Förlorar mil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare

Förlorar mil

Inlägg av lejon1 »

Kör nere i Spanien utan SC. Tankade absolut fullt i Tarragona i sista SC för att försöka hitta laddmöjlighet. Räknar med att köra ultrasnålt så jag kör gamla vägen och tänker köra efter lämpliga lastbilar i 80-90. Ingen AC, 3,2 kg i däcken. Får 39.2 på typical kör i lustakt (skämdes) i 16,6 mil. Avg ofta på ca 165. I Valencia hade vi bara 14 mil kvar. Jag förlorade alltså 8,6 mil trots luskörning. Bilen 85:a uttagen 2015.01.01 1400 mil. Har jag ett odugligt batteri? Att bilen förbrukar massor på motorvägarna 125-145 km/t är väl Ok när det finns tätt med SC. Hittade bara 220 laddare så jag övertygade en verkstadsägare på varuhuset Corte Ingles att stå 3,5 timmar med 380 v. Skall kontakta service på måndag. Där jag skall bo ett halvår (golfpensionär) får jag hålla tillgodo med 220Tänkte få lite åsikter.
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Re: Förlorar mil

Inlägg av Plinder »

Det låter lite fel, ja.

Jag räknade lite själv och jag får det till 26 mil ungefär mellan tarragona och valencia, så det kan ju förklara lite av skillnaden, mer förklaring än så kan jag inte hitta och att det skett någon tankevurpa hos dig eller hos mig?

SC kan ju vara placerade närmare förstås, men det har jag inte koll på.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Kolla vad du får för total energiförbrukning från fulladdat tills den är nere vid nästan noll.
Det är det enda sättet att veta vad man har för kapacitet.
Man bör dessutom göra det några gånger, för jag tycker det varierar något från gång till gång.
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare

Inlägg av lejon1 »

Tackar så mycket Pinjer! Det beror nog på åldern (70) och 4 dagars (gratis)körning. Du har alldeles rätt, det lättar mitt hjärta det är fortfarande världens bästa bil! :P Vi körde in 1,4 mil istället.
Olle tackar återigen!
Ps! Tyckte det var 16 långa mil! :oops:
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

lejon1 skrev:
Tackar så mycket Pinjer! Det beror nog på åldern (70) och 4 dagars (gratis)körning. Du har alldeles rätt, det lättar mitt hjärta det är fortfarande världens bästa bil! :P Vi körde in 1,4 mil istället.
Olle tackar återigen!
Ps! Tyckte det var 16 långa mil! :oops:
:lol:

Det är dessutom 29,5 mil-nånting om man tar gamla vägen enligt google maps. Sen blir det ju lätt lite irrande innan man kommer fram, även för unga mig på 35 år :). Sov gott och tänk på oss som jobbar när du står där på banan...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Kollade du nån Chademo-laddare i Valencia som omnämnts tidigare på forumet?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Känner inte till området men upplever att en väg med kullar drar mer än en platt. Samma med kurvor!
Kanske jag säger det självklara och ni redan räknat in det.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

lejon1 skrev:
Hittade bara 220 laddare så jag ...
Ett tillfälle där särskrivningar blir helt fel.
Vad är problemet om du har 220 laddare att välja på?
:D
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Martinen skrev:
Kolla vad du får för total energiförbrukning från fulladdat tills den är nere vid nästan noll.
Man bör dessutom göra det några gånger, för jag tycker det varierar något från gång till gång.
Jag har nu gjort det omvända, dvs jag har kört ned till 0 på mitt batteri och satte igång att ladda och mätte samtidigt energin. Laddningen tog knappt 8h med 16A trefas och det hade då gått åt 84kWh. Underligt nog var det inget som blev nedsläckt denna gång jag närmade mig 0. Med 6.2 mjukvaran stängdes först fläkt och radio av ljuset slocknade mm. Undrar om man ändrat något? vVd 2% kvar stod det 70kWh förbrukat i panelen vid laddningen precis före, alltså inte samma laddtillfälle och laddenergimätning men precis efter varandra 1h mellan.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

jonas skrev:
. Med 6.2 mjukvaran stängdes först fläkt och radio av ljuset slocknade mm.
Har aldrig varit med om att den stängt ner och släckt. Jag kört ner till noll ett antal gånger och även lite mer. Det som hänt mig är att det reducerat effekten för kylan, och motorerna, men förutom det ganska oförändrat.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

jonas skrev:
Martinen skrev:
Jag har nu gjort det omvända, dvs jag har kört ned till 0 på mitt batteri och satte igång att ladda och mätte samtidigt energin. Laddningen tog knappt 8h med 16A trefas och det hade då gått åt 84kWh. Underligt nog var det inget som blev nedsläckt denna gång jag närmade mig 0. Med 6.2 mjukvaran stängdes först fläkt och radio av ljuset slocknade mm. Undrar om man ändrat något? vVd 2% kvar stod det 70kWh förbrukat i panelen vid laddningen precis före, alltså inte samma laddtillfälle och laddenergimätning men precis efter varandra 1h mellan.

Det hade gått åt 84KWh men det är väl lite förluster på det ingen man vet vad som faktiskt gick in i batterierna?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

apkungen skrev:
jonas skrev:
Martinen skrev:

Det hade gått åt 84KWh men det är väl lite förluster på det ingen man vet vad som faktiskt gick in i batterierna?
Ja man får nog dra 10% eller nått sånt.
Skriv svar