Varför vanliga bromsar på elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av VoltAmpere »

Varför har man fortfarande vanliga skiv- och trumbromsar på en elbil?
Var det inte självaste Elon Musk som någon gång i tiden hävdade att man aldrig skulle behöva bytta belägg på en Tesla?
Klarar inte elmotorn att bromsa bilen tillräckligt i alla lägen?
Kan inte batteriet ta all ström borde man ju kunna ha en dump som tex finns i vindkraftverk som bromsar vid storm.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av MWall »

VoltAmpere skrev:
Varför har man fortfarande vanliga skiv- och trumbromsar på en elbil?
Var det inte självaste Elon Musk som någon gång i tiden hävdade att man aldrig skulle behöva bytta belägg på en Tesla?
Klarar inte elmotorn att bromsa bilen tillräckligt i alla lägen?
Kan inte batteriet ta all ström borde man ju kunna ha en dump som tex finns i vindkraftverk som bromsar vid storm.
Skivorna rostar om de inte används. Och nej, elmotorn klarar inte en tvärnit.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av jbark »

VoltAmpere skrev:
Varför har man fortfarande vanliga skiv- och trumbromsar på en elbil?
Var det inte självaste Elon Musk som någon gång i tiden hävdade att man aldrig skulle behöva bytta belägg på en Tesla?
Klarar inte elmotorn att bromsa bilen tillräckligt i alla lägen?
Kan inte batteriet ta all ström borde man ju kunna ha en dump som tex finns i vindkraftverk som bromsar vid storm.
Är rätt säker på att du har mekanisk låsning av vindkraftverk med. En elbil med kallt batteri kan inte regenerera. Bästa lösningen vore väll någon form av kapslad trumbroms?
kallekula
Inlägg: 752
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av kallekula »

Dock borde bromsarna verkligen kunna simulera regen när batteriet är kallt eller fullt så man får en konsekvent upplevelse. Sjukt störigt det inte fixats.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av filippb »

kallekula skrev:
Dock borde bromsarna verkligen kunna simulera regen när batteriet är kallt eller fullt så man får en konsekvent upplevelse. Sjukt störigt det inte fixats.
Det görs redan på vissa bilar, t.ex Polestar2 där man har lyckats väldigt bra med att balansera regen och mekaniska bromsar så man aldrig känner någon skillnad.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av sven-labil »

Jag föredrar att känna skillnad. Man vill ju inte slänga energi i onödan ;)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av Black »

Nu när det varit riktigt kallt har jag så gott som ingen regen vid start och är tacksam att jag har riktiga bromsar.[*]
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av LasseTM »

Finns ingen bil idag som skulle klara det på regen, när du tvärnitar dvs panik bromsar så är det fler kW som bromsas bort än vad din bil har framåt.
Däremot skulle man kunna använda elmotorn till att bromsa mer men utan regen men man kommer ändå inte upp i samma kraft.
När jag provkörde Taycan så var just bromsarna det mest imponerande, känns som den stannade på 15m i 135km/h
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2003
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av BrooklynS »

Det bromsar gör är att omvandla rörelseenergi till värme. En elmotor är sämre på det.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2511
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av NiklasTesla »

LasseTM skrev:
Finns ingen bil idag som skulle klara det på regen, när du tvärnitar dvs panik bromsar så är det fler kW som bromsas bort än vad din bil har framåt.
Däremot skulle man kunna använda elmotorn till att bromsa mer men utan regen men man kommer ändå inte upp i samma kraft.
När jag provkörde Taycan så var just bromsarna det mest imponerande, känns som den stannade på 15m i 135km/h
Ultakapacitorer (Som Maxwell tillverkar som Tesla köpte) är ju tänkte för just snabb dump av hög energimängd under kort tid.

Kan säkert vara så att vi snart kommer se klassiska skivbromsar/trumbromsar försvinna (dock lär det alltid säkerhetsmässigt behövas redundans/separata bromssystem oberoende av varandra).

Vill även minnas att Frittfall (åkaatraktionen på Gröna Lund) har elektromagnetiska bromsar).

Mvh
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av LarsL »

Jag kan tänka mig attskivbromsar försvinner och att de ersätts av trumbromsar. Trumbromsar är betydligt bättre på att fungera även om de inte används som tex på släpkärror. Om huvuddelen av bromsningen sker med elmotorerna så kommer ju friktionsbromsarna knappt användas utom i nödfall.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 996
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av wannabee »

LarsL skrev:
Jag kan tänka mig attskivbromsar försvinner och att de ersätts av trumbromsar. Trumbromsar är betydligt bättre på att fungera även om de inte används som tex på släpkärror. Om huvuddelen av bromsningen sker med elmotorerna så kommer ju friktionsbromsarna knappt användas utom i nödfall.
Jag har haft samma kärra i 30 år och samma bil i 20, och har då fått greja med trumbromsarna tre, fyra gånger och då är det inte roligt, mest för att det blir en massa damm från beläggen och att man tar isär hjullager automatiskt när man tar bort trumman, alltså risk att dammet kommer in i lagret osv.

Bilen har trummor bak.
Jag har inte behövt greja med skivbromsen fram mer än ett fåtal tillfällen, och då är det ganska lätt att göra när man ändå skiftar mellan sommar och vinterdäck. Och hjullagret är helt opåverkat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av LarsL »

Att du lossar hjullagret samtidigt är ju bara en design grej inget inbyggt krav för trumbromsen.

Skivbromsar fungerar som sagt jättebra när de används hela tiden men om de inte används havererar de. Jag har trasslat med bromsarna på Leaf varje gång jag bytt däck. Jag fixar med bromsarna på mina släpkärror en gång på 10 år typ, väldigt lite damm också då de knapp används.

En fördel med trumbromsar är att de dras bort från ytan när de inte används och ligger inte emot alls.
benke_berguv
Inlägg: 159
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av benke_berguv »

Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!

//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av Fredrik j »

VW id3 har ju trumbromsar bak. Vet inte hur det är med id4.
Möjligen skulle skivbromsar kunna vara lite snabbare när ABS jobbar än vad en trumbroms lyckas med.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av miksch »

benke_berguv skrev:
Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!

//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Problemet er som nevnt tidl i denne feeden, at kalde batterier ikke kan regenerere mye uten å gå i stykker. Har selv forundret megnover i3ns kraftige regenerering i minusgrader med kaldt batteri, men så har også degraderingen av i3s batteri vært større enn Teslans.

Ettersom du må kunne stoppe en bil på over 2 tonn uten regenerering må du ha gode bremser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av MWall »

miksch skrev:
benke_berguv skrev:
Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!

//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Problemet er som nevnt tidl i denne feeden, at kalde batterier ikke kan regenerere mye uten å gå i stykker. Har selv forundret megnover i3ns kraftige regenerering i minusgrader med kaldt batteri, men så har også degraderingen av i3s batteri vært større enn Teslans.

Ettersom du må kunne stoppe en bil på over 2 tonn uten regenerering må du ha gode bremser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men du måste ju läsa vad han skriver. i3:an använder bromsarna för att simulera regenerering när batteriet inte kan ta emot den.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av miksch »

Oj oj. Her leste jeg litt raskt. Beklager.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar