Nja framförallt gillar jag inte att prata i telefon med okända. Så lite social fobi kanske jag har. Å andra sidan finns det andra som ej gillar att skriva så det finns inget rätt eller fel här. Självklart kan man prata i telefon med den som kommer med ett vettigt bud såklart.MWall skrev:Intressant hur det har blivit. Varför svarar du inte? Social fobi?pejvic skrev:Skulle dock ALDRIG svara i min telefon om personen inte finns i min telefonbok. Särskilt om jag annonserar en bil. En slagning på hitta.se och man kan ringa tillbaka om man känner för det. Hatar att bli störd i telefon av okända. De kan smsa om det är viktigt. Det finns trots allt faktiskt trevliga normala bilköpare men som sagt så ser man det snabbt i meddelandefältet.LarsL skrev:Förra gången jag sålde något på Blocket och bara angett ”meddelande” så var det ändå en ”jävel” som hittat mitt nummer och ringde och ställde dumma frågor. Nej aldrig att jag skulle sälja bil på blocket.pejvic skrev:Blocket är kanon. Sålt många bilar där. Men jag skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG skriva mitt telefonnummer där. Man kan svara de som är intresserade bara. Jag kanske svarade 10 personer av 50 som skrev till mig.
Det är lite som att sälja sin bostad själv, plågsamt med alla dumma frågor. Väl värt pengarna att läja någon för sånt, och då har jag bytt avlopp själv i mitt hus, det är trevligare.
Folk med falska nr, hemliga nr, skumma frågor mm förtjänar inte ens en reply. Skulle jag ändå lämna ifrån mig en Tesla så skulle jag lämna till Shiftgear. Fordonsbolaget var typ 40-50 minus och för 50,000 skulle jag faktiskt till och med stå ut med ett treminuterstelefonsamtal av en bilnasare.
Spelar summan ingen roll så är det ju bara att skicka in den till första bästa som tjänar sina 40-70. Eller KVD.
Jag tycker summan är totalt avgörande. Det är det absolut viktigaste eftersom det direkt påverkar månadskostnaden.
Hade jag tagit FORDONSBOLAGETS bud så hade jag lika gärna kunnat ha 2 oilka 3:or i garaget i olika färger, bara för att det är skoj. Sån stor skillnad hade det gjort på månadskostnaden ungefär. I mitt fall iallafall.
Fordonsbolaget var 40-50 minus? På vad? Värdet på ens begagnade bil är inte så exakt tyvärr. Ironiskt nog tar Shiftgear också 40-50 tusen men då måste man rekonda bilen, åka till Täby och ta bilder, vänta i veckor/månader på att den ska bli såld... Jag föredrar att bara åka och lämna in den om det inte skiljer mer än några tiotusen. Man vet inte vad Shiftgear får för den heller. Kanske måste prutas och så också. Man tar ju själv hela marknadsrisken där.
Och ja, kan man inte sälja den själv till bra pris eller köpa exceptionellt billigt så blir det dyrt att byta bil. Som du säger så är det minst 50 tusen man går miste om. Ofta ännu mer. 50 är vad försäljningsuppdrag kostar. Vill man sälja bilen så är det nog 70-80 tusen under vad samma bil sen kommer kosta på blocket (iofs kanske en del prutmån i det också). Bilfirmorna tjänar bra med pengar. Syns på alla stora anläggningar de har råd att bygga och all personal de har. Det borde gå att konkurrera med en annan mer slimmad modell. Eller ja, det är väl det Shiftgear gör egentligen. Han tar ingen risk på bilarna. Inte behöver han ha en hall, rekondare, verkstad osv heller.
När man säljer en 1.5 år gammal tesla med 2000 mil och full garanti så orkar jag inte gå igenom saker jag redan skrivit i annonsen. Är bilen i toppskick så är den. Händer det nåt så finns garanti. Det är bara att för köparen fynda typ 20-30.000 under vad den kostar på bilfirma. Finns inget positivt att handla samma bil av Fordonsbolaget som inte kan berätta ett skit om hur den är skött. Hur ägaren varit noga med tvättarna, laddningarna samt förvarat den i garage.
Fordonsbolaget kom med bud som låg ca 40.000 under vad jag sålde bilen för själv.
Det är ganska lätt att värdera en 1-2 år gammal tesla. Milen, skicket, och vad kunden får avgör priset. Skall man sälja sin bil på blocket så är det ju självklart viktigt att man lägger sig billigast - åtminstone på den färgen. För köparen köper ju såklart den billigaste.
Det är bara att sitta och se på när alla skambud kommer in, till slut så kommer det en seriös köpare, privatperson eller firma som betalar.
Alla vill köpa billigt. Mkt smidigare än att åka till en firma. Någon kommer hem till en, som man bestämt innan. (man väljer sin kund) betalar och åker.
Hur lätt som helst.
Det jobbiga är ju att få samtalen där de frågar allt som redan står i annonsen. När de ringer från hemliga nr, är otrevliga mm. Allt det slipper man numer med blockets meddelandetjänst. Jag googlar självklart köparen innan den får komma. Har köparen tex inte några sociala medier så drar man öronen åt sig.
Men har de några hundra vänner och familj och jobb så kan jag inte se problemet.
Fordonsbolaget omsätter ca en halv miljard och har 114 miljoner i tillgångar. Så visst - de är duktiga på vad de gör. Men de säljer inga prisvärda Teslor direkt.