Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Nä, det gör det inte för folk i allmänhet. Jag skulle aldrig i livet ha en elbil om jag inte kunde ladda hemma. Då har jag ändå under en mil till närmaste SuC och dessutom fri SuC.
Tror du ska vara försiktig med att uttala dig å "folk i allmänhets" vägnar.
Personligen är fossilbil helt otänkbart. Jag är jätteglad att ha laddning hemma, men elbil hade varit självklart oavsett.
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Nä, det gör det inte för folk i allmänhet. Jag skulle aldrig i livet ha en elbil om jag inte kunde ladda hemma. Då har jag ändå under en mil till närmaste SuC och dessutom fri SuC.
Tror du ska vara försiktig med att uttala dig å "folk i allmänhets" vägnar.
Personligen är fossilbil helt otänkbart. Jag är jätteglad att ha laddning hemma, men elbil hade varit självklart oavsett.
Folk på Tesla-forumet är kanske inte särskilt representativa? Tror väldigt få skulle orka i längden.
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Nä, det gör det inte för folk i allmänhet. Jag skulle aldrig i livet ha en elbil om jag inte kunde ladda hemma. Då har jag ändå under en mil till närmaste SuC och dessutom fri SuC.
Tror du ska vara försiktig med att uttala dig å "folk i allmänhets" vägnar.
Personligen är fossilbil helt otänkbart. Jag är jätteglad att ha laddning hemma, men elbil hade varit självklart oavsett.
Folk på Tesla-forumet är kanske inte särskilt representativa? Tror väldigt få skulle orka i längden.
Mao så är inte du så representativ?
Jag tror varken du eller jag har någon aning om det funkar eller inte för "folk i allmänhet". Faktum är att jag är högst tveksam till att någon större del av de själva ens vet.
Nyfiken för övrigt på varför du absolut inte kan tänka dig en elbil som du laddar på jobbet?
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Nä, det gör det inte för folk i allmänhet. Jag skulle aldrig i livet ha en elbil om jag inte kunde ladda hemma. Då har jag ändå under en mil till närmaste SuC och dessutom fri SuC.
Tror du ska vara försiktig med att uttala dig å "folk i allmänhets" vägnar.
Personligen är fossilbil helt otänkbart. Jag är jätteglad att ha laddning hemma, men elbil hade varit självklart oavsett.
Men hur ska det gå till rent praktiskt om man inte kan ladda hemma? Det beror visserligen på vad det är för bil, var man bor, och hur mycket man kör, men vi skulle aldrig klara oss med elbil om vi inte hade kunnat ladda hemma. Golfen går 6 mil om dagen. Det är ett ganska vanligt penlingsavstånd för många. Om man vill ha lite marginal måste man alltså ladda åtminstone varannan dag. En lite modernare elbil kanske klarar sig ett par dagar till. Men sen då? Var nånstans skulle vi ladda, om inte hemma? Närmaste snabbladdare står i Mariestad, 4 mil bort. Publik AC-laddning existerar nästan inte. Det är uppenbart att det inte skulle funka, även för en hardcore-elbilist. Inte här.
På andra ställen i landet kanske det ser annorlunda ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är nog väldigt olika beroende på var man bor. Jag kan inte ladda hemma (har inte ens egen parkeringsplats), men det är gott om publika laddare i närområdet, som dessutom har gratis ström (kostar bara parkering, men den är gratis nattetid). För mig är det med andra ord väldigt enkelt.
Jag tror det är svårt att generellt säga att det går hur bra som helst att inte kunna ladda hemma, eller att säga att det är ett måste att kunna ladda hemma. Variationerna är betydande beroende på hur och var man bor.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det är nog väldigt olika beroende på var man bor. Jag kan inte ladda hemma (har inte ens egen parkeringsplats), men det är gott om publika laddare i närområdet, som dessutom har gratis ström (kostar bara parkering, men den är gratis nattetid). För mig är det med andra ord väldigt enkelt.
Jag tror det är svårt att generellt säga att det går hur bra som helst att inte kunna ladda hemma, eller att säga att det är ett måste att kunna ladda hemma. Variationerna är betydande beroende på hur och var man bor.
Men som du beskriver de så skulle jag kalla detta ladda hemma.
Detta är ju precis så de måste/bör fungera i städerna när man bor i lägenhet och inte har egen parkering.
Men som du beskriver de så skulle jag kalla detta ladda hemma.
Detta är ju precis så de måste/bör fungera i städerna när man bor i lägenhet och inte har egen parkering.
Ja, skillnaden är inte stor. Jag står i kö för att få en parkeringsplats, som också har laddmöjlighet, för det vore trots allt enklare. Men bor man i eget hus har man alltid laddmöjlighet hemma. Det är ju vi som bor i bostadsrätt eller hyresrätt som kan ha mer problem.
Men som du skriver, det är ju så som jag har det som det bör vara för de som bor i innnerstad.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Nä, det gör det inte för folk i allmänhet. Jag skulle aldrig i livet ha en elbil om jag inte kunde ladda hemma. Då har jag ändå under en mil till närmaste SuC och dessutom fri SuC.
Nu när de stängt macken på Bilia har jag närmare till laddplatser än till närmaste mack. Ja, det tar längre tid att fylla en elbil än en fossilbil, men skillnaden är att vi varje torsdag ändå skall åka och veckohandla. Där det finns laddstolpar.
Dessutom kan jag ladda på jobbet om jag behöver. På lördag skall jag åka lite längre och därför tar jag bilen till jobbet på fredag och laddar upp till 90%.
Men som du beskriver de så skulle jag kalla detta ladda hemma.
Detta är ju precis så de måste/bör fungera i städerna när man bor i lägenhet och inte har egen parkering.
Ja, skillnaden är inte stor. Jag står i kö för att få en parkeringsplats, som också har laddmöjlighet, för det vore trots allt enklare. Men bor man i eget hus har man alltid laddmöjlighet hemma. Det är ju vi som bor i bostadsrätt eller hyresrätt som kan ha mer problem.
Men som du skriver, det är ju så som jag har det som det bör vara för de som bor i innnerstad.
Borde självklart bli lag på att man som boende i lägenhet (hyresrätt eller bostadsrätt) om det finns parkeringsplatser till skaffar laddstolpe. Antar att den som vill ladda kommer få ta del av smällen, men lag borde göra det omöjligt för hyresbolaget eller bostadsrättsföreningen att neka detta. Den fördyrande omständigheten är ju att det måste till någon slags mätning till stolpen, kopplad till elräkningen eller liknande.
Förresten skulle jag vilja ha till något på EU-nivå som gör att man betalar sin laddning på en allmän stolpe på elräkningen. Elbilar med typ-2 har ju ett kommunikationsprotokoll. Om man när man köper bilen kopplar detta till sitt eller något annat elbolag så skulle man kunna få en utökad elräkning där priset bestäms av laddplats och ett fast procentpåslag på typ 50% på spotpriset så att ägaren av stolpen tjänar en hacka. Vid köp av bil kopplar man bilen identifikation mot ett elbolag med ett "abbonnemang". Väljer jag Skelleftekraft kan jag ladda på alla sådana stolpar i EU och betalar till Skelleftekraft men spotpris baserat på var jag laddat. Sätter Telge energi upp stolpen och elen kostar 50 öre just när man laddar så drar Telge in 25 öre som de får ge en del till Skelleftekraft. När man säljer bilen så ställs bilens id över till någon annan. Hade man haft det här systemet i drift så hade det lokala elbolaget säkerligen gladeligen satt upp laddstolpar på samtliga använda parkeringsplatser överallt.
EDIT: För övrigt anser jag att bidragen bör försvinna snarast.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Nä, det gör det inte för folk i allmänhet. Jag skulle aldrig i livet ha en elbil om jag inte kunde ladda hemma. Då har jag ändå under en mil till närmaste SuC och dessutom fri SuC.
Tror du ska vara försiktig med att uttala dig å "folk i allmänhets" vägnar.
Personligen är fossilbil helt otänkbart. Jag är jätteglad att ha laddning hemma, men elbil hade varit självklart oavsett.
Men hur ska det gå till rent praktiskt om man inte kan ladda hemma? Det beror visserligen på vad det är för bil, var man bor, och hur mycket man kör, men vi skulle aldrig klara oss med elbil om vi inte hade kunnat ladda hemma. Golfen går 6 mil om dagen. Det är ett ganska vanligt penlingsavstånd för många. Om man vill ha lite marginal måste man alltså ladda åtminstone varannan dag. En lite modernare elbil kanske klarar sig ett par dagar till. Men sen då? Var nånstans skulle vi ladda, om inte hemma? Närmaste snabbladdare står i Mariestad, 4 mil bort. Publik AC-laddning existerar nästan inte. Det är uppenbart att det inte skulle funka, även för en hardcore-elbilist. Inte här.
På andra ställen i landet kanske det ser annorlunda ut.
Enklaste exemplet är som sagt att ha laddning på jobbet. Då har man nästan lika hög bekvämlighet som laddning hemma.
Sen finns det såklart otaliga andra varianter med olika närhet till snabbladdning, köpcenter, parkeringshus mm. För mig vore det allt annat än praktiskt, men att köra fossilbil finns inte på kartan.
Bjørn Lomborg är en knepig person. Men han kan knappast anklagas för att vara dåligt påläst eller en vara en "dålig debattör", även om han ibland har anklagats för vinkla data för att passa hans slutsatser. Han är forskare och provokatör, men betoning på det senare. Han är inte rädd för att ta en obekväm ståndpunkt i olika frågor och efter att ha sett en del intervjuer, så tror jag att han kan försvara sin åsikt. Han har ett nationellt och globalt perspektiv, så de som skriver "jag har minsann en fossilbil också och jag har knappt kört den sedan..." har missat poängen.
Bjørn Lomborg är en knepig person. Men han kan knappast anklagas för att vara dåligt påläst eller en vara en "dålig debattör", även om han ibland har anklagats för vinkla data för att passa hans slutsatser. Han är forskare och provokatör, men betoning på det senare. Han är inte rädd för att ta en obekväm ståndpunkt i olika frågor och efter att ha sett en del intervjuer, så tror jag att han kan försvara sin åsikt. Han har ett nationellt och globalt perspektiv, så de som skriver "jag har minsann en fossilbil också och jag har knappt kört den sedan..." har missat poängen.
Och poängen är?
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 2 gång.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Bjørn Lomborg är en knepig person. Men han kan knappast anklagas för att vara dåligt påläst eller en vara en "dålig debattör", även om han ibland har anklagats för vinkla data för att passa hans slutsatser. Han är forskare och provokatör, men betoning på det senare. Han är inte rädd för att ta en obekväm ståndpunkt i olika frågor och efter att ha sett en del intervjuer, så tror jag att han kan försvara sin åsikt. Han har ett nationellt och globalt perspektiv, så de som skriver "jag har minsann en fossilbil också och jag har knappt kört den sedan..." har missat poängen.
Lomborg har varit aktiv i debatter i många år. Hans publikationer har granskats en hel del och många brister har framkommit. Ett bra exempel på kritik mot Lomborg är denna artikel:
Bjørn Lomborg är en knepig person. Men han kan knappast anklagas för att vara dåligt påläst eller en vara en "dålig debattör", även om han ibland har anklagats för vinkla data för att passa hans slutsatser. Han är forskare och provokatör, men betoning på det senare. Han är inte rädd för att ta en obekväm ståndpunkt i olika frågor och efter att ha sett en del intervjuer, så tror jag att han kan försvara sin åsikt. Han har ett nationellt och globalt perspektiv, så de som skriver "jag har minsann en fossilbil också och jag har knappt kört den sedan..." har missat poängen.
Resonemanget drar slutsatser byggda på hans egna felaktiga antaganden som t.ex:
”Den tekniska utvecklingen kommer på sikt att göra elbilarna ekonomiskt gångbara även utan subventioner, men problemen med räckvidd och långsam laddning kommer att vara kvar.”
Upplever elbilsägare långsam laddning och dålig räckvidd som problem, källa på det?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Bjørn Lomborg är en knepig person. Men han kan knappast anklagas för att vara dåligt påläst eller en vara en "dålig debattör", även om han ibland har anklagats för vinkla data för att passa hans slutsatser. Han är forskare och provokatör, men betoning på det senare. Han är inte rädd för att ta en obekväm ståndpunkt i olika frågor och efter att ha sett en del intervjuer, så tror jag att han kan försvara sin åsikt. Han har ett nationellt och globalt perspektiv, så de som skriver "jag har minsann en fossilbil också och jag har knappt kört den sedan..." har missat poängen.
Resonemanget drar slutsatser byggda på hans egna felaktiga antaganden som t.ex:
”Den tekniska utvecklingen kommer på sikt att göra elbilarna ekonomiskt gångbara även utan subventioner, men problemen med räckvidd och långsam laddning kommer att vara kvar.”
Upplever elbilsägare långsam laddning och dålig räckvidd som problem, källa på det?
Lomberg har som sagt ett globalt perspektiv, kontakta gärna honom om du vill ifrågasätta hans påståenden:
Lägg gärna ut hans svar här...men jag skulle kunna tänka mig att det rör sig om följande problematik: vilken räckvidd (och möjlighet till snabbladdning) kommer elbilar som kan säljas i betydande volymer i Indien, Kina eller Afrika att kunna ha?
Totalt kan en bil värd cirka 250 000 kronor få subventioner till ett värde av mer än 220 000 kronor. Men sådan politik är ohållbar i de flesta länder. Även i det superrika Norge börjar det här bli ett bekymmer, då subventionerna kostar uppemot åtta och en halv miljard kronor per år.
Den tekniska utvecklingen kommer på sikt att göra elbilarna ekonomiskt gångbara även utan subventioner, men problemen med räckvidd och långsam laddning kommer att vara kvar. Enligt en ny studie publicerad i tidskriften Applied Energy kommer endast 13 procent av världens nyproducerade bilar att vara eldrivna 2030.
Klimattroll. Så länge han kan hantera ett tangentbord kommer han fortsätta sprida FUD om alla åtgärder som är mer konkreta än att flytta pengar mellan olika konton.
Klimattroll. Så länge han kan hantera ett tangentbord kommer han fortsätta sprida FUD om alla åtgärder som är mer konkreta än att flytta pengar mellan olika konton.
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Tror jag talar för rätt många när jag säger att många stretchar sin ekonomi för att köpa elbil istället för fossil. Vi lade dubbla pengarna på våra elbilar mot vad vi gjorde på de bilar som de ersatte. Bidragen var avgörande och staten får ju trots allt in mer pengar då bilarna inte är momsfria i Sverige. Betalade ju mer i moms än på tidigare bilar även om man drar av bidraget. Att tillverkarna kan sänka priserna betyder ju inte att de gör det direkt för att Sverige tar bort sina bidrag. Det bästa hade väl varit att höja bidragen så att ännu fler väljer dessa bilar tills man når en allmän acceptans och hög produktionsvolym hos många tillverkare, när bidraget sedan tas bort så minskar efterfrågan men produktionsvolymerna finns kvar vilket tvingar fram en prissänkning.
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Tror jag talar för rätt många när jag säger att många stretchar sin ekonomi för att köpa elbil istället för fossil. Vi lade dubbla pengarna på våra elbilar mot vad vi gjorde på de bilar som de ersatte. Bidragen var avgörande och staten får ju trots allt in mer pengar då bilarna inte är momsfria i Sverige. Betalade ju mer i moms än på tidigare bilar även om man drar av bidraget. Att tillverkarna kan sänka priserna betyder ju inte att de gör det direkt för att Sverige tar bort sina bidrag. Det bästa hade väl varit att höja bidragen så att ännu fler väljer dessa bilar tills man når en allmän acceptans och hög produktionsvolym hos många tillverkare, när bidraget sedan tas bort så minskar efterfrågan men produktionsvolymerna finns kvar vilket tvingar fram en prissänkning.
Nu är elbil ingen grundläggande mänsklig rättighet. Ingen tvingar dig att stretcha din ekonomi för att skaffa elbil. Jag kanske vill stretcha min ekonomi med en eldriven Candela-båt för 2 miljoner. Tycker du jag ska få bidrag för det också?
Nu är elbil ingen grundläggande mänsklig rättighet. Ingen tvingar dig att stretcha din ekonomi för att skaffa elbil. Jag kanske vill stretcha min ekonomi med en eldriven Candela-båt för 2 miljoner. Tycker du jag ska få bidrag för det också?
Finns en skillnad här. Det är svårt att se på vilket sätt miljön gynnas av att skaffa en sådan båt, eftersom det inte är ett nyttofordon. Att skaffa elbil i stället för fossilbil ger en minskning av vår påverkan på miljön.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Tror jag talar för rätt många när jag säger att många stretchar sin ekonomi för att köpa elbil istället för fossil. Vi lade dubbla pengarna på våra elbilar mot vad vi gjorde på de bilar som de ersatte. Bidragen var avgörande och staten får ju trots allt in mer pengar då bilarna inte är momsfria i Sverige. Betalade ju mer i moms än på tidigare bilar även om man drar av bidraget. Att tillverkarna kan sänka priserna betyder ju inte att de gör det direkt för att Sverige tar bort sina bidrag. Det bästa hade väl varit att höja bidragen så att ännu fler väljer dessa bilar tills man når en allmän acceptans och hög produktionsvolym hos många tillverkare, när bidraget sedan tas bort så minskar efterfrågan men produktionsvolymerna finns kvar vilket tvingar fram en prissänkning.
Nu är elbil ingen grundläggande mänsklig rättighet. Ingen tvingar dig att stretcha din ekonomi för att skaffa elbil. Jag kanske vill stretcha min ekonomi med en eldriven Candela-båt för 2 miljoner. Tycker du jag ska få bidrag för det också?
Gäller alla bidrag, icke behovsprövade barnbidrag till alla som har barn så att även miljardärer får det; bostadsbidrag, så du kan bo dyrare än du har råd med. Skattesystemet är uppbyggt så av en anledning, politisk styrning.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Tror jag talar för rätt många när jag säger att många stretchar sin ekonomi för att köpa elbil istället för fossil. Vi lade dubbla pengarna på våra elbilar mot vad vi gjorde på de bilar som de ersatte. Bidragen var avgörande och staten får ju trots allt in mer pengar då bilarna inte är momsfria i Sverige. Betalade ju mer i moms än på tidigare bilar även om man drar av bidraget. Att tillverkarna kan sänka priserna betyder ju inte att de gör det direkt för att Sverige tar bort sina bidrag. Det bästa hade väl varit att höja bidragen så att ännu fler väljer dessa bilar tills man når en allmän acceptans och hög produktionsvolym hos många tillverkare, när bidraget sedan tas bort så minskar efterfrågan men produktionsvolymerna finns kvar vilket tvingar fram en prissänkning.
Nu är elbil ingen grundläggande mänsklig rättighet. Ingen tvingar dig att stretcha din ekonomi för att skaffa elbil. Jag kanske vill stretcha min ekonomi med en eldriven Candela-båt för 2 miljoner. Tycker du jag ska få bidrag för det också?
Nu råkar det ju vara så att staten har ett intresse att svenskar väljer elbilar, nå Paris-avtalet, minska sjukvårdskostnader etc. Kan de ge bidrag och ändå få in mer pengar i moms i snitt så vinner de ju dubbelt på det.
Klimattroll. Så länge han kan hantera ett tangentbord kommer han fortsätta sprida FUD om alla åtgärder som är mer konkreta än att flytta pengar mellan olika konton.
Klimattroll. Så länge han kan hantera ett tangentbord kommer han fortsätta sprida FUD om alla åtgärder som är mer konkreta än att flytta pengar mellan olika konton.