Håkan vill förbjuda allt annat än el
Moderator: Redaktion
Håkan vill förbjuda allt annat än el

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Håkan vill förbjuda allt annat än el
Om man inte har attraktiva produkter att erbjuda och därmed inte kan ta del av subventionerna så är det klart man gör vad man kan för att motarbeta dem för att inte förlora marknadsandelar. Hur gör man då det på bästa sätt utan att framstå som en bromskloss i omställningen? Jo, genom att föreslå ett förbud någon gång i en avlägsen framtid, som det finns noll chans att det kommer beslutas om på EU nivå i närtid. Smart!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.
Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).
Varför skulle det vara så himla omöjligt?
Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.martinot skrev:Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.
Vi betalar redan massvis med skatter så staten borde ha råd med omställningen där först.
Alla har inte råd med nya miljöbilar men nästan alla betalar skatt och då tycker inte jag att det är ok stänga ute från stadskärnorna de som är fattiga.
Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.nek0 skrev:Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.martinot skrev:Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.
Vi betalar redan massvis med skatter så staten borde ha råd med omställningen där först.
Alla har inte råd med nya miljöbilar men nästan alla betalar skatt och då tycker inte jag att det är ok stänga ute från stadskärnorna de som är fattiga.
Sedan om man ordnar parkering utanför stadskärnorna, med bra skytteltrafik (gärna gratis) in till centrum med bussar (elektriska givetvis) så kan man lösa både transport för de som inte har elfordon, och även minska köer och frigöra parkeringsplatser inne i städerna.

Fenomenet med shoppingcenter utanför städerna visar ju att kunderna i så fall hellre stannar ute vid parkeringen utanför stan. Det löser ju samtidigt transporter av varor med tunga transporter in i städerna eftersom det då blir ett mindre behov av såna.martinot skrev:Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.nek0 skrev:Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.martinot skrev:Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.
Sedan om man ordnar parkering utanför stadskärnorna, med bra skytteltrafik (gärna gratis) in till centrum med bussar (elektriska givetvis) så kan man lösa både transport för de som inte har elfordon, och även minska köer och frigöra parkeringsplatser inne i städerna.
Det gör jag redan idag. Även med ICE, och innan vi skaffade en elbil som komplement/andrabil.Fredrik j skrev:Fenomenet med shoppingcenter utanför städerna visar ju att kunderna i så fall hellre stannar ute vid parkeringen utanför stan. Det löser ju samtidigt transporter av varor med tunga transporter in i städerna eftersom det då blir ett mindre behov av såna.martinot skrev:Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.nek0 skrev:Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.martinot skrev:Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.
Varför skall man frivilligt trängas inne i city för att handla?
Värdelöst med bil där! Trafikköer, trånga gator, hopplöst svårt att hitta parkeringar, och även väldigt dyrt med parkeringar.
Nu handlar jag sedan flera år 90% av mina inköp på nätet, men övriga 10% är shoppingcenter eller närbutiker. City är värdelöst att shoppa i. Iaf. med bil.
Det är för mig personligen helt ointressant med att handla i city med bil (oavsett miljözoner, trängselavgifter, etc.). Alldeles för bökigt, tidskrävande och frustrerande användarupplevelse.

Samma här.martinot skrev:Det gör jag redan idag. Även med ICE, och innan vi skaffade en elbil som komplement/andrabil.Fredrik j skrev:Fenomenet med shoppingcenter utanför städerna visar ju att kunderna i så fall hellre stannar ute vid parkeringen utanför stan. Det löser ju samtidigt transporter av varor med tunga transporter in i städerna eftersom det då blir ett mindre behov av såna.martinot skrev:Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.nek0 skrev:Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.martinot skrev:Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.
Varför skall man frivilligt trängas inne i city för att handla?
Värdelöst med bil där! Trafikköer, trånga gator, hopplöst svårt att hitta parkeringar, och även väldigt dyrt med parkeringar.
Nu handlar jag sedan flera år 90% av mina inköp på nätet, men övriga 10% är shoppingcenter eller närbutiker. City är värdelöst att shoppa i. Iaf. med bil.
Det är för mig personligen helt ointressant med att handla i city med bil (oavsett miljözoner, trängselavgifter, etc.). Alldeles för bökigt, tidskrävande och frustrerande användarupplevelse.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ska jag handla något i stan cyklar jag, oftast på väg hem från jobbet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Är lite inne på Volvos och Håkans linje (även om jag ser en fördel att ha kvar bidragen).
Tycker 2025 nog skulle kunna vara ett rätt så realistiskt år för att införa ett generellt förbud mot nyförsäljning av ICE-bilar i Sverige.
Tycker 2025 nog skulle kunna vara ett rätt så realistiskt år för att införa ett generellt förbud mot nyförsäljning av ICE-bilar i Sverige.