Varför vanliga bromsar på elbil?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Varför vanliga bromsar på elbil?
Varför har man fortfarande vanliga skiv- och trumbromsar på en elbil?
Var det inte självaste Elon Musk som någon gång i tiden hävdade att man aldrig skulle behöva bytta belägg på en Tesla?
Klarar inte elmotorn att bromsa bilen tillräckligt i alla lägen?
Kan inte batteriet ta all ström borde man ju kunna ha en dump som tex finns i vindkraftverk som bromsar vid storm.
Var det inte självaste Elon Musk som någon gång i tiden hävdade att man aldrig skulle behöva bytta belägg på en Tesla?
Klarar inte elmotorn att bromsa bilen tillräckligt i alla lägen?
Kan inte batteriet ta all ström borde man ju kunna ha en dump som tex finns i vindkraftverk som bromsar vid storm.
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Skivorna rostar om de inte används. Och nej, elmotorn klarar inte en tvärnit.VoltAmpere skrev:Varför har man fortfarande vanliga skiv- och trumbromsar på en elbil?
Var det inte självaste Elon Musk som någon gång i tiden hävdade att man aldrig skulle behöva bytta belägg på en Tesla?
Klarar inte elmotorn att bromsa bilen tillräckligt i alla lägen?
Kan inte batteriet ta all ström borde man ju kunna ha en dump som tex finns i vindkraftverk som bromsar vid storm.
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Är rätt säker på att du har mekanisk låsning av vindkraftverk med. En elbil med kallt batteri kan inte regenerera. Bästa lösningen vore väll någon form av kapslad trumbroms?VoltAmpere skrev:Varför har man fortfarande vanliga skiv- och trumbromsar på en elbil?
Var det inte självaste Elon Musk som någon gång i tiden hävdade att man aldrig skulle behöva bytta belägg på en Tesla?
Klarar inte elmotorn att bromsa bilen tillräckligt i alla lägen?
Kan inte batteriet ta all ström borde man ju kunna ha en dump som tex finns i vindkraftverk som bromsar vid storm.
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Dock borde bromsarna verkligen kunna simulera regen när batteriet är kallt eller fullt så man får en konsekvent upplevelse. Sjukt störigt det inte fixats.
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Det görs redan på vissa bilar, t.ex Polestar2 där man har lyckats väldigt bra med att balansera regen och mekaniska bromsar så man aldrig känner någon skillnad.kallekula skrev:Dock borde bromsarna verkligen kunna simulera regen när batteriet är kallt eller fullt så man får en konsekvent upplevelse. Sjukt störigt det inte fixats.
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Jag föredrar att känna skillnad. Man vill ju inte slänga energi i onödan 

Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Nu när det varit riktigt kallt har jag så gott som ingen regen vid start och är tacksam att jag har riktiga bromsar.[*]
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Finns ingen bil idag som skulle klara det på regen, när du tvärnitar dvs panik bromsar så är det fler kW som bromsas bort än vad din bil har framåt.
Däremot skulle man kunna använda elmotorn till att bromsa mer men utan regen men man kommer ändå inte upp i samma kraft.
När jag provkörde Taycan så var just bromsarna det mest imponerande, känns som den stannade på 15m i 135km/h
Däremot skulle man kunna använda elmotorn till att bromsa mer men utan regen men man kommer ändå inte upp i samma kraft.
När jag provkörde Taycan så var just bromsarna det mest imponerande, känns som den stannade på 15m i 135km/h
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Det bromsar gör är att omvandla rörelseenergi till värme. En elmotor är sämre på det.
Tesla Y LR -22 EAP
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Ultakapacitorer (Som Maxwell tillverkar som Tesla köpte) är ju tänkte för just snabb dump av hög energimängd under kort tid.LasseTM skrev:Finns ingen bil idag som skulle klara det på regen, när du tvärnitar dvs panik bromsar så är det fler kW som bromsas bort än vad din bil har framåt.
Däremot skulle man kunna använda elmotorn till att bromsa mer men utan regen men man kommer ändå inte upp i samma kraft.
När jag provkörde Taycan så var just bromsarna det mest imponerande, känns som den stannade på 15m i 135km/h
Kan säkert vara så att vi snart kommer se klassiska skivbromsar/trumbromsar försvinna (dock lär det alltid säkerhetsmässigt behövas redundans/separata bromssystem oberoende av varandra).
Vill även minnas att Frittfall (åkaatraktionen på Gröna Lund) har elektromagnetiska bromsar).
Mvh
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Jag kan tänka mig attskivbromsar försvinner och att de ersätts av trumbromsar. Trumbromsar är betydligt bättre på att fungera även om de inte används som tex på släpkärror. Om huvuddelen av bromsningen sker med elmotorerna så kommer ju friktionsbromsarna knappt användas utom i nödfall.
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Jag har haft samma kärra i 30 år och samma bil i 20, och har då fått greja med trumbromsarna tre, fyra gånger och då är det inte roligt, mest för att det blir en massa damm från beläggen och att man tar isär hjullager automatiskt när man tar bort trumman, alltså risk att dammet kommer in i lagret osv.LarsL skrev:Jag kan tänka mig attskivbromsar försvinner och att de ersätts av trumbromsar. Trumbromsar är betydligt bättre på att fungera även om de inte används som tex på släpkärror. Om huvuddelen av bromsningen sker med elmotorerna så kommer ju friktionsbromsarna knappt användas utom i nödfall.
Bilen har trummor bak.
Jag har inte behövt greja med skivbromsen fram mer än ett fåtal tillfällen, och då är det ganska lätt att göra när man ändå skiftar mellan sommar och vinterdäck. Och hjullagret är helt opåverkat.
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Att du lossar hjullagret samtidigt är ju bara en design grej inget inbyggt krav för trumbromsen.
Skivbromsar fungerar som sagt jättebra när de används hela tiden men om de inte används havererar de. Jag har trasslat med bromsarna på Leaf varje gång jag bytt däck. Jag fixar med bromsarna på mina släpkärror en gång på 10 år typ, väldigt lite damm också då de knapp används.
En fördel med trumbromsar är att de dras bort från ytan när de inte används och ligger inte emot alls.
Skivbromsar fungerar som sagt jättebra när de används hela tiden men om de inte används havererar de. Jag har trasslat med bromsarna på Leaf varje gång jag bytt däck. Jag fixar med bromsarna på mina släpkärror en gång på 10 år typ, väldigt lite damm också då de knapp används.
En fördel med trumbromsar är att de dras bort från ytan när de inte används och ligger inte emot alls.
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
VW id3 har ju trumbromsar bak. Vet inte hur det är med id4.
Möjligen skulle skivbromsar kunna vara lite snabbare när ABS jobbar än vad en trumbroms lyckas med.
Möjligen skulle skivbromsar kunna vara lite snabbare när ABS jobbar än vad en trumbroms lyckas med.
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Problemet er som nevnt tidl i denne feeden, at kalde batterier ikke kan regenerere mye uten å gå i stykker. Har selv forundret megnover i3ns kraftige regenerering i minusgrader med kaldt batteri, men så har også degraderingen av i3s batteri vært større enn Teslans.benke_berguv skrev:Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ettersom du må kunne stoppe en bil på over 2 tonn uten regenerering må du ha gode bremser.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Men du måste ju läsa vad han skriver. i3:an använder bromsarna för att simulera regenerering när batteriet inte kan ta emot den.miksch skrev:Problemet er som nevnt tidl i denne feeden, at kalde batterier ikke kan regenerere mye uten å gå i stykker. Har selv forundret megnover i3ns kraftige regenerering i minusgrader med kaldt batteri, men så har også degraderingen av i3s batteri vært større enn Teslans.benke_berguv skrev:Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ettersom du må kunne stoppe en bil på over 2 tonn uten regenerering må du ha gode bremser.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Oj oj. Her leste jeg litt raskt. Beklager.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk