https://sscp.se/scienceweek/program2021 ... v-elbilar/Volkswagen är mitt inne i en stor omställning mot att bli världens ledande tillverkare av elbilar.
Målet är att bygga elbilar för miljoner människor, inte enbart miljonärer.
Koncernen investerar 33 miljarder euro fram till 2023 och fram till 2029 räknar man med att ha lanserat 75 helt nya eldrivna modeller och 60 laddhybrider.
Här i Sverige går utvecklingen snabbt. Mot slutet av 2020 stod laddbara bilar för nära hälften av Volkswagens personbilsförsäljning.
I vårt program under Södertälje Science Week får du se och höra Sofia Granfors, Head of E-mobility hos Volkswagen Group Sverige och företagets kommunikationschef Marcus Thomasfolk berätta mer om denna jättesatsning och vad som är viktigt att prioritera för den svenska organisationen.
Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Moderator: Redaktion
Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
För en gångs skull så känns det trovärdigt, och inte omöjligt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Har VW egen tillverkning av batterier?
MVH
MVH
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Om man skall bli bra krävs det att man har som mål att bli bäst. Är målet att bli ok blir det ofta pannkaka.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Blir kul att höra vad Sofia Granfors säger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Suck. De har bra pr-avdelning. Samma slogan upprepades när AMS testade ID4. "För miljoner, inte miljonärer." Problemet är bara att VAG satsar på att bygga kapacitet i långt mycket långsammare takt än Tesla samtidigt som man har mycket lägre mål än Tesla. Att då våga hävda att man ska bli världens ledande tillverkare av elbilar känns rätt magstarkt. Det är dessutom så att för varje miljard som VAG satsar på att ta fram elbilar så satsar man två miljarder på att ta fram nya fossilbilar.Zalman3 skrev:Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar.
https://sscp.se/scienceweek/program2021 ... v-elbilar/Volkswagen är mitt inne i en stor omställning mot att bli världens ledande tillverkare av elbilar.
Målet är att bygga elbilar för miljoner människor, inte enbart miljonärer.
Koncernen investerar 33 miljarder euro fram till 2023 och fram till 2029 räknar man med att ha lanserat 75 helt nya eldrivna modeller och 60 laddhybrider.
Här i Sverige går utvecklingen snabbt. Mot slutet av 2020 stod laddbara bilar för nära hälften av Volkswagens personbilsförsäljning.
I vårt program under Södertälje Science Week får du se och höra Sofia Granfors, Head of E-mobility hos Volkswagen Group Sverige och företagets kommunikationschef Marcus Thomasfolk berätta mer om denna jättesatsning och vad som är viktigt att prioritera för den svenska organisationen.
VAGs plan för de här decenniet är att sälja 20 miljoner elbilar men de man inte skryter med är att man samtidigt planerar att sälja 90 miljoner fossilbilar. Teslas plan för det här decenniet är att sälja 80 miljoner elbilar. Tesla har dessutom mer eller mindre nått sina produktionsmål hittils medan VAG har misslyckats stort med att nå sina. Det inger ingen trovärdighet och VAG har mycket kvar att bevisa. Det första man måste göra om man ska nå sina mål är att aggressivt börja bygga kapacitet för batteriproduktion tillsammans med någon partner som Tesla gjorde med Panasonic. Att dela ut batterikontrakt till höger och vänster har inte fungerat hittils och några tiotals GWh tillsammans med Northvolt om 3-5 år är alldeles för lite alldeles försent.
Ps. Jag tycker ändå att VAG har gjort mycket rätt. ID3, ID4, Taycan och E-tron är jättebra elbilar allihop och bra alternativ till Teslas bilar. Det är bara tråkigt att de satsar så dåligt på kapacitet.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
VAG är ju redan världens största personbilstillverkare och el är ju det som kommer att ta över, att sikta på annat är förstaplatsen för VAG är ju att mista sin plats.
Å andra sidan behöver man inte sälja flest för att för att ledande inom ett område, vore lite skojigare om det VAG syftar på är att vara tekniskt ledande.
Å andra sidan behöver man inte sälja flest för att för att ledande inom ett område, vore lite skojigare om det VAG syftar på är att vara tekniskt ledande.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Även om jag delvis håller med dig ska man inte blunda för att VW ensamt sålde ca 30 000 fler rena elbilar i Europa än vad Tesla gjorde under 2020. Lägg till det 35 000 Audi e-Tron, lite drygt 12 000 Porsche Taycan och några Skoda Citigo så sålde VW-gruppen dubbelt så många elbilar som Tesla i Europa 2020. Globalt hade de såklart ingen chans mot Tesla, men det visar ändå på hur snabbt saker kan förändras. Tesla var länge dominanta på Europamarknaden tillsammans med Renault, men förra året hade varken Tesla eller Renault någon chans mot VW. Det är inte nästa år eller året efter det som är det viktiga, utan hur det kommer se ut på lång sikt.Jordad skrev:Suck. De har bra pr-avdelning. Samma slogan upprepades när AMS testade ID4. "För miljoner, inte miljonärer." Problemet är bara att VAG satsar på att bygga kapacitet i långt mycket långsammare takt än Tesla samtidigt som man har mycket lägre mål än Tesla. Att då våga hävda att man ska bli världens ledande tillverkare av elbilar känns rätt magstarkt. Det är dessutom så att för varje miljard som VAG satsar på att ta fram elbilar så satsar man två miljarder på att ta fram nya fossilbilar.Zalman3 skrev:Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar.
https://sscp.se/scienceweek/program2021 ... v-elbilar/Volkswagen är mitt inne i en stor omställning mot att bli världens ledande tillverkare av elbilar.
Målet är att bygga elbilar för miljoner människor, inte enbart miljonärer.
Koncernen investerar 33 miljarder euro fram till 2023 och fram till 2029 räknar man med att ha lanserat 75 helt nya eldrivna modeller och 60 laddhybrider.
Här i Sverige går utvecklingen snabbt. Mot slutet av 2020 stod laddbara bilar för nära hälften av Volkswagens personbilsförsäljning.
I vårt program under Södertälje Science Week får du se och höra Sofia Granfors, Head of E-mobility hos Volkswagen Group Sverige och företagets kommunikationschef Marcus Thomasfolk berätta mer om denna jättesatsning och vad som är viktigt att prioritera för den svenska organisationen.
VAGs plan för de här decenniet är att sälja 20 miljoner elbilar men de man inte skryter med är att man samtidigt planerar att sälja 90 miljoner fossilbilar. Teslas plan för det här decenniet är att sälja 80 miljoner elbilar. Tesla har dessutom mer eller mindre nått sina produktionsmål hittils medan VAG har misslyckats stort med att nå sina. Det inger ingen trovärdighet och VAG har mycket kvar att bevisa. Det första man måste göra om man ska nå sina mål är att aggressivt börja bygga kapacitet för batteriproduktion tillsammans med någon partner som Tesla gjorde med Panasonic. Att dela ut batterikontrakt till höger och vänster har inte fungerat hittils och några tiotals GWh tillsammans med Northvolt om 3-5 år är alldeles för lite alldeles försent.
Ps. Jag tycker ändå att VAG har gjort mycket rätt. ID3, ID4, Taycan och E-tron är jättebra elbilar allihop och bra alternativ till Teslas bilar. Det är bara tråkigt att de satsar så dåligt på kapacitet.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Jordad skrev:Suck. De har bra pr-avdelning. Samma slogan upprepades när AMS testade ID4. "För miljoner, inte miljonärer." Problemet är bara att VAG satsar på att bygga kapacitet i långt mycket långsammare takt än Tesla samtidigt som man har mycket lägre mål än Tesla. Att då våga hävda att man ska bli världens ledande tillverkare av elbilar känns rätt magstarkt. Det är dessutom så att för varje miljard som VAG satsar på att ta fram elbilar så satsar man två miljarder på att ta fram nya fossilbilar.Zalman3 skrev:Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar.
https://sscp.se/scienceweek/program2021 ... v-elbilar/Volkswagen är mitt inne i en stor omställning mot att bli världens ledande tillverkare av elbilar.
Målet är att bygga elbilar för miljoner människor, inte enbart miljonärer.
Koncernen investerar 33 miljarder euro fram till 2023 och fram till 2029 räknar man med att ha lanserat 75 helt nya eldrivna modeller och 60 laddhybrider.
Här i Sverige går utvecklingen snabbt. Mot slutet av 2020 stod laddbara bilar för nära hälften av Volkswagens personbilsförsäljning.
I vårt program under Södertälje Science Week får du se och höra Sofia Granfors, Head of E-mobility hos Volkswagen Group Sverige och företagets kommunikationschef Marcus Thomasfolk berätta mer om denna jättesatsning och vad som är viktigt att prioritera för den svenska organisationen.
VAGs plan för de här decenniet är att sälja 20 miljoner elbilar men de man inte skryter med är att man samtidigt planerar att sälja 90 miljoner fossilbilar. Teslas plan för det här decenniet är att sälja 80 miljoner elbilar. Tesla har dessutom mer eller mindre nått sina produktionsmål hittils medan VAG har misslyckats stort med att nå sina. Det inger ingen trovärdighet och VAG har mycket kvar att bevisa. Det första man måste göra om man ska nå sina mål är att aggressivt börja bygga kapacitet för batteriproduktion tillsammans med någon partner som Tesla gjorde med Panasonic. Att dela ut batterikontrakt till höger och vänster har inte fungerat hittils och några tiotals GWh tillsammans med Northvolt om 3-5 år är alldeles för lite alldeles försent.
Ps. Jag tycker ändå att VAG har gjort mycket rätt. ID3, ID4, Taycan och E-tron är jättebra elbilar allihop och bra alternativ till Teslas bilar. Det är bara tråkigt att de satsar så dåligt på kapacitet.
Vet inte om det är att mer eller mindre nå sina produktionsmål när man 2020 når sina mål för 2018 och 2020 skulle man behöva tillverka 100% mer bilar än man producerade för att nå sina mål?Tesla har dessutom mer eller mindre nått sina produktionsmål hittils
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ?r=US&IR=TDuring the call, Musk was asked if the company still expects to produce 500,000 vehicles per year by 2018 and one million vehicles per year by 2020.
Musk said yes, but added that the company first needs to get the Model Y into production.
"Yeah I do, I think we need to come out with the Model Y sometime in 2020 or aspirationally in late 2019, and I think one million units is quite likely or maybe more," he said.
VW planerar att ha 8 fabriker igång under 2022 för tillverkning av bilar på deras MEB-plattform, så jag tycker inte att dom skalar så dåligt ändå.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
För mig är det ingen tävling. Ju fler bra bilar jag har att välja på desto bättre.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Går man tillbaka till ungefär 2014-2015 så var målet en halv miljon bilar 2020 men du har helt rätt, Tesla tog vatten över huvudet och flyttade fram det målet två år då de trodde de kunde få upp produktionen av Model 3 snabbt. Detta var dock inte fallet så de missade deras nya svårare mål men både nästan de målet de satte upp för ungefär fem till sju år sedan.backe skrev:Jordad skrev:Suck. De har bra pr-avdelning. Samma slogan upprepades när AMS testade ID4. "För miljoner, inte miljonärer." Problemet är bara att VAG satsar på att bygga kapacitet i långt mycket långsammare takt än Tesla samtidigt som man har mycket lägre mål än Tesla. Att då våga hävda att man ska bli världens ledande tillverkare av elbilar känns rätt magstarkt. Det är dessutom så att för varje miljard som VAG satsar på att ta fram elbilar så satsar man två miljarder på att ta fram nya fossilbilar.Zalman3 skrev:Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar.
https://sscp.se/scienceweek/program2021 ... v-elbilar/Volkswagen är mitt inne i en stor omställning mot att bli världens ledande tillverkare av elbilar.
Målet är att bygga elbilar för miljoner människor, inte enbart miljonärer.
Koncernen investerar 33 miljarder euro fram till 2023 och fram till 2029 räknar man med att ha lanserat 75 helt nya eldrivna modeller och 60 laddhybrider.
Här i Sverige går utvecklingen snabbt. Mot slutet av 2020 stod laddbara bilar för nära hälften av Volkswagens personbilsförsäljning.
I vårt program under Södertälje Science Week får du se och höra Sofia Granfors, Head of E-mobility hos Volkswagen Group Sverige och företagets kommunikationschef Marcus Thomasfolk berätta mer om denna jättesatsning och vad som är viktigt att prioritera för den svenska organisationen.
VAGs plan för de här decenniet är att sälja 20 miljoner elbilar men de man inte skryter med är att man samtidigt planerar att sälja 90 miljoner fossilbilar. Teslas plan för det här decenniet är att sälja 80 miljoner elbilar. Tesla har dessutom mer eller mindre nått sina produktionsmål hittils medan VAG har misslyckats stort med att nå sina. Det inger ingen trovärdighet och VAG har mycket kvar att bevisa. Det första man måste göra om man ska nå sina mål är att aggressivt börja bygga kapacitet för batteriproduktion tillsammans med någon partner som Tesla gjorde med Panasonic. Att dela ut batterikontrakt till höger och vänster har inte fungerat hittils och några tiotals GWh tillsammans med Northvolt om 3-5 år är alldeles för lite alldeles försent.
Ps. Jag tycker ändå att VAG har gjort mycket rätt. ID3, ID4, Taycan och E-tron är jättebra elbilar allihop och bra alternativ till Teslas bilar. Det är bara tråkigt att de satsar så dåligt på kapacitet.
Vet inte om det är att mer eller mindre nå sina produktionsmål när man 2020 når sina mål för 2018 och 2020 skulle man behöva tillverka 100% mer bilar än man producerade för att nå sina mål?Tesla har dessutom mer eller mindre nått sina produktionsmål hittils
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ?r=US&IR=TDuring the call, Musk was asked if the company still expects to produce 500,000 vehicles per year by 2018 and one million vehicles per year by 2020.
Musk said yes, but added that the company first needs to get the Model Y into production.
"Yeah I do, I think we need to come out with the Model Y sometime in 2020 or aspirationally in late 2019, and I think one million units is quite likely or maybe more," he said.
VW planerar att ha 8 fabriker igång under 2022 för tillverkning av bilar på deras MEB-plattform, så jag tycker inte att dom skalar så dåligt ändå.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
vigge50 skrev:
Går man tillbaka till ungefär 2014-2015 så var målet en halv miljon bilar 2020 men du har helt rätt, Tesla tog vatten över huvudet och flyttade fram det målet två år då de trodde de kunde få upp produktionen av Model 3 snabbt. Detta var dock inte fallet så de missade deras nya svårare mål men både nästan de målet de satte upp för ungefär fem till sju år sedan.
Blir lätt att klara målen om man kan ändra dom eftersom

Själv vill jag bara att alla ska skala upp så fort som möjligt så priserna går ner och det finns många bra alternativ att välja på.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Nu tar jag ingen direkt sida i denna debatten, mer än att jag tror att VAG/VW faktiskt kan ha en mycket god chans att bli ledande elbilstillverkare i världen.backe skrev:vigge50 skrev:Går man tillbaka till ungefär 2014-2015 så var målet en halv miljon bilar 2020 men du har helt rätt, Tesla tog vatten över huvudet och flyttade fram det målet två år då de trodde de kunde få upp produktionen av Model 3 snabbt. Detta var dock inte fallet så de missade deras nya svårare mål men både nästan de målet de satte upp för ungefär fem till sju år sedan.
Blir lätt att klara målen om man kan ändra dom eftersom![]()
Det sagt så tolkar jag det inte som att Tesla ändrade målen neråt för att enklare klara de (som jag läser att du alluderar till ovan). Tvärt om (som jag läser Vigge rätt); att de snarare inte nöjde sig med tidigare målen, och istället la ribban högre upp och ökade målen (svårare att nå de).
Att företag justerar sina mål allt eftersom är ganska vanligt och naturligt. Få företag som kör med fasta 5-årsplaner som aldrig får rubbas.

Håller med helt!backe skrev:Själv vill jag bara att alla ska skala upp så fort som möjligt så priserna går ner och det finns många bra alternativ att välja på.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Jag tror också VW har en stor chans.
Jag tycker man ofta i debatten man överdriver skillnader mellan fabriker som tillverkar elbilar och fabriker som tillverkar fossilbilar. VW har tillverkningsresurser som få andra och kan storskalig produktion.
Dessutom sitter man på mycket kunskap om hur dom mer klassiska delarna på en bil ska konstrueras, tillverkas och framförallt verifieras.
Man har också en stor kundbas som man uppenbarligen tidigare har lockat till att köpa bilar.
Detta trots dieselskandalen.
En skandal av den magnituden skulle ju lätt kanna ha dödat ett svagare företag.
Jag tycker man ofta i debatten man överdriver skillnader mellan fabriker som tillverkar elbilar och fabriker som tillverkar fossilbilar. VW har tillverkningsresurser som få andra och kan storskalig produktion.
Dessutom sitter man på mycket kunskap om hur dom mer klassiska delarna på en bil ska konstrueras, tillverkas och framförallt verifieras.
Man har också en stor kundbas som man uppenbarligen tidigare har lockat till att köpa bilar.
Detta trots dieselskandalen.
En skandal av den magnituden skulle ju lätt kanna ha dödat ett svagare företag.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Dock så tror jag att det krävs visst tekniskt kunnande inom elektrifieringen av en drivlina, och försprång inom detta och kunskap om elbilsmarknaden. Det är just detta som gör att jag personligen tror mer på VAG/VW än tex. Toyota och andra stora etablerade spelare, när det gäller att ta plats som ledande biltillverkare inom framtiden/elbilstillverkningen (vilket är i princip synonymt med varandra).Fredrik j skrev:Jag tror också VW har en stor chans.
Jag tycker man ofta i debatten man överdriver skillnader mellan fabriker som tillverkar elbilar och fabriker som tillverkar fossilbilar. VW har tillverkningsresurser som få andra och kan storskalig produktion.
Dessutom sitter man på mycket kunskap om hur dom mer klassiska delarna på en bil ska konstrueras, tillverkas och framförallt verifieras.
Man har också en stor kundbas som man uppenbarligen tidigare har lockat till att köpa bilar.
Detta trots dieselskandalen.
En skandal av den magnituden skulle ju lätt kanna ha dödat ett svagare företag.
Att VAG/VW dock tagit en sådan klar ledning (bland de etablerade biltillverkarna) och sådant fokus kring elektrifieringen, och som möjliggjort detta tekniska och marknadsmässiga försprång i elektrifieringen (bland de etablerade biltillverkarna), är enligt mig just pga. av dieselgate och den skandalen. Utan den skandalen så hade styrelsen inte lika snabbt svängt om ifrån ICE till BEV. Nu har just skandalen lett till både marknadstryck och myndighetstryck/åtgärder, som mer eller mindre tvingat de in på denna nya kursen. De har i princip inte haft något val om de vill överleva skandalen. Andra etablerade biltillverkare och konkurrenter till VAG/VW har inte haft detta starka externa trycket på sig att snabbt behöva ställa om, utan har tvärt emot i lugn och "frivillig" takt kunnat fundera och testa sig fram långsammare och försiktigare (vilket kommer att missgynna de nu när marknaden svänger snabbt).
Så jag är övertygad om att "dieselgate", ironiskt nog, kommer ha en god chans att i framtiden visa sig vara bland det absolut bästa som kunde hänt bolaget, och det som ligger till grund för att de nu har möjlighet att bli #1 i världen.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Låt säga att VAG får 28% av elbilsmarknaden, Tesla 22% och alla övriga kineser 25%.
Då ska alla övriga bilbolag dela på 25%.
Stora förändringar kommer att hända i bilbranschen de närmsta 5 åren.
Då ska alla övriga bilbolag dela på 25%.
Stora förändringar kommer att hända i bilbranschen de närmsta 5 åren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Jag tror att kunskap sitter mer i dom anställda än i företagen. Ofta får man ju intrycket att vissa biltillverkare har kunskaper när det i själva verket är människor som sitter på den.martinot skrev:Dock så tror jag att det krävs visst tekniskt kunnande inom elektrifieringen av en drivlina, och försprång inom detta och kunskap om elbilsmarknaden. Det är just detta som gör att jag personligen tror mer på VAG/VW än tex. Toyota och andra stora etablerade spelare, när det gäller att ta plats som ledande biltillverkare inom framtiden/elbilstillverkningen (vilket är i princip synonymt med varandra).
Jag tror inte alls att alla vill jobba för den som leder utan många ser möjligheter att kapitalisera på sina nyfunna kunskaper. Som ett exempel tror jag det finns många ingenjörer hos Tesla som skulle vara intresserade av att flytta hem och jobba för en tillverkare som befinner sig någon annanstans på utvecklingskurvan. Det tror jag är orsaken till den tyska bilindustrins framgångar. Att anställda roterar mellan bolag och sprider kunskap.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Tröttnar du aldrig på rena spekulationer?Zalman3 skrev:Låt säga att VAG får 28% av elbilsmarknaden, Tesla 22% och alla övriga kineser 25%.
Då ska alla övriga bilbolag dela på 25%.
Stora förändringar kommer att hända i bilbranschen de närmsta 5 åren.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Fredrik j skrev:Jag tror att kunskap sitter mer i dom anställda än i företagen. Ofta får man ju intrycket att vissa biltillverkare har kunskaper när det i själva verket är människor som sitter på den.martinot skrev:Dock så tror jag att det krävs visst tekniskt kunnande inom elektrifieringen av en drivlina, och försprång inom detta och kunskap om elbilsmarknaden. Det är just detta som gör att jag personligen tror mer på VAG/VW än tex. Toyota och andra stora etablerade spelare, när det gäller att ta plats som ledande biltillverkare inom framtiden/elbilstillverkningen (vilket är i princip synonymt med varandra).
Jag tror inte alls att alla vill jobba för den som leder utan många ser möjligheter att kapitalisera på sina nyfunna kunskaper. Som ett exempel tror jag det finns många ingenjörer hos Tesla som skulle vara intresserade av att flytta hem och jobba för en tillverkare som befinner sig någon annanstans på utvecklingskurvan. Det tror jag är orsaken till den tyska bilindustrins framgångar. Att anställda roterar mellan bolag och sprider kunskap.
Att göra en elektrisk drivlina är inte svårt. Det fixar alla biltillverkare och det är ju för att det är så lätt som det kommer så många nya. Rivian, Bollinger osv osv.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Jag och många med mig älskar att försöka spå in i framtiden.MWall skrev:Tröttnar du aldrig på rena spekulationer?Zalman3 skrev:Låt säga att VAG får 28% av elbilsmarknaden, Tesla 22% och alla övriga kineser 25%.
Då ska alla övriga bilbolag dela på 25%.
Stora förändringar kommer att hända i bilbranschen de närmsta 5 åren.

I december 2020 var över 49% av nybilsförsäljningen laddbara bilar.
Detta visar på en snabbare omställning än Power Circle spådom.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Det är att tillverka den rationellt och paketera den i ett fordon som tilltalar en bred massa som är svårt. Det är ju ingen slump att bilvärldens giganter VW, Toyota, GM tillverkar ett stort spektra av ofta ganska beige bilar.MWall skrev:Fredrik j skrev:Jag tror att kunskap sitter mer i dom anställda än i företagen. Ofta får man ju intrycket att vissa biltillverkare har kunskaper när det i själva verket är människor som sitter på den.martinot skrev:Dock så tror jag att det krävs visst tekniskt kunnande inom elektrifieringen av en drivlina, och försprång inom detta och kunskap om elbilsmarknaden. Det är just detta som gör att jag personligen tror mer på VAG/VW än tex. Toyota och andra stora etablerade spelare, när det gäller att ta plats som ledande biltillverkare inom framtiden/elbilstillverkningen (vilket är i princip synonymt med varandra).
Jag tror inte alls att alla vill jobba för den som leder utan många ser möjligheter att kapitalisera på sina nyfunna kunskaper. Som ett exempel tror jag det finns många ingenjörer hos Tesla som skulle vara intresserade av att flytta hem och jobba för en tillverkare som befinner sig någon annanstans på utvecklingskurvan. Det tror jag är orsaken till den tyska bilindustrins framgångar. Att anställda roterar mellan bolag och sprider kunskap.
Att göra en elektrisk drivlina är inte svårt. Det fixar alla biltillverkare och det är ju för att det är så lätt som det kommer så många nya. Rivian, Bollinger osv osv.
Det finns något till alla.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
[ Nu är vi inne på ett helt annat, men inte desto mindre intressant, spår. ]Fredrik j skrev:Jag tror att kunskap sitter mer i dom anställda än i företagen. Ofta får man ju intrycket att vissa biltillverkare har kunskaper när det i själva verket är människor som sitter på den.martinot skrev:Dock så tror jag att det krävs visst tekniskt kunnande inom elektrifieringen av en drivlina, och försprång inom detta och kunskap om elbilsmarknaden. Det är just detta som gör att jag personligen tror mer på VAG/VW än tex. Toyota och andra stora etablerade spelare, när det gäller att ta plats som ledande biltillverkare inom framtiden/elbilstillverkningen (vilket är i princip synonymt med varandra).
Jag tror inte alls att alla vill jobba för den som leder utan många ser möjligheter att kapitalisera på sina nyfunna kunskaper. Som ett exempel tror jag det finns många ingenjörer hos Tesla som skulle vara intresserade av att flytta hem och jobba för en tillverkare som befinner sig någon annanstans på utvecklingskurvan. Det tror jag är orsaken till den tyska bilindustrins framgångar. Att anställda roterar mellan bolag och sprider kunskap.
Det är inte riktigt fullt så enkelt.
Det finns i många (framgångsrika) bolag mycket strukturkapital kring kunskap, processkunnande, IP, källkod/mjukvara, patent, företagskultur, etc. Värdet på bolaget är ofta en kombination av detta strukturkapital, humankapital (de anställda), marknadsposition, varumärkesvärde, finansiellt kapital och fabriks/inventariekapital.
Det sagt så är humankapital och personlig kompetens absolut jätteviktigt, och en orsak till att många framgångsrika företag även är duktiga på att hantera det. Tesla är enormt duktiga på att dra till sig de bästa inom branschen, och att attrahera mycket innovativa och ledande personer. Inte minst därför de strategiskt valt att även ha utveckling, och inte endast fabrik i Tyskland. De har där varit väldigt aggressiva, och väldigt framgångsrika att rekrytera över nyckelpersoner och ingenjörer från de andra tyska tillverkarna. Bla. så har Mercedes på en kort tid haft en enorm "brain drain" av personer som gått över till Tesla.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Och när dom har kryddat sin CV med Tesla + kunskap blir dom högvilt för andra tillverkare.
Teslas närvaro i tyskland kommer göra det lättare att hoppa på hos Tesla men även att hoppa av när något annat erbjuds.
Håller med dig om strukturkapital. Men många värderar ju det till nära 0 hos dom gamla tillverkarna vilket ju inte är sant.
Teslas närvaro i tyskland kommer göra det lättare att hoppa på hos Tesla men även att hoppa av när något annat erbjuds.
Håller med dig om strukturkapital. Men många värderar ju det till nära 0 hos dom gamla tillverkarna vilket ju inte är sant.
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Det hela är väldigt enkelt. Sluta bygg SUV:ar. Men folk vill ha SUV:ar så då bygger man SUV:ar. Och folk klagar över räckvidd och förbrukning...Fredrik j skrev:Det är att tillverka den rationellt och paketera den i ett fordon som tilltalar en bred massa som är svårt. Det är ju ingen slump att bilvärldens giganter VW, Toyota, GM tillverkar ett stort spektra av ofta ganska beige bilar.
Det finns något till alla.
Hyundai/Kia bygger dock extremt snåla elbilar. Inget fel på Zoe:s eller Leafs effektivitet heller väl? Min i3 går väldigt snålt i stadstrafik (som den är byggd för) osv. Det enda problemet är som sagt SUV-vurmen. E-Tron, EQC, iX3, I-Pace, XC40 P8...
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Biltillverkarna har ju en envis förmåga att styra över på bilar som kunderna vill ha. Jag fattar det inte heller. Skulle aldrig vilja ha en SUV.MWall skrev:Det hela är väldigt enkelt. Sluta bygg SUV:ar. Men folk vill ha SUV:ar så då bygger man SUV:ar. Och folk klagar över räckvidd och förbrukning...Fredrik j skrev:Det är att tillverka den rationellt och paketera den i ett fordon som tilltalar en bred massa som är svårt. Det är ju ingen slump att bilvärldens giganter VW, Toyota, GM tillverkar ett stort spektra av ofta ganska beige bilar.
Det finns något till alla.
Hyundai/Kia bygger dock extremt snåla elbilar. Inget fel på Zoe:s eller Leafs effektivitet heller väl? Min i3 går väldigt snålt i stadstrafik (som den är byggd för) osv. Det enda problemet är som sagt SUV-vurmen. E-Tron, EQC, iX3, I-Pace, XC40 P8...