Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.
För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.
Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vaknade och flög med ett glädjeskutt upp ur sängen när nya S presenterades, det blir byte av min M3LR till en MSLR i mars nästa år då leasingen går ut! Alla rätt i mina ögon, bortsett från dragkrok... Men den kan jag eftermontera på frugans lilla Audi.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Res längre på en laddning än någon annan elbil och sedan fortsätt att köra med hjälp av 20 000+ Superchargers globalt. Genom att kombinera upp till 663 kilometers räckvidd med 25 procents snabbare laddning kommer du spendera mindre tid på att ladda och mer tid på vägen.
Snabbare än vadå och varför bara upp till 663 km när det finns 840 km?
För att Plaid+ kommer senare, alla texter på sidan om Model S syftar på Model S LR eller Plaid. Plaid+ kommer senare och jag gissar med 4680-celler.
larsw skrev:
Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Ifall du beställer idag ja men om du redan har en beställning så lär den komma tidigare. Bilarna tillverkas redan nu och Tesla lär inte hålla på leveranser i 8 månader.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.
För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.
Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Här har de kopierat rakt av från den amerikanska sidan. Det de syftar till är att varje motor har karbonklädda turbiner.
Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Ifall du beställer idag ja men om du redan har en beställning så lär den komma tidigare. Bilarna tillverkas redan nu och Tesla lär inte hålla på leveranser i 8 månader.
Får resa tillbaka i tiden och beställa då, så jag slipper högre förmånsvärde.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Nej då. Tesla Model S Long Range+ höjs från 5563 kr till 6304 kr även om de nya reglerna blir av så det är inte så avgörande. Jag har högre förmånsvärde än så idag på min S 100D pga vit inredning, svart metallic, öppningsbar taklucka osv.
Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Ifall du beställer idag ja men om du redan har en beställning så lär den komma tidigare. Bilarna tillverkas redan nu och Tesla lär inte hålla på leveranser i 8 månader.
Får resa tillbaka i tiden och beställa då, så jag slipper högre förmånsvärde.
Har ni räknat på det där? Reglerna ändras men det är framförallt billigare förmånsbilar som blir dyrare. Plaid blir väsentligt billigare... Räkna på hur det blir med LR innan du deppar ihop, det kanske blir +\- 0 eller nåt. Extrautrustning blir billigare också!
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Den ratt gillar jag inte... Om det blir sånt, så kommer jag nog ta en Model Y istället för min Model S. Jag litar tyvärr inte på, att det kommer funka bra med den ratten och inga spakar (men konstiga touch knappar på ratten för blinkers).
Sen framgår det inte riktigt heller om, det är nya framljus eller fortfarande de gamla (hopplösa)
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.
För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.
Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Här har de kopierat rakt av från den amerikanska sidan. Det de syftar till är att varje motor har karbonklädda turbiner.
Skulle det inte kunna vara att ekrarna på fälgarna ser ut att delvis vara kolfiberklädda?
Jag är orolig för namnbytet performance->plaid respektive plaid->plaid+. Känns som att Skatteverket får en chans att korrigera sitt sjukt låga förmånsvärde på super-varianten nu, låta det vara som det var och helt enkelt kläcka ur sig ett högre värde för Plaid+. ELler vad tror ni? Kanske hade Skatteverket fått förhandsinformation om uppdateringen
/F
Absurt nog så verkar det ju vara tillverkaren som bestämmer / föreslår jämförbar fossilbil.
Tesla gillar ju att jämföra Plaid+ med Bugatti Chiron, får hoppas de inte ändrar sig i kommunikationen till SKV
Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.
För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.
Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Här har de kopierat rakt av från den amerikanska sidan. Det de syftar till är att varje motor har karbonklädda turbiner.
Du har helt rätt! Kollade nu mer på specen för elmotorerna och det gäller ju dem, INTE bromsarna. Synd. Men nånting måste ju göras åt bromsarna om bilen ska göra 320 km/h. Men mer info om bromsar kanske kommer senare.
Tycker mig se att fronten är förändrad, kanske även motorhuven.
Chromet är borta. Men vad har gjorts mer?
Väldigt lite tycker jag tyvärr. Mycket besviken på det.
Lite förändrad diffusor bak, chromet borta, större luftinsläpp fram, andra fälgar som tillval är väl de enda lite större grejerna?
Själva grunddesignen är ju väldigt lyckad och tidlös tycker jag. Däremot hade det inte suttit fel med nya strålkastare osv. De nya fälgarna är svinfula men jag antar att de gamla 21" också passar?