Den elektriska plattformen Giorgio är avsedd att användas av varumärkena DS, Alfa Romeo, Maserati, Jeep, Dodge och Chrysler i sina större modeller.
Den planerade sammanslagningen av bilföretagen PSA och FCA under namnet Stellantis kommer tydligen att kunna falla tillbaka på tre elbilplattformar. Förutom de redan kända plattformarna eCMP och eVMP, enligt en ny rapport från Italien, kommer också en bas utvecklad av FCA för större e-bilar att handlas.
Som portalen "clubalfa.it" skriver, anpassas för närvarande plattformen Giorgio, utvecklad för Alfa Romeo-modellerna Giulia och Stelvio, av Maserati för rena elbilar med en 800-volts arkitektur och upp till tre elmotorer. Den elektriska plattformen Giorgio är avsedd att användas av varumärkena DS, Alfa Romeo, Maserati, Jeep, Dodge och Chrysler i sina större modeller.
Dessutom är det mycket troligt att denna plattform också kommer att användas av tillverkarna Faraday Future och Seres (SF Motors), med vilka FCA började förhandla om köp av teknik för sina framtida elbilar förra året.
Enligt en rapport från augusti har FCA redan informerat anställda och leverantörer om att utvecklingen inom B-segmentet kommer att avbrytas eftersom FCA kommer att använda CMP och e-CMP från PSA för sina mindre fordon efter fusionen. De första FCA-modellerna som tillverkas på PSA-plattformen sägs vara efterträdarna till Fiat Punto och Fiat 500XL. Alfa Romeo kommer att använda plattformen för en B-SUV under Tonale, som precis som 500XL får en ren elektrisk version.
I slutet av juli tillkännagav PSA en oberoende e-plattform som heter eVMP för större fordon för 2023. När det gäller fordonsstorlek skulle detta delvis överlappa med den elektrifierade Giorgio-plattformen från FCA, men modellerna baserade på den skulle fortfarande riktas mot andra målgrupper. Till exempel med 800 volt-teknik.
Tillkännagivandet sade att eVMP skulle täcka effektområdet upp till 250 kW - ett värde som en tre-motor Maserati eller Alfa Romeo troligen skulle överträffa. Dessutom, med varumärkena Dodge och Chrysler, riktar FCA sig också mot andra marknader än PSA med en eVMP riktad mot Europa.