Tesla får stort stöd av Kina

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Tesla får stort stöd av Kina

Inlägg av Zalman3 »

Det vore intressant att få veta alla detaljer i hur stort stöd som Tesla får i Kina.

Vad har Elon sagt till kineserna, för att ha lyckats med det "omöjliga" att vara den enda icke kinesiska biltillverkare som har en fabrik i Kina, och inte ha en kinesisk delägare?

Tesla fick stort stöd så man kunde bygga fabriken på rekordtid.

China loves Tesla.
1. Tencent köpte 5% av Tesla. Och öppnade dörrar så Teslas bilförsäljning ökade.
2. Tesla arbetare fick bra skyddsmasker mot Covid 19.
3. Tesla fabriken i Kina desinficerades med kemikalier som Kinas stat har.
4. Tesla har fått skatterabatt.
5. Tesla har fått billiga lån lokalt i Kina.
6. Vatten och elanslutningen till Teslafabriken gick i rekordfart.

Frågan ställs, hur länge kommer Kina stötta Tesla?

Trump bråkar med Kina angående Huawei.
Kina hämnas och ser till att bilföretag får brist på chip.
Men Tesla klagar inte.
Är det bara Tesla som icke kines som får chip?
Trump's China tech policy hits automakers as chips run short.

Biltillverkare runt om i världen stänger monteringslinjer på grund av en global brist på halvledare som i vissa fall har förvärrats av Trumpadministrationens åtgärder mot viktiga kinesiska chipfabriker, sade industritjänstemän.

Bristen, som fångade en stor del av industrin och kunde fortsätta i många månader, orsakar nu Ford Motor Co., Subaru Corp. och Toyota Motor Corp. att begränsa produktionen i USA.

Tillverkare som påverkas på andra marknader inkluderar Volkswagen Group, Nissan Motor Co. och Fiat Chrysler Automobiles.
https://www.autonews.com/manufacturing/ ... -run-short

Kina vill att Teslabilar byggda i Kina bara ska ha kinesiska underleverantörer.
Possibility of Teslas 100% made in China grows more realistic.
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Elect ... -realistic

Hur ska exempelvis Bosch kunna konkurrera med en kinesisk underleverantör som dels redan tillverkar mycket stora volymer, på världens största bilmarknad Kina, till Världens största elbilstillverkare Tesla.
Dessutom får man tillgång till High Tech teknik från Tesla.
När då en Europeisk biltillverkare ska köpa en komponent till sin elbil, då har kineserna bättre teknik och är kanske 30% billigare än en Europeisk underleverantör.
Varför ska dom då välja en dyr Europe?

Snacket om att kinesbyggda Teslor inte skulle komma till Europa stämmer inte heller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Tesla får stort stöd av Kina

Inlägg av martinot »

CCP är en farlig diktatur och hänsynslös regim, och något som man skall akta sig för (playing with the devil kingdom).

Något som jag som kund och konsument gör att jag inte är lika glad i att köpa Tesla nästa gång.

Är inget fan av Trump (psykopat precis som Putin och Xi), men det som han positivt bidragit med är just att vända på den tidigare blåögda hållning som vi i väst haft till den kinesiska regimen. Detta är väl det enda positiva hågkomst som Trump kommer efterlämna sig (dock överskuggad av allt dåligt och annat galet han gjort).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
CCP är en farlig diktatur och hänsynslös regim, och något som man skall akta sig för (playing with the devil kingdom).

Något som jag som kund och konsument gör att jag inte är lika glad i att köpa Tesla nästa gång.
Mm... Hela västvärlden är dessvärre helt i händerna på Kina redan. Iaf hela vår konsumtionskultur. Skulle vi sluta köpa prylar som inte har sitt ursprung i Kina så blir utbudet väldigt magert och dessutom dyrt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:

Mm... Hela västvärlden är dessvärre helt i händerna på Kina redan. Iaf hela vår konsumtionskultur. Skulle vi sluta köpa prylar som inte har sitt ursprung i Kina så blir utbudet väldigt magert och dessutom dyrt.
Visst. Även jag undviker inte det helt. Det går inte. Men när man kan göra skillnad, och det finns möjlighet, så brukar jag göra så.

Men vinden har redan vänt, och Trumps och västs ändra hållning, har ledan lett till att många företag flyttar ut tillverkning från Kina till andra länder i Asien som Thailand och Vietnamn, mflr. Sony och Samsung är exempel på detta, men trenden har ökat nu mer högre löner i Kina, med Covid19-hantering, Xis allt mer fientliga inställning till väst och västerländska företag (som inte går hans ärenden), och tullmurar och hinder som Trump infört, har ytterligare accelererat denna utflytt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:

Visst. Även jag undviker inte det helt. Det går inte. Men när man kan göra skillnad, och det finns möjlighet, så brukar jag göra så.

Men vinden har redan vänt, och Trumps och västs ändra hållning, har ledan lett till att många företag flyttar ut tillverkning från Kina till andra länder i Asien som Thailand och Vietnamn, mflr. Sony och Samsung är exempel på detta, men trenden har ökat nu mer högre löner i Kina, med Covid19-hantering, Xis allt mer fientliga inställning till väst och västerländska företag (som inte går hans ärenden), och tullmurar och hinder som Trump infört, har ytterligare accelererat denna utflytt.
Ja, allt fler får ju upp ögonen för att Kina inte går att modernisera/reformera genom att släppa in dem i värmen men undrar om det inte är lite för sent nu att försöka förhindra Kina att få större inflytande över världen. Det är inte nån liten snöboll som är i rullning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:

Ja, allt fler får ju upp ögonen för att Kina inte går att modernisera/reformera genom att släppa in dem i värmen men undrar om det inte är lite för sent nu att försöka förhindra Kina att få större inflytande över världen. Det är inte nån liten snöboll som är i rullning.
Samma inställning kan man ha till allt i livet, och precis samma sak säger många om klimatförändringarna (det är ingen idé för att det är redan för sent).

Min verklighetsuppfattning, och även livsfilosofi, är att det aldrig är för sent. Men det blir tuffare ju längre man väntar.
Bild
Skriv svar