Ordning i leden

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Ordning i leden

Inlägg av Stefan »

Börjar bli trött på allt OT. Man tappar intresse att läsa vissa inlägg som inte har med ämnet. Har säkert syndat själv men det finns flera som spammare utan för ämnen. :evil:
Tycker vi skall bättra oss. Jag skall iallafall med de få inlägg jag gör.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Ordning i leden

Inlägg av bylund »

+1. Viss glidning i ämnet får man tåla, men det kanske är lite väl mycket diskussion i alla möjliga trådar t ex om hur många inlägg det är i tråden eller vem som har gjort hur många. Det är inte så intressant i längden (och jag har nog också syndat :oops: )
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har inget emot när man går ifrån ämnet som sådant, sålänge diskussionen och innehållet är intressant (även om man kanske skulle överväga att starta fler avknoppningstrådar - kanske kunde moderatorerna vara snabbare på att knoppa av?). Det jag kan tycka är synd är när informationsdensiteten blir för låg. Väldigt många inlägg utan att särskilt mycket blir sagt. Det gör det jobbigt att hänga med och läsa ikapp i trådar där det emellanåt kan dyka upp något man faktiskt ändå är intresserad av.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
+1. Viss glidning i ämnet får man tåla, men det kanske är lite väl mycket diskussion i alla möjliga trådar t ex om hur många inlägg det är i tråden eller vem som har gjort hur många. Det är inte så intressant i längden (och jag har nog också syndat :oops: )
går det inte att ha nån slags vote upp/ner och en auto-delete funktion? om inlægget inte får nån upvote så försvinner det efter x dagar?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Det bästa är ju om det funkar utan vare sig moderering eller röstknappar. Och det gör det nog för det mesta, bara nu på senare tid som alla trådar verkar spåra ur och bli chattrådar. Det går nog över så småningom.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Att knoppa av kan vara bra men risken är att de nya avknoppade trådarna blir helt oförståeliga då de är tagna ur sitt kontext. Sen innebär det en massa jobb för moderatorerna att fixa detta.

Enklast vore om vi själva inser när vi går från ämnet och startar en ny tråd dit vi länkar som blir mer On Topic och låta den förra vara kring ämnet.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Så länge man håller sig till den egna personliga presentationstråden så får det spåra ur så mycket det vill för min del. Däremot tycker jag att seriösa trådar om väsentliga ämnen bör hållas så rena det går... (max 80% OT). ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

chpaulin skrev:
Att knoppa av kan vara bra men risken är att de nya avknoppade trådarna blir helt oförståeliga då de är tagna ur sitt kontext. Sen innebär det en massa jobb för moderatorerna att fixa detta.
Vi har ju uppenbarligen många medlemmar med både för mycket tid och energi, så då kanske de skulle få göra obligatorisk avknoppningstjänst istället? ;)
lator skrev:
Så länge man håller sig till den egna personliga presentationstråden så får det spåra ur så mycket det vill för min del. Däremot tycker jag att seriösa trådar om väsentliga ämnen bör hållas så rena det går... (max 80% OT). ;)
80% känns som en mycket rimlig ambitionsnivå, om än lite orealistisk! ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

lator skrev:
Precis. Som beroende läser jag ju allt i alla fall, men om någon om ett tag söker info så är det ju bra trådarna i mer seriösa ämnen håller sig någorlunda till ämnena. Presentationstrådar kan går hur OT som helst, eller andra trådar skapade med syfte att diskutera 1000 inlägg kan handla om det. Dessa kan man ju strunta i att öppna (om man är frisk, till skillnad från mig).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50

Inlägg av vigge50 »

danni skrev:
lator skrev:
80% känns som en mycket rimlig ambitionsnivå, om än lite orealistisk! ;)
:lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Som sektledare uttalar jag härmed följande fatwa:

Forumavdelning Presentation får spåra ut hur mycket som helst.
I övriga avdelningar försök hålla er till ämnet lite mer. En viss mått av OT (off topic) är roligt, men på senaste veckor har det spårat ur lite.
Som moderator vill orkar jag inte beskära diskussionerna, men jag kanske ska börja med påpekanden till folk som OT-ar för mycket. Det är en otydlig gräns mellan rolig/lagom OT och störande mycket så nivån av tillsägning blir helt och hållet subjektiv och slumpmässig från min sida. Hoppas ingen tar illa upp.

När jag startade forumet beslöt jag mig för att enda regeln är inga personpåhopp, annars är det ganska så fritt fram vad man får skriva. Jag vill inte vara den "forumnazi" som förekommer på vissa andra forum där man nästan är rädd att skriva nåt inlägg. Antalet inlägg som jag har modererat bort är därför ganska så få. Jag vill inte ta död på humorn som frodas på forumet nu heller, men jag uppmanar till viss eftertanke och återhållsamhet. Hoppas ni förstår innebörden och håller OT på lagom nivå.

Haram-ämnen som vi alla är lite småtrötta på är:
Android vs iPhone
Windows vs Apple
VHS vs Betamax
Amiga vs Atari
etc
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Väl talat o'store överstepräst! :)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Mycket förståndigt uttryckt!

Jag hoppas och tror att det går att hålla en rimlig nivå på skämt/OT så att vi slipper modereras av de som fortfarande inte har dragits med i den något obskyra trend som kan anses ha florerat ibland...

Det viktigaste är väl att alla håller god ton samt att man känner sig välkommen hit så att man kan få ta del av all den kunskap och erfarenhet som trots allt finns här. Jag anser att nivån på både medlemmar och inlägg är allmänt hög och korrekt. Det finns alldeles för många forum som frekventeras av tvivelaktiga individer som inte verkar ha annat att göra än att kommentera allt och alla på diverse forum... Något sådant verkar vi väl inte behöva oroa oss för eller???

För övrigt så snöar det i Jämtland idag... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
Mycket förståndigt uttryckt!

Jag hoppas och tror att det går att hålla en rimlig nivå på skämt/OT så att vi slipper modereras av de som fortfarande inte har dragits med i den något obskyra trend som kan anses ha florerat ibland...

Det viktigaste är väl att alla håller god ton samt att man känner sig välkommen hit så att man kan få ta del av all den kunskap och erfarenhet som trots allt finns här. Jag anser att nivån på både medlemmar och inlägg är allmänt hög och korrekt. Det finns alldeles för många forum som frekventeras av tvivelaktiga individer som inte verkar ha annat att göra än att kommentera allt och alla på diverse forum... Något sådant verkar vi väl inte behöva oroa oss för eller???

För övrigt så snöar det i Jämtland idag... :(
Det var ett perfekt slut för att dra även denna tråden helt OT, skulle faktiskt vara lite komiskt om den gör. :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Trots (eller kanske pga) en del OT, så är denna ungdomsgård betydligt trevligare och roligare att besöka den norska seniorklubben aka elbilforum. Där är det ganska torrt och tråkigt, man kan få svar på tekniska frågor, men tröttnar ganska snabbt på att besöka den förutom specifika funderingar. Ungdomsgården är kul :D
Här är det väldigt få "sura personpåhopp", på elbilforum relativt ofta och istället för att en tråd här urartar i humoristisk OT, så urartar den där "ofta" i personpåhopp-OT.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Trots (eller kanske pga) en del OT, så är denna ungdomsgård betydligt trevligare och roligare att besöka den norska seniorklubben aka elbilforum. Där är det ganska torrt och tråkigt, man kan få svar på tekniska frågor, men tröttnar ganska snabbt på att besöka den förutom specifika funderingar. Ungdomsgården är kul :D
Här är det väldigt få "sura personpåhopp", på elbilforum relativt ofta och istället för att en tråd här urartar i humoristisk OT, så urartar den där "ofta" i personpåhopp-OT.
+1
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

På ämnet meningsfulla inlägg så skulle jag önska att de som citerar inlägg och kommenterar med bara "+1" kunde utveckla lite mer. Inte sällan sitter jag och undrar vad personen egentligen menar med "+1".
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

Surfaren skrev:
På ämnet meningsfulla inlägg så skulle jag önska att de som citerar inlägg och kommenterar med bara "+1" kunde utveckla lite mer. Inte sällan sitter jag och undrar vad personen egentligen menar med "+1".
+1 :D
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Surfaren skrev:
Det finns ju moddar för phpBB som gör att man får en knapp för like/thanks eller liknande. Det kunde vara en ersättning för alla +1-poster.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

danni skrev:
Surfaren skrev:
Det finns ju moddar för phpBB som gör att man får en knapp för like/thanks eller liknande. Det kunde vara en ersättning för alla +1-poster.
jans skrev:
Surfaren skrev:
+1 :D
++ :D
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

TiborBlomhall skrev:
Som sektledare uttalar jag härmed följande fatwa:

Forumavdelning Presentation får spåra ut hur mycket som helst.
I övriga avdelningar försök hålla er till ämnet lite mer. En viss mått av OT (off topic) är roligt, men på senaste veckor har det spårat ur lite.
Som moderator vill orkar jag inte beskära diskussionerna, men jag kanske ska börja med påpekanden till folk som OT-ar för mycket. Det är en otydlig gräns mellan rolig/lagom OT och störande mycket så nivån av tillsägning blir helt och hållet subjektiv och slumpmässig från min sida. Hoppas ingen tar illa upp.

När jag startade forumet beslöt jag mig för att enda regeln är inga personpåhopp, annars är det ganska så fritt fram vad man får skriva. Jag vill inte vara den "forumnazi" som förekommer på vissa andra forum där man nästan är rädd att skriva nåt inlägg. Antalet inlägg som jag har modererat bort är därför ganska så få. Jag vill inte ta död på humorn som frodas på forumet nu heller, men jag uppmanar till viss eftertanke och återhållsamhet. Hoppas ni förstår innebörden och håller OT på lagom nivå.

Haram-ämnen som vi alla är lite småtrötta på är:
Android vs iPhone
Windows vs Apple
VHS vs Betamax
Amiga vs Atari
etc
Tack Tibor! Håller helt med och tycker det är okej med måtta och i rätt trådar. Även jag skrattar gott ibland åt OT :lol:
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Med måtta är det ok för mig också, men en oönskad bieffekt av trådarna som spårar iväg med massor av irrelevanta inlägg är att det inte går att föra en diskussion om trådens egentliga ämne eftersom de relevanta inläggen försvinner bak väldigt fort och förblir obesvarade.
Därför - starta gärna nya trådar om OT-grejer. Jag diskuterar gärna allt möjligt här på forumet - ni är ett bra och smart gäng med mycket synpunkter och tankar. Det finns väl en övrigt-kategori där man kan diskutera allt från politik till terroristattacken i Paris..?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Tycker ändå det trådarna ofta hittar tillbaka i rätt riktning. Ibland efter 5-6 inlägg och ibland tar det längre tid. Däremot så händer det ju också att vissa ämnen dör ut, men i många fall så hade dom nog gjort det ändå även om tråden inte spårat iväg.
Jag tycker det är mer störigt när det skapas flera olika trådar med nästan samma ämne än när en tråd glider iväg.

När en diskussion spårar iväg så är det såklart bra om man hade kunnat flytta inläggen till ny tråd. Problemet är att vi användare inte kan göra Det och jag förstår att inte Tibor kan sitta här och vakta hela tiden.
En hel del intressanta tråd har börjat på detta sättet. Dvs att Tibor samlar ihop Några inlägg från en annan tråd.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att det är kul med att det är så fritt här på forumet. Man får inga varningar och inga borttagna inlägg, folk tillåts ota och stämningen blir bra på det sättet. Jag gillar off topic :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Jag tycker att det är kul med att det är så fritt här på forumet. Man får inga varningar och inga borttagna inlägg, folk tillåts ota och stämningen blir bra på det sättet. Jag gillar off topic :)
+1
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar