Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hertsh skrev:
Elof skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.

T.ex.
..
Och inte heller finns det någon varning/påminnelse när temperaturen kryper ner mot fryspunkten och osynlig blixthalka lurar. Ett diskret litet påpekande hade varit artigt.
Bild Du menar att den lilla snöflinga som tänds bredvid tempen i en Volvo eller VW så fort det blir +3C eller lägre gör nytta? Räcker det inte med att temperaturen faktiskt står där?
Det plingar ju faktiskt samtidigt som snöflingan tänd. I alla fall i VW. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Model S/X part 2

Inlägg av OlleBack »

Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.
Kul att flygplan får flyga fly by wire men bilar, där ska det vara vara "säkert" :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Zalman3 »

Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OlleBack skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.
Kul att flygplan får flyga fly by wire men bilar, där ska det vara vara "säkert" :)
Och 100 % hydraulik utan mekanisk koppling har man också förlitat sig på i över 70 år inom flygindustrin. Inte heller tillåtet i bilar.

Men å andra sidan skulle ingen bilägare acceptera den mängden service och underhåll som det krävs på flygmaskiner för att dessa system ska vara säkra. :o
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Ska inte bilen sköta detta helt själv? :lol:

Det är i alla fall slut med coasting för att spara energi. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 11068
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
OlleBack skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.
Kul att flygplan får flyga fly by wire men bilar, där ska det vara vara "säkert" :)
Och 100 % hydraulik utan mekanisk koppling har man också förlitat sig på i över 70 år inom flygindustrin. Inte heller tillåtet i bilar.

Men å andra sidan skulle ingen bilägare acceptera den mängden service och underhåll som det krävs på flygmaskiner för att dessa system ska vara säkra. :o
Nej det är ju där det skiljer. Hade man lika strikt serviceschema på en bil hade det väl inte varit omöjligt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
OlleBack skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
Om de kör på variabel utväxling skulle jag gissa på att det är en formel som tar hänsyn till flera faktorer, en lär vara hastighet men jag skulle gissa att man tar hänsyn till acceleration och deacceleration också.
Min fråga kvarstår. Hur kan man på ett lagligt sätt ha hastighetsberoende utväxling på styrningen?
Kan fordonet köra snabbare än 45km/h måste det finnas en direkt mekanisk koppling mellan ratt och hjul.
Kul att flygplan får flyga fly by wire men bilar, där ska det vara vara "säkert" :)
Och 100 % hydraulik utan mekanisk koppling har man också förlitat sig på i över 70 år inom flygindustrin. Inte heller tillåtet i bilar.

Men å andra sidan skulle ingen bilägare acceptera den mängden service och underhåll som det krävs på flygmaskiner för att dessa system ska vara säkra. :o
Nej det är ju där det skiljer. Hade man lika strikt serviceschema på en bil hade det väl inte varit omöjligt.
Driftskostnaden hade nog blivit omöjlig för många. Ständig service och komponentbyte på fullt fungerande system kostar fläsk. :shock:

Och hur kul hade det varit att lämna in bilen på service varje vecka? Det är jobbigt nog vart tredje år. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Model S/X part 2

Inlägg av M3apan »

Om det verkligen är så att bilen blinkar automatisk när den känner att det är dags, så kan vi konstatera här och nu att där tappar man alla bmw förare som ev tänkt byta till tesla...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

M3apan skrev:
Om det verkligen är så att bilen blinkar automatisk när den känner att det är dags, så kan vi konstatera här och nu att där tappar man alla bmw förare som ev tänkt byta till tesla...
:lol: :lol: :lol:

Det hade varit betydligt mer logiskt om det var BMW som tog bort blinkersspaken på sina bilar. En uppenbart överflödig funktion på en BMW.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model S/X part 2

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Cyberpunk? Buggfest deluxe med andra ord.
De skall tydligen ha tagit fram en långsiktig plan på hur de skall få ordning på det (utlovat att vara klart med alla felrättningar till år 2077).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Zalman3 »

Varför köpa en MS Plaid+?
Lägg på en slant och köp en Roadster istället.

Tyvärr kommer den först 2022.
Elon Musk confirmed that the new Tesla Roadster has been delayed to 2022.

https://electrek.co/2021/01/28/elon-mus ... ayed-2022/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Johan_a
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 jun 2017 10:03
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Johan_a »

Är det någon som har hört något mer om ryktena kring att dragkrok kan komma till model s framöver?

Enligt den här artikeln så ligger det valet i konfiguratorn och bara väntar på att bli enablat.

https://driveteslacanada.ca/model-s/tes ... urce-code/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model S/X part 2

Inlägg av HelectriC »

Johan_a skrev:
Är det någon som har hört något mer om ryktena kring att dragkrok kan komma till model s framöver?

Enligt den här artikeln så ligger det valet i konfiguratorn och bara väntar på att bli enablat.

https://driveteslacanada.ca/model-s/tes ... urce-code/
Intressant!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Hertsh »

Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Model S/X part 2

Inlägg av erbo73 »

Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1571
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Klintan »

Finns lite kod i konfiguratorn som hintar om drag ja (och valbar ratt), men om det blir något får vi väl se.
tow.png
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Zalman3 »

Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.

Men duger inte 663km i räckvidd och 250 kW laddning?

Tibro skrev:
Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Och när skärmen går sönder?
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Model S/X part 2

Inlägg av erbo73 »

MWall skrev:
erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Och när skärmen går sönder?
Om det är ens rädsla är man nog inte en potentiell Tesla-ägare iaf.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Och när skärmen går sönder?
Röststyrning!
Sen kan du ju med appen köra ut bilen från p-platsen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Model S/X part 2

Inlägg av erbo73 »

Zalman3 skrev:
Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.

Men duger inte 663km i räckvidd och 250 kW laddning?

Tibro skrev:
Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Precis så. Känns också som vanliga Plaid är "the pick of the range". Känns som Tesla måste fylla Plaid+ med mycket mer (Track mode?, kolfiberbromsar?, superchassi?) för att motivera prisskillnaden mot Plaid, vars prestanda mer än väl är nog.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Och när skärmen går sönder?
Röststyrning!
Sen kan du ju med appen köra ut bilen från p-platsen.
Du menar den röststyrning som funkar som vinden blåser?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är hur Tesla löst att Plaids toppfart är 320 km/h?
2 växlar?

Porsche Taycan är ju 2-växlad och kommer upp i 260km/h.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Legato »

erbo73 skrev:
Zalman3 skrev:
Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.

Men duger inte 663km i räckvidd och 250 kW laddning?

Tibro skrev:
Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Precis så. Känns också som vanliga Plaid är "the pick of the range". Känns som Tesla måste fylla Plaid+ med mycket mer (Track mode?, kolfiberbromsar?, superchassi?) för att motivera prisskillnaden mot Plaid, vars prestanda mer än väl är nog.
Hur menar du? Den klart största skillnaden mellan Plaid+ och Plaid är ju just räckvidd... Nästan 200 km extra med Plaid+.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

erbo73 skrev:
MWall skrev:
erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om att man växlar mellan fram och back på pekskärmen?
Man är van vid spak, men rör spaken väldigt sällan så jag tror inte jag kommer ha några vidare bekymmer med det. Dock blir fickparkeringar jobbiga så autopark-funktionen (som jag sällan använder idag) blir nog vanligare.
Så jobbigt att byta mellan R och D en gång är det väl ändå inte, även om det sker via en skärm? Det struliga blir väl möjligen om bilen och en själv hamnar i ofas mellan vilken åkriktning som gäller. Hoppas den funktionen går att stänga av.
Och när skärmen går sönder?
Om det är ens rädsla är man nog inte en potentiell Tesla-ägare iaf.
Öh... Det är ju hur vanligt som helst. MCU1 eller vad de kallas byts ju på löpande band nu. Vad säger att de nya håller bättre? Nu är de nya och problemfria, men vad händer om 4-5 år? Minnesmoduler som skrivs sönder etc etc. Min MCU2 får ibland för sig att boota om och svartna av sig själv utan att jag gör något också. Känns inte som en lösning som är lika driftsäker som en fysisk spak.

Vadå "potentiell" förresten? Har kört Tesla i snart 4 år. Kanske just därför jag är skeptisk. ;)

Hade det varit samma ratt och rattspakar som på nuvarande S hade jag nog beställt. Nu får det nog vara trots allt.
Skriv svar