Se det från den ljusa sidan istället. Nu finns det bevis för att det du trodde även stämmer i verkligheten. Grattis.

Moderator: Redaktion
Hoppas att man lyssnar på Skatteverket så att de som kan skaffa förmånsbilar har lite mer tid och kanske flera bilar att välja på.Bjelke skrev:Ja om Skatteverket protesterar så borde det bita, och dom har en vettig synpunkt på det hela också...
Ja ett halvår till är ju ganska bra, mycket på G nunek0 skrev:Hoppas att man lyssnar på Skatteverket så att de som kan skaffa förmånsbilar har lite mer tid och kanske flera bilar att välja på.Bjelke skrev:Ja om Skatteverket protesterar så borde det bita, och dom har en vettig synpunkt på det hela också...
Länk - möjligen?leiflodde skrev:Northvolds vd på TV4 tidigare idag.
Fick bl.a. frågan om blodsbatterier.
Tänkt på det också i några år. Tomgångskörning i stad är förbjudet i mer än några få minuter, köra dieselvärmare i en halvtimme ibland helt utan rening är inga problem...
Funderade på samma bl.a. förra veckan när en kollega nämnde att värmaren gick hela julhelgen fast hen var ledigSvenssons skrev:Tänkt på det också i några år. Tomgångskörning i stad är förbjudet i mer än några få minuter, köra dieselvärmare i en halvtimme ibland helt utan rening är inga problem...
Det är galet knasigt och totalt inkonsekvent (som mycket i samhället). Att man straffar någon som tomgångskör i 5 minuter (med partikelfilter och katalysator), men låter de med dieselvärmare spruta ut helt orenade utsläpp, och en enormt massa partiklar i timtals (tex. taxi) är rent hål i huvudet. Vad tänker våra politiker med?Svenssons skrev:Tänkt på det också i några år. Tomgångskörning i stad är förbjudet i mer än några få minuter, köra dieselvärmare i en halvtimme ibland helt utan rening är inga problem...
Skottpengar på sånt, ok lite hårt men det är inte ok beteende! Hade han haft Volvo så drar värmaren så mycket batteri också förutom diesel så han inte kommer kunna använda den om den stått och gått utan att köra efteråt.leiflodde skrev:Funderade på samma bl.a. förra veckan när en kollega nämnde att värmaren gick hela julhelgen fast hen var ledigSvenssons skrev:Tänkt på det också i några år. Tomgångskörning i stad är förbjudet i mer än några få minuter, köra dieselvärmare i en halvtimme ibland helt utan rening är inga problem...orkade inte ändra klockan
Är det någon som blir straffad för tomgångskörning i praktiken? Har man någonsin sett polisen gå runt i en stillastående bilkö och dela ut böter?martinot skrev:Det är galet knasigt och totalt inkonsekvent (som mycket i samhället). Att man straffar någon som tomgångskör i 5 minuter (med partikelfilter och katalysator), men låter de med dieselvärmare spruta ut helt orenade utsläpp, och en enormt massa partiklar i timtals (tex. taxi) är rent hål i huvudet. Vad tänker våra politiker med?
Inte vad jag känner till eller hört talas om.Fredrik j skrev:Är det någon som blir straffad för tomgångskörning i praktiken? Har man någonsin sett polisen gå runt i en stillastående bilkö och dela ut böter?
https://www.vibilagare.se/nyheter/broms ... n-drabbadeBromspedalen kan lossna i 60 000 bilar – Audi, Seat, Skoda och Volkswagen drabbade.
Värmepanna och vedkamin har dock krav på "avgasröret" så att avgaserna sprids bort. Här skickas avgaserna ut i marknivå inte sällan i stadsmiljö.tor-ake skrev:Man kan nog jämföra värmaren med en oljepanna som ju fortfarande får användas för uppvärmning av hus på många platser. Eller vedkamin. Jag har en sån "finrumskamin" som jag eldar nån kubikmeter björkved i varje vinter, och den släpper nog tyvärr, måste jag säga, ut mer partiklar än grannarnas dieselvärmare.
Det värsta är att de riskerar att dras in i kupén. Hos min XC60 D5 satt värmarens avgasrör bakom höger framhjul, om man stod still luktade det gammal långtradare i bilen.tor-ake skrev:Ja precis, att partiklarna (röken) håller sig nära bilen kan ju vara både bra och dåligt. Dåligt om man måste gå i närheten. I Stadsmiljö, vid en trottoar t.ex, borde det vara totalförbud.
Har man dieselvärmare behöver man inte en elektrisk motorvärmare, så enkelt resonerar de flesta. Det är en extra kostnadTeslaspolen skrev:Ska vi fortsätta på dieselvärmare så vill jag passa på att ge en känga till ett par av mina annars trevliga grannar: de har egen parkering med väggutag direkt i anslutning. Och så står deras diesellok där och bränner diesel istället för att vara inkopplade med en 1 meters kabel i väggen.
Varför gör man så här?