DN: Mariestad igen

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

DN: Mariestad igen

Inlägg av renes »

https://www.dn.se/sverige/svensk-kommun ... nkstation/

Väldigt påhejande av vätgas. Inte ett ord om kostnaden per bil eller hur många bilar man kan tanka per dag. En förskola som ska ha vätgaslager (jag skulle nog inte vilja ha mina barn där...).

Verkar vara reklam mer än information.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8155
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: DN: Mariestad igen

Inlägg av fth »

Det är en genomgående trend när vätgas bevakas i media, lobbyister och vätgasvurmare får stå i princip helt oemotsagda.

Ny Teknik hade ett inlägg "15 frågor om vätgas" nyligen som var samma sak, verkningsgraden togs t.ex. inte ens upp under "Nackdelar med vätgas". :roll: :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DN: Mariestad igen

Inlägg av mati »

Det spelar ingen roll att verkningsgraden är horribel. Det begriper inte folk i alla fall. De ser bara att de inte behöver ändra beteendet när de tankar sina bilar. Och eftersom man nuförtiden mest går på känsla och väldigt lite fakta så "känns" vätgas som den bästa lösningen. Det är ju så himla enkelt. Det är nästan samma sak som att tanka bensin, och exakt samma sak som att tanka en gasbil. Fast miljövänligt då. Man behöver nästan inte ändra nånting. Det är bara blåsa vätgas i de befintliga ledningarna. Så tror folk. Sen saltar man det hela med att batterier är tunga, miljövidriga, dyra och brandfarliga. Och dessutom tillverkas de av små barn i Afrika som aldrig får se dagsljus. Och elen räcker ändå inte för alla. Så hur kan man man inte vara för vätgas? Det känns väl alldeles underbart med vätgas? Eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8155
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: DN: Mariestad igen

Inlägg av fth »

Ja, tyvärr är "debatten" runt vätgas på den nivån idag. :(

Det märkliga är ju att samma personer ena sekunden kan säga att elen inte räcker till att ladda batterierna i alla elbilar, och nästa sekund hävda att vätgas från elektrolys är det bästa att driva bilar på, trots att det i det senare fallet krävs 3-4ggr så mycket el :roll: :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5566
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: DN: Mariestad igen

Inlägg av chaffis75 »

Men om man ser de ur ett ekonomisk perspektiv, vad kostar de att köra på vätgas per mil i ungefär?

Då tänker jag inte på bilens värdeminskning utan bara rakt av "bränslekostnad" typ som att man brukar säga grovt 2kr/mil för en elbil om man laddar hemma.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8155
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: DN: Mariestad igen

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Men om man ser de ur ett ekonomisk perspektiv, vad kostar de att köra på vätgas per mil i ungefär?

Då tänker jag inte på bilens värdeminskning utan bara rakt av "bränslekostnad" typ som att man brukar säga grovt 2kr/mil för en elbil om man laddar hemma.
Under förutsättning att man lyckas hitta någonstans att tanka vätgas så kostar bränslet i storleksordningen 9-10kr/mil.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DN: Mariestad igen

Inlägg av Svenssons »

När folk börjar snacka om vätgas borde man ta upp faktumet att det bara finns tre vätgasstationer för snabbare tankning i Sverige plus en nödstation i Umeå. Det går alltså inte göra som man gör med bensin/diesel att bara svänga förbi station längs vägen. Man måste sannolikt åka många hundratals kilometer i omväg och sedan lika långt tillbaka. Dessa stationer kostar mer att bygga än bensinstation och väldigt mycket mer än snabbladdarstation. De byggs inte heller utan skattepengar (50-100%) till skillnad mot laddstationer.

Gällande kobolt så krävs batterier till vätgasbilar också så lösningen är inte att inte använda batterier utan att se till att minska/ta bort kobolt samt sätta krav på brytning av kobolt oavsett eftersom batterier finns i så mycket mer än i elbilar.

Kostnaden för att köra på vätgas kommer alltid vara mycket högre än för el eftersom man använder mer el per kilometer för vätgas än för batteribil.

Går man på svenska uppgifter så är kostnaden 40-60 kr/kg att producera (kapitalkostnad undantagen och alltså inte försäljningspriset...).
https://www.vatgas.se/faktabank/faq/
Beroende på hur mycket vätgas som görs åt gången kostar det ungefär 40-60kr per kg att producera vätgas med elektrolys (ränta på investering undantaget). Ungefär hälften av kostnaden kommer från elen som används i framställningen, resten är kostnader för investering och drift av elektrolysören.

Kostnaderna för att producera vätgas blir lägre och lägre i och takt med att kostnaderna för elektrolysrören minskar. När mer och mer förnyelsebar el kommer in i elnätet blir varierar priserna på el mer och kostnaden per kg vätgas minskar.
Ett kg vätgas räcker till ca 10 mil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9392
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: DN: Mariestad igen

Inlägg av mikebike »

I dagsläget tillverkas nästan all vätgas av fossil "naturgas".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar