VW efterlyser samarbete om V2G

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Zalman3 »

Ska det äntligen lossna för V2G?

Google translate:
V2G: VW efterlyser samarbete mellan bilindustrin, energisektorn och politiken.

Volkswagen har meddelat att de kommer att utveckla Vehicle2Grid-funktioner för sina elfordon. Samtidigt efterlyser det Wolfsburg-baserade företaget också ett "mycket närmare" samarbete mellan bilindustrin, energisektorn och politiken så att dubbelriktad laddning kan bli en framgång.


Med lanseringen av de första volymmodellerna baserade på MEB vill Volkswagen uppnå ett stort antal elbilar. Volkswagen tvekade länge när det gällde elektromobilitet, men tillhandahåller nu mycket el med ID.3, ID.4 och andra MEB-modeller. Grunden är plattformen utvecklad från grunden för e-bilar. I en punkt har dock MEB Stromer hittills varit ganska konventionell: laddningen. Det finns för närvarande inga innovativa funktioner här - och rädslan för att elnätet kommer att drabbas av det snabbt ökande antalet elbilar är fortfarande förankrat i många sinnen.

I fasen av breddningen av sortimentet gick det dock med laddning: Volkswagen meddelade, i person av Martin Roemheld, laddningschef på VW, att gruppen arbetar med dubbelriktade laddningsfunktioner för sina fordon. ”Vi utvecklar redan tekniken för våra fordon. Men det kräver också intelligenta kraftnät, flexibla elpriser, en minskning av skatter och avgifter och framför allt rätt regelverk. Energisektorn, fordonsindustrin och politiken måste därför arbeta nära tillsammans, mycket närmare än tidigare, ”krävde Roemheld vid onlinekonferensen electrive.net LIVE. ”Tyskland kan äntligen ta ledningen internationellt. Vi borde använda det! "

Temat för konferensen var ”Quo vadis of elektrisk mobilitet 2021?”. Roemholds svar är enkelt: "Elbilen blomstrar - och med Vehicle-to-Grid är nästa stora sak precis runt hörnet", säger Volkswagens laddningschef. ”I framtiden kommer fordonets energi att vara mångsidig.” Med andra ord: Hos Volkswagen handlar det i år inte längre om att få MEB-Stromer på vägen i högsta möjliga antal, utan snarare att integrera dessa fordon i elnätet på bästa möjliga sätt. VW-elbilarna bör stödja Plug & Charge i slutet av året, men Roemheld nämnde inte en tidsram för V2X-applikationerna.

Förutom tekniken måste också andra förutsättningar skapas. "Du kommer att se att de intervall som kunderna vill ha går långt utöver deras dagliga behov", säger Roemheld. ”Vi borde använda denna potential för lagringskapacitet.” Men: För att göra detta måste bilarna inte bara vara anslutna till nätverket under större delen av tiden utan kunden måste också vara villig att ge upp en del av sin autonomi ( i form av intervall). "Här måste vi och marknaden erbjuda så att kunden kan göra sitt fordon tillgängligt för energimarknaden", säger Roemheld på electrive.net LIVE. Ovan nämnda regelverk behövs så att marknaden kan göra lämpliga erbjudanden.

- VISA -



Idén med Vehicle2Grid, eller kort sagt V2G, är välkänd och har redan demonstrerats flera gånger: I händelse av fluktuationer eller flaskhalsar i det lokala kraftnätet kan elbilar som är anslutna till en motsvarande laddstation mata in kraften från drivbatteriet igen och stabiliserar därmed nätet.

Hittills så känt. Men VW understödjer detta med nya siffror: Roemheld beräknar att med tio miljoner e-bilar skulle "cirka 400 gigawattimmar lagringskapacitet" vara tillgängliga. "Detta kan bland annat kompensera för svängningar i vind- och solenergi", säger VW-chefen. "E-bilförare accelererar därmed energiövergången och drar samtidigt ekonomiskt nytta."

Med en dubbelriktad wallbox kan ditt eget hus också förses med energi från bilbatteriet - kallat Vehicle2Home eller V2H. Detta skulle göra det möjligt för bilen att tillfälligt lagra el från sitt eget solcellssystem. Eller ladda batteriet med motsvarande elavgift i faser med billig el eller en särskilt stor mängd förnybara energikällor i nätverket för att sedan förse huset med grön el senare när färre förnybara energikällor finns tillgängliga.

Experter ser nackdelarna elimineras
Om bilen inte bara kan lagra elektricitet utan också mata ut den igen kommer andra applikationer att bli möjliga - inte nödvändigtvis användbara för elnätet, men praktiskt för kunden: Vehicle2Device eller V2D. Med elen från batteriet kan alla typer av enheter manövreras oberoende av elnätet och uttagen, såsom verktyg på byggarbetsplatsen, datorn på mobilkontoret, den elektriska grillen vid en picknick i naturen.

Fördelarna med V2X är tydliga, men användarna oroar sig också för nackdelar. Förutom det nämnda undantaget från en viss räckvidd när strömmen just har tagits från batteriet för att stabilisera nätverket, är vissa rädda för att själva batteriet kommer att åldras snabbare. Den konstanta laddningen och lossningen i dubbelriktad drift skulle sätta en permanent belastning på minnet . En rädsla för att Markus Hackmann, VD E-Mobility på konsultföretaget P3 automotive, räknar: "För några år sedan var batteriutvecklare fortfarande mycket fokuserade på att se till att de kunde garantera batteriets garanterade livslängd", säger eMobility -Expert. "Idag är de betydligt mer modiga när det gäller livslängd, dubbelriktad laddning är inte längre en utmaning."

Inte bara Volkswagen arbetar med integrationen av V2X-applikationer: Hyundai presenterade detaljer om sin Electric Global Modular Platform (E-GMP) i december . En viktig utveckling är en integrerad laddningsstyrenhet som ersätter den klassiska laddaren ombord. Enheten ska inte bara möjliggöra växelströmsladdning med upp till 11 kW utan också vara utformad för att vara dubbelriktad.

Hyundai introducerar snart en modell med dubbelriktad laddning
Enligt Hyundai-meddelandet kan alla funktioner som Roemheld har skisserat kartläggas. Mata tillbaka elnätet, förse ditt eget hem med energi, men också förse enheter och verktyg med växelström via ett uttag eller en lämplig adapter. Det finns också en funktion som VW ännu inte har nämnt: Hyundai-utvecklingen bör också utformas för Vehicle2Vehicle (V2V) och därmed kunna ladda en annan elbil direkt.

En annan skillnad mellan Hyundai och VW: Medan Wolfsburg-företaget fortfarande finjusterar nödvändig teknik, enligt Roemheld, kommer koreanerna att introducera Ioniq 5, den första modellen med dessa funktioner, om några veckor . En sak är tydlig: Om inte bara en tillverkare arbetar med sådana funktioner utan två globalt mycket viktiga e-bilplattformar är utformade för dem, kommer V2X-applikationer att spridas mycket snabbare än med egna lösningar.

VDA, som länge har hållit tillbaka på elektromobilitet, har nu erkänt förändringen och behandlat utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen som ett av de viktigaste ämnena 2021. "Vi kan se hur antalet fordon har ökat de senaste åren, dynamiken - en tredubling av registreringsnumren 2020 - är mycket anmärkningsvärd", säger Joachim Damasky, VD Fordonsteknik & Eco-System vid VDA, vid sin konferensutseende. ”Naturligtvis kan vi inte låta ytterligare tillväxt bromsas av laddningsinfrastrukturen. Förhållandet mellan fordon och laddpunkter fortsätter att öka. "

VDA efterlyser mer intelligenta laddningslösningar
Damasky har först ett öga på mängden laddpunkter, men är också orolig för kvaliteten på laddningsprocesserna. Här hänvisar VDA: s verkställande direktör till ändringen av energibranschlagen, särskilt punkt 14a. Ett utkast som presenterades i december skulle ha gett möjlighet att tillfälligt koppla bort ”kontrollerbara konsumentenheter” som vägglådor och värmepumpar i byggnader från nätverket med fjärrkontroll. Och det i upp till två timmar om dagen, om det annars finns ett hot om lokalt nätverksöverbelastning. För några dagar sedan , efter ytterligare medierapporter, blev det känt att "utkastet till arbetsnivå" inte hade hittat "ministerens godkännande" - och drogs därför tillbaka av ekonomiministeriet.

Ett beslut som Damasky välkomnar - och kopplas till ett krav på ”mer intelligenta lösningar”. "Naturligtvis är vi glada att föra diskussioner med politiker och energileverantörer", säger Damasky. ”Det är nödvändigt att prata om mer intelligenta modeller tillsammans och inte bara skära tips. Detta kan göras via prisincitament eller intelligent lasthantering. "

Ordföranden för transportkommittén i Förbundsdagen, den gröna politiken Cem Özdemir, uppmanar politik och industri att fokusera på batterielektriska bilar och nödvändiga ramvillkor. ”Jag råder dig att tala sanningen öppet: Väte och syntetiska bränslen är mycket spännande. På grund av klimatförändringarnas drama kommer vi att behöva allt, men inte allt överallt, säger Özdemir på electrive.net LIVE. "Vi måste investera våra pengar väl och bör inte ignorera fysiken: batteridriven rörlighet har etablerat sig i bilar."

Med tanke på det kommande federala valet i år - förmodligen också i hopp om att de gröna skulle delta i regeringen - tillade Özdemir: ”Det kommer också att vara attityden hos nästa tyska federala regering. Jag rekommenderar alla att orientera sig på det. Den som säger något annat vill inte ha den tyska bilen längre. "
https://www.electrive.net/2021/01/27/v2 ... d-politik/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Zalman3 »

Börjar lite less på alla strömavbrott.
Att kunna få ut lite el från sin elbil vore ovärderligt!
20210129_075929.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Börjar lite less på alla strömavbrott.
Att kunna få ut lite el från sin elbil vore ovärderligt!
Just V2G är rätt meningslöst vid strömavbrott men vi kanske fortfarande är OT i denna tråd precis som från första inlägget?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2512
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av NiklasTesla »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Börjar lite less på alla strömavbrott.
Att kunna få ut lite el från sin elbil vore ovärderligt!
Just V2G är rätt meningslöst vid strömavbrott men vi kanske fortfarande är OT i denna tråd precis som från första inlägget?
Teslas powerwall kan ju ställas in så du får ström till ditt hus vid strömavbrott.

MVH
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Svenssons »

NiklasTesla skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Börjar lite less på alla strömavbrott.
Att kunna få ut lite el från sin elbil vore ovärderligt!
Just V2G är rätt meningslöst vid strömavbrott men vi kanske fortfarande är OT i denna tråd precis som från första inlägget?
Teslas powerwall kan ju ställas in så du får ström till ditt hus vid strömavbrott.

MVH
I Sverige och stora delar av Europa krävs det att kopplingen mot nätet (grid) bryts och detta innebär sannolikt även dubbla växelriktare. Det är alltså inte Vehicle to Grid (V2G) som hjälper till i detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2512
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av NiklasTesla »

Svenssons skrev:
NiklasTesla skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Börjar lite less på alla strömavbrott.
Att kunna få ut lite el från sin elbil vore ovärderligt!
Just V2G är rätt meningslöst vid strömavbrott men vi kanske fortfarande är OT i denna tråd precis som från första inlägget?
Teslas powerwall kan ju ställas in så du får ström till ditt hus vid strömavbrott.

MVH
I Sverige och stora delar av Europa krävs det att kopplingen mot nätet (grid) bryts och detta innebär sannolikt även dubbla växelriktare. Det är alltså inte Vehicle to Grid (V2G) som hjälper till i detta.
Ett eluttag växelström som Honda E har samt Cybertruck kommer hade ändå varit trevligt vid ex strömavbrott.

MVH
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Svenssons »

NiklasTesla skrev:
Svenssons skrev:
NiklasTesla skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Börjar lite less på alla strömavbrott.
Att kunna få ut lite el från sin elbil vore ovärderligt!
Just V2G är rätt meningslöst vid strömavbrott men vi kanske fortfarande är OT i denna tråd precis som från första inlägget?
Teslas powerwall kan ju ställas in så du får ström till ditt hus vid strömavbrott.

MVH
I Sverige och stora delar av Europa krävs det att kopplingen mot nätet (grid) bryts och detta innebär sannolikt även dubbla växelriktare. Det är alltså inte Vehicle to Grid (V2G) som hjälper till i detta.
Ett eluttag växelström som Honda E har samt Cybertruck kommer hade ändå varit trevligt vid ex strömavbrott.

MVH
Det är möjligt men det har absolut inget med V2G att göra, är något helt annat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2512
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av NiklasTesla »

Laddstandarden Chademo har sedan 2014
haft funktionalitet som gjort V2G tillgängligt.

MVH
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Svenssons »

NiklasTesla skrev:
Laddstandarden Chademo har sedan 2014
haft funktionalitet som gjort V2G tillgängligt.

MVH
Den standarden är nog på väg mot graven nu och i Europa lär vi inte se någon bil som stödjer det vid leverans. Även CCS stödjer dock detta numera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
wheels
Inlägg: 722
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av wheels »

Finns väl hybridriktare redan i dag som automatiskt kopplar ifrån sig från nätet vid strömavbrott
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
Svenssons skrev:
NiklasTesla skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Börjar lite less på alla strömavbrott.
Att kunna få ut lite el från sin elbil vore ovärderligt!
Just V2G är rätt meningslöst vid strömavbrott men vi kanske fortfarande är OT i denna tråd precis som från första inlägget?
Teslas powerwall kan ju ställas in så du får ström till ditt hus vid strömavbrott.

MVH
I Sverige och stora delar av Europa krävs det att kopplingen mot nätet (grid) bryts och detta innebär sannolikt även dubbla växelriktare. Det är alltså inte Vehicle to Grid (V2G) som hjälper till i detta.
Ett eluttag växelström som Honda E har samt Cybertruck kommer hade ändå varit trevligt vid ex strömavbrott.

MVH
100% medhåll!

Först dock en liten OT-varning (även om i princip alla trådar goes OT på TCS :) ); har som Svensson sa inget som helst med V2G att göra!

Håller med om att jag gillar inbyggt 230V-uttag i Honda E! Har saknat 230V i Teslan om man skall jobba och ladda dator när man laddar eller åker på längre resa. Råkat ut för att jag glömt ladda datorn full innan resa ibland, och då är det ju helt perfekt med 230V-uttag.

Blev så inspirerad av Honda E att jag fixat ett eget 230V-uttag i mittkonsolen på vår M3. SÅ nöjd nu! :)

Sedan att jag knappt använder bilen så mycket nu under värsta delen av pandemin är ju en annan sak (jobbar helt hemifrån just nu), men nu har man ju det för framtiden iaf! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Zalman3 »

Hur gjorde du för att få ett 230V uttag i din Tesla?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Hur gjorde du för att få ett 230V uttag i din Tesla?
Jag har också 230V-uttag i min Model X. Busenkelt att få om man klarar sig med 180W. Lite meckigare om man vill ha högre effekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Hur gjorde du för att få ett 230V uttag i din Tesla?
Jag har också 230V-uttag i min Model X. Busenkelt att få om man klarar sig med 180W. Lite meckigare om man vill ha högre effekt.
12V till 230V omvandlare som kopplas till ciggutttag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Hur gjorde du för att få ett 230V uttag i din Tesla?
Jag har också 230V-uttag i min Model X. Busenkelt att få om man klarar sig med 180W. Lite meckigare om man vill ha högre effekt.
12V till 230V omvandlare som kopplas till ciggutttag?
Ja eller direkt på 12V-batteriet för högre effekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Hur gjorde du för att få ett 230V uttag i din Tesla?
Jag har också 230V-uttag i min Model X. Busenkelt att få om man klarar sig med 180W. Lite meckigare om man vill ha högre effekt.
12V till 230V omvandlare som kopplas till ciggutttag?
Ja eller direkt på 12V-batteriet för högre effekt.
Hur hög effekt vågar man ta ut direkt från 12V-batteriet?

Pratade ju med Tesla Rangern.
Han hade ett rejält 230V uttag i sin Tesla.
Vet dock inte hur det var inkopplat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Hur gjorde du för att få ett 230V uttag i din Tesla?
Jag har också 230V-uttag i min Model X. Busenkelt att få om man klarar sig med 180W. Lite meckigare om man vill ha högre effekt.
12V till 230V omvandlare som kopplas till ciggutttag?
Ja eller direkt på 12V-batteriet för högre effekt.
Hur hög effekt vågar man ta ut direkt från 12V-batteriet?

Pratade ju med Tesla Rangern.
Han hade ett rejält 230V uttag i sin Tesla.
Vet dock inte hur det var inkopplat.
Som jag skrev, 180W. Vill man ha mer så får man koppla in sig mer direkt på 12V men självklart avsäkrat det också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8155
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Som jag skrev, 180W. Vill man ha mer så får man koppla in sig mer direkt på 12V men självklart avsäkrat det också.
I Model X finns det kontinuerlig 12V tillgänglig vid förarplatsen, jag använder den till min dashcam.

Du kopplar in dig på ”trailer brake controller”, den är avsäkrad med 20A.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Som jag skrev, 180W. Vill man ha mer så får man koppla in sig mer direkt på 12V men självklart avsäkrat det också.
I Model X finns det kontinuerlig 12V tillgänglig vid förarplatsen, jag använder den till min dashcam.

Du kopplar in dig på ”trailer brake controller”, den är avsäkrad med 20A.

/fth
Intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW efterlyser samarbete om V2G

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Hur gjorde du för att få ett 230V uttag i din Tesla?
Jag kikade på lite olika inverters/växelriktare på marknaden som kunde få plats och passa i mittkonsolen i vår M3 och använda befintligt 12V-uttag (eftersom leasingbil på firman så vill jag helst inte modda bilen).

Hade lite olika krav som nedan:

* Rymmas inom botten på mittkonsolen med max mått: 9 cm hög, 15 cm bred, Ca 20-25 cm lång
* Ha ett eluttag på ovansidan istället för på kortsidan (som de flesta växelriktare) för smidig åtkomst ovanifrån
* Ha en strömbrytare som gick enkelt att komma åt när den ligger nederst i facket

Inte krav, men klara plus:

* Ha en vinklad anslutning till 12V-uttaget i Teslan (så att den inte stack ut i vägen för det löstagbara facket som ligger överst i mittkonsolen)
* Extra USB ladduttag (kan aldrig ha för många)
* Ren sinus istället för puls/fyrkant (bättre för känslig elektronik)
* Budget på max ca. 1000-lappen (ink. moms)

Hittade två alternativ på Amazon.se som matchade kraven att passa i M3:ans mittfack (se mått ovan) och övriga krav.

1. En kinakonstruerad växelriktare kallad "Lofter" av okänd kvalitet och med växelspänning bestående av billigare fyrkants/triangelpulser. Men till bra lågt pris på ca. 430 kr (ink. moms och frakt). En bra extra finess var att den har två extra 12V-uttag (för annan utrustning, som tex. Automile-logger). Har även två stycken USB ladduttag.

Bild


2. En svenskkonstruerad (men som det mesta monterad i Kina) växelriktare från svenska Dometic med ren sinusformad växelspänning. Har ett USB-ladduttag. Bra bottenplatta följde med som man kan fästa den på, även om jag fn. inte har behov av den (den passar fint liggandes i botten av mittkonsolen). Kostade ca. 1000-lappen (ink. moms och frakt).

Bild

Bild

Bild


Testade bägge i M3:an, och båda fick plats och fungerade utmärkt i botten av mittkonsolfacket! :)

Lofter kom dock med rak kontakt (inte vinklad som hos Dometic), vilket gjorde att den inte passade med det lösa facket i mittkonsolen på plats.

Behöll dock till slut den dyrare växelriktaren, då den hade ren sinusutgång (vissa datorer och annan elektronik kan vara lite känsligare) och en väldigt tyst fläkt. Kinariktaren funkade dock bra, så verkar vara ett bra budgetalternativ för de som inte måste en svenskkonstruerad, och testad, riktare, eller behov för ren sinusvåg. Dock lite varning att fläkten kan låta en del, om man stör sig på det.

Här är länkar till bägge hos svenska Amazon där jag köpte de, men finns säkert i fler butiker:

https://www.amazon.se/gp/product/B07D4C ... UTF8&psc=1

https://www.amazon.se/gp/product/B07F7H ... UTF8&psc=1
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar