Skulle nog dock tro att de byter hela plattformen samtidigt om Plaid+ ska ha det, istället för att ha flera olika lösningar på samma modell. Men den som lever får se.fth skrev:Så kan det vara, men det står inte uttryckligen i rapporten, vilket jag tyckte var lite märkligt om det faktiskt hade varit 4680, det känns som dom skulle ha basunerat ut det då.OfarligTesla skrev:Jag gissar på 4680 i alla bilar men helt enkelt färre celler i LR och Plaid.
Formuleringen är "These changes include a new powertrain (battery modules, battery packs, drive units) [...]", vilket ju lika gärna kan vara 2170.
Längre ned står det att "While our Model S and Model X battery module architecture evolved over the past 8 years, both the battery pack and modules have now been fully redesigned", även här kan det ju lika gärna vara 2170 som används (eller tom 18650, men det känns väl långsökt).
/fth
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: Aktien TSLA
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Men bilen som gör dessa kvartsmil (Plaid+) kommer ju med största sannolikhet ha den senaste generationens batterier, dvs 4680, och levereras först typ december.Jordad skrev:Som bilköpare bryr jag mig inte ett skvatt om vilka batterier det är när en förhållandevis billig superpraktisk sjusitsig familjepulka gör kvartsmilar på 9.3 om och om igen
"Vanliga" S/X skall ju börja levereras i närtid, jag tycker det vore rätt märkligt att använda en "halvgammal" batteriteknik i premiumbilarna, särskilt med tanke på att 3/Y i hyfsad närtid kommer att ha 4680.
Då blir det återigen en situation där "massmarknadsbilarna" har bättre teknik än premiumbilarna, det tycker jag vore ett märkligt beslut.
Förut fanns det ju en enkel förklaring, eftersom ju S/X var äldre modeller, men lanserar man nu helt nya S/X har man inte den ursäkten längre. Betalar man premium så tycker nog jag man ska få premium, även vad gäller batterier.
Men som sagt, det är ju fortfarande inte klart vad det är för batterier, det kan ju visa sig vara 4680, jag hoppas iaf på det, både för min nya bil och för aktiekursen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- metchristian
- Teslaägare
Körskolorna lär ut fel...iAkita skrev:Att döma av interiörbilderna får körskolorna lära om var man ska greppa ratten, men tanke på att den övre halvan saknas. Jag föredrar nog Model 3's interiör (som jag tycker är den snyggaste som finns i bilvärlden) framför denna. Kanske beror det delvis på färgskalan de använt i bilderna. Sen fattar jag inte varför de inte skippat displayen framför ratten till förmån för en HUD (eller varför de bilar som har en HUD fortfarande har ett instumentkluster framför ratten). Men smaken är ju som baken.flipmac skrev:Uppdaterad model s och x i januari!
Korrekt är 14:45...
Lärarna på Porsche Driving Experience sa detta.
Logiskt när du tänker på dagens bilar.
Du sköter ju blinkers, vxlpaddel kl 14:45 etc.
Plaid+ är väl ännu snabbare? Under 9 på kvartsmilen?fth skrev:Men bilen som gör dessa kvartsmil (Plaid+) kommer ju med största sannolikhet ha den senaste generationens batterier, dvs 4680, och levereras först typ december.Jordad skrev:Som bilköpare bryr jag mig inte ett skvatt om vilka batterier det är när en förhållandevis billig superpraktisk sjusitsig familjepulka gör kvartsmilar på 9.3 om och om igen
"Vanliga" S/X skall ju börja levereras i närtid, jag tycker det vore rätt märkligt att använda en "halvgammal" batteriteknik i premiumbilarna, särskilt med tanke på att 3/Y i hyfsad närtid kommer att ha 4680.
Då blir det återigen en situation där "massmarknadsbilarna" har bättre teknik än premiumbilarna, det tycker jag vore ett märkligt beslut.
Förut fanns det ju en enkel förklaring, eftersom ju S/X var äldre modeller, men lanserar man nu helt nya S/X har man inte den ursäkten längre. Betalar man premium så tycker nog jag man ska få premium, även vad gäller batterier.
Men som sagt, det är ju fortfarande inte klart vad det är för batterier, det kan ju visa sig vara 4680, jag hoppas iaf på det, både för min nya bil och för aktiekursen.
/fth
- fth
- Teslaägare
Det är väl bara Plaid+ som det står något öht om kvartsmil?Jordad skrev:Plaid+ är väl ännu snabbare? Under 9 på kvartsmilen?
I rapporten misstänker jag faktiskt att dom har missat att skriva "+" på sidan där dom jämför med Porsche etc, texten kanske skrevs innan det blev Plaid/Plaid+ istf Performance/Plaid?
/fth
Typ 14:48 vore mer logiskt. Märkligt att ha högerhanden högre än vänstern.metchristian skrev:Körskolorna lär ut fel...iAkita skrev:Att döma av interiörbilderna får körskolorna lära om var man ska greppa ratten, men tanke på att den övre halvan saknas. Jag föredrar nog Model 3's interiör (som jag tycker är den snyggaste som finns i bilvärlden) framför denna. Kanske beror det delvis på färgskalan de använt i bilderna. Sen fattar jag inte varför de inte skippat displayen framför ratten till förmån för en HUD (eller varför de bilar som har en HUD fortfarande har ett instumentkluster framför ratten). Men smaken är ju som baken.flipmac skrev:Uppdaterad model s och x i januari!
Korrekt är 14:45...
Lärarna på Porsche Driving Experience sa detta.
Logiskt när du tänker på dagens bilar.
Du sköter ju blinkers, vxlpaddel kl 14:45 etc.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Intressant är att Elon säger att de köper allt vad CATL, LG Chem och Panasonic kan tillverka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
Inget har lyckats övertyga efterhandeln ännu, back över 5%
/fth
/fth
Det låter inte bra för alla andra tillverkare som också kör med LG batterier, däribland VW och Hyundai. Blir noll sålda elbilar för dem under resten av 2021 alltså. Även alla kinesiska tillverkare som är beroende av CATL lär få problem.Zalman3 skrev:Intressant är att Elon säger att de köper allt vad CATL, LG Chem och Panasonic kan tillverka.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- fth
- Teslaägare
Fortsatt 18650-celler i nya S och X, känns helt bakvänt, kanske därför TSLA fortsätter droppa i efterhandeln...
/fth

/fth
Får formulera om mig, Tesla vill köpa allt vad dessa batteriföretag vill sälja till Tesla.iAkita skrev:Det låter inte bra för alla andra tillverkare som också kör med LG batterier, däribland VW och Hyundai. Blir noll sålda elbilar för dem under resten av 2021 alltså. Även alla kinesiska tillverkare som är beroende av CATL lär få problem.Zalman3 skrev:Intressant är att Elon säger att de köper allt vad CATL, LG Chem och Panasonic kan tillverka.
Dessa företag kan ju ha gamla kontrakt med andra leverantörer.
Men att någon annan skulle kunna få tag på billiga, bra batterier i stora volymer. Det tror jag inte på, eftersom Tesla säger, vi köper allt ni kan sälja till oss.
Intressant är också att Tesla är Världens Största elbilstillverkare och mig veterligen också störst på batterilagring.
Tesla har sålt +100.000 Powerwall.
Mig veterligen så köper Tesla också batterier från flest antal olika batterileverantörer.
Vilket gör att Tesla har mycket bra koll på batterimarknaden.
Tesla har mycket bra koll = de kommer inte betala "för" mycket.Zalman3 skrev:Får formulera om mig, Tesla vill köpa allt vad dessa batteriföretag vill sälja till Tesla.iAkita skrev:Det låter inte bra för alla andra tillverkare som också kör med LG batterier, däribland VW och Hyundai. Blir noll sålda elbilar för dem under resten av 2021 alltså. Även alla kinesiska tillverkare som är beroende av CATL lär få problem.Zalman3 skrev:Intressant är att Elon säger att de köper allt vad CATL, LG Chem och Panasonic kan tillverka.
Men att någon annan skulle kunna få tag på billiga, bra batterier i stora volymer. Det tror jag inte på, eftersom Tesla säger, vi köper allt ni kan sälja till oss.
Intressant är också att Tesla är Världens Största elbilstillverkare och mig veterligen också störst på batterilagring.
Mig veterligen så köper Tesla också batterier från flest antal olika batterileverantörer.
Leverantörerna är inte dumma, de förstår såklart vilken trång sektor det är med batterier och kommer sälja till den som betalar bäst...
Däremot kommer konkurrenter givetvis få svårt att producera lika effektivt/billigt som Tesla.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Och det är ju svårt för konkurrenterna att pruta på priset på batterierna.Legato skrev:Tesla har mycket bra koll = de kommer inte betala "för" mycket.Zalman3 skrev:Får formulera om mig, Tesla vill köpa allt vad dessa batteriföretag vill sälja till Tesla.iAkita skrev:Det låter inte bra för alla andra tillverkare som också kör med LG batterier, däribland VW och Hyundai. Blir noll sålda elbilar för dem under resten av 2021 alltså. Även alla kinesiska tillverkare som är beroende av CATL lär få problem.Zalman3 skrev:Intressant är att Elon säger att de köper allt vad CATL, LG Chem och Panasonic kan tillverka.
Leverantörerna är inte dumma, de förstår såklart vilken trång sektor det är med batterier och kommer sälja till den som betalar bäst...
Däremot kommer konkurrenter givetvis få svårt att producera lika effektivt/billigt som Tesla.
För batteritillverkaren säger ju då bara att Tesla köper allt om det höga priset inte passar.
Problemet är bara att man MÅSTE ha batterier.
Säljer den traditionella biltillverkaren inte tillräckligt med elbilar blir det böter.
Och det är ingen bra kombo, man står sist i batterikön och MÅSTE ha batterier.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Blir intressant att se hur marknaden värderar TSLA imorgon när det öppnar i USA.fth skrev:Fortsatt 18650-celler i nya S och X, känns helt bakvänt, kanske därför TSLA fortsätter droppa i efterhandeln...![]()
/fth
Det var länge sedan man rekommenderade tio i två. Nu ska man hålla ratten kvart i tre. Detta beror på krockkuddarna i ratten. Om du håller tio i två så riskerar du att skada dig om krockkudden löser ut.
-
Japp. Många tummar som tagit skada av hur man hållit i ratten när airbags har utlöst- Tio i två är inte att rekommendera.Jerker skrev:Det var länge sedan man rekommenderade tio i två. Nu ska man hålla ratten kvart i tre. Detta beror på krockkuddarna i ratten. Om du håller tio i två så riskerar du att skada dig om krockkudden löser ut.
-
Har svårt att tro vilka batterier som hamnar i vilka bilar ska ha spelat någon roll. Alldeldes för komplicerat för att de flesta ska begripa det. Dessutom framgick det inte förrän på muntliga genomgången och då hade större delen av nergången redan hänt.NiklasTesla skrev:Blir intressant att se hur marknaden värderar TSLA imorgon när det öppnar i USA.fth skrev:Fortsatt 18650-celler i nya S och X, känns helt bakvänt, kanske därför TSLA fortsätter droppa i efterhandeln...![]()
/fth
Som så ofta förr gick det ner istället för upp när en Tesla rapport kom. Dom är lite tröga analytikerna. Eller möjligtvis deras software som läser rapporterna.
Efterhandeln stängde på ca $820. Blir intressant idag.
Verkar som om det främst var två saker dom som var negativa hängde upp sig på.
Marginalen sjönk vilket ju påverkar vinsten. Dock sade Tesla i genomgången att det var på grund av diverse engångskostnader t.ex. för omställning till nya X/S modellerna och att utan dom kostnaderna hade marginalen istället ökat mot jämförande period så det argumentet borde vara borta men verkar inte som om analytikerna hängde med där.
Det andra som påverkade kursen tror jag är att Tesla inte gav någon siffra på hur många bilar dom kan tillverka nästa år. Tesla gjorde det för komplicerat för dom att begripa det också. Man säger sig växa med 50% per år långsiktigt och att 2021 blir bättre än så. Det betyder bara att man säger bättre än 750.000 bilar. När Elon på förra genomgången för tre månader sen svarade på en fråga att det skulle förmodligen bli 840.000-1.000.000. Inte bra. Men återigen missade både analytikerna och deras algoritmer att det också gavs siffror på nuvarande möjlig produktion som visade att Tesla kan tillverka 1.050.000 bilar om året nu. I verkligheten blir det på grund av underhåll och andra stopp oftast 85-90% av det men det betyder att Tesla tror sig klara ca 900.000 bilar i år. Det är dessutom helt utan att räkna med någonting från Berlin och Austin. Hade Tesla sagt 900.000 i klartext tror jag kursen hållt betydligt bättre. Men det blir ju ett underbart uppvaknande för många om ett kvartal eller två när det blir uppenbart.
Väldigt osäker på vart kursen tar vägen denna veckan. Inte omöjligt att det blir segt ett tag och att vi rör oss kanske runt 750-850 ett par veckor. Men inte heller omöjligt att när folk fått sova på saken att vi är över 900 redan i veckan.
Röran med shortsens tokigheter kan ju ev ställa till det för hela marknaden så rätt svårt att ha en uppfattning.
I stort väldigt nöjd med rapporten inkl genomgången. Var man lång innan ser jag ingen anledning att ha ändrat åsikt. 2021 Kommer att bli ett kanonår för Tesla.
Och man säger också att händerna kan kastas bakåt och träffa ansiktet med frakturer och hjärnskakning som påföljd. Kvart i tre slungas händerna ut mot sidorna och den risken försvinner.TomParkering skrev:Japp. Många tummar som tagit skada av hur man hållit i ratten när airbags har utlöst- Tio i två är inte att rekommendera.Jerker skrev:Det var länge sedan man rekommenderade tio i två. Nu ska man hålla ratten kvart i tre. Detta beror på krockkuddarna i ratten. Om du håller tio i två så riskerar du att skada dig om krockkudden löser ut.
Är väl inte så ofta som analytikerna hänger med i Teslas svängar. Tesla följer inte regelboken när de utformar sin företagsstrategi. Därför kan inte analytikerna lägga Telsas strategi över regelbokens formler och hitta nån överensstämmelse och då blir de missnöjda. Om analytikerna hade fått bestämma så hade inte Tesla funnits alls idag eftersom det länge var en sanning att det inte går att starta ett nytt bilföretag i USA med framgång idag eftersom ingen hade lyckats med det de senaste hundra åren före Tesla.TomParkering skrev:verkar inte som om analytikerna hängde med där.
Elon har pissat på regelboken många gånger nu och trots det skriver de inte om den.
I Ben Sullins video pratas det om, ska Elon avgå som VD?
Elon säger nej, men det vore inte helt osannolikt att han gör det och blir mera ansvarig för den tekniska utvecklingen.
Dessutom pratas det om Tesla kommer med en VAN.
Inte just nu säger Elon och hänvisar till batteribrist.
Men en VAN ligger nog i planerna på sikt.
Elon säger nej, men det vore inte helt osannolikt att han gör det och blir mera ansvarig för den tekniska utvecklingen.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Jag tror faktisk det vill vara en fördel för Tesla om Elon avgår som VD och håller i den tekniska utvecklingen.Zalman3 skrev:I Ben Sullins video pratas det om, ska Elon avgå som VD?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Coldfusion tror att Tesla säljer fler elbilar än VAG och Toyota tillsammans 2025.
Intressant att alla verkar förvånade över att aktien faller. Vad är det ni tyckte överraskade positivt i rapporten? Jag tycker det var långt mer negativa än positiva överraskningar. Förra rapporten överraskade däremot positivt...
Positivt:
* Energy Storage verkar äntligen ta fart. Mycket fin omsättningstillväxt.
* Solar växer även om det är från extremt låga nivåer.
* Starkt kassaflöde.
Negativt:
* Vinst långt under förväntat. Framförallt låg riktig vinst (medan Bullshit Earnings var närmare estimat men ändå under).
* Drastiskt sjunkande ASP. Hela 11% ner. En trend jag tror kommer fortsätta och som aktieägarna underskattar.
* Sjunkande GM på bilarna (medan många aktieägare tror på konstant stigande marginaler.)
* Fortfarande förluster från Energy Storage och Solar.
* För små förändringar på S/X rent tekniskt samt visuellt (dock bra interiörupdate).
Positivt:
* Energy Storage verkar äntligen ta fart. Mycket fin omsättningstillväxt.
* Solar växer även om det är från extremt låga nivåer.
* Starkt kassaflöde.
Negativt:
* Vinst långt under förväntat. Framförallt låg riktig vinst (medan Bullshit Earnings var närmare estimat men ändå under).
* Drastiskt sjunkande ASP. Hela 11% ner. En trend jag tror kommer fortsätta och som aktieägarna underskattar.
* Sjunkande GM på bilarna (medan många aktieägare tror på konstant stigande marginaler.)
* Fortfarande förluster från Energy Storage och Solar.
* För små förändringar på S/X rent tekniskt samt visuellt (dock bra interiörupdate).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ser ut som de räknar med typ 1,2 miljoner Teslor i år? Chansen att det händer kan man nog räkna i promille...Zalman3 skrev:Coldfusion tror att Tesla säljer fler elbilar än VAG och Toyota tillsammans 2025.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Han fick ju en direkt fråga om detta under callet där han svarade att han räknar med att sitta många år till... Kan givetvis vara lögn, men med hans optionsprogram skulle det förvåna mig extremt mycket om han stiger åt sidan i närtid.Credde skrev:Jag tror faktisk det vill vara en fördel för Tesla om Elon avgår som VD och håller i den tekniska utvecklingen.Zalman3 skrev:I Ben Sullins video pratas det om, ska Elon avgå som VD?
För aktien vore det såklart katastrof om han avgick, men tror som sagt inte det händer.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021