Långtur till fjällen, reflektioner

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av MWall »

Hertsh skrev:
MWall skrev:
pefreli skrev:
Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.

Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?

En E-Tron 55 spöar min Model S 100D ner till Genoa idag så Europa-trippen funkar även med andra bilar. Man blir lite mer låst såklart men inte mer än man är med t ex en Model X eller S 75D. Däremot är det värre med fjällen. Åre kommer funka rätt snart och säkert även Sälen om några år.
Från mitt hem i Bromma till Genoa tar det 28h 2m inkl 5h 48m laddning att köra med min Model X LR med 100% SuC (12 laddstopp), men 27h 33m inkl 5h 28m laddning om jag fritt väljer nätverk för laddning (12 laddstopp). Enligt ABRP skulle det ta 27h 37m inkl 5h 23m laddning (13 laddstopp varav 10 med Ionity) för en e-tron 55.

Det kallar jag inte ett problem för Model X. Däremot är det väldigt jämnt skägg mellan bilarna.

Fjällen är lättare med Tesla men jag såg flera E-tron i Stöten över julen när jag var där (vilket inte säger något om hur lätt det är men allt fler väljer elbilen till fjällen oavsett bilmärke).

Nej, säkert går det bra med den Model X LR. Förmodligen även en X 100D. Men X 75D, X 90D osv är klart sämre än E-Tron och det var ingen som sa att det inte gick på den tiden.

Vad gäller specifik Sälen-fjällen så har Dala Energi ett antal 100kW-stolpar längs vägen. Man blir dock känslig för kö för de står bara en och en.

Kort sagt. Kan man lösa fjällresan på annat sätt så kan man idag mycket väl välja Audin om man vill det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
En till reflektion jag gjorde på vägen hem - vi gjorde ett oplanerat stopp i Ljusdal för lunch på kinarestaurangen där. Kollade på chans om man kunde ladda, och de kunde man, nån kilometer bort på OKQ8. Där fanns en 50kW laddare, men den var upptagen (så klart). Av en Kona.

Då gick jag på kul in på ABRP och kollade "vår" resa Å-berga<->Björnrike med några andra bilar:
100 mil t.o.r, ingen (pålitlig) laddning på destinationen, -5 och snö men ingen motvind:

Model 3 LR 2021: Laddstopp på SuC i Hudik och Sveg, Total restid 6h/håll
Model 3 SR+: tre laddstopp varje väg, på SuC i Gävle, Hudik och Sveg, laddstopp typiskt 15-25 minuter (stämde också med verkligheten). Total restid 6h30min åt vardera håll
E-tron 55: fyra laddstopp på varje väg, varav två på enkla 50kW snabbladdare likt den i ljusdal, samt hos Audi-handlaren i Gävle, längsta laddstoppet 45 minuter i Kårböle. 7h20 åt vardera håll, om ingen av laddarna är upptagna. Man kan också välja att hypermila de 23 milen mellan Hudikvall och Uppsala om man vill skippa stoppet hos Bilmetro i Gävle. Tar lika lång tid.
ID-3 (58kWh): tre laddstopp upp, varav ett hos audihandlaren i Gävle, ett på Ionity hudik, och ett 1h5min på 50kW-laddaren utanför ICA i Sveg. Två laddstopp på nervägen. Knappt 8h upp och knappt 7 ned.
Volvo XC40: samma som e-tron men ännu längre laddstopp och 7h35 per väg
Kia e-Niro: Tre laddstopp upp och två ned, men inte över Hudik utan den mindre vägen över bollnäs, och ladda på 50kW i Bollnäs, 7h30m per väg

Vid de där fristående enuttags-laddarna lär det inte bil så festlig stämning på torsdag- och söndagkvällar, kolla denna screenshot från uppladdning.nu på CCS-laddaren hos bilmetro:
Skärmavbild 2021-01-26 kl. 09.43.42.png
Slagsmål om uttaget...

Till sist kommer själva reflektionen: ingen som inte är självplågare av rang, och har en otroligt tolerant familj kommer kunna åka elektriskt till fjälldestinationer som Vemdalen förrän Skistar satt upp ordentliga destinationsladdare, och Ionity byggt några stationer till (en är tydligen på G i Gävle).

Om man inte har en Tesla förstås. Och observationer bekräftar att så också är fallet. Såg fyra teslor förutom min egen i helgen, bara kring Björnrike torg, och noll andra elbilar.
Intressant och välgjord sammanfattning.

Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av mikebike »

Jag planerar att åka till Borgafjäll i september, hoppas att det finns SuC i Dorotea tills dess. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00
Referralkod: ts.la/per52083

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av perkabolo »

mikebike skrev:
Jag planerar att åka till Borgafjäll i september, hoppas att det finns SuC i Dorotea tills dess. :D
Du har väl inte missat destinationsladdaren på Borgagården? Passa på att äta på restaurangen medan du laddar nån kväll.

Varifrån kommer du? Vi brukar avgå från Härnösand och på vintern med halvdassiga förhållanden och takbox tar vi omvägen förbi Åsele och toppar upp där för att ha lite marginal. Men i September tänker jag att det borde vara lugnt och när väl SuC Dorotea är på plats, kanske kombinerat ladmöjligheter i Ramsele blir det ju rena drömmen!
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av mikebike »

perkabolo skrev:
mikebike skrev:
Jag planerar att åka till Borgafjäll i september, hoppas att det finns SuC i Dorotea tills dess. :D
Du har väl inte missat destinationsladdaren på Borgagården? Passa på att äta på restaurangen medan du laddar nån kväll.

Varifrån kommer du? Vi brukar avgå från Härnösand och på vintern med halvdassiga förhållanden och takbox tar vi omvägen förbi Åsele och toppar upp där för att ha lite marginal. Men i September tänker jag att det borde vara lugnt och när väl SuC Dorotea är på plats, kanske kombinerat ladmöjligheter i Ramsele blir det ju rena drömmen!
Jo, jag har sett att de fått destinationsladdare. Jag brukar bo i Risbäck, men som du säger kan man kombinera laddning med middag.
Jag bor i Stockholm, men föräldrarna bor i Sundsvall så förhoppningsvis kan jag starta därifrån med fullt batteri.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
ksoskl
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 sep 2020 21:44
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av ksoskl »

Kul att läsa vad ni har att skriva om att köra i fjällen och framförallt kallare förhållande! väldigt lärorikt!
Ska själv åka till Säfsen från Helsingborg med min partner nästa vecka och prognosen säger runt -9 till -12 och en del snö, ska bli kul att se hur bilen håller upp.

Vi kommer klart ha ganska lite packning så inget som bör påverka elkonsumeringen något märkvärdigt.
Vi har faktiskt också har hittat ett boende med laddstolpe intill stugan. Kostade någon hundralapp mer än ett "vanligt" boende så var ganska självklart val. (i Djupdalen. Så ser ni en svart M3P så får ni gärna hälsa!)

Har någon här erfarenhet vad det kan vara för effekt på de laddarna?
Misstänker att det är motsvarade av ett vanligt eluttag.
IMG_2566.jpeg
Beställt:
2021 Model 3 Performance Svart/Svart
Lagd beställning 1/10-20
Upphämtad 23/12 Malmö
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

Man får väl tippa att det är 3,7kW, mindre än så, så borde man ju inte få kalla det laddstolpe :lol:

Men jag skulle nog se till att ha tillräckligt i batteriet för att kunna komma tillbaka till Kristinehamn SuC utan att ha laddat på destinationen. I praktiken blir det nog nästan 100% om man vill kunna göra några ärenden på destinationen också. När man kommit fram ställa kliman på manuell, A/C av och "LO", så att den inte värmer upp kupén bara för att åka 1km till liften på morgonen.

Om laddstolpen funkar bra, då är det bara vräka på med 1 timme förvärmning varje morgon :mrgreen:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8125
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av fth »

ksoskl skrev:
Har någon här erfarenhet vad det kan vara för effekt på de laddarna?
Misstänker att det är motsvarade av ett vanligt eluttag.
Enligt hemsidan för Djupdalen så är det "Laddstolpe / motorvärmaruttag för 1 bil", så det är nog precis som du säger ett vanligt schuko, som du nog inte bör belasta med mer än typ max 10A.

Det bör dock inte vara något problem om du kopplar in direkt du anländer, dvs när batteriet är varmt.

Väntar du tills dagen innan avfärd och försöker ladda med djupfryst batteri så kommer du nog inte hinna få i många procent innan avfärd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av MarkusL »

martinot skrev:
tor-ake skrev:
En till reflektion jag gjorde på vägen hem - vi gjorde ett oplanerat stopp i Ljusdal för lunch på kinarestaurangen där. Kollade på chans om man kunde ladda, och de kunde man, nån kilometer bort på OKQ8. Där fanns en 50kW laddare, men den var upptagen (så klart). Av en Kona.

Då gick jag på kul in på ABRP och kollade "vår" resa Å-berga<->Björnrike med några andra bilar:
100 mil t.o.r, ingen (pålitlig) laddning på destinationen, -5 och snö men ingen motvind:

Model 3 LR 2021: Laddstopp på SuC i Hudik och Sveg, Total restid 6h/håll
Model 3 SR+: tre laddstopp varje väg, på SuC i Gävle, Hudik och Sveg, laddstopp typiskt 15-25 minuter (stämde också med verkligheten). Total restid 6h30min åt vardera håll
E-tron 55: fyra laddstopp på varje väg, varav två på enkla 50kW snabbladdare likt den i ljusdal, samt hos Audi-handlaren i Gävle, längsta laddstoppet 45 minuter i Kårböle. 7h20 åt vardera håll, om ingen av laddarna är upptagna. Man kan också välja att hypermila de 23 milen mellan Hudikvall och Uppsala om man vill skippa stoppet hos Bilmetro i Gävle. Tar lika lång tid.
ID-3 (58kWh): tre laddstopp upp, varav ett hos audihandlaren i Gävle, ett på Ionity hudik, och ett 1h5min på 50kW-laddaren utanför ICA i Sveg. Två laddstopp på nervägen. Knappt 8h upp och knappt 7 ned.
Volvo XC40: samma som e-tron men ännu längre laddstopp och 7h35 per väg
Kia e-Niro: Tre laddstopp upp och två ned, men inte över Hudik utan den mindre vägen över bollnäs, och ladda på 50kW i Bollnäs, 7h30m per väg

Vid de där fristående enuttags-laddarna lär det inte bil så festlig stämning på torsdag- och söndagkvällar, kolla denna screenshot från uppladdning.nu på CCS-laddaren hos bilmetro:
Skärmavbild 2021-01-26 kl. 09.43.42.png
Slagsmål om uttaget...

Till sist kommer själva reflektionen: ingen som inte är självplågare av rang, och har en otroligt tolerant familj kommer kunna åka elektriskt till fjälldestinationer som Vemdalen förrän Skistar satt upp ordentliga destinationsladdare, och Ionity byggt några stationer till (en är tydligen på G i Gävle).

Om man inte har en Tesla förstås. Och observationer bekräftar att så också är fallet. Såg fyra teslor förutom min egen i helgen, bara kring Björnrike torg, och noll andra elbilar.
Intressant och välgjord sammanfattning.

Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Men du har ju en M3 LR. Då är det inte ens en utmaning att åka till fjällen. Klart du ska ta den. Har samma bil och har kört många fjällresor med mindre problem än jag haft med tidigare dieselhärken.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8125
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av jans »

fth skrev:
martinot skrev:
Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth
Innan SuC i Mora och Sveg var det lite knepigt, men det gick då med. Vad skulle vara problemet nu?
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8125
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av fth »

jans skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth
Innan SuC i Mora och Sveg var det lite knepigt, men det gick då med. Vad skulle vara problemet nu?
Nej, jag förstår inte riktigt det heller, jag testade att lägga in alla destinationer i "fjällen" som jag kunde komma på i ABRP, från Romme till Riksgränsen.

Jag hittade ingen rutt där jag skulle ha några som helst problem, inte ens med -10 och "Heavy Rain or Snow (+20%)".

Jag tror faktiskt inte det finns någon Tesla som det inte skulle funka med idag, möjligen då en gammal X60 med rejäl degradering.

Med en 3 LR så bör det vara helt smärtfritt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av BrooklynS »

Och just X60D har ju inte så mycket degradering...
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12627
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Fredrik j »

Varför är det ingen som bor strategiskt längs resvägen mot fjällen som fattat affärsidén med att hyra ut sitt eluttag under stugbytardagar? Kanske bjuda på fika. Vad kan man ta? 500?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Elix747 »

fth skrev:
jans skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth
Innan SuC i Mora och Sveg var det lite knepigt, men det gick då med. Vad skulle vara problemet nu?
Nej, jag förstår inte riktigt det heller, jag testade att lägga in alla destinationer i "fjällen" som jag kunde komma på i ABRP, från Romme till Riksgränsen.

Jag hittade ingen rutt där jag skulle ha några som helst problem, inte ens med -10 och "Heavy Rain or Snow (+20%)".

Jag tror faktiskt inte det finns någon Tesla som det inte skulle funka med idag, möjligen då en gammal X60 med rejäl degradering.

Med en 3 LR så bör det vara helt smärtfritt.

/fth
Kan intyga att det är smärtfritt att åka elbil till fjällen. Jag har kört i regn, snöstorm och med takbox med M3LR. Det är ännu enklare i år då det finns ännu fler SuC och laddplatser på destinationerna.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1696
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Klintan »

fth skrev:
ksoskl skrev:
Har någon här erfarenhet vad det kan vara för effekt på de laddarna?
Misstänker att det är motsvarade av ett vanligt eluttag.
Enligt hemsidan för Djupdalen så är det "Laddstolpe / motorvärmaruttag för 1 bil", så det är nog precis som du säger ett vanligt schuko, som du nog inte bör belasta med mer än typ max 10A.

Det bör dock inte vara något problem om du kopplar in direkt du anländer, dvs när batteriet är varmt.

Väntar du tills dagen innan avfärd och försöker ladda med djupfryst batteri så kommer du nog inte hinna få i många procent innan avfärd.

/fth
Det är motorvärmaruttag, schuko, vid Djupdalsstugorna i Säfsen. Kollade med en bekant på anläggningen. Men klart bättre än inget. Finns en 22 kW dubbelstolpe i Fredriksberg några km bort om det skulle behövas. Ska vara mer på gång framöver, bla Vattenfall sätter upp en 150 kW.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av martinot »

Elix747 skrev:
fth skrev:
jans skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth
Innan SuC i Mora och Sveg var det lite knepigt, men det gick då med. Vad skulle vara problemet nu?
Nej, jag förstår inte riktigt det heller, jag testade att lägga in alla destinationer i "fjällen" som jag kunde komma på i ABRP, från Romme till Riksgränsen.

Jag hittade ingen rutt där jag skulle ha några som helst problem, inte ens med -10 och "Heavy Rain or Snow (+20%)".

Jag tror faktiskt inte det finns någon Tesla som det inte skulle funka med idag, möjligen då en gammal X60 med rejäl degradering.

Med en 3 LR så bör det vara helt smärtfritt.

/fth
Kan intyga att det är smärtfritt att åka elbil till fjällen. Jag har kört i regn, snöstorm och med takbox med M3LR. Det är ännu enklare i år då det finns ännu fler SuC och laddplatser på destinationerna.
Kanske skall våga testa, men hänger lite på packning och om vi får plats också. Har inte varken takräcke eller krok till vår M3. Skall ju in skidor, vallabord, etc.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinot skrev:
Elix747 skrev:
fth skrev:
jans skrev:
fth skrev:
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth
Innan SuC i Mora och Sveg var det lite knepigt, men det gick då med. Vad skulle vara problemet nu?
Nej, jag förstår inte riktigt det heller, jag testade att lägga in alla destinationer i "fjällen" som jag kunde komma på i ABRP, från Romme till Riksgränsen.

Jag hittade ingen rutt där jag skulle ha några som helst problem, inte ens med -10 och "Heavy Rain or Snow (+20%)".

Jag tror faktiskt inte det finns någon Tesla som det inte skulle funka med idag, möjligen då en gammal X60 med rejäl degradering.

Med en 3 LR så bör det vara helt smärtfritt.

/fth
Kan intyga att det är smärtfritt att åka elbil till fjällen. Jag har kört i regn, snöstorm och med takbox med M3LR. Det är ännu enklare i år då det finns ännu fler SuC och laddplatser på destinationerna.
Kanske skall våga testa, men hänger lite på packning och om vi får plats också. Har inte varken takräcke eller krok till vår M3. Skall ju in skidor, vallabord, etc.
Finns färdigvallade skidor att hyra på de flesta fjälldestinationerna. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
martinot skrev:

Kanske skall våga testa, men hänger lite på packning och om vi får plats också. Har inte varken takräcke eller krok till vår M3. Skall ju in skidor, vallabord, etc.
Finns färdigvallade skidor att hyra på de flesta fjälldestinationerna. ;)
Kör själv mest/enbart längd i Sverige (och Norge) med så platta fjäll och så korta backar (brukar köra utför i Alperna istället, även om det inte blir några resor för oss i år pga. cv19).

Då är vallningen är nödvändig, och olika för varje dag beroende på temp. och snökvalitet! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Arn »

Hej Allihopa
Är på hotellövernattning, anlände för 2h sedan med lågt batteri på bara 6%. Tyvärr -12 grader. Kopplad till motorvärmaruttag uttag 13A. Laddar med 3kw. Bilens prognos för laddning till 80% 20 timmar vid ankomst för 2h sedan, nu efter 2h har prognosen gått ned till 18 timmar. Bilen laddar fortfarande med 3kw. Dock endast 11% laddningsnivå. Trodde den skulle öka snabbare. Man ser dock på indikatorn att det finns mer ladd i batteriet som inte kan utnyttjas pga kylan. Vad är ert tips? Har 8 mil till nästa supercharger imorgon. Kommer behövas 30% laddningsgrad för att med säkerhet nå fram.
Laddar den med 3kw och min avfart är om 10h borde ca 30kw laddas dvs nästan 50% laddning. Dock om batteriet är kallt så undrar jag hur det blir. Några tips? Vad ska jag göra imorgon? Ställa in planerad avfart? Då måste jag även ändra ladd procent. Eller starta bilen och navigera till superchargern så batteriet värms under körning? Är det smart starta förvärmning imorgon med app eller dränerar den bara batteriet kontra den uppvärmning man får?
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 apr 2020 21:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Krizze »

Jag ska åka Stockholm-Åre på onsdag med min SR+. Fullastad bil med två vuxna, tre barn i barnstolar och takbox. Får se hur det går :)
Verkar få starta i Stockholm med -10C. Så bara perfekta förutsättningar ;)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Niklas Z »

Krizze skrev:
Jag ska åka Stockholm-Åre på onsdag med min SR+. Fullastad bil med två vuxna, tre barn i barnstolar och takbox. Får se hur det går :)
Verkar få starta i Stockholm med -10C. Så bara perfekta förutsättningar ;)
Jag körde Uppsala - Sundsvall igår kväll. Höll 110 km/h nästan hela sträckan, men det var kallt under resan. Det var -16° under senare delen av resan och inte blev det bättre av motvind också. Det gick att köra hela sträckan med min LR, fast den drog drygt 2,1 kwh/mil i den bistra kylan. Med takbox blir nog förbrukningen ännu högre, så med en SR+ får du nog räkna med en del laddstopp.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av BrooklynS »

Arn skrev:
Hej Allihopa
Är på hotellövernattning, anlände för 2h sedan med lågt batteri på bara 6%. Tyvärr -12 grader. Kopplad till motorvärmaruttag uttag 13A. Laddar med 3kw. Bilens prognos för laddning till 80% 20 timmar vid ankomst för 2h sedan, nu efter 2h har prognosen gått ned till 18 timmar. Bilen laddar fortfarande med 3kw. Dock endast 11% laddningsnivå. Trodde den skulle öka snabbare. Man ser dock på indikatorn att det finns mer ladd i batteriet som inte kan utnyttjas pga kylan. Vad är ert tips? Har 8 mil till nästa supercharger imorgon. Kommer behövas 30% laddningsgrad för att med säkerhet nå fram.
Laddar den med 3kw och min avfart är om 10h borde ca 30kw laddas dvs nästan 50% laddning. Dock om batteriet är kallt så undrar jag hur det blir. Några tips? Vad ska jag göra imorgon? Ställa in planerad avfart? Då måste jag även ändra ladd procent. Eller starta bilen och navigera till superchargern så batteriet värms under körning? Är det smart starta förvärmning imorgon med app eller dränerar den bara batteriet kontra den uppvärmning man får?
Med så liten laddeffekt är det onödigt att starta förvärmning innan avfärd, kanske 5 minuter då beroende på hur mycket som laddats. Slå in SuC i navigatorn, 8 mil är för kort sträcka för att få riktigt varmt batteri.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av pefreli »

tor-ake skrev:
Tricket är att försöka få bort vatten som kan frysa. Borsta rent medan bilen är varm, så finns det inget som kan smälta och sedan frysa.

Kommer det nederbörd hela tiden finns det ju inte mycket att göra dock. Vi körde först genom regn till Hudiksvall och sedan blev det snö och sedan minusgrader de sista milen.

Bild

Laddade för säkerhets skull på SuC i Sveg så att vi skulle klara oss tillbaka ner även utan laddning uppe i Björnrike.

Bild

Ett ganska klokt beslut då mv-uttaget hade digital timer med gångtid 45 minuter och avsäkring 6A. Provade ladda men hade mindre procent efter ett par timmars laddning. Gissar att batterivärmaren tog mer energi än vad jag fick ur uttaget...
Bokade precis 1 vecka i Björnrike.

Såg dina bilder, ser ut som att vi bokat samma boende, tror adressen var Nallevägen... ;)

Tänkte tanka på mv-uttagen men inser när jag läser din kommentar att det antagligen inte kommer funka...

Men visst finns det andra ”riktiga” laddplatser i närheten?

Det ser iaf ut så på PlugShare.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Jjonas »

Niklas Z skrev:
Krizze skrev:
Jag ska åka Stockholm-Åre på onsdag med min SR+. Fullastad bil med två vuxna, tre barn i barnstolar och takbox. Får se hur det går :)
Verkar få starta i Stockholm med -10C. Så bara perfekta förutsättningar ;)
Jag körde Uppsala - Sundsvall igår kväll. Höll 110 km/h nästan hela sträckan, men det var kallt under resan. Det var -16° under senare delen av resan och inte blev det bättre av motvind också. Det gick att köra hela sträckan med min LR, fast den drog drygt 2,1 kwh/mil i den bistra kylan. Med takbox blir nog förbrukningen ännu högre, så med en SR+ får du nog räkna med en del laddstopp.
210 wh kommer inte E-tron och ps2 ner till ens i optimala förhållanden. Kanon ju. :D
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Skriv svar