Luftfjädring till M3 och MY?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av Zalman3 »


Tesla Model 3 and Model Y’s adjustable suspension hinted anew in Owner’s Manual update.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/


Kommer M3 och MY med justerbar fjädring?

Det har ju pratats förut om att åtminstone MY ska få justerbar fjädring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av OfarligTesla »

Älskar att du inte ens läser det du själv postar, de säger ju tydligt att det finns ingenting som tyder på att det är luftfjärding.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av Zalman3 »

OfarligTesla skrev:
Älskar att du inte ens läser det du själv postar, de säger ju tydligt att det finns ingenting som tyder på att det är luftfjärding.
Elon har ju tidigare själv pratat om luftfjädring för M3.
20210121_085350.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
Elon har ju tidigare själv pratat om luftfjädring för M3.
20210121_085350.jpg
Ja och I länken som du postade i tråden skrev sa han tidigare i år att något sådant inte är planerat för 3/y så om man tror på vad Elon säger är det ännu mindre troligt att det blir luftfjärding.

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av Zalman3 »

Kan ju vara så att man hela tiden har haft planer på luftfjädring.
Men att man i något skede ändrat teknik och att blir justerbar fjädring men utan luft teknik.

Dock väldigt märkligt att luftfjädring kom ända in i reservdelskatalogen.
Tesla luftfjädring.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av OfarligTesla »

Det kan mycket väl vara luftfjädring men det man hittat säger ingenting om det så varför då döpa tråden till det? Varför sätta vilseledande rubriker mer flit?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2002
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av BrooklynS »

Är inte en del av grejen med 3 och Y att slippa den typen av fördyrande konstruktioner som ger högre kostnader under bilens livslängd?
Tesla Y LR -22 EAP
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av tobiaslej »

Har haft bilar med och utan luftfjädring.
Tycker det var väldigt små fördelar med luftfjädring. Dock väldigt stora kostnader. hade väl en 3, 4 verkstadsbesök till många 10tusentals kronor.
Så hoppas model y slipper det.
(lite sugen på att köpa en model s istf model y som nästa bil. men kom nu ihåg eländet med luftfjädringen. intresset för model s svalnade direkt känner jag...)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2002
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av BrooklynS »

tobiaslej skrev:
Har haft bilar med och utan luftfjädring.
Tycker det var väldigt små fördelar med luftfjädring. Dock väldigt stora kostnader. hade väl en 3, 4 verkstadsbesök till många 10tusentals kronor.
Så hoppas model y slipper det.
(lite sugen på att köpa en model s istf model y som nästa bil. men kom nu ihåg eländet med luftfjädringen. intresset för model s svalnade direkt känner jag...)

När man ser hur luftfjädringen fungerar på andra sidan 5000 mil i de flesta bilar (MB, Audi, Range Rover osv) så är det bara att konstatera att konstruktionerna inte är gjord för att hålla. Ännu värre är det på amerikanska bilar.

Tesla köpte väl av samma underleverantör som MB men tycks ha haft lite mindre problem. Men grundproblemet är läckage i gummibälgar pga kyla och stelhet som sedan dödar kompressor och elektronik pga överbelastning.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av Jjonas »

Man kan ju hoppas att europeiska Model Y kunde få en enkel nivåreglering för bakaxeln. Vore fint med den högre dragvikten.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2002
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av BrooklynS »

Det är väl fortfarande max 50/70/100 kilo kulvikt?
Tesla Y LR -22 EAP
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av tobiaslej »

BrooklynS skrev:
tobiaslej skrev:
Har haft bilar med och utan luftfjädring.
Tycker det var väldigt små fördelar med luftfjädring. Dock väldigt stora kostnader. hade väl en 3, 4 verkstadsbesök till många 10tusentals kronor.
Så hoppas model y slipper det.
(lite sugen på att köpa en model s istf model y som nästa bil. men kom nu ihåg eländet med luftfjädringen. intresset för model s svalnade direkt känner jag...)

När man ser hur luftfjädringen fungerar på andra sidan 5000 mil i de flesta bilar (MB, Audi, Range Rover osv) så är det bara att konstatera att konstruktionerna inte är gjord för att hålla. Ännu värre är det på amerikanska bilar.

Tesla köpte väl av samma underleverantör som MB men tycks ha haft lite mindre problem. Men grundproblemet är läckage i gummibälgar pga kyla och stelhet som sedan dödar kompressor och elektronik pga överbelastning.
Precis dom problemen hade jag :(
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2002
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av BrooklynS »

Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.

Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av McFace »

BrooklynS skrev:
Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.

Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Jag har inte internet-forskat i saken, men min Xantia -94 hade väldigt ofta problem med gasklockorna när termometern började krypa runt -20.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2002
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av BrooklynS »

McFace skrev:
BrooklynS skrev:
Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.

Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Jag har inte internet-forskat i saken, men min Xantia -94 hade väldigt ofta problem med gasklockorna när termometern började krypa runt -20.
Nu är vi offtopic, men kyla har ingen som helst betydelse för gashydrauliken. Om du däremot har för lågt tryck i klockorna blir det förstås ännu lite lägre vid extrem kyla och membranen lite stelare. Dock är kvävgas inte "luft" så tryckskillnaden vid olika temperaturer är försumbar.

Det som däremot ställer till det ibland med just Xantia är bakre höjdregulatorn som sitter så till att den utsätts för slask, leder oxiderar osv. Där kan det kärva vid stark kyla men det har inte med gashydrauliska konstruktionen att göra. Jag har haft ett tjugotal hydraulcittror av alla årsmodeller mellan 1960 och 2003 (väl underhållna) och de har fungerat klockrent i temperaturer understigande -40. Sedan skall man vara försiktig med alla mekaniska konstruktioner när det är kallt, de måste "värmas upp" innan man belastar.

Med det sagt så är gummibälgar ingen bra lösning i minusgrader.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar