Laddplatser i städer, vid köpcentra etc.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Laddplatser i städer, vid köpcentra etc.

Inlägg av Jerker »

Jag tänkte att det skulle vara bra att ha en tråd som handlar om utbyggnad av destinationsladdning och vad man nu kan kalla laddare vid butiker och köpcentra, denna "undertidenladdning", som ändå inte är lika lång som en vid en övernattning.

Jag blev positivt överraskad när jag hörde en bekant berätta att han som underentreprenör är inblandad i installationer av nya laddstolpar vid en butik här i Nyköping. Jag ska kanske bli mer specifik än så än så länge, men omfattningen är verkligen som jag skulle vilja se överallt. Det blir 30 st 22 kW-stolpar! Nu vet jag inte om det blir att två uttag delar på 22 kW, men enligt min kontakt så ska varje stolpe ha 3-fas 32A. Helt OK med den mängden stolpar vid en enskild butik!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddplatser i städer, vid köpcentra etc.

Inlägg av Bjelke »

Skicka alla bra idéer till Bollnäs, här är lika öde som i Matis hemtrakter! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
Skicka alla bra idéer till Bollnäs, här är lika öde som i Matis hemtrakter! :lol:
Laddade där på McDonalds förra veckan. Enda snabbladdaren där? Fanns ju gott om motorvärmare å andra sidan ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
Vi hade ju ett tag två laddstolpar vid Max. Eller ja, Max benämning av laddstolpe = stolpe med shuckouttag
:mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Har ni ström i Bollnäs? Då har ni kommit längre än jag trodde. Det har inte vi. Inte alltid i alla fall. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Många städer med ganska dåligt med laddstationer.
I Borås finns 5 platser med 50kW med 1 CCS vardera. Inga med mer än 50kW.
Nu verkar det inte vara fullt jätteofta, men det räcker ju en bil för att det skall vara fullt.

Circle K/Bee: 5,00 kr/kWh (1 CCS + 1 Chademo)
OKQ8/Eon: 4,95 kr/kWh (1 CCS + 1 Chademo)
Preem/Fortum: 2,50 kr/kWh (1 CCS + 1 Chademo)
InCharge: 2,40 kr/kWh (1 CCS + 1 Chademo)
Virta: 3,75 kr/kWh (1 CCS)
Data enligt Chargefinder.

Det blir ca 1 CCS per 23000 invånare i kommunen. Plus 27 offentliga platser med 11-22kW laddare.
Det är ju inte fantastiskt bra. För Villaägare med egen parkering fungerar det ju ändå. Men för lägenhetsinnehavare utan egen laddplats, arbetspendlare, etc så räcker det ju inte så långt med dessa.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Jag fattar inte varför de satsar på 22kw laddare när de flesta bara har max 11kw ac. De borde var mer intresserade av att utnyttja kapaciteten till max.
50kw laddarna skiljer dubbelt i pris. Om alla vore lite kostnadsmedvetna så skulle de dyraste laddarna försvinna och det gynnar alla i längden.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Mall of Scandinavia i Solna har 57 ladduttag. Även i Solna Centrum finns ladduttag.
En skarp kontrast mot de kommunala laddstolparna som är 6 stycken Schuko (2,3kW).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Obegripligt. Det är ingenting att bygga ett elbilsinnehav på ändå. De som kan ladda hemma kommer/behöver ju inte dem. Och de som inte kan det kan ju inte handla flera timmar var och varannan dag.
Markus
elbilist

Inlägg av Markus »

Black skrev:
Jag fattar inte varför de satsar på 22kw laddare när de flesta bara har max 11kw ac. De borde var mer intresserade av att utnyttja kapaciteten till max.
50kw laddarna skiljer dubbelt i pris. Om alla vore lite kostnadsmedvetna så skulle de dyraste laddarna försvinna och det gynnar alla i längden.
Gällande laddboxar med uttag så skiljer priset oftast inget mellan en 3fas 32A mot en 3fas 16A. Många tillverkare har bara 3fas boxar på 22kW som då ställs ner till 11kW.
Istället för att tillverka 4 olika modeller av boxar så kan dom tillverka en som kan begränsas vid konfiguration.
Större anläggningar bör ändå dynamiskt lastbalanseras för att inte göra anspråk på för mycket effekt från elnätet. Så varför inte då erbjuda 22kW när ända skillnaden på sin höjd är ev grövre matande de kablage.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Black skrev:
Det är kanon då dessa kan leverera 32 A enfas, 7,4 kW. Det gör stor skillnad mot 11 kW boxarna som bara ger 16 A.
S + X kan ju ta 3 fas 24 A och några tom 32 A. Zoe kan väl också utnyttja 22 kW, säkert några till.
Roadstern kan ta upp till 70 A enfas (man kan få 63 på BEE).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag tycker det är lite synda att det inte är vanligare med ombordladdare som klarar upp till 22 kW. Det skulle jag gärna ha haft.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Bjelke skrev:
Laddade där på McDonalds förra veckan. Enda snabbladdaren där? Fanns ju gott om motorvärmare å andra sidan ...
Ja en snabbladdare har vi ju faktiskt numera (50kW tror jag), men i övrigt ganska öken, bäst är väl Bee på Scandic nu :)
Där har dom iaf några stolpar på 32A (att dela på såklart)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Jag tycker det är lite synda att det inte är vanligare med ombordladdare som klarar upp till 22 kW. Det skulle jag gärna ha haft.
Samma här. Hade varit trevligt iaf. som extra alternativ (som på äldre MS).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Jag ser det som att om man har en 22kw laddare kunde man haft två 16kw laddare och dubbelt så många laddplatser. Om man lastbalanserar kan man ju ha flera stolpar som delar på kw men oftast är det ju inte så. Problemet är ju ofta att det står hybridbilar på laddplatser hela dagen och blockerar de få platser som finns och det kvittar hur många kw det är om det bara finns en laddare på parkeringen.
Markus
elbilist

Inlägg av Markus »

Black skrev:
Jag ser det som att om man har en 22kw laddare kunde man haft två 16kw laddare och dubbelt så många laddplatser. Om man lastbalanserar kan man ju ha flera stolpar som delar på kw men oftast är det ju inte så. Problemet är ju ofta att det står hybridbilar på laddplatser hela dagen och blockerar de få platser som finns och det kvittar hur många kw det är om det bara finns en laddare på parkeringen.
Jag vågar påstå att de allra flesta publika kluster för laddning (bee medflera) är just lastbalanserade.
Däremot håller jag med dig om att det är olyckligt när fulladdad bilar vresig det är BEV eller PHEV som står och blockar är olyckligt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Markus skrev:
Black skrev:
Jag vågar påstå att de allra flesta publika kluster för laddning (bee medflera) är just lastbalanserade.
Däremot håller jag med dig om att det är olyckligt när fulladdad bilar vresig det är BEV eller PHEV som står och blockar är olyckligt.
Jag håller med Black. Här i Skaraborgs laddöken ger laddstolparna, de få som faktiskt finns, 22kW per uttag. Jag vet spontant bara en enda stolpe (i Skara utanför ica Munken) som inte kan leverera 22kW.
I t.ex. Lidköping finns en 2×22kW stolpe på torget och ytterligare en likadan en bit bort. Sen finns några till, som dock är placerade på helt omöjliga ställen. De kan vi bortse från.
Det är de förstnämnda två som alltid är upptagna. Främst av laddhybrider. Man hade lika väl kunnat skapa dubbelt så många laddplatser med halva effekten. Eller rentav ännu fler om man hade lastbalanserat mellan stolparna. En sketen laddhybrid laddar ju inte särskilt länge och inte med hög effekt heller. Varför ska endast två laddplatser dela på 44kW? Det är ju vansinne.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar