Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S/X part 2

Inlägg av dd88 »

erbo73 skrev:
Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.

För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.

Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Johnalm »

Vaknade och flög med ett glädjeskutt upp ur sängen när nya S presenterades, det blir byte av min M3LR till en MSLR i mars nästa år då leasingen går ut! Alla rätt i mina ögon, bortsett från dragkrok... Men den kan jag eftermontera på frugans lilla Audi.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Model S/X part 2

Inlägg av larsw »

Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Författare och bloggare. Model S 2023
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Zalman3 skrev:

Res längre på en laddning än någon annan elbil och sedan fortsätt att köra med hjälp av 20 000+ Superchargers globalt. Genom att kombinera upp till 663 kilometers räckvidd med 25 procents snabbare laddning kommer du spendera mindre tid på att ladda och mer tid på vägen.
https://www.tesla.com/sv_se/models


Tesla lovar 25% snabbare laddning.
Snabbare än vadå och varför bara upp till 663 km när det finns 840 km?
För att Plaid+ kommer senare, alla texter på sidan om Model S syftar på Model S LR eller Plaid. Plaid+ kommer senare och jag gissar med 4680-celler.
larsw skrev:
Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Ifall du beställer idag ja men om du redan har en beställning så lär den komma tidigare. Bilarna tillverkas redan nu och Tesla lär inte hålla på leveranser i 8 månader.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model S/X part 2

Inlägg av NEO »

dd88 skrev:
erbo73 skrev:
Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.

För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.

Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Här har de kopierat rakt av från den amerikanska sidan. Det de syftar till är att varje motor har karbonklädda turbiner.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Model S/X part 2

Inlägg av larsw »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
larsw skrev:
Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Ifall du beställer idag ja men om du redan har en beställning så lär den komma tidigare. Bilarna tillverkas redan nu och Tesla lär inte hålla på leveranser i 8 månader.
Får resa tillbaka i tiden och beställa då, så jag slipper högre förmånsvärde.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Tenk »

Nu kan ju förmånsvärdet tom gå ner, se artikeln https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... ilar-2021/
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

larsw skrev:
Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.

Nej då. Tesla Model S Long Range+ höjs från 5563 kr till 6304 kr även om de nya reglerna blir av så det är inte så avgörande. Jag har högre förmånsvärde än så idag på min S 100D pga vit inredning, svart metallic, öppningsbar taklucka osv.

https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fimpen »

larsw skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
larsw skrev:
Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Ifall du beställer idag ja men om du redan har en beställning så lär den komma tidigare. Bilarna tillverkas redan nu och Tesla lär inte hålla på leveranser i 8 månader.
Får resa tillbaka i tiden och beställa då, så jag slipper högre förmånsvärde.
Har ni räknat på det där? Reglerna ändras men det är framförallt billigare förmånsbilar som blir dyrare. Plaid blir väsentligt billigare... Räkna på hur det blir med LR innan du deppar ihop, det kanske blir +\- 0 eller nåt. Extrautrustning blir billigare också!

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Credde »

Den ratt gillar jag inte... Om det blir sånt, så kommer jag nog ta en Model Y istället för min Model S. Jag litar tyvärr inte på, att det kommer funka bra med den ratten och inga spakar (men konstiga touch knappar på ratten för blinkers).

Sen framgår det inte riktigt heller om, det är nya framljus eller fortfarande de gamla (hopplösa)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Fredrik j »

NEO skrev:
dd88 skrev:
erbo73 skrev:
Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.

För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.

Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Här har de kopierat rakt av från den amerikanska sidan. Det de syftar till är att varje motor har karbonklädda turbiner.
Skulle det inte kunna vara att ekrarna på fälgarna ser ut att delvis vara kolfiberklädda?
Skärmbild 2021-01-28 082110.png
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Model S/X part 2

Inlägg av frippe »

Vad har de hittat på med utsidan?

Tycker mig se att fronten är förändrad, kanske även motorhuven.

Chromet är borta. Men vad har gjorts mer?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Teslaspolen »

Alltså, ratten... Eh vad har dom rökt på nu? Ful som stryk!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Legato »

kalenen skrev:
Long Range ligger för högt i pris om man jämför mot övriga.

73K USD

Den borde vara minst 100k billigare. Eller om man så vill de andra borde bara dyrare.

Men vill man sälja bilar så borde man definitivt försöka dra ner priset på base model s.
Hur menar du nu? Det är ju mycket större diff på S än på X (305k vs 180k). Så ligger någon för högt är det rimligtvis XLR.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Legato »

fimpen skrev:
Tja

Jag är orolig för namnbytet performance->plaid respektive plaid->plaid+. Känns som att Skatteverket får en chans att korrigera sitt sjukt låga förmånsvärde på super-varianten nu, låta det vara som det var och helt enkelt kläcka ur sig ett högre värde för Plaid+. ELler vad tror ni? Kanske hade Skatteverket fått förhandsinformation om uppdateringen ;-)

/F
Absurt nog så verkar det ju vara tillverkaren som bestämmer / föreslår jämförbar fossilbil.

Tesla gillar ju att jämföra Plaid+ med Bugatti Chiron, får hoppas de inte ändrar sig i kommunikationen till SKV :lol:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S/X part 2

Inlägg av bjornnilsson »

Plötsligt har man då beställt en Plaid på telefonen utan att ens gått upp ur sängen. Herregud. När är det dags att söka hjälp?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Zalman3 »

bjornnilsson skrev:
Plötsligt har man då beställt en Plaid på telefonen utan att ens gått upp ur sängen. Herregud. När är det dags att söka hjälp?
Grattis!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Model S/X part 2

Inlägg av slugger75 »

Ingen dragkrok?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Model S/X part 2

Inlägg av erbo73 »

NEO skrev:
dd88 skrev:
erbo73 skrev:
Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.

För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.

Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Här har de kopierat rakt av från den amerikanska sidan. Det de syftar till är att varje motor har karbonklädda turbiner.
Du har helt rätt! Kollade nu mer på specen för elmotorerna och det gäller ju dem, INTE bromsarna. Synd. Men nånting måste ju göras åt bromsarna om bilen ska göra 320 km/h. Men mer info om bromsar kanske kommer senare.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Vad har de hittat på med utsidan?

Tycker mig se att fronten är förändrad, kanske även motorhuven.

Chromet är borta. Men vad har gjorts mer?
Väldigt lite tycker jag tyvärr. Mycket besviken på det.

Lite förändrad diffusor bak, chromet borta, större luftinsläpp fram, andra fälgar som tillval är väl de enda lite större grejerna?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Credde »

Teslaspolen skrev:
Alltså, ratten... Eh vad har dom rökt på nu? Ful som stryk!
Håller med, blir det ingen "vanlig" ratt i bilen, så kommer jag inte uppgradera. Då får jag kanske nöja mig med en Model Y istället.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Benz »

Den där ratten kan väl inte bli verklighet? Blinkers på ratten? Var sitter växelväljaren?
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
Vad har de hittat på med utsidan?

Tycker mig se att fronten är förändrad, kanske även motorhuven.

Chromet är borta. Men vad har gjorts mer?

Minimal skillnad bak också. Annan diffusor-design. Men tråkigt att de inte ens bytt strålkastare eller bakljus på den.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
frippe skrev:
Vad har de hittat på med utsidan?

Tycker mig se att fronten är förändrad, kanske även motorhuven.

Chromet är borta. Men vad har gjorts mer?

Minimal skillnad bak också. Annan diffusor-design. Men tråkigt att de inte ens bytt strålkastare eller bakljus på den.
Väl lite mycket fokus på "bling-bling" känns det som, och inte fokus på att få in bättre strålkastare t.ex.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
frippe skrev:
Vad har de hittat på med utsidan?

Tycker mig se att fronten är förändrad, kanske även motorhuven.

Chromet är borta. Men vad har gjorts mer?
Väldigt lite tycker jag tyvärr. Mycket besviken på det.

Lite förändrad diffusor bak, chromet borta, större luftinsläpp fram, andra fälgar som tillval är väl de enda lite större grejerna?
Själva grunddesignen är ju väldigt lyckad och tidlös tycker jag. Däremot hade det inte suttit fel med nya strålkastare osv. De nya fälgarna är svinfula men jag antar att de gamla 21" också passar?
Skriv svar