Skatt på Trisslotts-Tesla
Moderator: Redaktion
Skatt på Trisslotts-Tesla
Tyvärr har inte jag vunnit någon Tesla på Trisslott, har för mig att det var 8 st M3LR på ca 2 milj lotter, så chanserna är ju inte direkt enorma. Är det någon som vet om vinnarna måste betala skatt på en sådan lotterivinst?
Re: Skatt på Trisslotts-Tesla
Nej, ingen skatt på trisslottsvinster.ducce916 skrev:Tyvärr har inte jag vunnit någon Tesla på Trisslott, har för mig att det var 8 st M3LR på ca 2 milj lotter, så chanserna är ju inte direkt enorma. Är det någon som vet om vinnarna måste betala skatt på en sådan lotterivinst?
- Skogslasse
- Teslaägare
Hederligt arbete = skatt-skatt (soc, inkomstskatt, moms)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Kvalifikationer måste straffas på alla nivåer.thebishop skrev:Hederligt arbete = skatt-skatt (soc, inkomstskatt, moms)
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Poker = tur = ingen skattSkogslasse skrev:Lott=tur=ingen skatt
Frågeprogram=kunskap=skatt

Är glad att jag hade tur i 12 år i rad.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja det kräver ju inga kunskaper alls.Legato skrev:Poker = tur = ingen skattSkogslasse skrev:Lott=tur=ingen skatt
Frågeprogram=kunskap=skatt![]()
Är glad att jag hade tur i 12 år i rad.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Om man inte hävdar att man inte hade en aning, och drog världens gissning. Då hade man ju turSkogslasse skrev:Lott=tur=ingen skatt

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Är väl visst vinstskatt på lotter? Bara det att svenska spel står för den numera. Har för mig det ändrades för typ 20 år sen eller ngt sånt. Massa gnäll från folk som vann...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dom gjorde om det med triss för de som vann tex 25k/månaden i 20 år. De krävdes på vinstskatten för hela vinstsumman dag 1.taliz skrev:Är väl visst vinstskatt på lotter? Bara det att svenska spel står för den numera. Har för mig det ändrades för typ 20 år sen eller ngt sånt. Massa gnäll från folk som vann...
Det gäller väl alla vinster på triss som sagt. Svenska spel står för vinstskatten nu.dstr skrev:Dom gjorde om det med triss för de som vann tex 25k/månaden i 20 år. De krävdes på vinstskatten för hela vinstsumman dag 1.taliz skrev:Är väl visst vinstskatt på lotter? Bara det att svenska spel står för den numera. Har för mig det ändrades för typ 20 år sen eller ngt sånt. Massa gnäll från folk som vann...
taliz skrev:Är väl visst vinstskatt på lotter? Bara det att svenska spel står för den numera. Har för mig det ändrades för typ 20 år sen eller ngt sånt. Massa gnäll från folk som vann...
ducce916 skrev:Är det någon som vet om vinnarna måste betala skatt på en sådan lotterivinst?
Läste du vad jag skrev?Fredrik j skrev:taliz skrev:Är väl visst vinstskatt på lotter? Bara det att svenska spel står för den numera. Har för mig det ändrades för typ 20 år sen eller ngt sånt. Massa gnäll från folk som vann...ducce916 skrev:Är det någon som vet om vinnarna måste betala skatt på en sådan lotterivinst?
Jag svarade på de som skrev att "lott = tur = ingen skatt"
taliz skrev:Läste du vad jag skrev?Fredrik j skrev:taliz skrev:Är väl visst vinstskatt på lotter? Bara det att svenska spel står för den numera. Har för mig det ändrades för typ 20 år sen eller ngt sånt. Massa gnäll från folk som vann...ducce916 skrev:Är det någon som vet om vinnarna måste betala skatt på en sådan lotterivinst?
Det stämmer ju.
lott = tur = ingen skatt
Naturligtvis har svenska spel andra omkostnader än lotterivinnaren. Dom får ju t.ex. betala själva vinsten och rimligen även skatt på sitt resultat. Hur som helst är det ju bara en fråga hur man redovisar det. VArför skulle jag vilja veta hur mycket pengar jag har vunnit innan skatt? Det är ju vad jag får i utbetalt som räknas ur mitt perspektiv.
Jag menar att det inte stämmer. Dvs att det är vinstskatt även på lotter.Fredrik j skrev:taliz skrev:Läste du vad jag skrev?Fredrik j skrev:taliz skrev:Är väl visst vinstskatt på lotter? Bara det att svenska spel står för den numera. Har för mig det ändrades för typ 20 år sen eller ngt sånt. Massa gnäll från folk som vann...ducce916 skrev:Är det någon som vet om vinnarna måste betala skatt på en sådan lotterivinst?
Det stämmer ju.
lott = tur = ingen skatt
Naturligtvis har svenska spel andra omkostnader än lotterivinnaren. Dom får ju t.ex. betala själva vinsten och rimligen även skatt på sitt resultat. Hur som helst är det ju bara en fråga hur man redovisar det. VArför skulle jag vilja veta hur mycket pengar jag har vunnit innan skatt? Det är ju vad jag får i utbetalt som räknas ur mitt perspektiv.
(OBS, jag kan ha fel, har inte googlat).
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Fan det tänkte ju jag skriva!Nicke Nyfiken skrev:Ja det kräver ju inga kunskaper alls.Legato skrev:Poker = tur = ingen skattSkogslasse skrev:Lott=tur=ingen skatt
Frågeprogram=kunskap=skatt![]()
Är glad att jag hade tur i 12 år i rad.![]()
![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är ingen skatt, vinnaren får sin Tesla skattefritt.taliz skrev:Jag menar att det inte stämmer. Dvs att det är vinstskatt även på lotter.Fredrik j skrev:taliz skrev:Läste du vad jag skrev?Fredrik j skrev:taliz skrev:Är väl visst vinstskatt på lotter? Bara det att svenska spel står för den numera. Har för mig det ändrades för typ 20 år sen eller ngt sånt. Massa gnäll från folk som vann...ducce916 skrev:Är det någon som vet om vinnarna måste betala skatt på en sådan lotterivinst?
Det stämmer ju.
lott = tur = ingen skatt
(OBS, jag kan ha fel, har inte googlat).
Dock är det ju lite av en definitionsfråga, Triss återbetalar på pappret "minimum", dvs 50% men i praktiken lägre eftersom folk oftast löser in småbeloppen mot nya lotter. Så på sätt och vis är det ju kanske 60-70% av intäkterna som försvinner. Merparten av dessa hamnar hos staten som ren vinst.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det är ju inte Svenska Spel som är generösa och "står för skatten".
Se inkomstskattelagen, kap 8, tredje paragrafen.
Se inkomstskattelagen, kap 8, tredje paragrafen.
Däremot måste licensinnehavaren (dvs den som anordnar lotteriet) betala in skatt på deras förtjänst, se Lag (2018:1139) om skatt på spel.Vinster i lotterier och kombinationsspel samt vid vadhållning är skattefria om
-spelet tillhandahålls av någon som har licens enligt spellagen (2018:1138) och spelet kräver licens enligt samma lag,
MS P85 2014
En bekants bekant vann en Tesla på Triss. En 18-åring, ännu utan körkort (så det blir som i reklamfilmen
), fick en lott av föräldrarna som julklapp. Den familjen trodde, enligt min bekant, att de skulle bli tvungna att betala vinstskatt och de trodde inte att de skulle kunna behålla den. Hoppas att de hinner få rätt information innan de ska ta emot bilen.

När det gäller mitt jobb brukar jag säga att jag oftast gissar rätt och resten är tur. Jag tycker innerst inne att jag är ganska inkompetent egentligen.Skogslasse skrev:Lott=tur=ingen skatt
Innebär det att jag inte behöver betala skatt då?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det var väl på den tiden det fanns förmögenhetsskatt. Den slog på hela beloppet direkt.
Vinstskatt finns däremot inte på turlotter.
Vinstskatt finns däremot inte på turlotter.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
mati skrev:När det gäller mitt jobb brukar jag säga att jag oftast gissar rätt och resten är tur. Jag tycker innerst inne att jag är ganska inkompetent egentligen.Skogslasse skrev:Lott=tur=ingen skatt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tänkte precis samma sak, men det kanske krävs att våra arbetsgivare skaffar en spel licens?mati skrev:När det gäller mitt jobb brukar jag säga att jag oftast gissar rätt och resten är tur. Jag tycker innerst inne att jag är ganska inkompetent egentligen.Skogslasse skrev:Lott=tur=ingen skatt

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nu vaknar alla egenföretagare till!Pontus skrev:Tänkte precis samma sak, men det kanske krävs att våra arbetsgivare skaffar en spel licens?mati skrev:När det gäller mitt jobb brukar jag säga att jag oftast gissar rätt och resten är tur. Jag tycker innerst inne att jag är ganska inkompetent egentligen.Skogslasse skrev:Lott=tur=ingen skatt

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Möjligheten att slippa betala ut lön med hänvisning till otur skulle ju låta lockande för många.pefreli skrev:Nu vaknar alla egenföretagare till!Pontus skrev:Tänkte precis samma sak, men det kanske krävs att våra arbetsgivare skaffar en spel licens?mati skrev:När det gäller mitt jobb brukar jag säga att jag oftast gissar rätt och resten är tur. Jag tycker innerst inne att jag är ganska inkompetent egentligen.Skogslasse skrev:Lott=tur=ingen skatt