Lär bli högre räckvidd än så (WLTP) när 4680cellerna kommer till LR Model Y. Närmare 600km har ju Model 3 LR redan idag enl WLTP.Jagharnada skrev:Tror du har helt rätt! Ska bli spännande att se. Hoppas på närmare 600km med 4680 batt.
Har dock fortfarande hakat upp mig lite på den stora skillnaden i räckvidd på kina modellerna.
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Väntrum Model Y
Model Y verkar vara populär i Kina, leveranser av nya beställningar har redan flyttats fram till andra kvartalet trots att produktionen verkar vara igång och det bara var några dagar sedan de nya priserna presenterades.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... s-q2-2020/
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... s-q2-2020/
-
Nu går det att utläsa att det rör sig om WLTP på kina performance varianten. Märkligt att LR AWD skulle anges i en annan körcykel. Men å andra sidan är det märkligt om det skulle skilja så mycket mellan modellerna. Nån som vet?Svenssons skrev:Tror inte det är WLTP utan NEDC. Kina ska dock gå över till egen körcykel så kanske är det den? Kina har i alla fall inte anammat WLTP alls tror jag.Jagharnada skrev:Hej!
Kan inte kinesiska, men var inne o kikade på MY på kinasidan. Ser ut som LR får 594km räckvidd. Performance ligger kvar på 480km. Så det borde ju röra sig om WLTP, eller tolkar jag det fel? Jag blev positivt överraskad isf
http://autonews.gasgoo.com/china_news/70016557.html
-
Hoppas du har rätt! 505km som anges idag x 1.16 (16% förbättring med 4680) = 585km wltp. Sen kan vi hoppas på lite finjusteringar. Men är inte övertygad att vi når upp över 600km.NiklasTesla skrev:Lär bli högre räckvidd än så (WLTP) när 4680cellerna kommer till LR Model Y. Närmare 600km har ju Model 3 LR redan idag enl WLTP.Jagharnada skrev:Tror du har helt rätt! Ska bli spännande att se. Hoppas på närmare 600km med 4680 batt.
Har dock fortfarande hakat upp mig lite på den stora skillnaden i räckvidd på kina modellerna.
Klart att MY kommer med batterier som klarar 600km WLTP.Jagharnada skrev:Hoppas du har rätt! 505km som anges idag x 1.16 (16% förbättring med 4680) = 585km wltp. Sen kan vi hoppas på lite finjusteringar. Men är inte övertygad att vi når upp över 600km.NiklasTesla skrev:Lär bli högre räckvidd än så (WLTP) när 4680cellerna kommer till LR Model Y. Närmare 600km har ju Model 3 LR redan idag enl WLTP.Jagharnada skrev:Tror du har helt rätt! Ska bli spännande att se. Hoppas på närmare 600km med 4680 batt.
Audi Q4 får ju 100kWh batteri och klarar 600km WLTP.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kollade på sidan nu och ser också att det gäller för WLTP men det står ju 505 km (WLTP) på LR och 480 km (WLTP) på Performance så det skiljer inte så mycket mellan de olika bilarna.Jagharnada skrev:Nu går det att utläsa att det rör sig om WLTP på kina performance varianten. Märkligt att LR AWD skulle anges i en annan körcykel. Men å andra sidan är det märkligt om det skulle skilja så mycket mellan modellerna. Nån som vet?Svenssons skrev:Tror inte det är WLTP utan NEDC. Kina ska dock gå över till egen körcykel så kanske är det den? Kina har i alla fall inte anammat WLTP alls tror jag.Jagharnada skrev:Hej!
Kan inte kinesiska, men var inne o kikade på MY på kinasidan. Ser ut som LR får 594km räckvidd. Performance ligger kvar på 480km. Så det borde ju röra sig om WLTP, eller tolkar jag det fel? Jag blev positivt överraskad isf
Det går också att få fram följande:
594 km Mileage GB Driving Cycle
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
Ok, tack för att du kollade. Jag ser bara 594km på cn sidan inte 505 på LRAWD. Får leta lite tillSvenssons skrev:Kollade på sidan nu och ser också att det gäller för WLTP men det står ju 505 km (WLTP) på LR och 480 km (WLTP) på Performance så det skiljer inte så mycket mellan de olika bilarna.Jagharnada skrev:Nu går det att utläsa att det rör sig om WLTP på kina performance varianten. Märkligt att LR AWD skulle anges i en annan körcykel. Men å andra sidan är det märkligt om det skulle skilja så mycket mellan modellerna. Nån som vet?Svenssons skrev:Tror inte det är WLTP utan NEDC. Kina ska dock gå över till egen körcykel så kanske är det den? Kina har i alla fall inte anammat WLTP alls tror jag.Jagharnada skrev:Hej!
Det går också att få fram följande:
594 km Mileage GB Driving Cycle

Varför har man valt att inte exportera Model Y från USA till Europa? Är det bara pga fabriken i Berlin?
Varför skulle Tesla exportera Model Y till Europa?wcarlsson skrev:Varför har man valt att inte exportera Model Y från USA till Europa? Är det bara pga fabriken i Berlin?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, det finns olikheter i bilar för den europeiska marknaden och den amerikanska så förutom att du slipper betala lång frakt och tull så slipper de anpassa produktionen i USA för flera olika marknader. Om efterfrågan dessutom är tillräckligt stor i Nordamerika för att svälja hela deras produktion så finns det lite anledning att anpassa produktionen efter Europa.wcarlsson skrev:Varför har man valt att inte exportera Model Y från USA till Europa? Är det bara pga fabriken i Berlin?
Precis, Tesla bygger dessutom Giga Austin för att kunna producera Model Y till östra Nordamerika. De räknar alltså att produktionskapaciteten i Fremont bara kommer räcka till ungefär halva efterfrågan i Nord och Centralamerika.vigge50 skrev:Ja, det finns olikheter i bilar för den europeiska marknaden och den amerikanska så förutom att du slipper betala lång frakt och tull så slipper de anpassa produktionen i USA för flera olika marknader. Om efterfrågan dessutom är tillräckligt stor i Nordamerika för att svälja hela deras produktion så finns det lite anledning att anpassa produktionen efter Europa.wcarlsson skrev:Varför har man valt att inte exportera Model Y från USA till Europa? Är det bara pga fabriken i Berlin?
Vad menar du? Man exporterar ju Model 3, S och X?Svenssons skrev:Varför skulle Tesla exportera Model Y till Europa?wcarlsson skrev:Varför har man valt att inte exportera Model Y från USA till Europa? Är det bara pga fabriken i Berlin?
Man kan producera fler Model 3, S och X än vad som säljs på den amerikanska marknaden. Därför exporteras dessa bilar från USA. Deras senaste bil, Model Y, har ännu inte mättat marknaden i USA och Tesla tror inte att Fremont klarar av det och bygger därför en fabrik till som skall leverera bland annat Model Y till östra delarna av Nordamerika. Att då börja ta fram en europeisk version av Model Y för tillverkning i Fremont till export till Europa är inte det mest effektiva eller lönsamma Tesla kan göra, särskilt inte som Giga Berlin är på gång.wcarlsson skrev:Vad menar du? Man exporterar ju Model 3, S och X?Svenssons skrev:Varför skulle Tesla exportera Model Y till Europa?wcarlsson skrev:Varför har man valt att inte exportera Model Y från USA till Europa? Är det bara pga fabriken i Berlin?
Även när det gäller Model 3 så har USA slutat att exportera SR+ från USA till Europa. Antagligen för att kapaciteten i Fremont istället går till Model Y.
Någon som vet vilka vintersulor som kommer passa MYP? 255/45 19 borde funka va?
tips på bra fälgar?
tips på bra fälgar?
Model Y performance
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Lugn och fin nu, än dröjer det ett tag....lakke skrev:Någon som vet vilka vintersulor som kommer passa MYP? 255/45 19 borde funka va?
tips på bra fälgar?

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja det blir spännande att se när den dyker upp i sverige! Finns det något satt datum/kvartal? Har för mig att det stod i början av 2021 tidigare men nu står det mitten av 2021, börjar kännas som att den kommer först i q3mikebike skrev:Lugn och fin nu, än dröjer det ett tag....lakke skrev:Någon som vet vilka vintersulor som kommer passa MYP? 255/45 19 borde funka va?
tips på bra fälgar?

- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag räknar med Q4. Jag kan ändå inte sälja gamla bilen innan mitten av juni.jbark skrev:Ja det blir spännande att se när den dyker upp i sverige! Finns det något satt datum/kvartal? Har för mig att det stod i början av 2021 tidigare men nu står det mitten av 2021, börjar kännas som att den kommer först i q3mikebike skrev:Lugn och fin nu, än dröjer det ett tag....lakke skrev:Någon som vet vilka vintersulor som kommer passa MYP? 255/45 19 borde funka va?
tips på bra fälgar?
Volvo PV 544 Special 1963
På MYP står det inget alls. Lär ju inte va något positivt :0jbark skrev:Ja det blir spännande att se när den dyker upp i sverige! Finns det något satt datum/kvartal? Har för mig att det stod i början av 2021 tidigare men nu står det mitten av 2021, börjar kännas som att den kommer först i q3mikebike skrev:Lugn och fin nu, än dröjer det ett tag....lakke skrev:Någon som vet vilka vintersulor som kommer passa MYP? 255/45 19 borde funka va?
tips på bra fälgar?
Model Y performance
Det har alltid stått att produktion (dvs inte leverans) ska börja i början av 2021. Historiskt har Tesla använt sig av "i början av" som i betydelsen "första hälft" och oftast har det blivit i slutet av denna första hälft. Leveranser lär nog komma igång tredje kvartalet, tidigare än så tror jag inte på och är inget som Tesla någonsin har pratat om.jbark skrev:Ja det blir spännande att se när den dyker upp i sverige! Finns det något satt datum/kvartal? Har för mig att det stod i början av 2021 tidigare men nu står det mitten av 2021, börjar kännas som att den kommer först i q3mikebike skrev:Lugn och fin nu, än dröjer det ett tag....lakke skrev:Någon som vet vilka vintersulor som kommer passa MYP? 255/45 19 borde funka va?
tips på bra fälgar?
Nej och att Y SR kom i Usa gör att det känns som att det inte kommer komma några Y från Usa utan att vi får vänta på berlin. Vet ej vad status är på berlin? Kommer vi ens få bilar 2021 där ifrån?lakke skrev:På MYP står det inget alls. Lär ju inte va något positivt :0jbark skrev:Ja det blir spännande att se när den dyker upp i sverige! Finns det något satt datum/kvartal? Har för mig att det stod i början av 2021 tidigare men nu står det mitten av 2021, börjar kännas som att den kommer först i q3mikebike skrev:Lugn och fin nu, än dröjer det ett tag....lakke skrev:Någon som vet vilka vintersulor som kommer passa MYP? 255/45 19 borde funka va?
tips på bra fälgar?
Delar av fabriken är färdigbyggda och maskiner är installerade.jbark skrev:Nej och att Y SR kom i Usa gör att det känns som att det inte kommer komma några Y från Usa utan att vi får vänta på berlin. Vet ej vad status är på berlin? Kommer vi ens få bilar 2021 där ifrån?
Ska Giga Berlin följa Giga Shanghai så skulle fabriken ha färdigproducerade bilar i mars men jag tror det tar ett par månader längre för Giga Berlin.
Jag tror också att Q3 är närmare sanningen.jbark skrev:Ja det blir spännande att se när den dyker upp i sverige! Finns det något satt datum/kvartal? Har för mig att det stod i början av 2021 tidigare men nu står det mitten av 2021, börjar kännas som att den kommer först i q3mikebike skrev:Lugn och fin nu, än dröjer det ett tag....lakke skrev:Någon som vet vilka vintersulor som kommer passa MYP? 255/45 19 borde funka va?
tips på bra fälgar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Och stor risk för att Norge får hög prio också i början...Svenssons skrev:Det har alltid stått att produktion (dvs inte leverans) ska börja i början av 2021. Historiskt har Tesla använt sig av "i början av" som i betydelsen "första hälft" och oftast har det blivit i slutet av denna första hälft. Leveranser lär nog komma igång tredje kvartalet, tidigare än så tror jag inte på och är inget som Tesla någonsin har pratat om.jbark skrev:Ja det blir spännande att se när den dyker upp i sverige! Finns det något satt datum/kvartal? Har för mig att det stod i början av 2021 tidigare men nu står det mitten av 2021, börjar kännas som att den kommer först i q3mikebike skrev:Lugn och fin nu, än dröjer det ett tag....lakke skrev:Någon som vet vilka vintersulor som kommer passa MYP? 255/45 19 borde funka va?
tips på bra fälgar?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
I detta fall tror jag att Tyskland kommer dra det längsta strået. Därefter kommer nog Norge och Nederländerna. Nationella regeländringar kan leda till tillfällig tilldelning till något land men tror inte det är aktuellt i något land.Bjelke skrev:Och stor risk för att Norge får hög prio också i början...Svenssons skrev:Det har alltid stått att produktion (dvs inte leverans) ska börja i början av 2021. Historiskt har Tesla använt sig av "i början av" som i betydelsen "första hälft" och oftast har det blivit i slutet av denna första hälft. Leveranser lär nog komma igång tredje kvartalet, tidigare än så tror jag inte på och är inget som Tesla någonsin har pratat om.jbark skrev:Ja det blir spännande att se när den dyker upp i sverige! Finns det något satt datum/kvartal? Har för mig att det stod i början av 2021 tidigare men nu står det mitten av 2021, börjar kännas som att den kommer först i q3mikebike skrev:Lugn och fin nu, än dröjer det ett tag....lakke skrev:Någon som vet vilka vintersulor som kommer passa MYP? 255/45 19 borde funka va?
tips på bra fälgar?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja Tyskland plus Nederländerna och Norge känns troligt faktiskt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19