Har jag skattefuskat?
Moderator: Redaktion
Har jag skattefuskat?
Jag har haft en EQC som hyrbil i snart 2 veckor, borde jag betalat förmånsvärde för denna i stället för min model 3? I så fall även för eventuella sommarhjul som kanske finns till bilen? Om inte hur länge kan man ha en hyrbil utan att betala förmånsvärde för den?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Re: Har jag skattefuskat?
Du ska betala förmån för båda bilarna. No joke.Pontus skrev:Jag har haft en EQC som hyrbil i snart 2 veckor, borde jag betalat förmånsvärde för denna i stället för min model 3? I så fall även för eventuella sommarhjul som kanske finns till bilen? Om inte hur länge kan man ha en hyrbil utan att betala förmånsvärde för den?
Om man har två bilar i samband med att man håller på att sälja ena så behöver man bara betala förmån på den dyrare vad jag vet, tror även att det är så om du tar ut två tjänstebilar på heltid.MWall skrev:Du ska betala förmån för båda bilarna. No joke.Pontus skrev:Jag har haft en EQC som hyrbil i snart 2 veckor, borde jag betalat förmånsvärde för denna i stället för min model 3? I så fall även för eventuella sommarhjul som kanske finns till bilen? Om inte hur länge kan man ha en hyrbil utan att betala förmånsvärde för den?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Asch, generellt är svaret ja på den frågan om du inte redan donerat alla pengar till statskassan. Det är häftigt att betala skatt som någon mindre begåvad wannabee sade en gång.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Var det uffe?thebishop skrev:Asch, generellt är svaret ja på den frågan om du inte redan donerat alla pengar till statskassan. Det är häftigt att betala skatt som någon mindre begåvad wannabee sade en gång.
Nej, det var stjärnornas stjärna - Mona.OlleBack skrev:Var det uffe?
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Har du två bilar blir det två förmånsvärden du ska betala. Särskilt om det är två av ”olika typ”. Kombi + Cab osv. Men du kan ju även ha två, där din fru kör en och då ska du betala för två även då.
Ersättningsbil/bilbyte så betalar man oftast för den man haft längst tid den månaden.
Tillfällig lånebil/ersättningsbil kortare tid så tror jag knappast man behöver rapportera in en förändring.
Ersättningsbil/bilbyte så betalar man oftast för den man haft längst tid den månaden.
Tillfällig lånebil/ersättningsbil kortare tid så tror jag knappast man behöver rapportera in en förändring.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Pontus skrev:Om man har två bilar i samband med att man håller på att sälja ena så behöver man bara betala förmån på den dyrare vad jag vet, tror även att det är så om du tar ut två tjänstebilar på heltid.MWall skrev:Du ska betala förmån för båda bilarna. No joke.Pontus skrev:Jag har haft en EQC som hyrbil i snart 2 veckor, borde jag betalat förmånsvärde för denna i stället för min model 3? I så fall även för eventuella sommarhjul som kanske finns till bilen? Om inte hur länge kan man ha en hyrbil utan att betala förmånsvärde för den?
Tyvärr inte. Finns i princip inga kryphål.
Man betalar bara förmån för bilar man har tillgång tillMWall skrev:Pontus skrev:Om man har två bilar i samband med att man håller på att sälja ena så behöver man bara betala förmån på den dyrare vad jag vet, tror även att det är så om du tar ut två tjänstebilar på heltid.MWall skrev:Du ska betala förmån för båda bilarna. No joke.Pontus skrev:Jag har haft en EQC som hyrbil i snart 2 veckor, borde jag betalat förmånsvärde för denna i stället för min model 3? I så fall även för eventuella sommarhjul som kanske finns till bilen? Om inte hur länge kan man ha en hyrbil utan att betala förmånsvärde för den?
Lämnar du ifrån dig nycklar och bilen till en bilfirma eller verkstad så finns ingen förmån
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Så bara att ge dem din mobil...e5m1r skrev:Man betalar bara förmån för bilar man har tillgång tillMWall skrev:Pontus skrev:Om man har två bilar i samband med att man håller på att sälja ena så behöver man bara betala förmån på den dyrare vad jag vet, tror även att det är så om du tar ut två tjänstebilar på heltid.MWall skrev:Du ska betala förmån för båda bilarna. No joke.Pontus skrev:Jag har haft en EQC som hyrbil i snart 2 veckor, borde jag betalat förmånsvärde för denna i stället för min model 3? I så fall även för eventuella sommarhjul som kanske finns till bilen? Om inte hur länge kan man ha en hyrbil utan att betala förmånsvärde för den?
Lämnar du ifrån dig nycklar och bilen till en bilfirma eller verkstad så finns ingen förmån

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Har hans ordinarie bil varit på verkstad så är det nog kanske andra regler. Framgick inte av trådstarten.e5m1r skrev:Man betalar bara förmån för bilar man har tillgång tillMWall skrev:Pontus skrev:Om man har två bilar i samband med att man håller på att sälja ena så behöver man bara betala förmån på den dyrare vad jag vet, tror även att det är så om du tar ut två tjänstebilar på heltid.MWall skrev:Du ska betala förmån för båda bilarna. No joke.Pontus skrev:Jag har haft en EQC som hyrbil i snart 2 veckor, borde jag betalat förmånsvärde för denna i stället för min model 3? I så fall även för eventuella sommarhjul som kanske finns till bilen? Om inte hur länge kan man ha en hyrbil utan att betala förmånsvärde för den?

Min bil är på verkstad och därför har jag hyrbil.
Men tillgång har jag väl så länge jag kan lösenordet till Teslakonto bilen är kopplad till?
Men det är väl mest lite rolig teoretisk fråga, tror inte ens skatteverket förväntar sig att man rapporterar detta.
Men tillgång har jag väl så länge jag kan lösenordet till Teslakonto bilen är kopplad till?
Men det är väl mest lite rolig teoretisk fråga, tror inte ens skatteverket förväntar sig att man rapporterar detta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Rapporteringen är ju enbart i arbetsgivardeklarationen. Om det skulle bli revision på ditt företag så har du ju inlämningskvittot från när bilen lämnades på verkstad, och hyreskontraktet på hyrbilen, samt fakturan från verkstaden, där står datumen så att man kan se att du inte haft tillgång till båda bilarna samtidigt. Men om rätt skall vara rätt är det bilen som du brukat flest dagar den månaden som skall in i arbetsgivardeklarationen och skattas för.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... yte-av-bil
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... yte-av-bil
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Vet du mer om vad som gäller vid byte? På mitt jobb ser alla alltid till att göra bilbyte i månadsskiftet för att slippa dubbla förmånsvärde. Du lämnar tillbaka bilen den 31a och hämtar den nya 1a. (Rent praktiskt lämnar du och hämtar samma dag.)Pontus skrev:Om man har två bilar i samband med att man håller på att sälja ena så behöver man bara betala förmån på den dyrare vad jag vet, tror även att det är så om du tar ut två tjänstebilar på heltid.MWall skrev:Du ska betala förmån för båda bilarna. No joke.Pontus skrev:Jag har haft en EQC som hyrbil i snart 2 veckor, borde jag betalat förmånsvärde för denna i stället för min model 3? I så fall även för eventuella sommarhjul som kanske finns till bilen? Om inte hur länge kan man ha en hyrbil utan att betala förmånsvärde för den?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black