sig av Tesla om dom nu kommer med en större uppdatering.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model S/X part 2
Vad är det för fel på Model S/X 2021? Det är ju samma modeller med förbättringar.dd88 skrev:Alla andra tillverkare som kör samma modellnamn/nummer kör ju även en generationskod. Tex 991/992, f30/g20, b8/b9 osv. Hade väl varit det minsta man hade kunnat förvänta sig av Tesla om dom nu kommer med en större uppdatering.
Re: Model S/X part 2
Inget alls? Ett årtal kan väll mycket väl vara det som separerar en modell från en annan.spacecoin skrev:Vad är det för fel på Model S/X 2021? Det är ju samma modeller med förbättringar.dd88 skrev:Alla andra tillverkare som kör samma modellnamn/nummer kör ju även en generationskod. Tex 991/992, f30/g20, b8/b9 osv. Hade väl varit det minsta man hade kunnat förvänta sig av Tesla om dom nu kommer med en större uppdatering.
Viktigast är väl att Tesla själva definierar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model S/X part 2
Det finns ju...dd88 skrev:Alla andra tillverkare som kör samma modellnamn/nummer kör ju även en generationskod. Tex 991/992, f30/g20, b8/b9 osv. Hade väl varit det minsta man hade kunnat förvänta sig av Tesla om dom nu kommer med en större uppdatering.
Model S
Model S (face-lift) 2016
Model S (Raven) 2019
Model S (Palladium, om det nu blir en refresh som vi många tror) 2021
Exemplen ovan är "interna" namn precis som f30/g20, men såvitt vi vet (åtminstone fram till och med Raven) är alla förbättringar av Model S på en och samma plattform. F30/g20 etc är olika plattformar, inte bara modellförbättringar.
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: Model S/X part 2
Om det varit friska företag, som hängt med i utveckligen, så hade de haft som mål att växa och kapa åt sig marknadsandelar. Men det är de inte, så målet blir istället att överleva. Många kommer inte klara det, de kommer krympa och till slut dö.Fredrik j skrev:Angående disruption, alla har inte samma förutsättningar och förväntningar på sig. Många biltillverkare har ju som mål att behålla sin produktionsvolym. Andra måste öka den flera tusen procent.
Tesla däremot kan växa precis i den takt de anser lämpligt, dom måste ingenting. De har så mkt kapital nu att de har all frihet i världen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.