Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av pejvic »

MWall skrev:
pejvic skrev:
LarsL skrev:
pejvic skrev:
Blocket är kanon. Sålt många bilar där. Men jag skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG skriva mitt telefonnummer där. Man kan svara de som är intresserade bara. Jag kanske svarade 10 personer av 50 som skrev till mig.
Förra gången jag sålde något på Blocket och bara angett ”meddelande” så var det ändå en ”jävel” som hittat mitt nummer och ringde och ställde dumma frågor. Nej aldrig att jag skulle sälja bil på blocket.

Det är lite som att sälja sin bostad själv, plågsamt med alla dumma frågor. Väl värt pengarna att läja någon för sånt, och då har jag bytt avlopp själv i mitt hus, det är trevligare.
Skulle dock ALDRIG svara i min telefon om personen inte finns i min telefonbok. Särskilt om jag annonserar en bil. En slagning på hitta.se och man kan ringa tillbaka om man känner för det. Hatar att bli störd i telefon av okända. De kan smsa om det är viktigt. Det finns trots allt faktiskt trevliga normala bilköpare men som sagt så ser man det snabbt i meddelandefältet.

Folk med falska nr, hemliga nr, skumma frågor mm förtjänar inte ens en reply. Skulle jag ändå lämna ifrån mig en Tesla så skulle jag lämna till Shiftgear. Fordonsbolaget var typ 40-50 minus och för 50,000 skulle jag faktiskt till och med stå ut med ett treminuterstelefonsamtal av en bilnasare.

Spelar summan ingen roll så är det ju bara att skicka in den till första bästa som tjänar sina 40-70. Eller KVD.

Jag tycker summan är totalt avgörande. Det är det absolut viktigaste eftersom det direkt påverkar månadskostnaden.
Hade jag tagit FORDONSBOLAGETS bud så hade jag lika gärna kunnat ha 2 oilka 3:or i garaget i olika färger, bara för att det är skoj. Sån stor skillnad hade det gjort på månadskostnaden ungefär. I mitt fall iallafall.
Intressant hur det har blivit. Varför svarar du inte? Social fobi? ;)

Fordonsbolaget var 40-50 minus? På vad? Värdet på ens begagnade bil är inte så exakt tyvärr. Ironiskt nog tar Shiftgear också 40-50 tusen men då måste man rekonda bilen, åka till Täby och ta bilder, vänta i veckor/månader på att den ska bli såld... Jag föredrar att bara åka och lämna in den om det inte skiljer mer än några tiotusen. Man vet inte vad Shiftgear får för den heller. Kanske måste prutas och så också. Man tar ju själv hela marknadsrisken där.

Och ja, kan man inte sälja den själv till bra pris eller köpa exceptionellt billigt så blir det dyrt att byta bil. Som du säger så är det minst 50 tusen man går miste om. Ofta ännu mer. 50 är vad försäljningsuppdrag kostar. Vill man sälja bilen så är det nog 70-80 tusen under vad samma bil sen kommer kosta på blocket (iofs kanske en del prutmån i det också). Bilfirmorna tjänar bra med pengar. Syns på alla stora anläggningar de har råd att bygga och all personal de har. Det borde gå att konkurrera med en annan mer slimmad modell. Eller ja, det är väl det Shiftgear gör egentligen. Han tar ingen risk på bilarna. Inte behöver han ha en hall, rekondare, verkstad osv heller.
Nja framförallt gillar jag inte att prata i telefon med okända. Så lite social fobi kanske jag har. Å andra sidan finns det andra som ej gillar att skriva så det finns inget rätt eller fel här. Självklart kan man prata i telefon med den som kommer med ett vettigt bud såklart.

När man säljer en 1.5 år gammal tesla med 2000 mil och full garanti så orkar jag inte gå igenom saker jag redan skrivit i annonsen. Är bilen i toppskick så är den. Händer det nåt så finns garanti. Det är bara att för köparen fynda typ 20-30.000 under vad den kostar på bilfirma. Finns inget positivt att handla samma bil av Fordonsbolaget som inte kan berätta ett skit om hur den är skött. Hur ägaren varit noga med tvättarna, laddningarna samt förvarat den i garage.

Fordonsbolaget kom med bud som låg ca 40.000 under vad jag sålde bilen för själv.
Det är ganska lätt att värdera en 1-2 år gammal tesla. Milen, skicket, och vad kunden får avgör priset. Skall man sälja sin bil på blocket så är det ju självklart viktigt att man lägger sig billigast - åtminstone på den färgen. För köparen köper ju såklart den billigaste.

Det är bara att sitta och se på när alla skambud kommer in, till slut så kommer det en seriös köpare, privatperson eller firma som betalar.
Alla vill köpa billigt. Mkt smidigare än att åka till en firma. Någon kommer hem till en, som man bestämt innan. (man väljer sin kund) betalar och åker.
Hur lätt som helst.

Det jobbiga är ju att få samtalen där de frågar allt som redan står i annonsen. När de ringer från hemliga nr, är otrevliga mm. Allt det slipper man numer med blockets meddelandetjänst. Jag googlar självklart köparen innan den får komma. Har köparen tex inte några sociala medier så drar man öronen åt sig.
Men har de några hundra vänner och familj och jobb så kan jag inte se problemet.

Fordonsbolaget omsätter ca en halv miljard och har 114 miljoner i tillgångar. Så visst - de är duktiga på vad de gör. Men de säljer inga prisvärda Teslor direkt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Jag tycker det kan vara både roligt och spännande att sälja bilarna själv. Har träffat många trevliga människor på det sättet genom åren. Och några otrevliga... :lol: Har faktiskt lyckats sälja en Tesla själv. Dock fick faktiskt Shiftgear-Stefan hjälpa till att övertala köparen. Jag köpte samtidigt min nya via honom och han semi-kände "min" köpare.

Jag har sålt 10 bilar via Blocket. 3 st till handlare och 7 st till privatpersoner. Har även bytt in 3 bilar (inkl min 90D) i samband med köp och sålt en via förmedling.
Haha, ja alla är vi olika. Jag tycker det är det värsta som finns på planeten, måste svara på dumma frågor och ha med velande personer att göra samt ta samtal. Sålde bil via Blocket en gång och sen aldrig mer, orkar inte med det helt enkelt. Den extra förlusten ser jag som en del av värdeminskningen helt enkelt och räknar med den från början. Jag värderar att slippa lägga tid på det mer än de extra pengarna helt enkelt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Jag tycker det kan vara både roligt och spännande att sälja bilarna själv. Har träffat många trevliga människor på det sättet genom åren. Och några otrevliga... :lol: Har faktiskt lyckats sälja en Tesla själv. Dock fick faktiskt Shiftgear-Stefan hjälpa till att övertala köparen. Jag köpte samtidigt min nya via honom och han semi-kände "min" köpare.

Jag har sålt 10 bilar via Blocket. 3 st till handlare och 7 st till privatpersoner. Har även bytt in 3 bilar (inkl min 90D) i samband med köp och sålt en via förmedling.
Haha, ja alla är vi olika. Jag tycker det är det värsta som finns på planeten, måste svara på dumma frågor och ha med velande personer att göra samt ta samtal. Sålde bil via Blocket en gång och sen aldrig mer, orkar inte med det helt enkelt. Den extra förlusten ser jag som en del av värdeminskningen helt enkelt och räknar med den från början. Jag värderar att slippa lägga tid på det mer än de extra pengarna helt enkelt.

Jo, fast de som till slut köper velar inte och ställer inte dumma frågor. Men visst kan det vara frustrerande. Har råkat ut för ett par sena avhopp och det var inte roligt. Börjar de komma med undanflykter som "jag måste kolla med frun" eller liknande så kan man glömma dem direkt. Återkommer de så är det en högoddsare. Samma sak med alla som skickar skambud via SMS. Ingen idé att svara ens för de kommer aldrig höja sitt bud. Och nuförtiden får man nog passa sig för vem man stämmer träff med också. Och var man träffas.

Nu är det över 3 år sen jag sålde en bil själv och med tiden så tenderar man att glömma bort det tråkiga men minnas det roliga. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Jo, fast de som till slut köper velar inte och ställer inte dumma frågor. Men visst kan det vara frustrerande. Har råkat ut för ett par sena avhopp och det var inte roligt. Börjar de komma med undanflykter som "jag måste kolla med frun" eller liknande så kan man glömma dem direkt. Återkommer de så är det en högoddsare. Samma sak med alla som skickar skambud via SMS. Ingen idé att svara ens för de kommer aldrig höja sitt bud. Och nuförtiden får man nog passa sig för vem man stämmer träff med också. Och var man träffas.

Nu är det över 3 år sen jag sålde en bil själv och med tiden så tenderar man att glömma bort det tråkiga men minnas det roliga. :)
Ne precis, men man måste vada genom massan för att hitta köparen så man måste ha med velarna att göra ändå. Det framkommer ju först när de ställt 73 frågor att de inte var helt bestämda. Och som du säger måste man vara rätt noga med vem och var man träffar någon idag. Lättare med handlare eller inbyte då.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av pejvic »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Jo, fast de som till slut köper velar inte och ställer inte dumma frågor. Men visst kan det vara frustrerande. Har råkat ut för ett par sena avhopp och det var inte roligt. Börjar de komma med undanflykter som "jag måste kolla med frun" eller liknande så kan man glömma dem direkt. Återkommer de så är det en högoddsare. Samma sak med alla som skickar skambud via SMS. Ingen idé att svara ens för de kommer aldrig höja sitt bud. Och nuförtiden får man nog passa sig för vem man stämmer träff med också. Och var man träffas.

Nu är det över 3 år sen jag sålde en bil själv och med tiden så tenderar man att glömma bort det tråkiga men minnas det roliga. :)
Ne precis, men man måste vada genom massan för att hitta köparen så man måste ha med velarna att göra ändå. Det framkommer ju först när de ställt 73 frågor att de inte var helt bestämda. Och som du säger måste man vara rätt noga med vem och var man träffar någon idag. Lättare med handlare eller inbyte då.
Då gör du bara fel. Som jag skrev ovan, beskriv bilen noggrant. Ta med allt, glöm ingenting. Svara aldrig på frågor eftersom allting står. Ta bara emot den köpare som vill ha bilen. Du märker snart. På min tesla så var det ungefär 3 av 40-50 som skrev som var värda att diskutera med. De svaren kan man göra när man sitter på toa. Det tar ingen tid alls. Att åka till Riddermarks el Fordonsbolaget DET tar tid. Och allt gnäll de vill dra av för mm. Attityden.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev:

Då gör du bara fel. Som jag skrev ovan, beskriv bilen noggrant. Ta med allt, glöm ingenting. Svara aldrig på frågor eftersom allting står. Ta bara emot den köpare som vill ha bilen. Du märker snart. På min tesla så var det ungefär 3 av 40-50 som skrev som var värda att diskutera med. De svaren kan man göra när man sitter på toa. Det tar ingen tid alls. Att åka till Riddermarks el Fordonsbolaget DET tar tid. Och allt gnäll de vill dra av för mm. Attityden.
Ja nej tack, klarar mig utan att mailbombas av idioter och tvingas träffa folk som skall kolla på den (och då se till att den är nytvättad till varje tillfälle). Nummer ett är som sagt att byta in bilen när man hämtar den nya, det är det absolut smidigaste för då är man varken utan bil eller behöver göra något.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av pejvic »

OfarligTesla skrev:
pejvic skrev:

Då gör du bara fel. Som jag skrev ovan, beskriv bilen noggrant. Ta med allt, glöm ingenting. Svara aldrig på frågor eftersom allting står. Ta bara emot den köpare som vill ha bilen. Du märker snart. På min tesla så var det ungefär 3 av 40-50 som skrev som var värda att diskutera med. De svaren kan man göra när man sitter på toa. Det tar ingen tid alls. Att åka till Riddermarks el Fordonsbolaget DET tar tid. Och allt gnäll de vill dra av för mm. Attityden.
Ja nej tack, klarar mig utan att mailbombas av idioter och tvingas träffa folk som skall kolla på den (och då se till att den är nytvättad till varje tillfälle). Nummer ett är som sagt att byta in bilen när man hämtar den nya, det är det absolut smidigaste för då är man varken utan bil eller behöver göra något.
Det vore drömmen
Haft alla 3/Y
Fendra
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 jan 2021 11:24

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av Fendra »

Jag köper hellre en elbil privat än av handlare speciellt om den har 3-4 år på nacken. Har säljaren haft den sen den var ny och skött batterierna bra är det värt en hel del för mig jämfört med att köpa av en handlare som bara kan berättar om alla tillbehör som redan står i annonsen. Så väljer jag mellan två likvärdiga bilar där ena säljs privat och den andra av handlare väljer den som säljer privat om batterierna är välskötta.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev:

Det vore drömmen
Det är ju bara att göra, nu för tiden har ju Tesla bättrat på sina inbytespriser en del så de är inte helt galna som förr i tiden, kan säkert få lite mer hos typ Fordonsbolaget men det diffar inte 30% längre.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av pejvic »

OfarligTesla skrev:
pejvic skrev:

Det vore drömmen
Det är ju bara att göra, nu för tiden har ju Tesla bättrat på sina inbytespriser en del så de är inte helt galna som förr i tiden, kan säkert få lite mer hos typ Fordonsbolaget men det diffar inte 30% längre.
Grejen är att hade jag tagit Fordonsbolagets bud så hade jag dubblat min månadskostnad på totalen för min. Så valet var enkelt. Men har man riktigt riktigt mkt stash så spelar det mindre roll. Man lever ju bara en gång. Vi är överkapitaliserade här - fast jag är lite snål pga min uppväxt. Pantar burkar, letar reor mm på prylar. Alla är vi olika som tur är. Bekvämlighet är värt en del också - fast kanske inte dubbla totalkostnaden på bilen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev:
Grejen är att hade jag tagit Fordonsbolagets bud så hade jag dubblat min månadskostnad på totalen för min. Så valet var enkelt. Men har man riktigt riktigt mkt stash så spelar det mindre roll. Man lever ju bara en gång. Vi är överkapitaliserade här - fast jag är lite snål pga min uppväxt. Pantar burkar, letar reor mm på prylar. Alla är vi olika som tur är. Bekvämlighet är värt en del också - fast kanske inte dubbla totalkostnaden på bilen.
Spelar ingen roll för mig hur många procent mer eller mindre det blir utan för mig är det kronorna som räknas. När jag begärde inbytespriser hos Tesla på min i höstas efter 9 månader så fick jag ett inbytespris som var ca 50 tkr lägre än jag betalade för den efter premie, så differensen mot vad jag kunde få ut privat var inte alls speciellt hög.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av pejvic »

OfarligTesla skrev:
pejvic skrev:
Grejen är att hade jag tagit Fordonsbolagets bud så hade jag dubblat min månadskostnad på totalen för min. Så valet var enkelt. Men har man riktigt riktigt mkt stash så spelar det mindre roll. Man lever ju bara en gång. Vi är överkapitaliserade här - fast jag är lite snål pga min uppväxt. Pantar burkar, letar reor mm på prylar. Alla är vi olika som tur är. Bekvämlighet är värt en del också - fast kanske inte dubbla totalkostnaden på bilen.
Spelar ingen roll för mig hur många procent mer eller mindre det blir utan för mig är det kronorna som räknas. När jag begärde inbytespriser hos Tesla på min i höstas efter 9 månader så fick jag ett inbytespris som var ca 50 tkr lägre än jag betalade för den efter premie, så differensen mot vad jag kunde få ut privat var inte alls speciellt hög.
Var det från ditt bolag eller privat?

Låt säga att du fått 40.000 mer på blocket.
Privat är det rätt mkt pengar, 4000 extra i värdeminskning per månad på 9 månader, kanske en totalkostnad för bilen på 6000 månaden istället för 2000 månaden för själva ägandet. (Dvs 300% dyrare att äga). Men jag förstår absolut att det är smidigt. Inte alla som har råd att göra så.
Hur går det till rent praktiskt? Kan man bara rulla in på Trosta med smutsig bil och åka hem rakt av med den nya?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev:

Var det från ditt bolag eller privat?

Låt säga att du fått 40.000 mer på blocket.
Privat är det rätt mkt pengar, 4000 extra i värdeminskning per månad på 9 månader, kanske en totalkostnad för bilen på 6000 månaden istället för 2000 månaden för själva ägandet. (Dvs 300% dyrare att äga). Men jag förstår absolut att det är smidigt. Inte alla som har råd att göra så.
Hur går det till rent praktiskt? Kan man bara rulla in på Trosta med smutsig bil och åka hem rakt av med den nya?
Tyvärr privat, som vanlig anställd utan förmånsbil får man spendera privata slantar. Visst hade jag kanske kunnat få 40 tkr mer via Blocket men det hade nog inte skett direkt och hade kostat mig en hel del tid med tvättande, annonser, bilder, svara på frågor, visa bilen osv. Eftersom jag också valde att finansiera denna gången hade jag förmodligen velat sälja av tillgångar under tiden för att lösa skulden först så man slipper blanda in DnB osv. Gissar på att jag i realiteten hade fått 25tkr mer och det hade kostat mig 10 timmar totalt jämfört med att byta in hos Tesla så även om det är mer per timme än jag normalt värderar min tid till så kan jag tycka det är värt det för att slippa ha med Blocketmänniskor att göra. Kanske är färgad av att bara garageplatsen kostar 3 tkr/mån kostnaderna för att ha bil i Stockholms innerstad är redan rätt höga, nått ska man ju dock göra för pengarna, man kan inte bara spara allt.

Och ja när man byter in den så behöver den inte vara ren direkt även om jag antar att de inte vill att den skall vara täckt av lera. När jag bytte in min Audi för jag köpte vår första Tesla så kollade de inte ens på bilen förens efter vi åkt iväg. Det vara bara åka dit, lämna nycklarna och åka iväg med nya.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av dfa »

Har i princip samma metod som @pejvic, har inte slålt teslor på blocket men andra bilar för över 400k st. Fler än 10 st genom åren.
Ha koll på prisnivå och utrusning och lägg ut på blocket utan telefonnummer. Annonsen behöver ha veckouppdatering, annars verkar folk inte orka scrolla + att bevakningar kan missas.
Jag har aldrig sålt en bil till någon som börjar med att prata pris eller inte har läst annonsen (frågar om utrustning). Däcksparkare tror jag mest finns på lägre prisnivåer.
Skambuden bortser man från. Det tar inte jättemycket tid, men man får inte ha bråttom att sälja (vilket är A och O oavsett blocket eller inte, tycker jag)

Många bilhandlare som letar bilar och dom tjänar rätt bra (fick en siffra på 7000kr) på att sälja finansieringen. Tycker det är helt OK att sälja till dem men föredrar privatpersoner men men får ungefär lika bra betalt av båda. Har inte testat KVD men kan tänka mig att man får ganska liknande betalt där som på blocket.

Det är igentligen två olika skolor här. Om man vill optimera på pris måste man göra jobbet att ta reda på vad man kan få. Vill man optimera bekvämligheten lämnar man den otvättad till Tesla. Så frågan vad som är "bästa sättet att sälja på" är mer upp till hur du är som person.
Skriv svar