Auto motor & sport nr 18: i8, 911 och model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Auto motor & sport nr 18: i8, 911 och model S

Inlägg av hybris »

Köpte tidningen och läste testet. Teslan krossar de andra i antal stjärnor men reagerar på ett par av betygen som jag tycker är fel:
* 3 i ljudnivå? Borde vara minst 4!
* driftsäkerhet och garantier: 2??? 8 års garanti och obegränsade mil på drivenhet och batteri och fyra år på resten!!! Inget behov av service och garantin gäller oavsett!!! Och när de spekulerar i andrahandsvärde funderade de på hur iskalla alla hybrider, bensinbilar i klassen kommer vara nu med Tesla??? ;-) betyget borde vara en 4a. En stjärna saknas pgr av lite första generationsfel men inget allvarligt. En två i betyg är ju helt fel!!!
* säkerhet: 2a??? Helt sjukt! Visar vilken noll koll de har på bilen. Den är ju supersäker. Bilen man vill sitta i vid en krock! Oansvarigt att lura konsumenter med detta betyg! Nej ingen Euro NCAP etc men fattar de hur krocksäker bilen är? Revolution!
Sammanfattning: 5 stjärnor till totalt skulle den haft! Iofs är 10 stjärnor mer än 911 ganska bra men fel är det! :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 682
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Auto motor & sport nr 18: i8, 911 och model S

Inlägg av Bengt »

Jag är mitt i en maildialog med artikelförfattaren som säger följande om servicebehovet

""Vi känner faktiskt till att du inte behöver serva bilen för att garantin
ska gälla, men den informationen föll lite mellan stolarna när testet
gjordes. Det beklagar jag. Dock är servicekostnaden korrekt! Men en
förklaring hade varit på sin plats (igen), vi hade en utförligare
berättelse om Tesla-service i de första testerna 2013. Det fyraåriga
paketet man kan köpa är faktiskt något billigare än att betala varje
service separat. Vi får uppgifter om servicepriser i ett standardiserat
dokument som skickas ut. Jag ringde Teslas svenska representant om
priserna som verkade uppåt väggarna, men han hävdade att de stämmer.
"Deras datorer är dyra". Jag tycker svaret är en aning vagt, men vi kan
bara gå på det som den officiella representanten uppger ... Vi har
resonerat som så att den genomsnittliga ägaren nog lämnar in bilen för
service enligt rekommendationerna, och då hamnar vi där.""


Felet ligger nog mer hos Tesla som säljer ett dyrt serviceavtal med litet innehåll samtidigt som de ligger ganska lågt med att garantin gäller även om bilen inte servas annat än vid behov, t ex byte av slitagedelar samt bromsoljebyte + byte av kylväska till batteriet efter 2 resp 4 år
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Auto motor & sport nr 18: i8, 911 och model S

Inlägg av hybris »

De noterade inte 8 års all inclusive garantinpå batteri och drivenhet, obegränsade mil och ägare! Det är sjuuuuuuukt bra! Plus 4 års garanti på resten... Servicekostnaden är inte relevant då man inte behöver serva... Första året är det ju nästan fånigt att serva den då de typ byter torkarblad... ;-) liksom deras betyg av säkerheten är under all kritik!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar