Absolut, men är dessa 200 km utöver 600 km värda 220000 kronor?Legato skrev:Hur menar du? Den klart största skillnaden mellan Plaid+ och Plaid är ju just räckvidd... Nästan 200 km extra med Plaid+.erbo73 skrev:Precis så. Känns också som vanliga Plaid är "the pick of the range". Känns som Tesla måste fylla Plaid+ med mycket mer (Track mode?, kolfiberbromsar?, superchassi?) för att motivera prisskillnaden mot Plaid, vars prestanda mer än väl är nog.Zalman3 skrev:Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.
Men duger inte 663km i räckvidd och 250 kW laddning?
Tibro skrev:Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Model S/X part 2
Moderator: Redaktion
Re: Model S/X part 2
Plaid+ blir klart snabbare också. Skit i 0-100 siffran. Jag vet att där står 2.1 respektive <2.1 sekunder. Det innebär att vi bara vet att den är "snabbare" men inte hur mycket. När man kommer ner till såna siffror 0-100 är det dock greppet som är den begränsande faktorn. Skulle vara roligare att se skillnaden på 1/4-milen eller liknande. Där tror jag det skiljer mer.erbo73 skrev:Absolut, men är dessa 200 km utöver 600 km värda 220000 kronor?Legato skrev:Hur menar du? Den klart största skillnaden mellan Plaid+ och Plaid är ju just räckvidd... Nästan 200 km extra med Plaid+.erbo73 skrev:Precis så. Känns också som vanliga Plaid är "the pick of the range". Känns som Tesla måste fylla Plaid+ med mycket mer (Track mode?, kolfiberbromsar?, superchassi?) för att motivera prisskillnaden mot Plaid, vars prestanda mer än väl är nog.Zalman3 skrev:Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.
Tibro skrev:Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
De där extra 20 milen gör stor skillnad i hur bilen kan användas. Du kan med en Plaid+ göra den där körningen genom Tyskland i 200km/h+ och ändå få en räckvidd på 35-40 mil minst (ist för 25-30 i en vanlig Plaid). Eller så kan du köra Stockholm-Åre utan att behöva stanna en enda gång. Eller Stockholm-Malmö. Eller Stockholm-Umeå.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Alla har ju olika tankar om vad som är viktigt i en bil, men jag betalar mycket hellre typ 200k extra för den räckvidden än för 1s snabbare 0-100.erbo73 skrev:Absolut, men är dessa 200 km utöver 600 km värda 220000 kronor?
Jag tror att Tesla kanske gör ett feltänk när dom bara gör bästa räckvidden tillgänglig för bilar med högsta prestanda, en "LR++" med "normal" acceleration och 800+ km räckvidd tror jag skulle bli mycket populär, det är iaf den modellen jag skulle beställa om den fanns.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
fth skrev:Alla har ju olika tankar om vad som är viktigt i en bil, men jag betalar mycket hellre typ 200k extra för den räckvidden än för 1s snabbare 0-100.erbo73 skrev:Absolut, men är dessa 200 km utöver 600 km värda 220000 kronor?
Jag tror att Tesla kanske gör ett feltänk när dom bara gör bästa räckvidden tillgänglig för bilar med högsta prestanda, en "LR++" med "normal" acceleration och 800+ km räckvidd tror jag skulle bli mycket populär, det är iaf den modellen jag skulle beställa om den fanns.
/fth
Jag tror räckvidden är en bieffekt av den höga prestandan. För att kunna erbjuda hög prestanda måste batteriet vara stort, och ett stort batteri ger lång räckvidd.
Det jag tycker är mest imponerande med Plaid+ är att den med så pass feta däck (vilket krävs för att få ner kraften i backen) får en så pass bra räckvidd.
Då funderar man ju lite på vad den har för range med vanliga däck, 15-20% ytterligare kan ju inte vara omöjligt.
Då funderar man ju lite på vad den har för range med vanliga däck, 15-20% ytterligare kan ju inte vara omöjligt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Öh? Vad har du som backar upp att de byts på löpande band pga att skärmen går sönder? Enda undersökningen som jag sett är den som finns dokumenterad här:MWall skrev:
Öh... Det är ju hur vanligt som helst. MCU1 eller vad de kallas byts ju på löpande band nu. Vad säger att de nya håller bättre? Nu är de nya och problemfria, men vad händer om 4-5 år? Minnesmoduler som skrivs sönder etc etc. Min MCU2 får ibland för sig att boota om och svartna av sig själv utan att jag gör något också. Känns inte som en lösning som är lika driftsäker som en fysisk spak.
Vadå "potentiell" förresten? Har kört Tesla i snart 4 år. Kanske just därför jag är skeptisk.
Hade det varit samma ratt och rattspakar som på nuvarande S hade jag nog beställt. Nu får det nog vara trots allt.
https://teslatap.com/articles/mcu1-flas ... -failures/
Det är ungefär som att säga att bromspedalerna flyger av på löpande band på VW så därför kan man inte köpa en VW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Ja, exakt, en "LR++" som fokuserar på räckvidd vore optimalt.dd88 skrev:Det jag tycker är mest imponerande med Plaid+ är att den med så pass feta däck (vilket krävs för att få ner kraften i backen) får en så pass bra räckvidd.
Med "enklare" komponenter (bromsar, inverter, motorer etc) och kanske ett något mindre batteri så borde Tesla kunna producera en bil med samma räckvidd men med ett väsentligt lägre pris än Plaid+.
Jag gissar att detta faktiskt kommer att bli "vanliga" LR typ nästa år, dvs den "riktiga" refreshen som vi hade hoppats på nu.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
dd88 skrev:Det jag tycker är mest imponerande med Plaid+ är att den med så pass feta däck (vilket krävs för att få ner kraften i backen) får en så pass bra räckvidd.
Jag tror inte däcken spelar så stor roll. Det är fälgarnas storlek och fälgarnas aerodynamiska design som gör stor skillnad.
Svenssons skrev:Öh? Vad har du som backar upp att de byts på löpande band pga att skärmen går sönder? Enda undersökningen som jag sett är den som finns dokumenterad här:MWall skrev:
Öh... Det är ju hur vanligt som helst. MCU1 eller vad de kallas byts ju på löpande band nu. Vad säger att de nya håller bättre? Nu är de nya och problemfria, men vad händer om 4-5 år? Minnesmoduler som skrivs sönder etc etc. Min MCU2 får ibland för sig att boota om och svartna av sig själv utan att jag gör något också. Känns inte som en lösning som är lika driftsäker som en fysisk spak.
Vadå "potentiell" förresten? Har kört Tesla i snart 4 år. Kanske just därför jag är skeptisk.
Hade det varit samma ratt och rattspakar som på nuvarande S hade jag nog beställt. Nu får det nog vara trots allt.
Det är ungefär som att säga att bromspedalerna flyger av på löpande band på VW så därför kan man inte köpa en VW.
Om just uttrycket "på löpande band" var i överkant så drar jag tillbaka det. Men det är onekligen ett välkänt fel som har relativt stor spridning.
Men mindre däck kommer den säkert över 900 km.dd88 skrev:Det jag tycker är mest imponerande med Plaid+ är att den med så pass feta däck (vilket krävs för att få ner kraften i backen) får en så pass bra räckvidd.
VW har ju sagt att mer än 700km kommer deras bilar inte komma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Plaid+ Är intressant (räckvidd och prestanda mässigt). I övrigt hade jag förväntat mig mer även om det dock är kul detalj med en skärm bak.MWall skrev:erbo73 skrev:Precis så. Känns också som vanliga Plaid är "the pick of the range". Känns som Tesla måste fylla Plaid+ med mycket mer (Track mode?, kolfiberbromsar?, superchassi?) för att motivera prisskillnaden mot Plaid, vars prestanda mer än väl är nog.Zalman3 skrev:Vissa blev ju tveksamma till att beställa eftersom det inte blev 4680-batterier i alla modeller.
Tvärtom. Är bara Plaid+ som erbjuder en revolutionerande räckvidd. En räckvidd som gör att man knappt behöver besöka en supercharger alls. Vanliga Plaid är bara ännu en Model S, även om den är snabbare.
Kan det vara så att Tesla underdriver ex peak laddhastighet för att överträffa förväntningar?
MVH
Så de har hittat fyra 2018 med failad MCU. Larsw och tre till? Känns som att de saknar lite data.Svenssons skrev:Öh? Vad har du som backar upp att de byts på löpande band pga att skärmen går sönder? Enda undersökningen som jag sett är den som finns dokumenterad här:MWall skrev:
Elbilist sedan 2014
Stor spridning på forum men inte lika stor spridning i verkliga byten som man kan tro från vad som skrivs på forum. Det gäller dessutom bilar som är 3 år eller äldre och byts på garantin.MWall skrev:Om just uttrycket "på löpande band" var i överkant så drar jag tillbaka det. Men det är onekligen ett välkänt fel som har relativt stor spridning.
Det ska bli intressant att se hur växlingen kommer fungera. Jag är själv försiktigt skeptisk till det lösningen men kommer inte klanka ner på den när jag inte vet hur det fungerar. Jag kommer verkligen inte komma att säga att det inte kommer fungera pga ett problem som många år gamla bilar riskerade att få som inte påverkar de nya bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är det ingen annan som undrar varför man ändrar och försöker hitta på lösningar och sätt att förmildra nyuppkomna problem. Vilket var ursprungsproblemet man försökte lösa? Finns det något definierat eller försöker man bara vara annorlunda? Vad är nackdelen med den rattspak man har idag? Kostnad?Svenssons skrev:Stor spridning på forum men inte lika stor spridning i verkliga byten som man kan tro från vad som skrivs på forum. Det gäller dessutom bilar som är 3 år eller äldre och byts på garantin.MWall skrev:Om just uttrycket "på löpande band" var i överkant så drar jag tillbaka det. Men det är onekligen ett välkänt fel som har relativt stor spridning.
Det ska bli intressant att se hur växlingen kommer fungera. Jag är själv försiktigt skeptisk till det lösningen men kommer inte klanka ner på den när jag inte vet hur det fungerar. Jag kommer verkligen inte komma att säga att det inte kommer fungera pga ett problem som många år gamla bilar riskerade att få som inte påverkar de nya bilarna.
Jag tror det helt enkelt är ytterligare ett steg mot autonoma bilar. Tesla vill jobba bort alla mekaniska delar som bilen måste interagera med förutom att styra bilen. När bilen styr nu så snurrar ratten, när den bromsar så åker bromspedalen ner. När den blinkar blir det lite galet att blinkerspaken inte är i rätt läge. Fysiska knappar och spakar försvinner allt mer på Teslas bilar.Fredrik j skrev:Är det ingen annan som undrar varför man ändrar och försöker hitta på lösningar och sätt att förmildra nyuppkomna problem. Vilket var ursprungsproblemet man försökte lösa? Finns det något definierat eller försöker man bara vara annorlunda? Vad är nackdelen med den rattspak man har idag? Kostnad?
Är inte detta lite typiskt utvecklare, man försöker alltid hitta nya saker att göra samt refactora saker som redan fungerar. Mitt hatexempel är Swish, varför lägger man tid på att utveckla möjligheten att spela blinka lilla stjärna genom att trycka på skärmen?! Måste finnas 1000 fler användbara funktioner att utveckla.Fredrik j skrev:Är det ingen annan som undrar varför man ändrar och försöker hitta på lösningar och sätt att förmildra nyuppkomna problem. Vilket var ursprungsproblemet man försökte lösa? Finns det något definierat eller försöker man bara vara annorlunda? Vad är nackdelen med den rattspak man har idag? Kostnad?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Slippa spakar är väl rätt skönt? Just växling är en sådan sak jag tycker är riktigt vettigt att skippa, är väl lite mer skeptisk till att skippa blinkersspaken om det inte görs riktigt bra men växling, vindrutetorkare och farthållare är sådant jag gärna har som knappar på ratten istället för egna spakar.Fredrik j skrev:Är det ingen annan som undrar varför man ändrar och försöker hitta på lösningar och sätt att förmildra nyuppkomna problem. Vilket var ursprungsproblemet man försökte lösa? Finns det något definierat eller försöker man bara vara annorlunda? Vad är nackdelen med den rattspak man har idag? Kostnad?
Spelandet fyller ju många funktioner. Dels lades funktionen till för att det ska gå att visa att det inte endast är en skärmdump som man har och dels så är det ju mycket bra marknadsföringsmässigt. Det minskar knappast viljan att swisha.Anderzzon skrev:Är inte detta lite typiskt utvecklare, man försöker alltid hitta nya saker att göra samt refactora saker som redan fungerar. Mitt hatexempel är Swish, varför lägger man tid på att utveckla möjligheten att spela blinka lilla stjärna genom att trycka på skärmen?! Måste finnas 1000 fler användbara funktioner att utveckla.
Haha jo för mig!Svenssons skrev:Spelandet fyller ju många funktioner. Dels lades funktionen till för att det ska gå att visa att det inte endast är en skärmdump som man har och dels så är det ju mycket bra marknadsföringsmässigt. Det minskar knappast viljan att swisha.Anderzzon skrev:Är inte detta lite typiskt utvecklare, man försöker alltid hitta nya saker att göra samt refactora saker som redan fungerar. Mitt hatexempel är Swish, varför lägger man tid på att utveckla möjligheten att spela blinka lilla stjärna genom att trycka på skärmen?! Måste finnas 1000 fler användbara funktioner att utveckla.

bara inte växlingen tar lika lång tid att få till som regnsensorn och auto hel/halv ljuset
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons skrev:Jag tror det helt enkelt är ytterligare ett steg mot autonoma bilar. Tesla vill jobba bort alla mekaniska delar som bilen måste interagera med förutom att styra bilen. När bilen styr nu så snurrar ratten, när den bromsar så åker bromspedalen ner. När den blinkar blir det lite galet att blinkerspaken inte är i rätt läge. Fysiska knappar och spakar försvinner allt mer på Teslas bilar.Fredrik j skrev:Är det ingen annan som undrar varför man ändrar och försöker hitta på lösningar och sätt att förmildra nyuppkomna problem. Vilket var ursprungsproblemet man försökte lösa? Finns det något definierat eller försöker man bara vara annorlunda? Vad är nackdelen med den rattspak man har idag? Kostnad?
Fast blinkersspaken byter väl inte läge som de gjorde förr i tiden?
Du måste ju inte spela blinka lilla stjärna bara för att det går...Anderzzon skrev:Haha jo för mig!Svenssons skrev:Spelandet fyller ju många funktioner. Dels lades funktionen till för att det ska gå att visa att det inte endast är en skärmdump som man har och dels så är det ju mycket bra marknadsföringsmässigt. Det minskar knappast viljan att swisha.Anderzzon skrev:Är inte detta lite typiskt utvecklare, man försöker alltid hitta nya saker att göra samt refactora saker som redan fungerar. Mitt hatexempel är Swish, varför lägger man tid på att utveckla möjligheten att spela blinka lilla stjärna genom att trycka på skärmen?! Måste finnas 1000 fler användbara funktioner att utveckla.

Växling på skärmen tar fokus, aktivering av vindrutetorkare med touchknapp bredvid signalhorn och farthållare blir rent trafikfarligt när rutan plötsligt blir översköljd och regnsensorn inte fattar.
Elbilist sedan 2014
Vet itne om jag har en bil från "förr i tiden" men min blinkerspak hamnar i annat läge under blinkning än det neutrala.MWall skrev:Svenssons skrev:Jag tror det helt enkelt är ytterligare ett steg mot autonoma bilar. Tesla vill jobba bort alla mekaniska delar som bilen måste interagera med förutom att styra bilen. När bilen styr nu så snurrar ratten, när den bromsar så åker bromspedalen ner. När den blinkar blir det lite galet att blinkerspaken inte är i rätt läge. Fysiska knappar och spakar försvinner allt mer på Teslas bilar.Fredrik j skrev:Är det ingen annan som undrar varför man ändrar och försöker hitta på lösningar och sätt att förmildra nyuppkomna problem. Vilket var ursprungsproblemet man försökte lösa? Finns det något definierat eller försöker man bara vara annorlunda? Vad är nackdelen med den rattspak man har idag? Kostnad?
Fast blinkersspaken byter väl inte läge som de gjorde förr i tiden?
Jag blir själv osäker nu. Vet att jag haft bilar där blinkersspaken inte gjort det utan alltid legat kvar. När man slå i blinkersen så för man spaken över ett litet "motstånd" som aktiverar blinkersen men sen går den tillbaka. Kan dock inte svara på rak arm hur det är i Teslan. Kan blanda ihop det med i3:an. I vilket fall behöver inte spaken fysisk ändra läge om man inte vill. Är en designfråga.Svenssons skrev:Vet itne om jag har en bil från "förr i tiden" men min blinkerspak hamnar i annat läge under blinkning än det neutrala.