Hertsh skrev:Från mitt hem i Bromma till Genoa tar det 28h 2m inkl 5h 48m laddning att köra med min Model X LR med 100% SuC (12 laddstopp), men 27h 33m inkl 5h 28m laddning om jag fritt väljer nätverk för laddning (12 laddstopp). Enligt ABRP skulle det ta 27h 37m inkl 5h 23m laddning (13 laddstopp varav 10 med Ionity) för en e-tron 55.MWall skrev:pefreli skrev:Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.
Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?
En E-Tron 55 spöar min Model S 100D ner till Genoa idag så Europa-trippen funkar även med andra bilar. Man blir lite mer låst såklart men inte mer än man är med t ex en Model X eller S 75D. Däremot är det värre med fjällen. Åre kommer funka rätt snart och säkert även Sälen om några år.
Det kallar jag inte ett problem för Model X. Däremot är det väldigt jämnt skägg mellan bilarna.
Fjällen är lättare med Tesla men jag såg flera E-tron i Stöten över julen när jag var där (vilket inte säger något om hur lätt det är men allt fler väljer elbilen till fjällen oavsett bilmärke).
Nej, säkert går det bra med den Model X LR. Förmodligen även en X 100D. Men X 75D, X 90D osv är klart sämre än E-Tron och det var ingen som sa att det inte gick på den tiden.
Vad gäller specifik Sälen-fjällen så har Dala Energi ett antal 100kW-stolpar längs vägen. Man blir dock känslig för kö för de står bara en och en.
Kort sagt. Kan man lösa fjällresan på annat sätt så kan man idag mycket väl välja Audin om man vill det.