Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 23 jan 2021 17:17

Robertrimmevik skrev:
macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)

Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.


Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?


Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.

Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.
Känns onödigt att gå tom på chansning och dra in assistansservice när en polarare kan komma och bogsera hem mig med någon halvmil kvar.( Skulle vilja gå riktigt lågt någon gång för att se hur känsligt det är med procenten nere på botten.

OBD 11 är det något du har själv eller är det som audis verkstäder använder?


Stämmer, ska nog upp på bärgare med flak.
OBD11 är som en konsumentversion av det verktyg verkstaden använder. Går att läsa felkoder, koda om saker samt kolla lite mer batteriinfo som temp mm. Kopplar upp mot app i telefonen efter inkoppling i bilen. Kodning ska man vara lite försiktig med. Såg ngn norrman i somras som fått till trailer assist på sin e-tron. Dvs att bilen håller släpet i vald vinkel. Kag testade och fastnade 3/4 in och backade alla ändringar. Då funkade inte längre assistanssystemen. Vet dock en firma som jobbar med att eftermontera originalgrejer på audi/porsche och fick hjälp. Krävde uppkoppling mot audis servrar för att återställa. Så nu ligger jag lågt. ;). Frågade honom vad audi hade tagit. Svaret var initial felsökning x-tusen och om man hade tur som fick en bra tekniker hittat fel. Annars oklart.
macky
 
Inlägg: 428
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 23 jan 2021 17:22

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.

Hur kan det tänkas funka hos e-tron? Vad händer med bufferten när kapaciteten minskar? Följer bufferten med oförändrad eller minskar den procentuellt i förhållande till batteriets totala kapacitet? Eller är det så att man använder bufferten för att dölja batteriets degradering och först när bufferten är förbrukad så minskar den användbara kapaciteten?

Det där har jag också undrat över. Och är det så att en buffert även skyddar ett degraderat batteri?
Men är det så att bufferten följer med degraderingen så borde man ju märka av en degradering ganska tidigt. (Lika tidigt som de elbilar som inte har någon buffert.)


Jag vet faktiskt inte. Hade väl tänkt att bufferten äts upp. Det skulle ju minska risken för audi att kunderna kommer under nivån för batterigarantin. Borde ju isf märkas på hastigheten på dc-laddning uppåt 100%. Är väl delvis den stora toppbufferten som gör att laddningen är så snabb hela vägen till 100.
macky
 
Inlägg: 428
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare mikebike » 23 jan 2021 19:02

Robertrimmevik skrev:
macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)

Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.


Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?


Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.

Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.

Kolla manualen. Min Tesla får bogseras max 5 km/tim max 50 meter eller nåt. D.v.s. till en bärgningsbil som kan ta bilen på flaket. Om jag fattat rätt så är den bakre motorn permanentmagnetiserad och går som generator även utan magnetiseringsström.
Därmed inte sagt att alla elbilar fungerar på samma sätt.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
 
Inlägg: 1237
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna
Referralkod: mikael72656

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 24 jan 2021 09:30

mati skrev:
macky skrev:Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)

Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.


Nu kan jag inte Audi (och egentligen inte heller Tesla), men jag skulle starkt misstänka att det är BMS som hamnat lite fel i sin kalibrering. Detta kombinerat med lite kyligare väder (då ökar den interna resistansen i battericellerna om du inte värmt upp paketet ordentligt innan avfärd).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 3962
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 24 jan 2021 11:18

Robertrimmevik skrev:2,8kWh/mil låg min på i somras när jag körde hårt(120-140)uppför Norrlandskusten i regn och motvind och kappkörde(140-180) med en Tesla M3 sista 4 milen in mot ionity i Sundsvall. Blev ju så besviken när Teslan inte svängde ner till ionityn. Den åkte väll givetvis vidare till SuC. ;)


:lol:

Vem vann mellan er, och vad hamnade förbrukningen på under just den sträckan? :)
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 3962
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 24 jan 2021 13:15

martinot skrev:Nu kan jag inte Audi (och egentligen inte heller Tesla), men jag skulle starkt misstänka att det är BMS som hamnat lite fel i sin kalibrering. Detta kombinerat med lite kyligare väder (då ökar den interna resistansen i battericellerna om du inte värmt upp paketet ordentligt innan avfärd).

Jo, det gjorde jag. Hade värmaren på i över en timme innan avfärd. Och då estimerade den en räckvidd runt 33 mil. Allt i sin ordning alltså.. Men sen stannade jag 2-3 timmar hos min kund i Mölndal och startade därifrån utan att förvärma (såklart). Det var då bilen började tappa räckvidd. Det kan bero på att BMS:en plötsligt upptäckte att det fanns mindre kräm kvar i batteriet än vad den hade trott i början. Eller så blev batteriet allt kallare och tappade kapacitet på grund av det. Och i takt med att räckvidden sjönk så körde jag allt långsammare. Men det gör ju att batteriet kanske blev ännu kallare. En ond cirkel kanske.
Samtidigt så kom ju den ursprungliga räckvidden tydligen tillbaka bara genom att jag laddade batteriet hemma. Det talar emot den teorin.
Nu ska jag åka samma sträcka ytterligare två gånger nästa vecka (spännande, först kör man inte en meter på flera månader och sen plötsligt närmare 100 mil på en vecka). Det blir spännande om bilen klarar sträckan nu eller om jag måste slöladda hos McDonalds i Alingsås. Jag tänker inte köra slut på batteriet igen.
Det var faktiskt en stor fördel med Teslan. Det spelade ingen roll hur långt den kom. Jag kunde alltid toppa hos SUC i Jung utan att förlora tid. E-tron måste klara sig hela vägen utan tillgång till vettiga laddmöjligheter. Och tyvärr finns ingen AC laddning hos min kund heller.
Vi får se, det ser ut att bli ett såntdär trevligt evighetsuppdrag hos min kund. Visar det sig att jag regelbundet måste köra till Mölndal nu så blir det kanske intressant med en Tesla igen i framtiden. SC ligger bara ett stenkast därifrån. :)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12798
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Martin E-tron » 24 jan 2021 22:21

Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Martin E-tron
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 sep 2020 13:30

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 25 jan 2021 09:20

Martin E-tron skrev:Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka

Händer kanske 1 gång på 30. Vilket är dåligt men så pass lite så det inte stör. Men då har jag bilen nästan alltid bra till.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 25 jan 2021 09:26

Martin E-tron skrev:Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka

Det händer mig rätt ofta, men jag tror att det beror på att bilen används så sällan. Den verkar gå i någon form av koma-läge efter någon vecka eller så, och då är det inte längre möjligt att väcka den med appen. Men så fort jag kör en sväng så fungerar appen igen.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12798
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 25 jan 2021 09:55

Martin E-tron skrev:Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka



Hände en gång häromdagen men det var första på mer än en månad och jag använder den varje dag ofta flera gånger. Brukar lösas efter att man öpnnat dörren och testar igen. För ett år sen kunde den ju ligga nere i flera dagar och funkade periodvis sporadiskt.
macky
 
Inlägg: 428
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: backe, Brynasalex, Muffis, simonk och 16 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.