Voltfang bygger hemlagringssystem från begagnade batterier

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Voltfang bygger hemlagringssystem från begagnade batterier

Inlägg av Zalman3 »

Start-up Voltfang bygger hemlagringssystem från begagnade e-bilbatterier.

Start-up Voltfang från Aachen utvecklar och säljer kompletta stationära lagringslösningar för privata hushåll från begagnade elbatterier , i linje med den andra livslängdsstrategin, som förlänger batteriets livslängd och därmed förbättrar deras koldioxidavtryck. I en intervju med Battery News berättade Roman Alberti, VD för Voltfang, mer om det innovativa tillvägagångssättet, varför det lönar sig i kombination med ett solcellssystem, varifrån batterierna för hemlagring kommer och varför start-up har tio års garanti kan ge sin lösning.

Alberti antar " att användningen av decentraliserad energilagring är en av nycklarna till en framgångsrik energiövergång ". Det nuvarande problemet är att grön el som produceras i Tyskland måste förbli oanvänd eftersom det inte finns tillräckligt med lagringsalternativ och transportkapacitet. " Samtidigt ser vi ett ökande antal solcellssystem där koppling till ett hemlagringssystem är ekonomiskt lönsamt ", säger grundaren. En marknadsanalys visade att "för närvarande ingen leverantör erbjuder ett hemlagringssystem tillverkat av återvunna litiumjonbatterier ". Voltfang skulle kunna stänga detta gap " i hänsyn till hållbarhet ".

För operatörer av solcellsanläggningar är det värt att koppla det till ett hemlagringssystem, särskilt om de inte täcks av EEG-avgiften: ” Operatörerna får då endast bytespriset för närvarande 4 cent / kWh, men som privat hushåll betalar de också cirka 31 cent / kWh för den köpta elen ". På detta sätt blir egenförbrukningen av den producerade elen ” allt mer lukrativ ”. Förutom ekonomiska fördelar vill Voltfang erbjuda intresserade människor " ett hållbart, decentraliserat lagringsalternativ ". Med en enkel jämförelse illustrerar Alberti motivationen att köpa ett hemlagringssystem: "Varför ska jag använda kärnkraft importerad från Frankrike under lågtrafik när jag har producerat överskott av solenergi på mitt tak vid middagstid? "

"De flesta batterier som används i e-bilar är lämpliga för användning i andra liv"
I sina hemlagringssystem, där använda battericeller från elbilar som Tesla Model S och BMW i3 är installerade, förlitar sig startningen på ” ett särskilt utvecklat batterihanteringssystem ” som ” liknar användning i fordon när det gäller funktionssäkerhet och kontinuerligt relevanta driftsparametrar hur temperaturen och spänningen i de enskilda cellerna registreras . "BMS möjliggör också" enkel integrering av lagringssystemet i husnätverket "och kommunicerar med tillhörande växelriktare och en energimätare:"Så snart systemet upptäcker byggnadens egna behov görs strömmen tillgänglig via lagringstanken. Omvänt, om det finns överflöd, laddas batteriet istället för att mata in energin i det allmänna nätet, förklarar Alberti. Vid utformningen av ett hemlagringssystem lägger Voltfang stor vikt vid att " alltid erbjuda optimal lagringskapacitet för respektive applikation ".

I allmänhet är ”en stor del av batterierna som används i elbilar lämpliga för andra livets användning”. Fordonstillverkarna anger slutet på livslängden för krävande användning i bilar med mestadels 70 procent av den ursprungliga nominella kapaciteten. Detta är " vanligtvis tillräckligt för användning i hemlagringsenheter, eftersom det finns färre restriktioner för lagringsenhetens vikt och volym ". Livslängden vid användning av andra livstider överstiger till och med livslängden i en e-bil, " eftersom det, till skillnad från användning i ett fordon, inte finns några extrema belastningar som snabba laddningsprocesser ", säger Alberti. Det är därför Voltfang också kan sälja sina lagringssystem med 10 års garanti. Uppstarten använder för närvarande "endast batterier från fordon med en körsträcka under 50 000 km ”.

Voltfang erbjuder system med kapaciteter mellan 10 och 30 kWh och en effekt mellan 3 och 9 kW. Voltfang anskaffar batterierna från ett norskt demonteringsföretag, vilket har garanterat igångsättningen tillräcklig kapacitet för ytterligare expansionsplaner 2021/22. I framtiden kan Alberti också tänka sig att arbeta direkt med biltillverkare.
https://www.elektroauto-news.net/2021/s ... auto-akkus

https://voltfang.de/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9392
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Voltfang bygger hemlagringssystem från begagnade batteri

Inlägg av mikebike »

Det finns väl inget direkt överflöd av begagnade elbilsbatterier?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar