Toyota working on solid-state battery
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Toyota working on solid-state battery
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Toyota working on solid-state battery
Hur ska det gå till att ladda 50 mil på 10min. Vilka laddare ska klara det? Eller tänker jag helt galet nu? 

Re: Toyota working on solid-state battery
Utgår från förbrukning på 150Wh/km i beräkningarna.Robertrimmevik skrev:Hur ska det gå till att ladda 50 mil på 10min. Vilka laddare ska klara det? Eller tänker jag helt galet nu?
(150Wh/km*500km)/(1/6h)=450kW
450kW konstant laddning i 10 minuter alltså om förbrukningen är 150Wh/km.
450 kW-laddar är väl inte omöjliga men tror som vanligt att journalister eller Toyota pressansvariga misstolkar specifikation så att det kanske är från 7,5% till 80% som laddas på 10 minuter. Då räcker det med 350 kW-laddare. Alternativt är det två olika versioner på bilar som gäller, en som har 500 km i räckvidd och en med ca 400 km i räckvidd.
Ser nu att i orginalartikeln sår det "roughly 10 minutes". Låter vi det vara 13 minuter blir det (150Wh/km*500km)/(13/60h)=346kW. Gissar att detta är det som är närmast den teoretiska beräkning som Akio Toyoda presenterar. Tror de utgår från 350 kW-laddare.
https://asia.nikkei.com/Business/Techno ... 2021-debut
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Toyota working on solid-state battery
Är det en mindre bil och man kör den "japanska" körcykeln JC08, som väl får NEDC att verka lite småtuff, är det nog mer normala laddeffekter vi talar om.Svenssons skrev:Utgår från förbrukning på 150Wh/km i beräkningarna.Robertrimmevik skrev:Hur ska det gå till att ladda 50 mil på 10min. Vilka laddare ska klara det? Eller tänker jag helt galet nu?
(150Wh/km*500km)/(1/6h)=450kW
450kW konstant laddning i 10 minuter alltså om förbrukningen är 150Wh/km.
450 kW-laddar är väl inte omöjliga men tror som vanligt att journalister eller Toyota pressansvariga misstolkar specifikation så att det kanske är från 7,5% till 80% som laddas på 10 minuter. Då räcker det med 350 kW-laddare. Alternativt är det två olika versioner på bilar som gäller, en som har 500 km i räckvidd och en med ca 400 km i räckvidd.
Ser nu att i orginalartikeln sår det "roughly 10 minutes". Låter vi det vara 13 minuter blir det (150Wh/km*500km)/(13/60h)=346kW. Gissar att detta är det som är närmast den teoretiska beräkning som Akio Toyoda presenterar. Tror de utgår från 350 kW-laddare.
https://asia.nikkei.com/Business/Techno ... 2021-debut
Driver sajten Car.info
Re: Toyota working on solid-state battery
Mer om Toyotas och andras Solid State batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Toyota working on solid-state battery
Tack för intressant video.Zalman3 skrev:Mer om Toyotas och andras Solid State batterier.
Några tankar. 2023/2024 planerar Toyota att ha en elbil på marknaden med Solid State batterier. Vad kommer produktionskostnaden vara för Toyotas batterier jämfört med Teslas 4680-celler och hur stor skillnad kapacitetsmässigt kommer det att vara?
Blir intressant detta och bra hur som men mina pengar är fortfarande på att Tesla har ett enormt försprång fortfarande.
MVH
Re: Toyota working on solid-state battery
NiklasTesla skrev:Tack för intressant video.Zalman3 skrev:Mer om Toyotas och andras Solid State batterier.
Några tankar. 2023/2024 planerar Toyota att ha en elbil på marknaden med Solid State batterier. Vad kommer produktionskostnaden vara för Toyotas batterier jämfört med Teslas 4680-celler och hur stor skillnad kapacitetsmässigt kommer det att vara?
Blir intressant detta och bra hur som men mina pengar är fortfarande på att Tesla har ett enormt försprång fortfarande.
MVH
Sandy Munro pratar om att Solid State batterier är 2-3år bort.
Men vilket pris kommer dom ha?
Hur mycket mera är folk beredda att betala för att kunna ladda på 10 minuter istället för 20-30 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Toyota working on solid-state battery
Folk vill ha lång räckvidd, stora batterier fina bilar etc. Hade inte prestige funnits, hade det vimlat av Zoe, Leaf i stället för Tesla
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Toyota working on solid-state battery
Jag ser dock inte att behovet av lång räckvidd är kopplat till prestige.wheels skrev:Folk vill ha lång räckvidd, stora batterier fina bilar etc. Hade inte prestige funnits, hade det vimlat av Zoe, Leaf i stället för Tesla
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Toyota working on solid-state battery
De sägs vara billigare att producera än vanliga batterier så jag ser det inte som prestige utan som en teknisk utveckling som kommer ske förr eller senare.
märket kommer fortfarande vara det som betyder något för värdet.
märket kommer fortfarande vara det som betyder något för värdet.
Re: Toyota working on solid-state battery
Klart det inte gör, men dom flesta har ingen nytta av ett stort batteri.Nicke Nyfiken skrev:Jag ser dock inte att behovet av lång räckvidd är kopplat till prestige.wheels skrev:Folk vill ha lång räckvidd, stora batterier fina bilar etc. Hade inte prestige funnits, hade det vimlat av Zoe, Leaf i stället för Tesla