smart GPS
Moderator: Redaktion
smart GPS
Säkert andra som har upptäckt detta, men gps:en är "smart" även utan att vara aktiverad. Jag brukar inte köra med gps till jobbet eftersom jag tycker mig kunna hitta vägen själv efter 5 år. Imorse när jag kom ut till bilen stod det att jag kunde spara tid genom att välja en annan väg till jobbet. Visserligen en ganska lång omväg men ändå. Jag undrade varför och gick in på lokala tidningen och ser att en bro som jag behöver passera är stängd pga olycka. Detta alltså trots att jag inte har aktiverat gps:en 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: smart GPS
Intrssant
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Detta är vad Tesla kallar commute advice; den kollar hela tiden om du kan spara tid på din "regular commute" och ska göra precis detta... Har aldrig sett det i verkligheten bara
- coolt att det verkligen fungerar... Go Tesla

- coolt att det verkligen fungerar... Go Tesla

Kör ofta med GPS även om jag hittar men har också under hösten fått samma hjälp av bilen utan att begära det, håller med ibland är den smart men inte alltid.
Nu har jag ingen Tesla än (väntar på M3), men det där låter precis som Google/Android. Jag har fått sådana tips från barnen i baksätet som har mobilen uppe. Nog är det google maps på stora skärmen?
Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
en kul detalj är att jag fick upp frågan om jag ville spara 24 !!! timmar på att ta en annan väg?? det var lite väl pessimistiskt av gps:en att tro att den ursprungliga vägen skulle vara stängd i 24 timmar
nu tog jag den vanliga ändå och fick vänta i 20min vid olyckstället, så det tog inte helt 24 timmar att passera 

Model 3-24/Polestar 3-24
Har fått frågan flera gånger när jag ska hem ifrån jobbet, dock bara frågan 5 min (av 20). Det är väl den vägen den väljer sedan när bilen kan köra hela vägen hem själv. Lite läskigt då om den är så pessimistisk att den tror att den vanliga vägen tar 24 timmar, då är ju även en 10 timmar väg kors landet en snabbare väg 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Det händer mig flera gånger per månad att jag får denna fråga. Men det roliga är att om jag väljer att den ska navigera mig snabbaste vägen, så tar den ändå samma väg som annars.
not so smartMartinen skrev:Det händer mig flera gånger per månad att jag får denna fråga. Men det roliga är att om jag väljer att den ska navigera mig snabbaste vägen, så tar den ändå samma väg som annars.

Model 3-24/Polestar 3-24
- Mistafrizz
- Teslaägare
HelectriC skrev:Säkert andra som har upptäckt detta, men gps:en är "smart" även utan att vara aktiverad. Jag brukar inte köra med gps till jobbet eftersom jag tycker mig kunna hitta vägen själv efter 5 år. Imorse när jag kom ut till bilen stod det att jag kunde spara tid genom att välja en annan väg till jobbet. Visserligen en ganska lång omväg men ändå. Jag undrade varför och gick in på lokala tidningen och ser att en bro som jag behöver passera är stängd pga olycka. Detta alltså trots att jag inte har aktiverat gps:en
Jag kan inte låta bli att tycka det är lite mysigt.. Jag som åker mellan 2 olika boenden och jobbet, gillar att den uppmärksammar (varje dag för mig) mig om detta.
- Det funkar likadant i min mobil (ifån 6), den ger också indikationer på nuvarande trafik osv.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Kartorna är mycket riktigt Google Maps men navigeringen är Navigon, alltså inte Google Navigation.sunlighter skrev:Nu har jag ingen Tesla än (väntar på M3), men det där låter precis som Google/Android. Jag har fått sådana tips från barnen i baksätet som har mobilen uppe. Nog är det google maps på stora skärmen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Trafikdata kommer väl dock från Google, och tjänsten att undvika trafik skulle mycket väl kunna göra det också. Navigon-kartorna är ju helt offline.Svenssons skrev:Kartorna är mycket riktigt Google Maps men navigeringen är Navigon, alltså inte Google Navigation.sunlighter skrev:Nu har jag ingen Tesla än (väntar på M3), men det där låter precis som Google/Android. Jag har fått sådana tips från barnen i baksätet som har mobilen uppe. Nog är det google maps på stora skärmen?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
igår em vid 16xx jag åka från älvsjö till vällingby, och då ville bilen köra via västerbron, jag tänkte tokfan, men "smart" kanske var korrekt
ms 76132 "Eleamore"
Det tråkiga är att den ibland väljer andra rutter helt utan anledning.
Det gäller att ha lite koll själv för man kan inte alltid på den.
Det gäller att ha lite koll själv för man kan inte alltid på den.
Någon som vet hur gamla kartorna är och hur ofta de ska uppdateras? Frågade i Täby idag, det väntade svaret var, det är Google Maos och dom är alltid väldigt nya. Efter att jag förklarat att bilen inte använder dessa för navigering och säljaren letat efter svar i några minuter så var svaret jag vet inte fråga teknisk support. Det ingår gratis uppdateringar av kartan men om det bara är var femte år känns det lite så där.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jag kan inte se att jag fått nån uppdatering på kartan sedan jag fick bilen i april.Pontus skrev:Någon som vet hur gamla kartorna är och hur ofta de ska uppdateras? Frågade i Täby idag, det väntade svaret var, det är Google Maos och dom är alltid väldigt nya. Efter att jag förklarat att bilen inte använder dessa för navigering och säljaren letat efter svar i några minuter så var svaret jag vet inte fråga teknisk support. Det ingår gratis uppdateringar av kartan men om det bara är var femte år känns det lite så där.
Den har fortfarande inte med en ombyggnad av E22 som blev klar i slutet på förra året.
Sunk!
Norra länken i Stockholm har samma problem. Klar i november förra året, fortfarande saknas den på navigatorn och farthållaren beter sig märkligt i den tunneln.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
För oss som inte har förmånen att ha en Tesla (än) kan jag säga att Waze fungerar väldigt bra när det gäller att hitta alternativa vägar när det står still på den vanliga rutten. Självklart kräver det ett steg utöver Teslas inbyggda navigator i och med att man måste ha appen igång på mobilen. Själv har jag så att Waze startar automatiskt när jag kopplas upp till bilens Bluetooth.. Så något stort steg är det inte. 
Där är kartorna väldigt bra uppdaterade då det är användarna själva som hanterar kartorna. Tar max ett par dagar efter en ny väg finns eller en omdragning vid norra länken är gjort tills den är uppdaterad i appen. Smartaste "GPS" jag känner till.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Där är kartorna väldigt bra uppdaterade då det är användarna själva som hanterar kartorna. Tar max ett par dagar efter en ny väg finns eller en omdragning vid norra länken är gjort tills den är uppdaterad i appen. Smartaste "GPS" jag känner till.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Den data som autopiloten samlar in kommer antagligen att bli den mest exakta kartan över bilvägar som gjorts. Kan det vara så att Tesla inte köpt in någon uppdatering till bilarna, för att de hoppades att deras egen karta skulle bli klar, men att det dröjde längre än beräknat på grund av fördröjningen av autopiloten.