På vilket sätt tar staten pengar från företag som säljer malus bilar?
Set är väl dina och mina pengar staten tar och ger till de som säljer elbilarna.
Är det något jag missuppfattat?
Jag håller med dig om att det är dina, mina och andra bilköpares pengar som bonus/malus-systemet handlar om.
Men eftersom det hävdades att bonuspengar går till företagen så antog jag hatt MWall menade att de kunde sätta högre pris tack vare systemet och därmed tjäna mer pengar per såld bil. Om man tänker så måste en konsekvens vara att maluspengar på motsvarande sätt också kommer från företagen som säljer malusbilar, i form av minskad intäkt för dessa företag.
Håller inte med dig.
Malus bilarna har också blivit dyrare. Bilen jag kör nu är 45000kr dyrare än för 3 år sedan plus malus.
Elbilarna blev 20000kr dyrare efter bonus höjningen från 40-60000kr
Bilsäljarna mjölkar oss på pengar och jag tycker man ska ge fan i bonus och använda malus pengarna till laddinfrastruktur
istället.
Enligt Zalman och andra här inne gör Tesla jättevinst på varje såld bil. Särskilt i Sverige då vi har högre pris på Teslabilar än nästan alla andra länder. Då är det väl rimligt att säga att vi skänker våra skattepengar till Tesla i onödan? Enligt samme Zalman ska VW kunna tillverka ID.3 för 20 tusen euro. Så vi skänker tydligen pengar i onödan till VW också...
Jag ser inte Zalman som en expert på Teslas finansiella situation, eller någon annan biltillverkares för den delen heller.
På vilket sätt tar staten pengar från företag som säljer malus bilar?
Set är väl dina och mina pengar staten tar och ger till de som säljer elbilarna.
Är det något jag missuppfattat?
Jag håller med dig om att det är dina, mina och andra bilköpares pengar som bonus/malus-systemet handlar om.
Men eftersom det hävdades att bonuspengar går till företagen så antog jag hatt MWall menade att de kunde sätta högre pris tack vare systemet och därmed tjäna mer pengar per såld bil. Om man tänker så måste en konsekvens vara att maluspengar på motsvarande sätt också kommer från företagen som säljer malusbilar, i form av minskad intäkt för dessa företag.
Håller inte med dig.
Malus bilarna har också blivit dyrare. Bilen jag kör nu är 45000kr dyrare än för 3 år sedan plus malus.
Bilsäljarna mjölkar oss på pengar och jag tycker man ska ge fan i bonus och använda malus pengarna till laddinfrastruktur
istället.
Det motsäger ju inte vad jag skrev. Att malussystemet leder till mindre vinst för säljarna är inte samma sak som att priset till kund blir lägre. Om minskningen av vinsten vore större än malusbeloppet så skulle det bli billigare för kunden. Det tror jag inte sker. Men det jag skrev var en beskrivning av logiken i resonemanget som MWall förde, inte min ståndpunkt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Håller inte med dig.
istället.
Jag tar gärna bonuspengarna som kommer från malusbilarna själv, blir som att få tillbaka skatten jag betalat på anställningen för iaf en månad det året. Blir ju en liten liten skattesänkning i praktiken och det är aldrig fel. Tesla höjde inte heller priserna direkt (snarare sänkte) så de pengarna gick i min ficka.
Jag bedömer också att inom några år så kan subventioner börja fasas ut. Framför allt skulle jag vilja se en betydligt hårdare skatt på utsläpp (inte bara CO2 som det handlar om). Att tro att marknaden fixar detta på egen hand ser jag som naivt.
Jag tror det kommer bli otroligt svårt att fasa ut subventionerna. Som exempel skulle man ju egentligen vilja avskaffa ränteavdragen men det går inte. Dom är för cementerade i ekonomin och ett slopande skulle väljarna uppfatta som en skattehöjning. Samma med avdrag för arbetsresor. För att inte tala om förmånsbilar. Det systemet är ju så rotat att till och med höginkomsttagare gnäller när dom får betala sin bil med skattade pengar.
En fin egenskap med bonus/malus-systemet är ju att när försäljningen av malusbilar sjunker så kommer det in mindre pengar i systemet. De som då vill behålla bonus måste då argumentera för att pengar ska skjutas till från något håll, vilket blir svårare.
Ränteavdrag är en lite annan sak. Boende är en mycket större affär för flertalet människor, och ofta mer långsiktig, vilket gör dem mer sårbara för ändringar i detta avseende. Jag har därför en viss förståelse för att det är svårt att avskaffa ränteavdrag (fast jag som inte behöver ta bolån skulle inte ha något personligen att invända mot att avdragen togs bort )
Jag är varken för bidrag/subventioner eller straffskatter, men det är det hörn politikerna målat in sig i. Bilägandet är belagt med så många pålagor att det finns en hel yrkeskategori som räknar på leasingupplägg så krångliga att landning på Mars känns trivialt - med det enda syftet att få ner kostnaden. Börja med att skapa ett begripligt och förutsägbart skattesystem så kommer elbilarna utan varken piska eller morot att konkurrera ut fossilerna.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Jag bedömer också att inom några år så kan subventioner börja fasas ut. Framför allt skulle jag vilja se en betydligt hårdare skatt på utsläpp (inte bara CO2 som det handlar om). Att tro att marknaden fixar detta på egen hand ser jag som naivt.
Jag tror det kommer bli otroligt svårt att fasa ut subventionerna. Som exempel skulle man ju egentligen vilja avskaffa ränteavdragen men det går inte. Dom är för cementerade i ekonomin och ett slopande skulle väljarna uppfatta som en skattehöjning. Samma med avdrag för arbetsresor. För att inte tala om förmånsbilar. Det systemet är ju så rotat att till och med höginkomsttagare gnäller när dom får betala sin bil med skattade pengar.
En fin egenskap med bonus/malus-systemet är ju att när försäljningen av malusbilar sjunker så kommer det in mindre pengar i systemet. De som då vill behålla bonus måste då argumentera för att pengar ska skjutas till från något håll, vilket blir svårare.
Ränteavdrag är en lite annan sak. Boende är en mycket större affär för flertalet människor, och ofta mer långsiktig, vilket gör dem mer sårbara för ändringar i detta avseende. Jag har därför en viss förståelse för att det är svårt att avskaffa ränteavdrag (fast jag som inte behöver ta bolån skulle inte ha något personligen att invända mot att avdragen togs bort )
Ränteavdrag används ju inte bara för bolån. Jag tycker det är synd att man missade möjligheten att trappa ner i takt med att räntan sänktes. Skulle vilja se ett sånt beslut att man "absorberar" nästa räntesänkning genom att sänka ränteavdraget motsvarande. På så sätt drabbas ju inte kostnaderna.
Ränteavdrag används ju inte bara för bolån. Jag tycker det är synd att man missade möjligheten att trappa ner i takt med att räntan sänktes. Skulle vilja se ett sånt beslut att man "absorberar" nästa räntesänkning genom att sänka ränteavdraget motsvarande. På så sätt drabbas ju inte kostnaderna.
Förvisso, men det är ju bolånen som är den tunga faktorn i sammanhanget. Håller med om att man borde passat på att trappa ner när räntorna föll.
Jag är varken för bidrag/subventioner eller straffskatter, men det är det hörn politikerna målat in sig i. Bilägandet är belagt med så många pålagor att det finns en hel yrkeskategori som räknar på leasingupplägg så krångliga att landning på Mars känns trivialt - med det enda syftet att få ner kostnaden. Börja med att skapa ett begripligt och förutsägbart skattesystem så kommer elbilarna utan varken piska eller morot att konkurrera ut fossilerna.
Håller med. Ett annat problem är att vi redan har världens högsta skattetryck. Skall vi slopa lite av de få skattelättnader som finns, så måste vi samtidigt försöka att sänka de generella skatterna. Annars blir det totala skattetrycket ohållbart högt.
Att kalla folk som inte håller med för diverse öknamn är som du säkert vet enligt gammal god vänstersed.
Är det därför du kallar människor för "rättrogna", vilket är en form av öknamn. Du håller dig alltså till vänsterseder?
När det gäller utsläppsrätterna ska vi naturligtvis inte betala företag på det sättet. Egentligen är det ett mycket märkligt system. Staten ska inte på det sättet pumpa in pengar i företag. Men det är väl vad Lomborgs supportrar vill. Om man nu vill jobba med utsläppsrätter måste målet vara att skära ner på antalet utsläppsrätter genom regelverksändring, antal tillåtna utsläppsrätter m m.
Ja det var onödigt.
Staten pumpar in pengar i företagen via bonus/malus också. Det är min huvudsakliga poäng. Eller tror du verkligen hela pengen kommer köparen till del?
Om det är så att staten pumpar in pengar i företagen som säljer bonus bilar så kommer de i så fall genom att staten tar pengar från företagen som säljer malus bilar. Det är lite skillnad.
I vilket fall som helst tror jag att subventioner kan vara en viktig del i att bidra till att efterfrågan skapas, så att teknikutveckling kommer igång. Jag bedömer också att inom några år så kan subventioner börja fasas ut. Framför allt skulle jag vilja se en betydligt hårdare skatt på utsläpp (inte bara CO2 som det handlar om). Att tro att marknaden fixar detta på egen hand ser jag som naivt.
Enligt Zalman och andra här inne gör Tesla jättevinst på varje såld bil. Särskilt i Sverige då vi har högre pris på Teslabilar än nästan alla andra länder. Då är det väl rimligt att säga att vi skänker våra skattepengar till Tesla i onödan? Enligt samme Zalman ska VW kunna tillverka ID.3 för 20 tusen euro. Så vi skänker tydligen pengar i onödan till VW också...
Känns som det kan vara ganska så stora missuppfattningar här.
Bidragen är inte till för bilindustrin. Varken till för Tesla, eller för bilindustrin genrellt. Det är ingen direkt koppling till de bidrag som vi hade till varvsindustrin förr i tiden (som var direkta bidrag till företag och sektorer som inte var lönsamma).
Bidragen är till för att styra om omställningen till en svensk elektrifierad fordonsflotta genom att styra om de ekonomiska incitamenten och påverkan av efterfrågan ifrån oss bilister.
Bidragen är inte till för bilindustrin. Varken till för Tesla, eller för bilindustrin genrellt. Det är ingen direkt koppling till de bidrag som vi hade till varvsindustrin förr i tiden (som var direkta bidrag till företag och sektorer som inte var lönsamma).
Bidragen är till för att styra om omställningen till en svensk elektrifierad fordonsflotta genom att styra om de ekonomiska incitamenten och påverkan av efterfrågan ifrån oss bilister.
Nja, om biltillverkarna skulle kunna sänka priset med 70 000 och fortsatt ha ha råd med alla sina omkostnader så blir det ju inte ett stöd. Men om stödet är en förutsättning för att priset ska hamna på den nivå som kunden vill betala så är det ju ett stöd till en icke lönsam industri. Jag tror inte det utan jag tror att elbilar skulle kunna sälja helt på egna meriter men att någon form av subvention/stöd förväntas för att man inte ska avstå i väntan på att subvention/stöd införs.
Nja, om biltillverkarna skulle kunna sänka priset med 70 000 och fortsatt ha ha råd med alla sina omkostnader så blir det ju inte ett stöd. Men om stödet är en förutsättning för att priset ska hamna på den nivå som kunden vill betala så är det ju ett stöd till en icke lönsam industri. Jag tror inte det utan jag tror att elbilar skulle kunna sälja helt på egna meriter men att någon form av subvention/stöd förväntas för att man inte ska avstå i väntan på att subvention/stöd införs.
Du har missuppfattat. Stödet är inte till för industrin, utan för påverkan av oss konsumenter i våra val.
Jag tror att elbilstillverkningen ännu är en olönsam industri. Det kommer nog att bli annorlunda ganska snart, men jag tror inte riktigt vi är där ännu.
Problemet är att vad som är ekonomiskt lönsamt och vad som är miljömässigt bra inte behöver sammanfalla. Då ska miljön ha företräde. I grunden bottnar problemet i att utsläpparen inte har behövt betala för utsläppen.
Du har missuppfattat. Stödet är inte till för industrin, utan för påverkan av oss konsumenter i våra val.
Det enklaste skulle vara att inte tillåta privata mil med företagsägda fordon och sänka inkomstskatterna så folk hade råd att köpa elbilar privat - eller sockerkaka om de hellre föredrar det. Allt det här dribblandet med förmånsbeskattning är absurt, vill du ha en elbil i Sverige ska du djupstudera skattereglerna och ändå tvingas spela hasard i tre år.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Det enklaste skulle vara att inte tillåta privata mil med företagsägda fordon och sänka inkomstskatterna så folk hade råd att köpa elbilar privat - eller sockerkaka om de hellre föredrar det. Allt det här dribblandet med förmånsbeskattning är absurt, vill du ha en elbil i Sverige ska du djupstudera skattereglerna och ändå tvingas spela hasard i tre år.
Helt enig om att förmånsbeskattningen och "rabattsystemet" med jämförbar fossilbil är helt absurt. Inte heller förstått relevansen i att premiera företagsägda miljöbilar avsevärt mer än privatägda.
Däremot tycker jag det är självklart att ha bidrag på rena bilar och/eller straffskatt på smutsiga. Förstår inte alls varför jag som skattebetalare ska betala för att städa upp miljö och hälsa pga att andra kör omkring i skitiga bilar.
Helt enig om att förmånsbeskattningen och "rabattsystemet" med jämförbar fossilbil är helt absurt. Inte heller förstått relevansen i att premiera företagsägda miljöbilar avsevärt mer än privatägda.
Däremot tycker jag det är självklart att ha bidrag på rena bilar och/eller straffskatt på smutsiga. Förstår inte alls varför jag som skattebetalare ska betala för att städa upp miljö och hälsa pga att andra kör omkring i skitiga bilar.
Fossila drivmedelskostnader består ju nästan uteslutande av skatt så man kan ju säga att det redan finns ett straff, drivmedel är dock en klassiskt prisinelastisk vara så det har ingen linjär effekt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
På vilket sätt är företagsägda bilar "avsevärt mer premierade"?
Du får samma bonus vid inköp, men du får dessutom en väldigt stor reduktion av förmånsvärdet.
Hade varit mycket bättre att ha en större bonus och ett förmånsvärde utan reduktion men baserat på inköpspriset efter avdragen bonus.
Fossila drivmedelskostnader består ju nästan uteslutande av skatt så man kan ju säga att det redan finns ett straff, drivmedel är dock en klassiskt prisinelastisk vara så det har ingen linjär effekt.
Nja, straffet beror ju främst på att fossilbilen är så hopplöst ineffektiv. Påslagen på el är ju gigantiska de också i procentuella termer.
Men givetvis ska drivmedlet vara hårt beskattat, det eliminerar dock inte behovet av att även premiera resp. straffa vid inköpet.
Hade varit intressant att veta hur mycket elbilar vi hade haft idag helt utan politiska incitament. Tveksamt om Tesla ens hade överlevt...
Sen är väl problemet snart löst oavsett iofs, det kan inte vara några stora skillnader i TCO mellan el och fossilt idag för "normalföraren" även exklusive bidrag.
Du får samma bonus vid inköp, men du får dessutom en väldigt stor reduktion av förmånsvärdet.
Hade varit mycket bättre att ha en större bonus och ett förmånsvärde utan reduktion men baserat på inköpspriset efter avdragen bonus.
Hur många elbilar skulle det ha sålts i Sverige om förarna hade varit tvungna att betala fullt förmånsvärde för en bil som kostar mellan 700 k - 1 miljon? Betydligt färre än idag. Nedsättningen av förmånsvärdet finns för att påskynda elektrifieringen av den svenska fordonsparken, men det är klart, tycker man att miljöaspekten är mindre viktig än en upplevd orättvisa så kan jag förstå resonemanget.
Jag tror att många med egna företag och pengar i kassan ser bilköp på firman som ett sätt att få något för pengarna istället för att skatta ut det som lön med världens högsta marginalskatter. Så frågan är hur Teslas försäljning sett ut utan denna möjlighet att minska sin skatt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Jag tror att många med egna företag och pengar i kassan ser bilköp på firman som ett sätt att få något för pengarna istället för att skatta ut det som lön med världens högsta marginalskatter. Så frågan är hur Teslas försäljning sett ut utan denna möjlighet att minska sin skatt.
Tror du har helt rätt.
Sa upp min anställning och startade eget konsultbolag bara för att jag var så trött på all enorm skatt man betalar som vanlig löntagare (speciellt om man har månadslöner mellan 60-90 papp och drabbas även av statlig inkomstskatt). Nu som egenföretagare kan jag iaf. göra lite mer olika vettiga avdrag för att något minska det sjukt enorma skattetrycket man drabbas av i Sverige.
Att ha en Tesla eller annan förmånsbil är ju en av fördelarna, men min fru (som är fortsatt anställd, i ungefär samma lönespann som mig) har ju även hon lite nytta av att ha förmånsbil, även om hon i praktiken betalar mer skatt än mig i övrigt.
Man borde helt klart reformera hela skatte- och bidragssystemet i Sverige tycker jag, men nu är vi väl iofs. rätt OT från ledaren i SvD.
Tror du har helt rätt. Sa upp min anställning och startade eget konsultbolag bara för att jag var så trött på all enorm skatt man betalar som vanlig löntagare (speciellt om man har månadslöner mellan 60-90 papp och drabbas även av statlig inkomstskatt).
Nu som egenföretagare kan jag iaf. göra lite mer olika vettiga avdrag för att något minska det sjukt enorma skattetrycket man drabbas av i Sverige.
Samma här.
Har man miljövinster som huvudargument är det ju dock högst tveksamt att öka på konsumtionen av stora lyxbilar, vilket blir effekten av dagens regler. Många företagare jag känner har en eller två fläskiga SUVar på firman, som sedan rullar i stort sett 100% privat. Även om dessa byts mot Tesla X så är det ju ett inte obetydligt miljöavtryck när det bästa ur den aspekten skulle vara att lägga pengarna på annat än nya bilar som inte kan motiveras i verksamhetsbeskrivningen.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Hur många elbilar skulle det ha sålts i Sverige om förarna hade varit tvungna att betala fullt förmånsvärde för en bil som kostar mellan 700 k - 1 miljon? Betydligt färre än idag. Nedsättningen av förmånsvärdet finns för att påskynda elektrifieringen av den svenska fordonsparken, men det är klart, tycker man att miljöaspekten är mindre viktig än en upplevd orättvisa så kan jag förstå resonemanget.
Du läste tydligen inte vad jag skrev. Jag skrev att jag tycker bonusen borde vara större samt att bonusbeloppet bör reducera det förmånsgrundande beloppet.
På vilket sätt skulle det vara bättre för miljön med en företagsägd elbil vs en privatägd? Det gör givetvis ingen som helst skillnad, det är bara ett orättvist system som spär på fördomen om att det bara är en subvention för de som redan är rika.
Dessutom hade det givetvis haft mycket större miljöeffekt om fler fossilbilar byttes mot elbilar istället för nuvarande fokus på företagsägda miljonbilar.
Jag gynnas absolut personligen av nuvarande regler, men för transformationen är det givetvis värdelöst av flera skäl.