Håkan vill förbjuda allt annat än el

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Håkan vill förbjuda allt annat än el

Inlägg av martinot »

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Håkan vill förbjuda allt annat än el

Inlägg av iAkita »

Om man inte har attraktiva produkter att erbjuda och därmed inte kan ta del av subventionerna så är det klart man gör vad man kan för att motarbeta dem för att inte förlora marknadsandelar. Hur gör man då det på bästa sätt utan att framstå som en bromskloss i omställningen? Jo, genom att föreslå ett förbud någon gång i en avlägsen framtid, som det finns noll chans att det kommer beslutas om på EU nivå i närtid. Smart!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Håkan vill förbjuda allt annat än el

Inlägg av martinot »

Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.

Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).

Varför skulle det vara så himla omöjligt?

Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Håkan vill förbjuda allt annat än el

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.

Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).

Varför skulle det vara så himla omöjligt?

Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.
Vi betalar redan massvis med skatter så staten borde ha råd med omställningen där först.
Alla har inte råd med nya miljöbilar men nästan alla betalar skatt och då tycker inte jag att det är ok stänga ute från stadskärnorna de som är fattiga.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Håkan vill förbjuda allt annat än el

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
martinot skrev:
Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.

Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).

Varför skulle det vara så himla omöjligt?

Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.
Vi betalar redan massvis med skatter så staten borde ha råd med omställningen där först.
Alla har inte råd med nya miljöbilar men nästan alla betalar skatt och då tycker inte jag att det är ok stänga ute från stadskärnorna de som är fattiga.
Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.

Sedan om man ordnar parkering utanför stadskärnorna, med bra skytteltrafik (gärna gratis) in till centrum med bussar (elektriska givetvis) så kan man lösa både transport för de som inte har elfordon, och även minska köer och frigöra parkeringsplatser inne i städerna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Håkan vill förbjuda allt annat än el

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.

Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).

Varför skulle det vara så himla omöjligt?

Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.
Vi betalar redan massvis med skatter så staten borde ha råd med omställningen där först.
Alla har inte råd med nya miljöbilar men nästan alla betalar skatt och då tycker inte jag att det är ok stänga ute från stadskärnorna de som är fattiga.
Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.

Sedan om man ordnar parkering utanför stadskärnorna, med bra skytteltrafik (gärna gratis) in till centrum med bussar (elektriska givetvis) så kan man lösa både transport för de som inte har elfordon, och även minska köer och frigöra parkeringsplatser inne i städerna.
Fenomenet med shoppingcenter utanför städerna visar ju att kunderna i så fall hellre stannar ute vid parkeringen utanför stan. Det löser ju samtidigt transporter av varor med tunga transporter in i städerna eftersom det då blir ett mindre behov av såna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Håkan vill förbjuda allt annat än el

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.

Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).

Varför skulle det vara så himla omöjligt?

Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.
Vi betalar redan massvis med skatter så staten borde ha råd med omställningen där först.
Alla har inte råd med nya miljöbilar men nästan alla betalar skatt och då tycker inte jag att det är ok stänga ute från stadskärnorna de som är fattiga.
Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.

Sedan om man ordnar parkering utanför stadskärnorna, med bra skytteltrafik (gärna gratis) in till centrum med bussar (elektriska givetvis) så kan man lösa både transport för de som inte har elfordon, och även minska köer och frigöra parkeringsplatser inne i städerna.
Fenomenet med shoppingcenter utanför städerna visar ju att kunderna i så fall hellre stannar ute vid parkeringen utanför stan. Det löser ju samtidigt transporter av varor med tunga transporter in i städerna eftersom det då blir ett mindre behov av såna.
Det gör jag redan idag. Även med ICE, och innan vi skaffade en elbil som komplement/andrabil.

Varför skall man frivilligt trängas inne i city för att handla?

Värdelöst med bil där! Trafikköer, trånga gator, hopplöst svårt att hitta parkeringar, och även väldigt dyrt med parkeringar.

Nu handlar jag sedan flera år 90% av mina inköp på nätet, men övriga 10% är shoppingcenter eller närbutiker. City är värdelöst att shoppa i. Iaf. med bil.

Det är för mig personligen helt ointressant med att handla i city med bil (oavsett miljözoner, trängselavgifter, etc.). Alldeles för bökigt, tidskrävande och frustrerande användarupplevelse.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Håkan vill förbjuda allt annat än el

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.

Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).

Varför skulle det vara så himla omöjligt?

Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.
Vi betalar redan massvis med skatter så staten borde ha råd med omställningen där först.
Alla har inte råd med nya miljöbilar men nästan alla betalar skatt och då tycker inte jag att det är ok stänga ute från stadskärnorna de som är fattiga.
Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.

Sedan om man ordnar parkering utanför stadskärnorna, med bra skytteltrafik (gärna gratis) in till centrum med bussar (elektriska givetvis) så kan man lösa både transport för de som inte har elfordon, och även minska köer och frigöra parkeringsplatser inne i städerna.
Fenomenet med shoppingcenter utanför städerna visar ju att kunderna i så fall hellre stannar ute vid parkeringen utanför stan. Det löser ju samtidigt transporter av varor med tunga transporter in i städerna eftersom det då blir ett mindre behov av såna.
Det gör jag redan idag. Även med ICE, och innan vi skaffade en elbil som komplement/andrabil.

Varför skall man frivilligt trängas inne i city för att handla?

Värdelöst med bil där! Trafikköer, trånga gator, hopplöst svårt att hitta parkeringar, och även väldigt dyrt med parkeringar.

Nu handlar jag sedan flera år 90% av mina inköp på nätet, men övriga 10% är shoppingcenter eller närbutiker. City är värdelöst att shoppa i. Iaf. med bil.

Det är för mig personligen helt ointressant med att handla i city med bil (oavsett miljözoner, trängselavgifter, etc.). Alldeles för bökigt, tidskrävande och frustrerande användarupplevelse.
Samma här.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Håkan vill förbjuda allt annat än el

Inlägg av mikebike »

Ska jag handla något i stan cyklar jag, oftast på väg hem från jobbet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Håkan vill förbjuda allt annat än el

Inlägg av martinot »

Är lite inne på Volvos och Håkans linje (även om jag ser en fördel att ha kvar bidragen).

Tycker 2025 nog skulle kunna vara ett rätt så realistiskt år för att införa ett generellt förbud mot nyförsäljning av ICE-bilar i Sverige.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar