Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Nu är jag färdig med testkörningarna av denna exklusiva laddbox. Skicka gärna ett PM vid intresse, finns i Stockholm.
Fungerar troligen till de flesta elbilar med typ 2 kontakt, jag har dock bara testad med Audi e-tron och Mercedes E-sprinter. (Vill du knyta den till appen krävs dock ett Porsche-ID)
Totalt nypris 37 200:- testkörd under fyra veckor för utvärdering. Pris 25 000:- inklusive moms
Kan även säljas till er elinstallatör, men jag säljer inte på kredit. Swish går bra.
Porsche Mobile Charger Connect är en exklusiv laddbox som även kan användas som reseladdare.
Den stödjer en laddningseffekt på upp till 22 kW (Kräver då en extra röd 32A adapter).
Laddaren är utrustad med en 5-tums pekskärm.
Laddboxen har många intelligenta laddningsfunktioner, varav några kräver en Internetanslutning eller ett kompatibelt Home Energy Management System (HEMS).
Se sidan 4-5 i denna fil:
https://adobeindd.com/view/publications ... 020_AW.pdf
Porsche Mobile ChargerPorsche Mobile Charger Connect- Bruksanvisning
https://www.porsche.se/globalassets/om- ... .20_eu.pdf
(Ingår ej) Porsche Home Energy Manager Bruksanvisning:
https://www.porsche.se/globalassets/om- ... .20_eu.pdf
Porsche ID
När laddboxen är länkad till ditt Porsche ID kan du hämta information om laddaren och laddningsförloppet i My Porsche och i Porsche Connect-appen.
(Oanvänt registreringskuvert med alla uppgifter ingår, har endast kört den stand alone)
När laddboxen startas upp går det att välja Svenska som språk. De allra flesta inställningar går att göra från touchskärmen.
Laddströmmen går att ställa i 1 Ampere steg, (i Tyska elbilar går inte laddströmmen att ställas inifrån bilen)
Den kan anslutas till Wi-Fi och har stöd för OTA-uppdateringar av själva laddboxen, eller agera som Wi-Fi hotspot och har en inbyggd webserver. Går då att ansluta standalone enhet.
Om den ansluts till Wi-Fi med Internetåkomst går det även att para ihop den med appen till bilen.
Laddaren stödjer även PLC powerline kommuniktion till energihanterare för HEMS.
Det finns en rejäl låsbar väggbox att köpa till, laddaren kan monteras inuti väggboxen och kan även spärras med en pin-kod så ingen annan kan ladda.
Finnas stöd för Plug & Charge, går att registrera fordon som tillåts att ladda, och det går sedan att ta ut excelfil med hur mycket varje fordon har laddat
PIN-skydd:
Genom att tilldela en fyrsiffrig PIN-kod kan du skydda laddningssystemet mot obehörig användning.
Kostnadsoptimerad laddning:
När du planerar laddningsprocessen tar systemet hänsyn till nuvarande och framtida priser för din elleverantör. Med hänsyn tagen till önskade avgångstider laddas fordonet företrädesvis vid tider när elkostnaden är lägst. Du kan enkelt ställa in önskad avgångstid i fordonet eller i Porsche Connect-appen. Connect-laddningssystemet får information om kundens elavgift via en praktisk manuell inmatning i Porsche Connect-appen eller via ett kompatibelt HEMS.
Integrerad laddningsenergi inspelning:
Registreringen av den laddade energin möjliggör att energikostnaderna, t.ex. dokument, export och t.ex. ska skickas till din arbetsgivare. Du kan se din laddningshistorik i Porsche Connect-appen och få den skickad via e-post därifrån.
Användning av solenergi:
Om du har ett solcellssystem kan du ytterligare optimera laddningsprocessen för din elbil. Med hjälp av solskenprognoser och önskad avgångstid beräknar e-tron laddningssystem connect en motsvarande laddningsplan, vilket leder till att maximera användningen av din egen solenergi. Du kan enkelt ställa in den avgångstid som krävs för detta i fordonet eller i Porsche Connect-appen. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas för användning).
Blackout-skydd:
Porsche Mobile Charger Connect anslutningen kan kommunicera med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet och laddar då alltid din elbil med den maximala elektriska effekten som finns i Villan. Om andra elektriska apparater slås på minskar systemet automatiskt laddningseffekten.
Så snart de andra stora förbrukarna i villan är avstängda ökar laddningssystemet effekten till högsta möjliga värde. På detta sätt undviker systemet överbelastning av elanslutningen och minskar samtidigt laddtiden för din elbil till ett minimum. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas tillgänglig för användning).
Mjukvaruuppdateringar:
Med hjälp av programuppdateringar är ditt laddningssystem alltid uppdaterad.
Obs! För AC-laddning med upp till 22 kW måste bilen vara utrustad tillvalet 22 kW ombordladdare samt att anslutning sker med extra röd kontakt CEE 32 A, 400 V (ingår ej).
Följande ingår:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Porsche Mobile Charger Connect 22 kW Art.nr: 9Y0971675BJ
22 kW Typ 2 laddkabel 2,5m. Art.nr: 7PP971676BJ (7,5 meters finns att köpa till, om laddboxen placeras smart så räcker det oftast bra med 2,5 meter)
Röd 11 kW 3-fas kontakt CEE 3P/16A. Art.nr: 958971678F. ( 32A röd finns att köpa till)
230 volt 1-fas schuko kontakt ingår också för laddning i ett vanligt vägguttag. Bör dock undvikas om inte eluttaget är i gott skick.
Porsche original tygväska med fästhakar, passar längs in i bagageutrymmet.
Smidig vägghållare som enkelt går att sätt i och ta ur laddaren om den ska med som reseladdare.
Vägghållare för laddkontakten.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fungerar troligen till de flesta elbilar med typ 2 kontakt, jag har dock bara testad med Audi e-tron och Mercedes E-sprinter. (Vill du knyta den till appen krävs dock ett Porsche-ID)
Totalt nypris 37 200:- testkörd under fyra veckor för utvärdering. Pris 25 000:- inklusive moms
Kan även säljas till er elinstallatör, men jag säljer inte på kredit. Swish går bra.
Porsche Mobile Charger Connect är en exklusiv laddbox som även kan användas som reseladdare.
Den stödjer en laddningseffekt på upp till 22 kW (Kräver då en extra röd 32A adapter).
Laddaren är utrustad med en 5-tums pekskärm.
Laddboxen har många intelligenta laddningsfunktioner, varav några kräver en Internetanslutning eller ett kompatibelt Home Energy Management System (HEMS).
Se sidan 4-5 i denna fil:
https://adobeindd.com/view/publications ... 020_AW.pdf
Porsche Mobile ChargerPorsche Mobile Charger Connect- Bruksanvisning
https://www.porsche.se/globalassets/om- ... .20_eu.pdf
(Ingår ej) Porsche Home Energy Manager Bruksanvisning:
https://www.porsche.se/globalassets/om- ... .20_eu.pdf
Porsche ID
När laddboxen är länkad till ditt Porsche ID kan du hämta information om laddaren och laddningsförloppet i My Porsche och i Porsche Connect-appen.
(Oanvänt registreringskuvert med alla uppgifter ingår, har endast kört den stand alone)
När laddboxen startas upp går det att välja Svenska som språk. De allra flesta inställningar går att göra från touchskärmen.
Laddströmmen går att ställa i 1 Ampere steg, (i Tyska elbilar går inte laddströmmen att ställas inifrån bilen)
Den kan anslutas till Wi-Fi och har stöd för OTA-uppdateringar av själva laddboxen, eller agera som Wi-Fi hotspot och har en inbyggd webserver. Går då att ansluta standalone enhet.
Om den ansluts till Wi-Fi med Internetåkomst går det även att para ihop den med appen till bilen.
Laddaren stödjer även PLC powerline kommuniktion till energihanterare för HEMS.
Det finns en rejäl låsbar väggbox att köpa till, laddaren kan monteras inuti väggboxen och kan även spärras med en pin-kod så ingen annan kan ladda.
Finnas stöd för Plug & Charge, går att registrera fordon som tillåts att ladda, och det går sedan att ta ut excelfil med hur mycket varje fordon har laddat
PIN-skydd:
Genom att tilldela en fyrsiffrig PIN-kod kan du skydda laddningssystemet mot obehörig användning.
Kostnadsoptimerad laddning:
När du planerar laddningsprocessen tar systemet hänsyn till nuvarande och framtida priser för din elleverantör. Med hänsyn tagen till önskade avgångstider laddas fordonet företrädesvis vid tider när elkostnaden är lägst. Du kan enkelt ställa in önskad avgångstid i fordonet eller i Porsche Connect-appen. Connect-laddningssystemet får information om kundens elavgift via en praktisk manuell inmatning i Porsche Connect-appen eller via ett kompatibelt HEMS.
Integrerad laddningsenergi inspelning:
Registreringen av den laddade energin möjliggör att energikostnaderna, t.ex. dokument, export och t.ex. ska skickas till din arbetsgivare. Du kan se din laddningshistorik i Porsche Connect-appen och få den skickad via e-post därifrån.
Användning av solenergi:
Om du har ett solcellssystem kan du ytterligare optimera laddningsprocessen för din elbil. Med hjälp av solskenprognoser och önskad avgångstid beräknar e-tron laddningssystem connect en motsvarande laddningsplan, vilket leder till att maximera användningen av din egen solenergi. Du kan enkelt ställa in den avgångstid som krävs för detta i fordonet eller i Porsche Connect-appen. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas för användning).
Blackout-skydd:
Porsche Mobile Charger Connect anslutningen kan kommunicera med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet och laddar då alltid din elbil med den maximala elektriska effekten som finns i Villan. Om andra elektriska apparater slås på minskar systemet automatiskt laddningseffekten.
Så snart de andra stora förbrukarna i villan är avstängda ökar laddningssystemet effekten till högsta möjliga värde. På detta sätt undviker systemet överbelastning av elanslutningen och minskar samtidigt laddtiden för din elbil till ett minimum. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas tillgänglig för användning).
Mjukvaruuppdateringar:
Med hjälp av programuppdateringar är ditt laddningssystem alltid uppdaterad.
Obs! För AC-laddning med upp till 22 kW måste bilen vara utrustad tillvalet 22 kW ombordladdare samt att anslutning sker med extra röd kontakt CEE 32 A, 400 V (ingår ej).
Följande ingår:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Porsche Mobile Charger Connect 22 kW Art.nr: 9Y0971675BJ
22 kW Typ 2 laddkabel 2,5m. Art.nr: 7PP971676BJ (7,5 meters finns att köpa till, om laddboxen placeras smart så räcker det oftast bra med 2,5 meter)
Röd 11 kW 3-fas kontakt CEE 3P/16A. Art.nr: 958971678F. ( 32A röd finns att köpa till)
230 volt 1-fas schuko kontakt ingår också för laddning i ett vanligt vägguttag. Bör dock undvikas om inte eluttaget är i gott skick.
Porsche original tygväska med fästhakar, passar längs in i bagageutrymmet.
Smidig vägghållare som enkelt går att sätt i och ta ur laddaren om den ska med som reseladdare.
Vägghållare för laddkontakten.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Inte intresserad av att köpa, men undrar vad som skiljer gentemot den för Audi (ser väldigt lika ut, förutom just loggan)?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Det är exakt samma hårdvara till Audi Mobile Charger Connect. (Förutom tygväskan)martinot skrev:Inte intresserad av att köpa, men undrar vad som skiljer gentemot den för Audi (ser väldigt lika ut, förutom just loggan)?
Skillanden är mjukvaran, det kommer upp en Porsche logga när du slår på ladddboxen, och den går bara att ansluta till ditt Porsche-ID och Porsche app.
Men som stand alone laddbox funkar den nog exakt lika som Audi Mobile Charger Connect.
En skillnad i mjukvaran mot Audi laddboxen är faktiskt att det finns stöd för Plug & Charge i Porsche laddboxen. Du kan registera ditt Porsche ID och sedan bara stoppa i laddkabeln.
Tyskarna verkar ha ett helt annat tänk än Svenska laddboxar, tycks vara vikigt att kunna låsa laddboxen för alla andra än ägaren, och att registera elförbrukningen väldig noga per fordon.
Går att ta ut många rapporter från laddboxen.
PIN-kod innan du laddar är också en möjlighet.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Hur kan den vara så dyr? Om man beställer den med sin Taycan kostar det 11300 plus 4400 för dockningsstationen för väggen.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Det som inte framgår där är att Connect-laddboxen då ersätter originalladdboxen, som ingår från början och är enklare.
Men även den mycket enklare laddboxen kostar nog minst runt 25 000:- om du vill köpa till den senare.
Det får väl egentligen ses som ett paketköp tillsammans med en ny Taycan.
Visst är den dyr, men väldigt påkostad och med fina funktioner.
Här är en prislista från förra året med 11 kW laddaren, den jag säljer är dock 22kW laddaren med bokstaven J på slutet.
(Vägghållare, Porsche tygväska och kabel med shuckokontakten finns dock inte med i prislistan)
Men även den mycket enklare laddboxen kostar nog minst runt 25 000:- om du vill köpa till den senare.
Det får väl egentligen ses som ett paketköp tillsammans med en ny Taycan.
Visst är den dyr, men väldigt påkostad och med fina funktioner.
Här är en prislista från förra året med 11 kW laddaren, den jag säljer är dock 22kW laddaren med bokstaven J på slutet.
(Vägghållare, Porsche tygväska och kabel med shuckokontakten finns dock inte med i prislistan)
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Ok då förstår jag.
Men j*lar vilka dyra kablar. Är det guldpläterade kontakter? Det är som hifi-entusiaster som lägger massvis med pengar på kablar ”för det ger bättre ljud”.
Men j*lar vilka dyra kablar. Är det guldpläterade kontakter? Det är som hifi-entusiaster som lägger massvis med pengar på kablar ”för det ger bättre ljud”.
Re: Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Är Audis lika dyr?
Håller med om att det är hemska pengar för en i grunden portabel laddbox. Hade den kostat 6000, eller tom. upp till 9000, så hade jag inte tyckt att det var konstigt.
Håller med om att det är hemska pengar för en i grunden portabel laddbox. Hade den kostat 6000, eller tom. upp till 9000, så hade jag inte tyckt att det var konstigt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Verkar som att biltillverkarna tar rejält betalt för sina egna laddboxar. Det är väl bara Tesla som har en vettigt prissatt laddbox idag.martinot skrev:Är Audis lika dyr?
Håller med om att det är hemska pengar för en i grunden portabel laddbox. Hade den kostat 6000, eller tom. upp till 9000, så hade jag inte tyckt att det var konstigt.
Då vi behöver 52 laddboxar till terminalen så funkar det inte med en så dyr lösning, även om Porsche laddboxen är rejäl och funkar bra.
Men det är faktiskt lite lägre pris på Audi laddboxen:
Audi Connect laddboxen 8V4998639A kostar 24 130 kr ink.moms
Väggfästet 8V4915706E kostar 1 918 kr ink.moms
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Det är någon typ av plättering på kontakterna, men inte i guld. Laddeffekten i elbilen blev cirka 200 watt högre med denna laddbox, av de fem vi testade på 11 kW.KnightRider skrev:Ok då förstår jag.
Men j*lar vilka dyra kablar. Är det guldpläterade kontakter? Det är som hifi-entusiaster som lägger massvis med pengar på kablar ”för det ger bättre ljud”.
Väldig låg egenförbrukning har den också.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Jo, nog för att märkesboxar kostar extra, men här tycker jag VAG saftat på lite väl mycket ockerpriser!
Nu kanske det är OT för denna tråden, men är lite nyfiken gällande vilken lösning/laddbox landade ni på efter er utvärdering?
Nu kanske det är OT för denna tråden, men är lite nyfiken gällande vilken lösning/laddbox landade ni på efter er utvärdering?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddbox -Porsche Mobile Charger Connect
Ja, det borde väl vara i en egen tråd, vi har dock inte landat ännu. Detta stora laddprojekt är väldigt komplext att få ihop.martinot skrev:Jo, nog för att märkesboxar kostar extra, men här tycker jag VAG saftat på lite väl mycket ockerpriser!
Nu kanske det är OT för denna tråden, men är lite nyfiken gällande vilken lösning/laddbox landade ni på efter er utvärdering?
Laddboxar för 22 kW AC-laddning är egentligen det minsta bekymmret, finns så mycket att välja på idag. Vi har hittat några bra lösningar, får se vad kunden slutligen väljer.
Värre är det med 150 kW DC-laddarna till alla tunga lastbilar, elnätsägaren som inte har kapacitet i elnätet just nu, och att få till bra avtal mellan fastighetsägaren och deras hyresgäst som är ett logistikcenter.
Och att logistikcentrets lastbilar ägs av fristående åkerier, de åkarna behöver få ett attraktivt ladderbjudande, vi vet inte heller vilka fordon åkarna kommer att köpa in.
Logistikcentret vill köra in de mindre elskåpbilarna och ladda inuti terminalen när de lastas, och lite annat smått och gott som bygglov för ny nätstation och att hitta utrymmen för alla prylar.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04