Elon har ju tidigare själv pratat om luftfjädring för M3.
20210121_085350.jpg
Ja och I länken som du postade i tråden skrev sa han tidigare i år att något sådant inte är planerat för 3/y så om man tror på vad Elon säger är det ännu mindre troligt att det blir luftfjärding.
Kan ju vara så att man hela tiden har haft planer på luftfjädring.
Men att man i något skede ändrat teknik och att blir justerbar fjädring men utan luft teknik.
Dock väldigt märkligt att luftfjädring kom ända in i reservdelskatalogen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det kan mycket väl vara luftfjädring men det man hittat säger ingenting om det så varför då döpa tråden till det? Varför sätta vilseledande rubriker mer flit?
Har haft bilar med och utan luftfjädring.
Tycker det var väldigt små fördelar med luftfjädring. Dock väldigt stora kostnader. hade väl en 3, 4 verkstadsbesök till många 10tusentals kronor.
Så hoppas model y slipper det.
(lite sugen på att köpa en model s istf model y som nästa bil. men kom nu ihåg eländet med luftfjädringen. intresset för model s svalnade direkt känner jag...)
Har haft bilar med och utan luftfjädring.
Tycker det var väldigt små fördelar med luftfjädring. Dock väldigt stora kostnader. hade väl en 3, 4 verkstadsbesök till många 10tusentals kronor.
Så hoppas model y slipper det.
(lite sugen på att köpa en model s istf model y som nästa bil. men kom nu ihåg eländet med luftfjädringen. intresset för model s svalnade direkt känner jag...)
När man ser hur luftfjädringen fungerar på andra sidan 5000 mil i de flesta bilar (MB, Audi, Range Rover osv) så är det bara att konstatera att konstruktionerna inte är gjord för att hålla. Ännu värre är det på amerikanska bilar.
Tesla köpte väl av samma underleverantör som MB men tycks ha haft lite mindre problem. Men grundproblemet är läckage i gummibälgar pga kyla och stelhet som sedan dödar kompressor och elektronik pga överbelastning.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Har haft bilar med och utan luftfjädring.
Tycker det var väldigt små fördelar med luftfjädring. Dock väldigt stora kostnader. hade väl en 3, 4 verkstadsbesök till många 10tusentals kronor.
Så hoppas model y slipper det.
(lite sugen på att köpa en model s istf model y som nästa bil. men kom nu ihåg eländet med luftfjädringen. intresset för model s svalnade direkt känner jag...)
När man ser hur luftfjädringen fungerar på andra sidan 5000 mil i de flesta bilar (MB, Audi, Range Rover osv) så är det bara att konstatera att konstruktionerna inte är gjord för att hålla. Ännu värre är det på amerikanska bilar.
Tesla köpte väl av samma underleverantör som MB men tycks ha haft lite mindre problem. Men grundproblemet är läckage i gummibälgar pga kyla och stelhet som sedan dödar kompressor och elektronik pga överbelastning.
Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.
Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.
Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Jag har inte internet-forskat i saken, men min Xantia -94 hade väldigt ofta problem med gasklockorna när termometern började krypa runt -20.
Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.
Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Jag har inte internet-forskat i saken, men min Xantia -94 hade väldigt ofta problem med gasklockorna när termometern började krypa runt -20.
Nu är vi offtopic, men kyla har ingen som helst betydelse för gashydrauliken. Om du däremot har för lågt tryck i klockorna blir det förstås ännu lite lägre vid extrem kyla och membranen lite stelare. Dock är kvävgas inte "luft" så tryckskillnaden vid olika temperaturer är försumbar.
Det som däremot ställer till det ibland med just Xantia är bakre höjdregulatorn som sitter så till att den utsätts för slask, leder oxiderar osv. Där kan det kärva vid stark kyla men det har inte med gashydrauliska konstruktionen att göra. Jag har haft ett tjugotal hydraulcittror av alla årsmodeller mellan 1960 och 2003 (väl underhållna) och de har fungerat klockrent i temperaturer understigande -40. Sedan skall man vara försiktig med alla mekaniska konstruktioner när det är kallt, de måste "värmas upp" innan man belastar.
Med det sagt så är gummibälgar ingen bra lösning i minusgrader.