Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemang
Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.
Läste recensionen nu och känner mig ännu mer sugen på att få bilen! Sällan har tiden gått så långsamt
Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemang
Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.
Läste recensionen nu och känner mig ännu mer sugen på att få bilen! Sällan har tiden gått så långsamt
Samma här. De skrev i princip inget negativt alls, utan det var idel lovord.
4,5/5 i betyg.
Slår tesla model Y i kvalitet, komfort och pris
...så rustad bemästrar den tunga suven även riktigt dåliga underlag utan att blinka.
Dessutom går ID.4 genom kurvorna som om man hade lagt räls på ideallinjen."
VW har mycket att bevisa när det gäller "kvalitet"... Teslorna har ju visat sig hålla rätt bra när man lägger mil på dem, även om de är lite ojämnt ihopsatta från början. Så vi skall nog ta jämförelser därvidlag med en hyfsat stor nypa salt.
När bilarna är 5 år och har lagt 20.000 mil kan man börja bedöma kvaliteten.
VW har mycket att bevisa när det gäller "kvalitet"... Teslorna har ju visat sig hålla rätt bra när man lägger mil på dem, även om de är lite ojämnt ihopsatta från början. Så vi skall nog ta jämförelser därvidlag med en hyfsat stor nypa salt.
När bilarna är 5 år och har lagt 20.000 mil kan man börja bedöma kvaliteten.
Jag tycker det är slående hur ofta kvalitet likställs med kvalitetskänsla. Kvalitetskänsla är tyskarna duktiga på, men att bygga bilar som är problemfria och som rullar många mil är japanerna betydligt bättre på imo.
Tror precis som du skriver att Tesla har högt driftsäkerhet över tid, men oproportionerligt mycket fel i samband med leverans.
VW har mycket att bevisa när det gäller "kvalitet"... Teslorna har ju visat sig hålla rätt bra när man lägger mil på dem, även om de är lite ojämnt ihopsatta från början. Så vi skall nog ta jämförelser därvidlag med en hyfsat stor nypa salt.
När bilarna är 5 år och har lagt 20.000 mil kan man börja bedöma kvaliteten.
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
Collin är en ökänd dubbdäcksförespråkare. Men vill minnas att Vi Bilägare själva kör dubbfritt på sina långtestbilar sedan många år tillbaka.
Lyssnade på ViB-podden imorse från deras vintertest och ID.3:s väguppträdande på vinterväg fick en rejäl känga. Tror inte de skyllde på däcken eller bakhjulsdriften, uppfattade det mest som dålig styrkänsla på halt väglag jämfört med de andra bilarna. Plus att hjulen frös fast. Och många felmeddelanden.
Vi Bilägare skyllde på bakhjulsdriften.
Nej, de pratade väl aldrig ens om bakhjulsdriften i podden? Förutom när ESP-systemet slutade fungera pga fastfruset däck och de gjorde en 180-gradare på vägen.
Jag tyckte mest de ogillade kurvbeteendet med växlande under- och överstyrning.
De pratade om att de gjorde start i backe test och nämnde inget negativt om ID.3. Det var väl Leon laddhybrid som fick kritik för att bensinmotorn var klumpig med dåligt antispinn. Den gick bättre när de bara körde på el
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Ja för Model 3 är ju verkligen felfri
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.
Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bitter
+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting.
Säljarna gissar bara. Bilarna kommer inte börja levereras förrän mjukvaran (version 2.1) är klar. När det blir vet ingen. Någon gång första kvartalet, eller senast i början av april var det besked min säljare fått. Så den uppskattade leveranstiden beror just nu antagligen mest på om man har en optimistisk eller pessimistisk säljare.
När fick du denna information, nyligen? Kom det genom din säljare?
Verkar som att flera Volkswagen-handlare beställt hem ”lagerbilar” som de beräknar kunna leverera i början av mars (hört samma från 2 olika återförsäljare).
Frågan är hur bilarna som byggts/byggs nu hanteras, skeppas de till återförsäljarna i Sverige eller stoppas de i fabriken för att invänta nya mjukvaran i så fall? Skulle ju vara frustrerande med drösvis av bilar stående hos återförsäljarna bara för att vi inte kan få köra runt med samma mjukvara som de gör i Nederländerna?
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Ja för Model 3 är ju verkligen felfri
Väldigt lite driftsproblem, vilket är vad vi diskuterar.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Ja för Model 3 är ju verkligen felfri
Väldigt lite driftsproblem, vilket är vad vi diskuterar.
Kan berätta för dig att få tillverkare har problem med elfel som orsakar rena driftstopp idag.
Tror fortfarande att ägande av en ID3 eller ID4 bör vara förhållandevis problemfritt nu när fossilmotor och växellåda är borta ur bilden, då detta historiskt är vad VW-gruppen haft mest problem med.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Ja tittar man på id3 idag så är de 12 volts problem som sticker ut, tror inte där är några andra saker som gör att de är total stopp. Dessutom är ju detta problem ful fixat i senaste tillgängliga mjukvara och en bättre fix lär komma under första halvan på denna året.
Sen kan de ju alltid uppkomma andra svagheter som vi inte känner till idag, titta bara på tidiga modell s med sina emmc problem där de dröjde flera år innan man upptäckte de.
Men visst denna platform är helt ny och vw första riktiga elbils platform så de skulle förvåna mig om där inte finns några misstag men man får hoppas vw hanterar de på ett bra sätt om de är så.
Fattar inget av alla artiklar om sladdrighet och bakhjulsdrift. Kört runt en del med id3an och försökt få den att sladda. DagensPS hade i och för sig bestämt sig för att bakhjulsdrift var omodernt på förhand om man läser mellan raderna. Det går så dåligt att sladda med id3an att jag letar workaround på hur man stänger av antisladd men inte hittat något än. Om man gör en ”scaninavian flick” så kan man få en minimal sladd men Tesla m3 DM är betydligt bättre att sladda med!
Svårare att sladda med en så slö bil?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.
Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemang
Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.
Han kan säkert även prova gratis i en månad? Tror Readly brukar ha det...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.
Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.
Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.
Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.
Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.
Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
Många elbilstillverkare verkar marknadsföra att de ska ha gigantiska skärmar, flera skärmar, skärm istället för backspegel, det är som du säger - nya saker som kommer driva kostnader hos försäkringsbolagen...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.