Nicke Nyfiken skrev:MWall skrev:Nicke Nyfiken skrev:MWall skrev:Det har du ingen aning om. Konspirationsteorier kan aldrig upphöjas till sanning på det där sättet.
Helt sant, men vet du hur EU fungerar i praktiken i denna typen av frågor?
EU har slaktat autopiloten så den blev betydligt sämre. Varför gjorde man det? Varför försämra något som bevisligen fungerade? Tror du detta hade hänt om det var t.ex. Citroën som var ledande inom självkörande bilar?
EU är precis lika protektionistiskt som USA.
Jag har ingen aning. Men jag ogillar konspirationsteorier. De får tyvärr alltför lätt fäste. Nu "vet" alla här att EU motarbetar Tesla. Det vet vi inte alls. Kanske är EU:s skepticism mot FSD i själva verket sund?
Att EU slaktat Teslas AP är ingen konspirationsteori, det är fakta. Att det varit annorlunda om det var t.ex Citroën som hade AP är en teori baserat på hur EU-kommissionen jobbar. Jag har två vänner som jobbar för kommissionen varav en med att ta fram beslutsunderlag för lagstiftning. Enligt honom bygger en stor del på lobbyverksamhet, och EU-kommissionen ska uttryckligen skydda EUs intressen. Du kan nog lägga ihop 1+1.
Jag har inte hävdat att EU motarbetar Tesla specifikt. Jag sa att det är stor skillnad på Franskt och Amerikanskt när EU ska bestämma vad som är tillåtet. Om du sedan vill kalla det för konspirationsteorier är upp till dig.
Kanske färgat av personligt intresse men jag tror det allmänna intresset för FSD är överskattat. Jag ser visst fördelar med level5 och att förarlösa bilar kan ersätta taxi, kollektivtrafik och till viss del privatbilar. Kan man få det och fungera trovärdigt tror jag t.o.m. att Musk har rätt i att bilarna kan generera intäkter. Men att det skulle vara värt 70000 för att slippa styra bilen tycker jag är absurt.
Jag tror man tar en försiktighetsapproach i EU. I US kör man med självcertifiering. Systemet fungerar genom att tillverkare ska avskräckas göra korkade saker och skada sina kunder och straffas med astronomiska skadestånd om det händer men till det hänt är det friare. I europa vill man se att det är säkert innan man tillåter.
Ett regelverk och lagstiftning skulle ju primärt inte ha som syfte att stoppa tesla utan att stoppa dom som har ickefungerande system.
Men som sagt, jag själv värdesätter ju inte självkörande funktioner i den utsträckningen, så kanske missuppfattar jag intresset.
Själv använder radarfarthållaren och kökörningsautomatik i min bil och visst slår jag på pilot assist om jag känner mig trött och behöver ha ett säkerhetsnät.
Men jag är inte beredd att betala för det utan i så fall får det vara standard.
Att det skulle löna sig genom att ge intäkter tror jag helt enkelt inte på.
Ja, jag har provat Teslas AP.