Google translate:
https://www.electrive.net/2021/01/27/v2 ... d-politik/V2G: VW efterlyser samarbete mellan bilindustrin, energisektorn och politiken.
Volkswagen har meddelat att de kommer att utveckla Vehicle2Grid-funktioner för sina elfordon. Samtidigt efterlyser det Wolfsburg-baserade företaget också ett "mycket närmare" samarbete mellan bilindustrin, energisektorn och politiken så att dubbelriktad laddning kan bli en framgång.
Med lanseringen av de första volymmodellerna baserade på MEB vill Volkswagen uppnå ett stort antal elbilar. Volkswagen tvekade länge när det gällde elektromobilitet, men tillhandahåller nu mycket el med ID.3, ID.4 och andra MEB-modeller. Grunden är plattformen utvecklad från grunden för e-bilar. I en punkt har dock MEB Stromer hittills varit ganska konventionell: laddningen. Det finns för närvarande inga innovativa funktioner här - och rädslan för att elnätet kommer att drabbas av det snabbt ökande antalet elbilar är fortfarande förankrat i många sinnen.
I fasen av breddningen av sortimentet gick det dock med laddning: Volkswagen meddelade, i person av Martin Roemheld, laddningschef på VW, att gruppen arbetar med dubbelriktade laddningsfunktioner för sina fordon. ”Vi utvecklar redan tekniken för våra fordon. Men det kräver också intelligenta kraftnät, flexibla elpriser, en minskning av skatter och avgifter och framför allt rätt regelverk. Energisektorn, fordonsindustrin och politiken måste därför arbeta nära tillsammans, mycket närmare än tidigare, ”krävde Roemheld vid onlinekonferensen electrive.net LIVE. ”Tyskland kan äntligen ta ledningen internationellt. Vi borde använda det! "
Temat för konferensen var ”Quo vadis of elektrisk mobilitet 2021?”. Roemholds svar är enkelt: "Elbilen blomstrar - och med Vehicle-to-Grid är nästa stora sak precis runt hörnet", säger Volkswagens laddningschef. ”I framtiden kommer fordonets energi att vara mångsidig.” Med andra ord: Hos Volkswagen handlar det i år inte längre om att få MEB-Stromer på vägen i högsta möjliga antal, utan snarare att integrera dessa fordon i elnätet på bästa möjliga sätt. VW-elbilarna bör stödja Plug & Charge i slutet av året, men Roemheld nämnde inte en tidsram för V2X-applikationerna.
Förutom tekniken måste också andra förutsättningar skapas. "Du kommer att se att de intervall som kunderna vill ha går långt utöver deras dagliga behov", säger Roemheld. ”Vi borde använda denna potential för lagringskapacitet.” Men: För att göra detta måste bilarna inte bara vara anslutna till nätverket under större delen av tiden utan kunden måste också vara villig att ge upp en del av sin autonomi ( i form av intervall). "Här måste vi och marknaden erbjuda så att kunden kan göra sitt fordon tillgängligt för energimarknaden", säger Roemheld på electrive.net LIVE. Ovan nämnda regelverk behövs så att marknaden kan göra lämpliga erbjudanden.
- VISA -
Idén med Vehicle2Grid, eller kort sagt V2G, är välkänd och har redan demonstrerats flera gånger: I händelse av fluktuationer eller flaskhalsar i det lokala kraftnätet kan elbilar som är anslutna till en motsvarande laddstation mata in kraften från drivbatteriet igen och stabiliserar därmed nätet.
Hittills så känt. Men VW understödjer detta med nya siffror: Roemheld beräknar att med tio miljoner e-bilar skulle "cirka 400 gigawattimmar lagringskapacitet" vara tillgängliga. "Detta kan bland annat kompensera för svängningar i vind- och solenergi", säger VW-chefen. "E-bilförare accelererar därmed energiövergången och drar samtidigt ekonomiskt nytta."
Med en dubbelriktad wallbox kan ditt eget hus också förses med energi från bilbatteriet - kallat Vehicle2Home eller V2H. Detta skulle göra det möjligt för bilen att tillfälligt lagra el från sitt eget solcellssystem. Eller ladda batteriet med motsvarande elavgift i faser med billig el eller en särskilt stor mängd förnybara energikällor i nätverket för att sedan förse huset med grön el senare när färre förnybara energikällor finns tillgängliga.
Experter ser nackdelarna elimineras
Om bilen inte bara kan lagra elektricitet utan också mata ut den igen kommer andra applikationer att bli möjliga - inte nödvändigtvis användbara för elnätet, men praktiskt för kunden: Vehicle2Device eller V2D. Med elen från batteriet kan alla typer av enheter manövreras oberoende av elnätet och uttagen, såsom verktyg på byggarbetsplatsen, datorn på mobilkontoret, den elektriska grillen vid en picknick i naturen.
Fördelarna med V2X är tydliga, men användarna oroar sig också för nackdelar. Förutom det nämnda undantaget från en viss räckvidd när strömmen just har tagits från batteriet för att stabilisera nätverket, är vissa rädda för att själva batteriet kommer att åldras snabbare. Den konstanta laddningen och lossningen i dubbelriktad drift skulle sätta en permanent belastning på minnet . En rädsla för att Markus Hackmann, VD E-Mobility på konsultföretaget P3 automotive, räknar: "För några år sedan var batteriutvecklare fortfarande mycket fokuserade på att se till att de kunde garantera batteriets garanterade livslängd", säger eMobility -Expert. "Idag är de betydligt mer modiga när det gäller livslängd, dubbelriktad laddning är inte längre en utmaning."
Inte bara Volkswagen arbetar med integrationen av V2X-applikationer: Hyundai presenterade detaljer om sin Electric Global Modular Platform (E-GMP) i december . En viktig utveckling är en integrerad laddningsstyrenhet som ersätter den klassiska laddaren ombord. Enheten ska inte bara möjliggöra växelströmsladdning med upp till 11 kW utan också vara utformad för att vara dubbelriktad.
Hyundai introducerar snart en modell med dubbelriktad laddning
Enligt Hyundai-meddelandet kan alla funktioner som Roemheld har skisserat kartläggas. Mata tillbaka elnätet, förse ditt eget hem med energi, men också förse enheter och verktyg med växelström via ett uttag eller en lämplig adapter. Det finns också en funktion som VW ännu inte har nämnt: Hyundai-utvecklingen bör också utformas för Vehicle2Vehicle (V2V) och därmed kunna ladda en annan elbil direkt.
En annan skillnad mellan Hyundai och VW: Medan Wolfsburg-företaget fortfarande finjusterar nödvändig teknik, enligt Roemheld, kommer koreanerna att introducera Ioniq 5, den första modellen med dessa funktioner, om några veckor . En sak är tydlig: Om inte bara en tillverkare arbetar med sådana funktioner utan två globalt mycket viktiga e-bilplattformar är utformade för dem, kommer V2X-applikationer att spridas mycket snabbare än med egna lösningar.
VDA, som länge har hållit tillbaka på elektromobilitet, har nu erkänt förändringen och behandlat utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen som ett av de viktigaste ämnena 2021. "Vi kan se hur antalet fordon har ökat de senaste åren, dynamiken - en tredubling av registreringsnumren 2020 - är mycket anmärkningsvärd", säger Joachim Damasky, VD Fordonsteknik & Eco-System vid VDA, vid sin konferensutseende. ”Naturligtvis kan vi inte låta ytterligare tillväxt bromsas av laddningsinfrastrukturen. Förhållandet mellan fordon och laddpunkter fortsätter att öka. "
VDA efterlyser mer intelligenta laddningslösningar
Damasky har först ett öga på mängden laddpunkter, men är också orolig för kvaliteten på laddningsprocesserna. Här hänvisar VDA: s verkställande direktör till ändringen av energibranschlagen, särskilt punkt 14a. Ett utkast som presenterades i december skulle ha gett möjlighet att tillfälligt koppla bort ”kontrollerbara konsumentenheter” som vägglådor och värmepumpar i byggnader från nätverket med fjärrkontroll. Och det i upp till två timmar om dagen, om det annars finns ett hot om lokalt nätverksöverbelastning. För några dagar sedan , efter ytterligare medierapporter, blev det känt att "utkastet till arbetsnivå" inte hade hittat "ministerens godkännande" - och drogs därför tillbaka av ekonomiministeriet.
Ett beslut som Damasky välkomnar - och kopplas till ett krav på ”mer intelligenta lösningar”. "Naturligtvis är vi glada att föra diskussioner med politiker och energileverantörer", säger Damasky. ”Det är nödvändigt att prata om mer intelligenta modeller tillsammans och inte bara skära tips. Detta kan göras via prisincitament eller intelligent lasthantering. "
Ordföranden för transportkommittén i Förbundsdagen, den gröna politiken Cem Özdemir, uppmanar politik och industri att fokusera på batterielektriska bilar och nödvändiga ramvillkor. ”Jag råder dig att tala sanningen öppet: Väte och syntetiska bränslen är mycket spännande. På grund av klimatförändringarnas drama kommer vi att behöva allt, men inte allt överallt, säger Özdemir på electrive.net LIVE. "Vi måste investera våra pengar väl och bör inte ignorera fysiken: batteridriven rörlighet har etablerat sig i bilar."
Med tanke på det kommande federala valet i år - förmodligen också i hopp om att de gröna skulle delta i regeringen - tillade Özdemir: ”Det kommer också att vara attityden hos nästa tyska federala regering. Jag rekommenderar alla att orientera sig på det. Den som säger något annat vill inte ha den tyska bilen längre. "