TomParkering skrev:Legato skrev:För den som är intresserad av aktier så kan jag rekommendera att Googla lite på Gamestop.
En short squeeze som Musk blåste på ikväll (pga allmänt ogillande av blankare kanske?).
Det är iaf riktigt filmmaterial det som händer med många kändisar inblandade!
Gamestop är ju mest en skitaktie vars egentliga värdering verkligen kan diskuteras. Men oavsett är det som hänt otroligt kul. Oavsett om reddit 'investerarna' lyckas komma iväg med all vinst eller inte så har blankarna förlorat många miljarder. Och Elon hjälpte till inatt. Gamestop kursen gick upp $60 till bara av hans tweet. Han hatar verkligen blankare (shorts) som bör ha förlorat 5 miljarder dollar till bara av det.
Filmmanuskripten skrivs i raketfart just nu.
Håller med om delar av det du skriver och andra inte alls...
Gamestop är i allra högsta grad en skitaktie och det är otroligt spännande det som händer. Kommer det inte en reglering så kan det bli en flodvåg av aktier man gör detta med. Satt själv med en kompis igår och kollade på flera av övriga hårdast blankade småbolagsaktier i USA. De flesta var upp runt 20% igår, inte alls osannolikt att de blir nästa bubblor.
Jag tror också det är stor chans att det blir en spännande film och på sätt och vis kan jag tycka att blankarna i detta fall får vad de förtjänar när de valt att blanka en aktie med mer än hela floaten utlånad (=gigantisk risk för squeeze). Däremot tycker jag Musks beteende är helt felaktigt. Aktien kommer såklart rasa ihop och massor av småsparare som köpt pga hans tweet kommer bränna sig ordentligt. Jag tycker det är väldigt oansvarigt.
Förstår att han fortfarande är frustrerad över all skit blankare gjorde förr i Teslaaktien där de verkligen spred lögner och FUD. I Gamestop är det ju dock "tvärtom", det är ju blankarna som har rätt i grunden medan övriga försöker tjäna en massa pengar på ett rent pyramidspel där bubblan blåses upp till orimliga nivåer.
För mig är blankare dessutom helt centrala i en fungerande marknad. Däremot finns det som sagt blankare som jobbar oerhört smutsigt/oetiskt men det gäller ju "köpare" också.
Lite ironiskt är det ju också att den person Musk fyllde fickorna på mest med största sannolikhet är "Big Short" - Michael Burry... Samma person som nyligen gått ut med en rekommendation om att blanka Tesla.
Spännande också såklart att en av de största förlorarna verkar vara Steven Cohen, verklighetens "Bobby Axelrod".